Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vallox 150 SE MLV  (Luettu 255350 kertaa)

Poissa kapsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #120 : 10.09.13 - klo:08:17 »
nyt kun muistan.. mulla tuohon tuloilman liialliseen lämpeämiseen vaikutti tiiviysongelman lisäksi tippuneet tuloilmamäärät. Seinässä olevan tuloilmaritilän takana oli hyttysverkko, mikä menee vuodessa ihan tukkoon. Eli tarkistakaa ja putsatkaa/poistakaa tuo verkko.
ILP Midea MSA-12HRDN1, Vallox 150SE - 144m2, 370m3 - 14000kw

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #121 : 11.09.13 - klo:21:32 »
Mielenkiintoinen ilmiö, kun laitoin nyt kesän jälkeen jälkilämmityksen päälle.
Ulkolämpö 14
Sisääntuleva 23
Sisälämpö 24
Jäteilma 20 ?????

Luulisi jäteilman olevan aina vähintään saman, kuin sisälämpö? Tämä ei ole hetkellinen ilmiö.
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa kapsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #122 : 11.09.13 - klo:21:59 »
Mielenkiintoinen ilmiö, kun laitoin nyt kesän jälkeen jälkilämmityksen päälle.
Ulkolämpö 14
Sisääntuleva 23
Sisälämpö 24
Jäteilma 20 ?????

Luulisi jäteilman olevan aina vähintään saman, kuin sisälämpö?
Ei, silloinhan lämmöntalteenotto ei toimisi lainkaan. Kun tuloilma lämpenee kennossa, jäte viilenee.
ILP Midea MSA-12HRDN1, Vallox 150SE - 144m2, 370m3 - 14000kw

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #123 : 11.09.13 - klo:22:33 »
OK, eli mitä suurempi erotus, niin parempi hyötysuhde? Minkälaisiin erotuksiin hyvän hyötysuhteen laitteilla pitäisi päästä?
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #124 : 11.09.13 - klo:23:47 »
OK, eli mitä suurempi erotus, niin parempi hyötysuhde? Minkälaisiin erotuksiin hyvän hyötysuhteen laitteilla pitäisi päästä?

Meillä tulee ulkoa 10 astetta ja jäteilma on 14. Sisään tulee 22 ja sisäilma on 24. Ei jälkilämmitystä ollenkaan. Sulla on pelti vielä kesämoodissa? Minä olen laittanut lto:n jatkuvasti päälle eli olisko 20 astetta raja milloin ohitus vasta tapahtuu. Sähköjälkilämmityksellä oli tehdasasetus muistaakseni 12?

E: sähkölämmitys päällä, lto pitäisi myös olla väkisinkin pelissä. Siis jos sulla on 150-kone, niin vuotaako pelti? Mielestäni jäte vois olla tuossa aavistuksen kylmempää. Tai sitten suodattimet tukossa?
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #125 : 12.09.13 - klo:06:29 »
Mulla oli kennonohitus 10 astetta (eli pelti taitaa olla tämän perusteella kiinni)
jälkilämmitysvalo palaa

Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #126 : 12.09.13 - klo:09:44 »

OK, eli mitä suurempi erotus, niin parempi hyötysuhde? Minkälaisiin erotuksiin hyvän hyötysuhteen laitteilla pitäisi päästä?

Onko kukaan 150 MLV:n omistaja laskenut tulo- ja poistoilman hyötysuhteita? Itse olen seuraillut omaan koneen lukemia ja ihmetellyt miksi tuloilman hyötysuhde on merkittävästi pienempi.

Kaavat:

tuloilman höytysuhde = (tuloilma - ulkoilma) / (sisäilma - ulkoilma)
poistoilman hyötysuhde = (sisäilma - jäteilma) / (sisäilma - ulkoilma)

Tämän hetken lukemat omasta koneesta:

Ulkoilma 10.5 *C
Sisäilma 22.5 *C
Jäteilma 11.8 *C
Tuloilma 18.5 *C

Tuloilman hyötysuhde: 66.7 %
Poistoilman hyötysuhde: 88.3 %

Ilmanvaihto on säädetty 11% alipaineiseksi (tuloilmapuhallin = 100%, poistopuhallin = 74%).

Poissa kapsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #127 : 12.09.13 - klo:09:48 »
Kyllähän Lämärillä sisääntuleva ilma lämpeni 9 astetta koneessa, eli talteenotto päällä ja toimii ihan ok.
Pellin tiiviys siis ongelma lähinnä kennoa ohitettaessa, ei toistepäin.

Kauhean tarkkoja vertailuja ei auta tehdä kun ilmamäärät/eristykset jne. vaihtelee kohteissa. Ja ei auta sekoittaa MLV/VLK/sähkökoneita keskenään.

