Se kantikas yläosa on käämikela joka tekee magneettikentän kun kelaan tulee sähkö.
Kelan magneettikentän voi helposti testata siten että kytke magneettiventiiliin virta ja kosketa kevyesti kelan yläosan keskellä olevan metalliosaa pienellä ruuvimeisselillä,jos kela on sähköisesti kunnossa tuntuu meisseliin vaimea värinä kun meisselin kärjen vie n 1mm päähän metallisesta osasta.
Jos mitään värinää ei tunnu vaikka virta on kytketty niin tarkista johtoliitokset venttilin hatusta.
Venttiilin hattu se osa johon kaapeli menee ja se on yhdellä ruuvilla kiinni kelassa.
Kelassa on 3 kpl urospistokeliitintä ja hatussa vastaavasti 3 kpl naarasliitintä ja kun ruuvi on avattu niin hattu tulee ruuvin suuntaan sentin vetämällä pois.
Jos haluat avata venttiilinhatun niin varmista että virta on katkaistu (230V) ja vedä ruuvi kokonaan hatusta pois,löysää sen jälkeen kaapelin vedonpoisto ja kytkentäosa tulee hatun sisältä ulos,siinä on kytkentäruuvit näkösällä ja voi tarkistaa on liitokset kunnossa
Siinä on myös lukkoprikka kelan päällä metallikohoumassa,kun irroitat lukkoprikan niin kelan saa nostettua pois.
On normaalia että kelaosa kääntyy ,sen sisällä on lieriö rautasydän joka avaa neulaventtiilin kun sähkö kytketään ja jousivoima sulkee kun sähkö katkaistaan.
Kelan alapuolella metallisessa venttiilirungossa on 4 kpl ruuveja,kannat kulmissa.
Nuo ruuvit avaamalla saa venttiilin sisäosat auki ja tutkittua onko pikeytymiä tms möhnää mikä jumittaa venttiilin.
Ruuvien avaamisen yhteydessä on oltava tarkkana koska venttiilin palautusjousi yleensä lentää johonkin päin ja sitä ei parane hukata jos haluaa venttiilin vielä kasata.
Jousen sisällä on rautasydän jonka alapäässä on neula joka avaa tai sulkee ohjauspaineen kumikalvolle joka sitten avaa tai sulkee varsinaisen virtauskanavan.
Nuo kaikki osat pystyy irroittamaan ja on syytä ottaa vaikka valokuva eri vaiheissa niin on helpompi kasata.
Kumikalvon suhteen irroitettaessa pitä olla varovainen ettei kalvo puhkea tai repeä,se on aika ohut.
Kumikalvon putsaamiseen voi käyttää fairyä ja metalliosien jotain liuotinta jos pikeytymiä näyttää olevan.
Linkin kuvassa vasemmalla on L133---B07
http://kesko-onninen-pim-resources-production.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/pimdocuments/WEXON-L133.pdf