Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Niben Aux-liitäntöjen vaihtoehdot kysyntäjouston optimointiin  (Luettu 24842 kertaa)

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Kertokaas vielä millaiset ”oikeat” asetukset pitää olla kun toinen aux on tilassa ”estä kompressori” ja toinen tilassa ”aktivoi tilapäinen luksus”, jotta talon lämmitykseen ei käytetä vastuksia, mutta jotta käyttövesi lämpiää halvinpina tunteina vastuksella? Vastusten tehoahan ei voi laittaa nollaan asetuksista tässä kombossa.
Itse olen vain sallinut veden lämmityksen kolmella tai neljällä edullisimmalla tunnilla vuorokaudessa mutta meillä on tuo iso varaaja, niin sillä pärjää vuorokauden. En siis osaa varmasti sanoa toimiiko, mutta voisit kokeilla asettaa maalämpöpumpun tilan automaatilta manuaalille ja ottaa täpän pois vastusten kohdalta. Tällä tavalla itselläni ainakin toimii legionellakuumennus.

Toinen kysymys on sitten se, että kannattaako käyttää vastuksia sen sijaan, että sallii vain käyttöveden lämmityksen aina silloin kun kompuran käynti on sallittu. Helsingin suunnalla jo pelkkä siirtomaksu veroineen on noin 7c/kWh eli vaikka sähkö olisi ilmaista, niin vastuksilla ajelu COP 1:llä on silti aika kallista.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa Lentäjän poika

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 33
  • Maalämpöfoorumi
Totta. Tässä ketjussa keskustellaan aika paljon siitä että pyritään välttämään ne kalleimmat tunnit shellyjä konffaamalla huomioimatta sitä, että jos halvempien tuntien aikana kuluukin enemmän kilowattitunteja, niin euroissa tavoiteltu säästö voikin kääntyä päälaelleen, kun vuositasolla sähkönkulutus lisääntyy ja siirtomaksuja tuleekin enemmän maksettavaksi kun aavistuksen viilennyttä tupaa pitää lämmittää takaisin siihen omaan sisälämpötilatavoitteeseen. Täälläkin päin suomea jokainen kwh maksaa myös sen 6-7 senttiä siirtomaksua jokatapauksessa.
2-kerroksinen 2011 rakennettu puutalo lattialämmityksellä n.145m²+autotalli n.45m², jossa Nibe F1226, 6KW. Maaviilennys yläkerrassa.

Poissa dillon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 38
  • Maalämpöfoorumi
Totta. Tässä ketjussa keskustellaan aika paljon siitä että pyritään välttämään ne kalleimmat tunnit shellyjä konffaamalla huomioimatta sitä, että jos halvempien tuntien aikana kuluukin enemmän kilowattitunteja, niin euroissa tavoiteltu säästö voikin kääntyä päälaelleen, kun vuositasolla sähkönkulutus lisääntyy ja siirtomaksuja tuleekin enemmän maksettavaksi kun aavistuksen viilennyttä tupaa pitää lämmittää takaisin siihen omaan sisälämpötilatavoitteeseen. Täälläkin päin suomea jokainen kwh maksaa myös sen 6-7 senttiä siirtomaksua jokatapauksessa.
Sen takia säätö ei saakaan olla liian rajua. Itse olen oman ohjauksen tehnyt niin, että se on maksimilla vasta kun kalleimman tunnin hinta on vähintään tuplat vuorokauden kahdeksan halvimman tunnin keskihintaan verrattuna. Ja tämä lasketaan kokonaishinnoista siirto ja verot mukaanluettuna.

Tällöin COP saa jonkin verran heiketä mutta säästöä tulee silti.
300m2 rv. -96 Etelä-Suomi, Nibe S1255-16, lattialämmitys, kaivot 220m+100m

Poissa Oujee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Täällä säätötarve ja -halu otti takapakkia kiinteän sähkösopimuksen myötä, mutta ajattelin kuitenkin koeponnistaa Nibe F1226 ohjaamisen.