Mutta LTO tosiaan toimii vaikka jälkilämmitys ei ole päällä, jotkut ymmärtäneet tuota väärin ja luulleet että LTO toimii vain jos tuo merkkivalo palaa.. itse käytän sähkökoneessa(!) todella harvoin jälkilämmitystä.
ILP Midea MSA-12HRDN1, Vallox 150SE - 144m2, 370m3 - 14000kw

Poissa kapsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #128 : 12.09.13 - klo:09:51 »
Tämän hetken lukemat omasta koneesta:
Ulkoilma 10.5 *C
Sisäilma 22.5 *C
Jäteilma 11.8 *C
Tuloilma 18.5 *C

sun kone kertoo ihan desimaaleilla?
ILP Midea MSA-12HRDN1, Vallox 150SE - 144m2, 370m3 - 14000kw

Poissa kapsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #129 : 12.09.13 - klo:09:54 »
Ilmanvaihto on säädetty 11% alipaineiseksi (tuloilmapuhallin = 100%, poistopuhallin = 74%).
no ilmamääräthän ovat sitten erilaiset joten lämpöarvotkin.
ILP Midea MSA-12HRDN1, Vallox 150SE - 144m2, 370m3 - 14000kw

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #130 : 12.09.13 - klo:10:24 »
Ilmanvaihto on säädetty 11% alipaineiseksi (tuloilmapuhallin = 100%, poistopuhallin = 74%).
no ilmamääräthän ovat sitten erilaiset joten lämpöarvotkin.

Alipaineisessa talossa poisto on suurempi kuin tulo, joten periaatteessa tuloilman höytysuhteen pitäisi olla poistoa korkeampi. Olen kokeillut testausmielessä lisätä alipainetta, mutta se parantaa tuloilman hyötysuhdetta vain aavistuksen. Ilmeisesti ilmankosteudella on vaikutusta hyötysuhteeseen. Kun ilmankosteus (RH) oli hetkellisesti ~50% hyötysuhteet olivat lähes samat. Lähettämieni arvojen aikana kosteus oli 38%. Tulo- ja poistohyötysuhteissa on jonkin verran heiluntaa, mutta niiden keskiarvo pysyy lähes samana 75 - 78 %.

Lämpötilat on luettu DIGIT-väylältä, josta saa tarkempia arvoja.

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #131 : 25.10.13 - klo:11:43 »
Vallox lähetyis minua sähköpostilla ja ilmoitti että uusi tiiviimpi kesätalvipelti on valmis ja he työstävät asennusohjetta siihen. Tahtoivat puhelinnumeron ja ilmeisesti kohta puoliin olisi tiedossa uusia viileitä tuulia ;)

Poissa pelperimatias

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #132 : 25.10.13 - klo:23:10 »
Hieno homma! Kun saat pellin, niin laitaa infoa kokemuksesta, jotta tietää tarvittaessa alkaa vaatimaan itsellekin sitä.

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #133 : 03.11.13 - klo:18:22 »
Onko tästä pellistä saatu jo ensimmäinen kappale loppukäyttäjälle? Mullekin lupasivat, mutta kesällä puhuivat, että menee ensi vuoden puolelle mahdollisesti.
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #134 : 04.11.13 - klo:08:47 »
Ei ole mulle mitään kuulunut.

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #135 : 30.11.13 - klo:08:47 »
Miten teillä muilla on säädetty tuo sulatuslämpötila?

Oli alunperin säädetty 05, mutta tiputin 03:een.
Etulämmitys (maapiiri) oli säädetty 00 ja nostin sen 02:een.

Alkoi tuntumaan, että tuo laite ei muuta teekään, kuin sulattelee itseään. Voisikohan tuon sulatuksen tiputtaa vielä vaikka 01-02 asteeseen? Tekninen tila on aika lämmin..




Kaivosta tuleva neste on noin 7 asteista ja palaava 5 asteista, ilman lämpöpumpun kompuraa.
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 239
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #136 : 30.11.13 - klo:09:25 »
Miten teillä muilla on säädetty tuo sulatuslämpötila?

Oli alunperin säädetty 05, mutta tiputin 03:een.
Etulämmitys (maapiiri) oli säädetty 00 ja nostin sen 02:een.

Alkoi tuntumaan, että tuo laite ei muuta teekään, kuin sulattelee itseään. Voisikohan tuon sulatuksen tiputtaa vielä vaikka 01-02 asteeseen? Tekninen tila on aika lämmin..




Kaivosta tuleva neste on noin 7 asteista ja palaava 5 asteista, ilman lämpöpumpun kompuraa.
Miksi se tekninen on lämmin...joku vuotaa lämpöä?
Jos se tila on ja pysyy lämpösena niin ota se raitis-ilma lämmitykseen hyödyksi niin vähenee sulatukset  :D

Juuri tuon takia jätin Valloxin hyllyyn ja otin Iloxin kun vaihdoin masiinan...sitä Vallox sulattelua oli kateltu 20v ja sama tuntuu sitten uusillakin jatkuvan ;)
Kai sitä hiukan voi saada viriteltyä, Vallox virimiehet astukoon kuviin.

