Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Massiivihirsitaloon maalämpö (tulistus- vai vaihtoventtiilikone)  (Luettu 6326 kertaa)

Poissa kopla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Maalämpöfoorumi
Hei!

Ajattelin kysyä asiasta täälläkin kun olen saanut niin monia mielipiteitä maalämpöpumpun tekniikasta. Olen käynyt useita pitkiäkin keskusteluja asiasta monen myyjän ja kuluttajan kanssa.

Taustaa omasta uudiskohteesta:
- Massiivihirrestä (210mm) käsinveistetty hirsitalo, siis pelkkä hirsi
- Rossipohja puupalkein, jossa eristeenä 32cm selluvillaa
- Vesikiertoinen lattialämmitys
- Alumiiniset lämmönluovutuslevyt, jonka päälle massiivi kuusilankku (30mm)

Toiset sanovat, että ehdottomasti tulistuspumppu, koska ei ole varaavaa massiivista betonilaattaa. Tekee heidän mukaansa kuumempaa vettä paremmalla hyötysuhteella kuin vaihtoventtiilikone. Mitä olen kuluttajilta kuullut, joilla samanlainen rossipohjaratkaisu, niin tarvitsee ajaa lattiaan normaalia kuumempaa vettä.

Mielelläni kuulisin asiallisia perusteluita puolesta ja vastaan kummastakin tekniikasta!
Nibe F1245-12 + UKV-200 + 800m maapiiri, 2016 rak. 232m2 hirsitalo, rossipohja, lattialämmitys lämmönluovutuslevyillä + 30mm kuusilankku, etelä-pohjanmaa.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Omalta osaltani kannatan tulistusvaraajallista pumppua, mutta tiedän, että kaikki eivät ole samaa mieltä.
Asiasta on ollut tällä foorumilla paljon kissanhännänvetoa puolesta ja vastaan.

Tulistusvaraajallisen lämpöpumpun etuna on lämmityskiertoon menevä, mahdollisimman tasalämpöinen kiertovesi.
Ja muista väitteistä huolimatta, tulistusvaraajallinen lämpöpumppu tekee lämpimän käyttöveden paremmalla hyötysuhteella.
Se ei kumminkaan mitenkään liity juuri varaamattomaan lattialämmitykseen.

Sekin pitänee todeta, että myöskin tulistusvaraajallisissa lämpöpumpuissa on eroja.
Jotkut toimivat paremmin, kuin toiset!

Poissa kopla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Maalämpöfoorumi
Mitkä valmistajat tekevät "tulistuspumppuja"? Lämpöässä, entä muut?
Nibe F1245-12 + UKV-200 + 800m maapiiri, 2016 rak. 232m2 hirsitalo, rossipohja, lattialämmitys lämmönluovutuslevyillä + 30mm kuusilankku, etelä-pohjanmaa.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Mitkä valmistajat tekevät "tulistuspumppuja"? Lämpöässä, entä muut?
Aika moni tekee..

Ekowell, Gebwell, Lämpöässä, Oilon (SH -pumput).
On muitakin. Nämä ovat tulistusvaraajallisia.

Myöskin Thermia tekee tulistusperiaatteella toimivia lämpöpumppuja.
Thermian varaaja varaa vain lämmintä käyttövettä, ei kiertovettä,
kuten nuo muut luettelemani ns. tulistusvaraajalliset pumput.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Noista mainituista paras tulistuspumppu on mielestäni Thermia...koska se säillöö käyttövetensä erillänsä lämmityksestänsä.

Ja aikaisemmin mainitusta asiasta senverran että "Tulistusvaraajallisen lämpöpumpun etuna on lämmityskiertoon menevä, mahdollisimman tasalämpöinen kiertovesi."
tuo ei ole mitenkään tulistuspumpun yksinoikeus tjms tai vain sillä saavutettava juttu, vaan yhtälailla tasalämpoistä saa lämmityskiertoon muistakin pumpuista kun varustaa ne vastaavalla shuntilla.

Aloittaja tarvitsee lattialämmitykseensä varmaankin joka tapauksessa puskurin kun on luovutuslevyt tulossa...ainakin minä laittaisin, ja shuntti ei ole pakollinen jos kaikkille lattioille kelpaa samanlämpöinen
vesi (todennäköisesti). Mutta minä laittaisin shuntti-jutut, antaa enempi mahdollisuuksia.

Miksi aloittajalle on väitetty että nimenomaan tulistuspumppu kun ei ole "varaavaa massiivista lattiaa"? Tuo ei mielestäni mitenkään toisiinsa.
Ei sinne luovutuslevyille nyt mitään niin erityisen kuumaa vettä tarvi survoo varmaankin kumminkin reilusti alle 40C, kyllä pattereihin tarvitaan aina kuumempaa kuin tuo.


