Aikaa suunnittelulle ja pähkäilylle on loppuvuosi-lopputalvi-alkukevät jos saisin turvallisin mielin teknisen tilan tilavaraukset lyötyä lukkoon tekemättä lopullisia laitevalintoja. Teknisen tilan koko on tällä hetkellä "vain" ~2,4m^2 (LxS=1,8x1,3m) ja pyörittelenkin nyt sitä, että onko tuollaiseen tilaan ylipäätään mahdollista(kaan) sijoittaa erillistä varaajaa muiden laitteiden (MLP, IV-kone, keskuspölynimuri, ryhmäkeskus) lisäksi? Leveyden kasvattaminen olisi mahdollista, mutta syvyytta ei ole saatavilla järkevästi lisää.
Yhden varaajan ratkaisun sen sijaan olen ellei se ole ainoa varaaja ja integroitu pumppuun. Toisin sanoen varaus aurinkolämmölle pitäisi saadaan järkevästi ja kustannustehokkaasti toteutettua.
Kun laitat 6 kw pumpun, niin se on täysteho. Puskurivaraajaa ei maalämpöpumppu tarvitse, mikäli lattialämmitysputket on betonivalussa.
Sitten oma näkemykseni aurinkokeräimistä: Meillä maalämpöpumppu kuluttaa kesäkuukausina noin 100-150 kwh/kk kiertovesipumppuineen. Lämpöpumpun kokonaiskulutus vuodessa 3500-3900 kWh vuodesta riippuen. Aurinkokeräimillä voisi leikata pois noin 300-500 kwh. Aurinkosähköllä saisi pienemmällä investoinilla isommat säästöt.
(Talo 108m2, sijainti Pohjois-Pohjanmaa, eristykset normaalia vuoden 2008 tasoa, 4 asukasta)
Minulla sattuu olemaan aika samanlainen talo kun tuolla aloittajalla, hiukan isompi ja 7kw pumppu on tähän saakka riittänyt ilman vastuksia ihan hyvin.
Minulla on tuo mylly kuitenkin ns osatehoinen. Pitäisi riittää johonkin -28C asti, ei siis tuota kylmempään.
Kuitenkin jos täälläkin joskus tulisi vaikka -32C niin pumppu ottaisi 3kw vastuksen käyttöön. Tuo tekee siis 2 plus 3kw =5kwh sähköverkosta. Näiden osatehoisten kanssa ei todellakaan mennä syöttämään mitään 16kw tehoa laattaan

Alkaisi aika ikävästi pätkäkäynnit ja bexit vähän kärsisi.
Minä ainakaan en tunne tehneeni tässä asiassa kovinkaan suurta ympäristörikosta jos vastuksille mentäisi.
Entä kun 17kw mylly sanoo poks ja vastukset on tuon 9kw tehoiset?
Pumppu ja kaivo pitäisi mitoittaa JÄRKEVÄSTI, ei liian isoa eikä liian pientä, optimi

Meillä asui ensin 4 henkee ja nykyisin 3. Perheen koko, kulutustottumukset, elintasosiivet ja mahdolliset autotallit yms
täytyisi ottaa huomioon, mutta järkevällä tavalla. Toinen vie, toinen tuo.
Pahin pelko itselläni oli kaivon jäätyminen. Tosin pelkoa ei enää ole, mutta silloin joskus ei optimoitu reikää niin tarkasti vaan porattiin vissiinkin tarpeeksi syvälle