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #137 : 30.11.13 - klo:15:39 »
Miten teillä muilla on säädetty tuo sulatuslämpötila?

Oli alunperin säädetty 05, mutta tiputin 03:een.
Etulämmitys (maapiiri) oli säädetty 00 ja nostin sen 02:een.

Alkoi tuntumaan, että tuo laite ei muuta teekään, kuin sulattelee itseään. Voisikohan tuon sulatuksen tiputtaa vielä vaikka 01-02 asteeseen? Tekninen tila on aika lämmin..




Kaivosta tuleva neste on noin 7 asteista ja palaava 5 asteista, ilman lämpöpumpun kompuraa.
Miksi se tekninen on lämmin...joku vuotaa lämpöä?
Jos se tila on ja pysyy lämpösena niin ota se raitis-ilma lämmitykseen hyödyksi niin vähenee sulatukset  :D

Juuri tuon takia jätin Valloxin hyllyyn ja otin Iloxin kun vaihdoin masiinan...sitä Vallox sulattelua oli kateltu 20v ja sama tuntuu sitten uusillakin jatkuvan ;)
Kai sitä hiukan voi saada viriteltyä, Vallox virimiehet astukoon kuviin.

Pieni tila, jossa paljon tekniikkaa esim. IV-kone hukkaa lämpöä, jakotukit, lattialämmitys ilman termareita jne.
Miten sitä  voi hyödyntää ???
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #138 : 30.11.13 - klo:23:42 »
Miten teillä muilla on säädetty tuo sulatuslämpötila?

Oli alunperin säädetty 05, mutta tiputin 03:een.
Etulämmitys (maapiiri) oli säädetty 00 ja nostin sen 02:een.

Alkoi tuntumaan, että tuo laite ei muuta teekään, kuin sulattelee itseään. Voisikohan tuon sulatuksen tiputtaa vielä vaikka 01-02 asteeseen? Tekninen tila on aika lämmin..

Kaivosta tuleva neste on noin 7 asteista ja palaava 5 asteista, ilman lämpöpumpun kompuraa.

Sulatuslämpötilaa et voi paljon alle 3:n tiputtaa. Viime talvena sain koneen jäätymään 2:lla, mutta voi toimia pitkäänkin. Jäätyminen on ikävä tilanne, josta kone ei toivu itse. Kun kennossa on tarpeeksi jäätä jäteilma on yli sulatusrajan. Jälkilämmityspatteri saa tuloilman nostettua vaikka kenno on lähes poissa pelistä.
Vaikka maapatterissa kiertävä neste olisi välillä lämpimämpääkin, niin jäätymistä se ei estä. Esim. pitkä suihkuttelu viilentää nesteen ja kostea ilma jäätyy kennoon.

Itse olen tehnyt sulatukseen oman automatiikan ja ainakin ensimmäisten pakkasten kanssa tulokset ovat olleet hyviä. Tarkoitus on selvitä talvi ilman tuloilman pätkimistä. Konetta olen muuttanut siten, että koneen sisälle olen laittanut 1500W vastuksen etulämmitykseen. Toinen muutos on kesäpellin poistaminen talveksi. Se estää kondenssiveden pääsyn viemäriin. Koneen ja vastuksen ohjauksen olen tehnyt Raspberry Pi:llä. Kun talon ilmankosteus on normaali, niin jäteilman annetaan tippua reilusti. Esim. talven kylmimpänä yönä (-8C) jäteilma oli pitkään -3C. Kun ilmankosteus nousee, niin jäteilma nostetaan n. 3C. Ensin käynnistetään maapatteri ja tarvittaessa sähkövastus. Maapatterin ohjausta rajoittaa koneen minilämpötilaraja (-6C). Normaalitilanteessa esilämmitystä ei tarvita vielä silloin. Jos kennoon alkaa kertymään jäätä, niin se sulatetaan sähkövastuksella. Kovempien pakkasten tullessa pitää testailla miten sulatus kannattaa tehdä. Yksi vaihtoehto on pitää jäteilma aina yli kastepisteen, jolloin jäätä ei kerry tai sitten antaa kennon jäätyä jonkin verran ennen sulatusta.
 
 

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #139 : 01.12.13 - klo:07:38 »
Laitoin eilen tulopuhallin seis 02 ja etulämmitys 03, hystereesi edelleen 03.
Kaivolta tuleva neste on ollut noin 8 asteen luokkaa ja palaavaa 4 - 5 astetta.

Eikö maapatteria kannata pitää lähes aina päällä, kun sen nesteen lämpötila on suurempi, kuin ulkoilma?
Miten jäteilmaa voi pitää yli kastepisteen?

Mistä tuon kennon jäätymisen huomaa, jos tuloilma pysyy lämpimänä ilman että kantta avaa?
Estääkö tuo kesäpelti todella kondenssiveden pääsyn viemäriin? Mullakin on takuut voimassa, joten siitähän pitäisi reklamoida.
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #140 : 02.12.13 - klo:17:42 »
Laitoin eilen tulopuhallin seis 02 ja etulämmitys 03, hystereesi edelleen 03.
Kaivolta tuleva neste on ollut noin 8 asteen luokkaa ja palaavaa 4 - 5 astetta.