Vinkiksi muillekin, että edullisin Shelly Uni -moduuli toimii hyvin, ja ainakin F1226 mallissa on mahdollista ryöstää sähköt sen omalta ohjainkortilta. Dokumentaatio (asennusohjeen skema) on aika minimaalista, mutta mittaamalla selvisi, että yhdestä laajennusliittimestä löytyy sekä +12V että GND. Tarkkaan ottaen jännite on 13.2 Vdc, mutta se kelpaa ihan hyvin Shellylle.

Shelly Uni on hyvin kompakti ja siinä on kaksi potentiaalivapaata lähtöä. Nähtävästi SSR-lähdöt (Solid State Relay). Mahtuu helposti koneen sisuksiin. Wifi-yhteys on riittävä koneen peltikopan sisälläkin, vaikkei tukiasema ole ihan vieressä.

Moikka @Kipinämikko. Onko sulla kuvaa siitä, mistä sait napsaistua virrat Shelly Unille tuosta F1226? Itsellä sama pumppu ja tuli tilattua shelly uni plus ja ajattelin vääntää itse kiinni myös ja kaipaisin tietoa, että mistä sait ryöstettyä virrat. :) Kiitos.
Nibe 1226-8 New + Haato 300l | 200m2 siporex kahdessa kerroksessa rinnetalo, rv 2020, 198m kaivo

Poissa Olde

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Totta. Tässä ketjussa keskustellaan aika paljon siitä että pyritään välttämään ne kalleimmat tunnit shellyjä konffaamalla huomioimatta sitä, että jos halvempien tuntien aikana kuluukin enemmän kilowattitunteja, niin euroissa tavoiteltu säästö voikin kääntyä päälaelleen, kun vuositasolla sähkönkulutus lisääntyy ja siirtomaksuja tuleekin enemmän maksettavaksi kun aavistuksen viilennyttä tupaa pitää lämmittää takaisin siihen omaan sisälämpötilatavoitteeseen. Täälläkin päin suomea jokainen kwh maksaa myös sen 6-7 senttiä siirtomaksua jokatapauksessa.

Tää on tätä urbaania legendaa, mitä tykätään toistella että uudelleen lämmitys syö enemmän sähköä :D
Mulla käy kyllä just päin vastoin, eli kulutus tupaa laskemaa, kun spot säätö on aktiivinen. Kuvasta voipi asiaa tarkastella lukujen valossa. Lukemat pitää sisällään MLP kulutuksen, ei muuta.

Poissa dillon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 38
  • Maalämpöfoorumi
Tää on tätä urbaania legendaa, mitä tykätään toistella että uudelleen lämmitys syö enemmän sähköä :D
Mulla käy kyllä just päin vastoin, eli kulutus tupaa laskemaa, kun spot säätö on aktiivinen. Kuvasta voipi asiaa tarkastella lukujen valossa. Lukemat pitää sisällään MLP kulutuksen, ei muuta.
En tiedä onko kukaan suoraan noin väittänyt. Kaikki varmaan ymmärtää, että sisätilan ja ulkoilman lämpötilaeron keskiarvo tarkastelujaksolla sen energiankulutuksen määrittää.

Mutta itselläni ainakin on ihan selvä ero COPissa kun pumppu jauhaa täysillä vs. pienet kierrokset (~3,6 vs. ~4,6). Sen vuoksi ihan pienillä hintaeroilla ei kovin rajua säätöä kannata tehdä.

Sinulla ohjaus selvästikin aiheuttaa pientä alilämmitystä (tai ilman ohjausta ylilämmitystä). Onko kyseessä oma ohjaus? Miten se tekee balansoinnin niin että yli-/alilämmitystä pyritään välttämään?
300m2 rv. -96 Etelä-Suomi, Nibe S1255-16, lattialämmitys, kaivot 220m+100m

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 891
  • Maalämpöfoorumi
Totta. Tässä ketjussa keskustellaan aika paljon siitä että pyritään välttämään ne kalleimmat tunnit shellyjä konffaamalla huomioimatta sitä, että jos halvempien tuntien aikana kuluukin enemmän kilowattitunteja, niin euroissa tavoiteltu säästö voikin kääntyä päälaelleen, kun vuositasolla sähkönkulutus lisääntyy ja siirtomaksuja tuleekin enemmän maksettavaksi kun aavistuksen viilennyttä tupaa pitää lämmittää takaisin siihen omaan sisälämpötilatavoitteeseen. Täälläkin päin suomea jokainen kwh maksaa myös sen 6-7 senttiä siirtomaksua jokatapauksessa.