Poissa kopla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Maalämpöfoorumi
Uponorin suunnitelman mukaan lattiaan menee 20mm putkea noin 1000m. Neliöitä talossa on noin 230. Ja mainittakoon vielä, että taloon ei ole tulossa ammetta tms.

Jos oikein olen ymmärtänyt tulistuspumppua on minulle perusteltu sillä, että tekee paremmalla hyötysuhteella kuumaa vettä kuin vaihtoventtiilikone.
Lattiaan on ilmeisesti ajettava kuumempaa vettä, koska ei ole varaavaa massaa verrattuna betonilaattaan, lisäksi 30mm paksu lankkukin vaikuttaa tähän.
Minulle kerrottiin myös kokemuksesta, että ellei lämmönluovutuslevyille ajeta tasaisen lämmintä vettä, lämpölaajeneminen aiheuttaa ikävää "napsahtelua", kun veden lämpötila
vaihtelee.

Niben edustaja mitoitti minulle F1145 12kW ja rinnalle VPB 300 litran varaaja. Epäilyttää kun ei mitään puskurivaraajaa ollut tuossa. Kerroin kyllä ennen mitoitus, millainen lattiaratkaisu tulossa.
Lämpöässän edustaja taas mitoitti minulle Vm 14kW koneen.
Nibe F1245-12 + UKV-200 + 800m maapiiri, 2016 rak. 232m2 hirsitalo, rossipohja, lattialämmitys lämmönluovutuslevyillä + 30mm kuusilankku, etelä-pohjanmaa.

Poissa Hati

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Sitten kannattaisi miettiä 16mm putkellä tehtävää lattialämmitystä niin saat Alumiinin lämmönvaihteluista johtuvat napsahtelut minimiin.

Poissa Nibetys

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Nibe F 1245-10kW
................Minulle kerrottiin myös kokemuksesta, että ellei lämmönluovutuslevyille ajeta tasaisen lämmintä vettä, lämpölaajeneminen aiheuttaa ikävää "napsahtelua", kun veden lämpötila
vaihtelee....................

Itsellä on vaihtovenakone ja lattialämmitys 20mm-putkella sekä lämmönluovutuslevyt. Itse en ole 1,5 vuoden aikana huomannut (kuullut) mitään "napsahtelua".

Tosin en tiedä kuinka suurilla vedenlämpötiloilla tuo ilmiö pitäisi ilmetä.

Ettei nyt vaan ole sekoitettu tuota napsahtelua patterilämmitykseen ilman puskurivaraajaa?

Voihan joku "Hifi-korva" kuulla jotain, mutta ei ainakaan meillä ei tuota ilmiötä ole.

Taitaa olla samanluokan juttu kuin se, että jos tekee pienellä putkella kuuluu "suhinaa/kohinaa" jos virtaus nopeus kasvaa tarpeeksi.

Jos foorumilla on joku jolla luovutuslevyillä "napsuu", voisi kertoa millä lämmöillä se tapahtuu ja millainen on lattiarakenne sekä levyjen kiinnitys.

Kiinnostaisi minuakin tietää.
Nibe1245 10kW+UKV100, kaivo 200m, ECS-41+ RMU40. 2 asuink. n.150m2 lattial.(läm.luovutusl.+lamin./laatta), kellarik. vesip.  9kpl. Talo vm.1961 ikkun. 3-kert. yläp. 200 puru+350 selluv.

Poissa kopla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Maalämpöfoorumi
Nibetys: Sinulla taitaakin olla puskurivaraaja, ainakin tuossa sivun tiedossa kohdallasi lukee UKV?
Nibe F1245-12 + UKV-200 + 800m maapiiri, 2016 rak. 232m2 hirsitalo, rossipohja, lattialämmitys lämmönluovutuslevyillä + 30mm kuusilankku, etelä-pohjanmaa.

Poissa Nibetys

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Nibe F 1245-10kW
Jep on puskuri, tällä hetkellä.

Kirjoitin selostuksen asiasta mutta hävisi johonkin matkalla, en kertaa kuin lyhyesti asian.

Puskuri otettiin käyttöön siinä vaiheessa, kun kellarin vesikiertopatterit laitettiin. Aikaisemmin ei ollut käytössä ja hyvin toimi ilman napseita.

Kellarikerros muuttuu jossain vaiheessa (toivottavasti) lattialämmölle jolloin puskurin voisi poistaa, mutta taidan vaihtaa sen isommaksi.

Riittää lämminvesi kiertoon mlp lepovaiheeessa pitempään.
Nibe1245 10kW+UKV100, kaivo 200m, ECS-41+ RMU40. 2 asuink. n.150m2 lattial.(läm.luovutusl.+lamin./laatta), kellarik. vesip.  9kpl. Talo vm.1961 ikkun. 3-kert. yläp. 200 puru+350 selluv.