Eikö maapatteria kannata pitää lähes aina päällä, kun sen nesteen lämpötila on suurempi, kuin ulkoilma?
Miten jäteilmaa voi pitää yli kastepisteen?

Mistä tuon kennon jäätymisen huomaa, jos tuloilma pysyy lämpimänä ilman että kantta avaa?
Estääkö tuo kesäpelti todella kondenssiveden pääsyn viemäriin? Mullakin on takuut voimassa, joten siitähän pitäisi reklamoida.
Pienennä hystereesiä arvoon 1 (tehdasasetus).

Jos keruupiirin lämpötilan haluaa pysyvän mahdollisimman korkealla, niin etulämmitystä ei kannata pitää turhaan päällä. Itse käytän etulämmitystä kun jäteilman lämpötila on liian alhainen tai kun ulkoilma on muutaman asteen keruunestettä lämpimämpää. Vaikea sanoa mikä on tämän hyöty.

Kastepiste lasketaan poistoilman lämpötilan ja ilmankosteuden perusteella. Ylimääräinen sähkövastus tarvitaan esilämmitykseen, jos halutaan estää jäätyminen kaikissa tilanteissa.

Kennon jäätymistä on vaikea havaita, jos jälkilämmitys on päällä. Vesipatterimalli saattaa antaa ilmoituksen. Itse olen lisännyt lämpötila-anturit tulopuolelle etulämmityksen jälkeen ja ennen jälkilämmitystä. Tulo- ja poistoilman hyötysuhteen muutoksesta voi päätellä jäätymisen. Hyötysuhteet vaihtelevat jonkin verran, mutta niiden keskiarvo on lähes vakio ~82%.

Kesäpelti ei estä veden pääsyä viemäriin, mutta hidastaa sitä merkittävästi. Pelti on kuin allas johon kennosta tippuva vesi kerääntyy. Kun allas täyttyy valuu vesi viemäriin. Jos jäteilma on pakkasella, niin vesi jäätyy peltiin. Ongelmia on myös viilennyskäytössä, joten Valloxilta olisi aiheellista vaatia siihen parannus.

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #141 : 02.12.13 - klo:18:41 »

Pienennä hystereesiä arvoon 1 (tehdasasetus).

Jos keruupiirin lämpötilan haluaa pysyvän mahdollisimman korkealla, niin etulämmitystä ei kannata pitää turhaan päällä. Itse käytän etulämmitystä kun jäteilman lämpötila on liian alhainen tai kun ulkoilma on muutaman asteen keruunestettä lämpimämpää. Vaikea sanoa mikä on tämän hyöty.

Kastepiste lasketaan poistoilman lämpötilan ja ilmankosteuden perusteella. Ylimääräinen sähkövastus tarvitaan esilämmitykseen, jos halutaan estää jäätyminen kaikissa tilanteissa.

Kennon jäätymistä on vaikea havaita, jos jälkilämmitys on päällä. Vesipatterimalli saattaa antaa ilmoituksen. Itse olen lisännyt lämpötila-anturit tulopuolelle etulämmityksen jälkeen ja ennen jälkilämmitystä. Tulo- ja poistoilman hyötysuhteen muutoksesta voi päätellä jäätymisen. Hyötysuhteet vaihtelevat jonkin verran, mutta niiden keskiarvo on lähes vakio ~82%.

Kesäpelti ei estä veden pääsyä viemäriin, mutta hidastaa sitä merkittävästi. Pelti on kuin allas johon kennosta tippuva vesi kerääntyy. Kun allas täyttyy valuu vesi viemäriin. Jos jäteilma on pakkasella, niin vesi jäätyy peltiin. Ongelmia on myös viilennyskäytössä, joten Valloxilta olisi aiheellista vaatia siihen parannus.

Mun mielestä hystereesillä on 3 manuaalin mukaan lähtöarvo, mutta pienensin kakkoseen.
Miten tuo hyötysuhde lasketaan näytön lukemista?
Vallox on työstänyt kesäpeltiin uuden ratkaisun, joka lanseerataan ennen kesää ja tulee takuun piikkiin.
Miten tuo jäätyminen sitten konkretisoituu, jos sitä ei havaitse?
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #142 : 02.12.13 - klo:18:57 »
Mun mielestä hystereesillä on 3 manuaalin mukaan lähtöarvo, mutta pienensin kakkoseen.
Miten tuo hyötysuhde lasketaan näytön lukemista?
Vallox on työstänyt kesäpeltiin uuden ratkaisun, joka lanseerataan ennen kesää ja tulee takuun piikkiin.
Miten tuo jäätyminen sitten konkretisoituu, jos sitä ei havaitse?

Manuaalissa on mainittu MLV-mallin tehdasastetukset: jäätymissuoja 3 hystereesi 1.

