Kaipa tämä on sopiva ketju tähän, en lonkalta uutta alkanut tekemään. Saa siirtää mihin haluaa, jos on väärässä paikassa.

Meillä on rakennusprojekti sokkelivaiheessa ja olen juuri lyömässä lukkoon IV-konetta ja MLP:a. Koneeksi on hyvin tod.näk. tulossa juurikin 150 SE MLV. Talovalmistaja oli speksannut Enerventin Pandionin, mutta IV-suunnittelija taas esitti Valloxia. Syynä myös se, että viilennys taloon tehdään IV-kanavien kautta kylmäpatterin avulla. Valloxissa tekele on jo samaan hintaan, Enerventissä siitä pitäisi maksaa erikseen eikä saisi vielä esilämmitystä keruupiirin nesteellä. Niin tai näin, Enervent on niiiiin paljon kalliimpi, että eiköhän tässä Valloxilla mennä joka tapauksessa.
Keskustelua täältä lukeneena olen päätynyt siihen, että Valloxin tulopuhaltimen pätkimisen estämiseksi paras vaihtoehto on pitää keruupiirin nesteen lämpötila niin korkeana kuin mahdollista. Aika selvää, mutta myönnetään että myös maallikkomaista. Saa oikoa halutessaan. Suunnittelijatkin ovat enemmän tai vähemmän samaa mieltä, ja olen itsekin päätynyt siihen että kytketään Valloxin esilämmitys MLP:n (Danfoss DPH-H 8 ) etupuolelle. Keruupiirin liuoksen lämpötila lämmityskaudella pysyy riittävän omalla logiikalla riittävänä myös MLP:lle, kun MLP-systeemi (pumppu, kaivo, koko setti säätöineen) on mitoitettu oikein. Olen myös kysynyt Valloxilta meidän virtaamilla MLV:n mitoitusarvoja MLP-toimittajan suunnittelijalle (ja saanutkin melkoisen laskelman), eli toivottavasti homma on oikein suunniteltu ja talviasiat ovat riittävän hyvässä kunnossa.
Jälkilämmitys pitää vielä miettiä, tod.näk. otan siihen sähköisen. Ilman ei kai arvaa jättää? Nestekiertoinen taitaisi tulla yläpohjaan (asennus vaakatasoon?), eikä sinne innosta muutenkaan viedä putkia. Ei taida ihan hirveästi sähköä viedä kuitenkaan.
Mutta varsinaiseen aiheeseen päästäkseni; Miten suunnitteluvaiheessa voi ehkäistä tuota viilennyksen toimimattomuutta silloin, kun MLP:n pumppu ei pyöri? Jälkikäteen keinoja on aina vähemmän. Toimittaja sanoo, että Danfossissa on omat toiminnot sekä viilennykselle että lämmitykselle tuohon kytkentään, ratkeaako homma niillä?
Vähän muitakin mielipiteitä siis hakusessa kuin näiltä käytettävissä olevilta tahoilta... Teillä on kuitenkin näitä jo käytössä.