Kaavat:
tuloilman höytysuhde = (tuloilma - ulkoilma) / (sisäilma - ulkoilma)
poistoilman hyötysuhde = (sisäilma - jäteilma) / (sisäilma - ulkoilma)

Jäätymisen huomaa viimeistään kun ilma ei enää talossa vaihdu. Mitään rikkoontuvia osia sähköpatterimallissa ei pitäisi olla.

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #143 : 02.12.13 - klo:19:37 »
Mun mielestä hystereesillä on 3 manuaalin mukaan lähtöarvo, mutta pienensin kakkoseen.
Miten tuo hyötysuhde lasketaan näytön lukemista?
Vallox on työstänyt kesäpeltiin uuden ratkaisun, joka lanseerataan ennen kesää ja tulee takuun piikkiin.
Miten tuo jäätyminen sitten konkretisoituu, jos sitä ei havaitse?

Manuaalissa on mainittu MLV-mallin tehdasastetukset: jäätymissuoja 3 hystereesi 1.

Kaavat:
tuloilman höytysuhde = (tuloilma - ulkoilma) / (sisäilma - ulkoilma)
poistoilman hyötysuhde = (sisäilma - jäteilma) / (sisäilma - ulkoilma)

Jäätymisen huomaa viimeistään kun ilma ei enää talossa vaihdu. Mitään rikkoontuvia osia sähköpatterimallissa ei pitäisi olla.

http://www.vallox.com/tiedostot/4/pdf/1272_KAHU150mlvefSE_F_230113/

Tuon mukaan olen elänyt eli käsittääkseni nuo ovat lähtöarvot?
Jäätymishomma kai hoituu itsestään viimeistään sitten, kun kone pysähtyy jäätymisen vuoksi ja sulaa omia aikojaan?
Tai arvot alkavat poiketa tosi paljon totutuista?
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #144 : 09.01.14 - klo:13:19 »
Tällä viikolla alkoi sitten tapahtua. Vallox lähestyi spostilla varmistaakseen osoitteen ja soitteli vielä perään, että asentaja tulee minun tapauksessa Tampereelta. Sopivat suoraan kanssani asennusajankohdan. Mitään aikaa ei vielä sanonut. Joku alan firma sieltä on tulossa tulee ja vaihtelee kesäpellin.

Samalla menee naapuritaloon, kun on saman talofirman paketti. Ovat vaan tällä hetkellä työkomennuksella, saapuvat vasta kesällä. Lupasin naapurille hoitaa sinnekin uuden mallin pellin. Pistetään sitten kuvia, kun jotain tapahtuu.

Poissa alassa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #145 : 13.01.14 - klo:13:36 »
Kaipa tämä on sopiva ketju tähän, en lonkalta uutta alkanut tekemään. Saa siirtää mihin haluaa, jos on väärässä paikassa.  :)

Meillä on rakennusprojekti sokkelivaiheessa ja olen juuri lyömässä lukkoon IV-konetta ja MLP:a. Koneeksi on hyvin tod.näk. tulossa juurikin 150 SE MLV. Talovalmistaja oli speksannut Enerventin Pandionin, mutta IV-suunnittelija taas esitti Valloxia. Syynä myös se, että viilennys taloon tehdään IV-kanavien kautta kylmäpatterin avulla. Valloxissa tekele on jo samaan hintaan, Enerventissä siitä pitäisi maksaa erikseen eikä saisi vielä esilämmitystä keruupiirin nesteellä. Niin tai näin, Enervent on niiiiin paljon kalliimpi, että eiköhän tässä Valloxilla mennä joka tapauksessa.

Keskustelua täältä lukeneena olen päätynyt siihen, että Valloxin tulopuhaltimen pätkimisen estämiseksi paras vaihtoehto on pitää keruupiirin nesteen lämpötila niin korkeana kuin mahdollista. Aika selvää, mutta myönnetään että myös maallikkomaista. Saa oikoa halutessaan. Suunnittelijatkin ovat enemmän tai vähemmän samaa mieltä, ja olen itsekin päätynyt siihen että kytketään Valloxin esilämmitys MLP:n (Danfoss DPH-H 8 ) etupuolelle. Keruupiirin liuoksen lämpötila lämmityskaudella pysyy riittävän omalla logiikalla riittävänä myös MLP:lle, kun MLP-systeemi (pumppu, kaivo, koko setti säätöineen) on mitoitettu oikein. Olen myös kysynyt Valloxilta meidän virtaamilla MLV:n mitoitusarvoja MLP-toimittajan suunnittelijalle (ja saanutkin melkoisen laskelman), eli toivottavasti homma on oikein suunniteltu ja talviasiat ovat riittävän hyvässä kunnossa.

Jälkilämmitys pitää vielä miettiä, tod.näk. otan siihen sähköisen. Ilman ei kai arvaa jättää? Nestekiertoinen taitaisi tulla yläpohjaan (asennus vaakatasoon?), eikä sinne innosta muutenkaan viedä putkia. Ei taida ihan hirveästi sähköä viedä kuitenkaan.

Mutta varsinaiseen aiheeseen päästäkseni; Miten suunnitteluvaiheessa voi ehkäistä tuota viilennyksen toimimattomuutta silloin, kun MLP:n pumppu ei pyöri? Jälkikäteen keinoja on aina vähemmän. Toimittaja sanoo, että Danfossissa on omat toiminnot sekä viilennykselle että lämmitykselle tuohon kytkentään, ratkeaako homma niillä?

Vähän muitakin mielipiteitä siis hakusessa kuin näiltä käytettävissä olevilta tahoilta... Teillä on kuitenkin näitä jo käytössä.


Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #146 : 13.01.14 - klo:13:46 »
Ainakin allekirjoittaneella toimii viilennyt myös silloin, kun MLPn kompura ei pyöri. Kysymys liittynee ilmeisesti siihen onko kyseessä vaihtoventtiilikone vai ei...?
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #147 : 13.01.14 - klo:13:55 »
Meillä viilennyshaaran oma kiertovesipumppu ei jaksa kierrättää kaivossa nestettä eli viilennystä ei oikein pääse tapahtumaan. IV-koneesta olisi mahdollista saada kärkitieto Nibelle ja sitä kautta voisi ohjata Niben keruupumppua käymään aina, kun IV-kone viilentää. Sain kuvat ja ohjeet ja kaikki. Itse en vaan alkanut jälkikäteen moista viritystä tekemään, joten kompromissina pidän Niben keruupumpun jatkuvalla käytöllä kesällä tai silloin, kun on tarvetta viilennenllä (10 päivää jatkuva).

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #148 : 13.01.14 - klo:14:05 »
Ai niin ja lisäyksenä vielä se, että 4 metrin pumppu ei riittänyt, vaan jouduttiin päivittämään 6 m pumppuun. Ongelmana oli se, että kun Lämpöässä käynnistyi, niin viilennyshaaran pumppu ei jaksanut imeä omaa osuuttaan. Viilennyshaara on sijoitettu Valloxin ohjeiden mukaan, siten että kaivolta tuleva neste haarautuu sekä pumpulle että IV-koneellen. Paluu pumpun jälkeen.

Wilolta kerrottiin, että 99 % ongelmat johtuvat näissä tapauksissa siitä, että maapiirissä on ilmaa tai paineet liian alhaiset. Voi olla, että minullakin olisi viilennyshaara pelannut ilman pumpun vaihtoa isompaan. Nyt on paineet nostettu noin 1,5 kg ja ilmattu uudestaan, kun alussa oli ilmauksen kanssa ongelmia.
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa pecca

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #149 : 13.01.14 - klo:15:46 »

Meillä on rakennusprojekti sokkelivaiheessa ja olen juuri lyömässä lukkoon IV-konetta ja MLP:a. Koneeksi on hyvin tod.näk. tulossa juurikin 150 SE MLV. ...


Jos haluat ilmanvaihdon joka ei pätki, niin valitse uudempi 145 ja erillinen maapatteri. 145 ei pätki tuloilmaa vaan tekee sulatuksen sähköllä tarpeen mukaan. Esilämmityksen kannalta patterin mitoituksella ei ole suurta merkitystä. Pienelläkin teholla sulatuksia tarvitaan ainoastaan kovimmalla pakkasilla. Ihmettelen, että Vallox edelleen myy Suomen olosuhteisiin vanhan mallin koneita, vaikka parempaa tekniikka on jo uusissa malleissa. 150:stä ei saa toimimaan ilman tuloilman pätkimistä, vaikka keruupiiri olisi miten mitoitettu. Kenno on tehokas ja jäteilma tippuu pätkimisrajalle (oletus 3 C) jo lähes nollakelissä. Hintakin on lähes sama: 150 MLV vs. 145+maapatteri.



Poissa alassa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #150 : 13.01.14 - klo:17:16 »
Vaihtoventtilukone..? Tämä ei sano mitään, lueskeltava lisää...

Mutta jos vielä kysyisi hieman yleisemmällä tasolla ensin; Minkälaisia taloja tällä omaa vastaavalla ratkaisulla okette viilentäneet? Jos keruupiiri on MLP:n etupuolella, liuos on aika vakiosti jonkun asteen yli nollan kesällä. Kennoa on tässäkin ketjussa mainittu hieman tehottomaksi, riittääkö tuossa viilennysteho? Torppa 176m2 yhdessä kerroksessa ja etelän puoleista ikkunapintaakin löytyy jonkin verran. Tavoitteena n. 3-4 astetta alle ulkolämpötilan.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 239
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #151 : 13.01.14 - klo:17:35 »
Vaihtoventtilukone..? Tämä ei sano mitään, lueskeltava lisää...
Yksinkertaisesti sanottuna vaihtoventtiilikone on sellainen joka lämmittää joko taloa tai käyttövettä, molempia se ei pysty tekemään samanaikaisesti (poikkeuksiakin on).
Yleensä kaikki valmistajat tekevät näitä vaihtoventtiilikoneita mutta suomalaisvalmistajat suosivat ns. tulistuspumppuja (poikeuksiakin on).

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #152 : 13.01.14 - klo:18:47 »
Ei tuo Vallox+maaviileä mikään tykki ole, mutta kyllä sillä pärjää. 30 asteen helteessä eron jo huomaa kevyesti, kun tulee ulkoa sisään viileään.

Tämä kokemus on viime kesältä, kun arasti pidin pyyntiä 17 asteessa Valloxin ohjeiden mukaan ettei kondensio-ongelmat iske. LVI-suunnittelijan kanta oli, että kun kanavat on kunnolla villoitettu foliopäällystevillalla ja teipattu huolellisesti laadukkaalla teipillä, voi koneesta ottaa kaikki irti. Ensi kesänä kokeillaan, mikä on vaikutus.

Maasta tuleva neste noin viiden asteen luokkaa kesällä, muistaakseni.

170 m2 yhdessä tasossa ja vain kolme ikkunaa etelään, loput katosten alla varjossa.
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

Poissa kilpijoki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #153 : 15.01.14 - klo:08:27 »
Nyt kun ollaan saatu talvi ja pakkaset, niin tekisi mieli kysyä ko ilmanvaihtokoneen asetuksista.

Talomme on rakennettu 2012/13. Lämmitysmuotona on maalämpö lattialämmöllä. Lämpöpumppuna on Viessmann vitocal 333G ja ilmanvaihtokoneena Vallox Effect 150 SE MLV. Asuinpinta-alaa noin 160neliötä. Ilmanvaihtokanavien huoneistoputkitus on hoidettu Vallox Bluesky putkituksella.

Minkälaiset asetusarvot tulisi tuohon ilmanvaihtokoneeseen laittaa? LVI asentajien toimesta laite on jonkinlaisissa arvoissa, mutta nyt talvikaudella sisäänpuhallettavan ilman lämpötila vaihtelee 13-36 väliltä, pyynnin ollessa 17 astetta. Iv koneessa on sähköpatterimallinen jälkilämmitys. Normaalinopeus puhallukselle on asetettu 4ksi. Jälkilämmitys on päällä. Asetuksissa tulopuhallin seis 03, hystereesi 1 ja etulämmitys 05.

Lämpöpumpulle on laitettu asetuslämmöksi 22 astetta.

Mielestäni sisäänpuhallettavan ilman lämpötila vaihtelee liiaksi, mistä lähtisin vikaa etsimään? Suodattimet vaihdettu marras-joulukuun taitteessa.

justus01

  • Vieras
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #154 : 15.01.14 - klo:09:02 »
Minkälaiset asetusarvot tulisi tuohon ilmanvaihtokoneeseen laittaa? LVI asentajien toimesta laite on jonkinlaisissa arvoissa, mutta nyt talvikaudella sisäänpuhallettavan ilman lämpötila vaihtelee 13-36 väliltä, pyynnin ollessa 17 astetta. Iv koneessa on sähköpatterimallinen jälkilämmitys. Normaalinopeus puhallukselle on asetettu 4ksi. Jälkilämmitys on päällä. Asetuksissa tulopuhallin seis 03, hystereesi 1 ja etulämmitys 05.

Lämpöpumpulle on laitettu asetuslämmöksi 22 astetta.

Mielestäni sisäänpuhallettavan ilman lämpötila vaihtelee liiaksi, mistä lähtisin vikaa etsimään? Suodattimet vaihdettu marras-joulukuun taitteessa.

Tuloilman lämpötilan seilaus johtuu todennäköisesti tuloilman puhaltimen pätkimisestä eli LTO:n sulatuksista. Kannattaa varmistaa että MLV-patterissa varmasti neste kiertää, myös silloin kun MLP on käynnissä. Joillakin on ollut ongelmia saada neste kiertämään patterin kautta silloin kun MLP on käynnissä. Jos MLV-patteri ei yhtään lämmitä, niin pätkiminen ja seilaaminen alkaa noin -8c...-12c pakkasella. En osaa sanoa millä kelillä pätkiminen alkaa, jos MLV-patterissa on hyvä kierto...(-20c?).

Sulatuksen hystereesi on aika pieni, itse kokeilisin nostaa 1=>2. Ykkösellä pätkiminen on todennäköisesti aika tiuhaa...

Poissa kilpijoki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #155 : 15.01.14 - klo:09:17 »
Tästä päästäänkin seuraavan kysymykseen. Valloxin ohjekirjassa on seuraavaa: "Nestekiertoisen MLV-patterin etulämmitystoiminnan ohjaus poikkeaa sähköisen etulämmityspatterin ohjauksesta.... Asetusarvon tulee olla pienempi kuin lämmönkeruupiiristä tulevan nesteen lämpötila."

Onko kyseessä nyt sitten mikä lämpötila, se mikä nousee maalampöpumpulle kaivosta vai se mikä lähtee lattiakierrolle? Eli jos kaivolta nousee 2 asteinen neste niin tulisiko tuon etulämmitysarvon olla sitten tyyliin 01?

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #156 : 15.01.14 - klo:09:28 »
Eli jos kaivolta nousee 2 asteinen neste niin tulisiko tuon etulämmitysarvon olla sitten tyyliin 01?

Jep. Ei siinä muuta kriisiä voi syntyä kuin se, että jos neste onkin ilmaa kylmempää niin eihän se lämmitä vaan viilentää. Toinen juttu on, että esilämmitys pienentää LTO-kennon yli vaikuttavaa lämpötilaeroa, jolloin kennon talteenotto pienenee. Eli siis jos vaikka poistoilma on 20C, ulkoilma 0C, kennon lämpötilahyötysuhde 60% ja keruun lämpötila 5C niin jos esilämmitystä ei käytetä niin lämpötilaero kennon yli on 20K ja siitä 60% on 12K. Se on siis lämpötila minkä verran poisto jäähtyy ja tulo lämpenee. Eli jäteilman lämpötilaksi tulee 8C ja tuloilmaksi 12C.

Jos nyt sitten käyttää esilämmitystä ja se lämmittää raitisilman vaikka lukemaan 3C niin silloin lämpötilaero LTO:n yli on 17K ja siitä 60% 10,2K eli tuloilman lämpötilaksi tulee 3C + 10,2K = 13,2K ja jäteilmaksi 20C - 10,2K = 9,8C. Puhalletaan siis enemmän lämpöä harakoille kuin ilman esilämmitystä. Toisaalta jos ajatellaan, että keruussa on äärettömästi lämpöä tarjolla niin saahan tuolla hieman lämpimämmän tuloilman.

Poissa Lämäri

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 539
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #157 : 15.01.14 - klo:09:56 »
Ainakin minulla, vesikiertoinen jälkilämmitys, on pyynti säädetty 28 asteeseen. Syynä siihen on se, että jos pyynti olisi pienempi sulkisi toimilaite jatkuvasti patterille menevää vesimäärää ja tämä aiheuttaa huojuntaa.

Nyt kun pyynti ei ikinä saavuta pyydettyä lämpötilaa pysyy toimilaite auki ja lämpötila vakiona (noin 19 -22 astetta) riippuen ulkolämpötilasta.

Itselläni on tulopuhallin seis +2, pyynti +28, hystereesi 3, etulämmitys +5

Maapiirin käynnistymislämpötilaa pohdittiin täällä http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=5050.msg61798#msg61798
Lämpöässä T10 + tulistinvaraaja 700 l, 160/142 m kaivo
170 m2 talo + 41 m2 talli lattialämmityksellä
ET 150, seinä 0,12 / yläpohja 0,05 / alapohja 0,10

justus01

  • Vieras
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #158 : 15.01.14 - klo:10:09 »
Ainakin minulla, vesikiertoinen jälkilämmitys, on pyynti säädetty 28 asteeseen. Syynä siihen on se, että jos pyynti olisi pienempi sulkisi toimilaite jatkuvasti patterille menevää vesimäärää ja tämä aiheuttaa huojuntaa.

Meillä ei toimilaite aiheuta huojuntaa, pelkästään MLP:n toiminta. Tuota huojuntaa ei voi meidän järjestelmästä poistaa pitämällä pyynti täysillä, koska kiertoveden lämpötila vaihtelee tilanteesta riippuen (MLP on/off) ja ajoittain kierto pysähtyy (käyttövesi). Mitään haittaa en ole tuon vaihtelun havainnut aiheuttavan.

Tiheä ja jatkuva pätkiminen kovalla pakkasella (-20c.-35c) sen sijaan aiheuttaa ajoittaista vedon tunnetta, kovaa alipainetta ja tunkkaisen ilman. Tuon takia on MLV-patterin haaveissa. IV-suunnittelija olisi välttämättä halunnut laittaa sähköisen etulämmityksen edellä mainituista syistä. Pienemmillä pakkasilla pätkimistä saa hieman vähennetty pyyntilämpötilan nostamiselle...ainakin meidän koneessa jälkilämmityksen energiasta osa menee suoraan jäteilman mukana harakoilla.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Vallox 150 SE MLV
« Vastaus #159 : 15.01.14 - klo:10:24 »
Itse olen säätänyt jälkkärin niin, että aluksi pyynti täysille ja sitten kuristamaan patterin kiertoa kunhan toimilaite on auennut ensin täysin. Kuristamalla haetaan suurin haluttu lämpötila. Sitten kun pyynnin laittaa haluamakseen niin huojunta on maagisesti pienentynyt huomattavasti olettaen, että haettu max. lämpötila ei aivan hirveästi poikkea asetellusta pyynnistä.