Ainakin oma 150m2 betonibunkkeri kestää kyllä jokusen kilowatin yli- ja alilämmitystä ilman, että sisällä huomaa mitään.

Lisäksi HomeWizard p1 ei kyllä toistaiseksi näytä ottotehon merkittävästi nousevan vaikka välillä tehdäänkin puskurivaraaja lähemmäs 40-asteiseksi vs jatkuva 28-32.

Optimointi pitää toki tehdä perustuen sekä lämmitystarpeeseen että hintaan.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa etäpumppailija

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Tarkoituksena olisi rakennella Nibe F1255:lle joustoa aurinkosähkön tuotannon ja pörssihinnan mukaan. Aurinkosähkön invertterin tiedot saan Home Assistantille, ja Home Assistant ohjaisi releitä, antaen Nibelle käskyjä AUX-tulojen kautta silloin kun aurinkosähköä syntyy. Periaatteessa Home Assistantille voisi rakentaa kohtuu helposti optimoinnin pörssihinnan mukaan, mutta en usko, että lopputulos on parempi kuin Niben oma Smart Price Adaption. Kysymys kuuluukin, onko jollakin kokemuksia siitä miten SPA ja AUX-ohjaus toimivat yhdessä? Olen järkeillyt siten, että HA aktivoisi toiminnon "ulkoinen säätö", kun invertterin teho ylittää X kW ja lämpötila-asetusta nostetaan 1..2 asteella tai vaihtoehtoisesti aktivoidaan "tilapäinen luksus" käyttöveden lämmitykseen. Mutta mitä käy silloin, jos pörssihinta onkin korkea ja Nibe on laittanut estot päälle juuri silloin kun aurinko paistaa?

Poissa Olde

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
En tiedä onko kukaan suoraan noin väittänyt. Kaikki varmaan ymmärtää, että sisätilan ja ulkoilman lämpötilaeron keskiarvo tarkastelujaksolla sen energiankulutuksen määrittää.

Mutta itselläni ainakin on ihan selvä ero COPissa kun pumppu jauhaa täysillä vs. pienet kierrokset (~3,6 vs. ~4,6). Sen vuoksi ihan pienillä hintaeroilla ei kovin rajua säätöä kannata tehdä.

Sinulla ohjaus selvästikin aiheuttaa pientä alilämmitystä (tai ilman ohjausta ylilämmitystä). Onko kyseessä oma ohjaus? Miten se tekee balansoinnin niin että yli-/alilämmitystä pyritään välttämään?

Olen itse sen koulukunnan ihmisiä, että tykkään tutkia asioita suoraan niiden lukujen valossa, mistä puhutaan (energian kulutus), kuin että yrittäisin vetää johtopäätöksiä välillisesti COPista, etenkin jos COP suoraan peräisin käyttöliittymän ruudulta / laskettu arvioidun lämpöenergian pohjallta.

Oma pumppu on F1245 on/off ja ajaa ns täysiä ja säätää itsensä LK piirin osalta dT ~2.5c ja kiertoveden (pumpun meno-tulo) dT ~12,5C. Ottoteho on sidoksissa pumpulta lähtevän lämpötilan kanssa ja on ~2kW@25C ja nousee 2,6kw @50c. 600w kun jakaa karkeasti 25:llä huomaa että aste sinne taikka toinen tänne ei kokonaiskuvaa juuri muuta / saa aikaa suurta piikkiä edes ensimmäiselle tunnille, kun pumppu palautuu normaalitilaan. Näkyy enemmän niin että velkaa syödään tunti tunnilta kiinni, kun lämpötilat ja rakenteet stabilloituu takaisin säätöä edeltäneelle tasolle. Jos olisi laatta ei pumppu luonnollisesti kelaisi menopuolelta ylös vastaavalla rampille mitä tekee patteriverkon kanssa. Jos omaa invertterin niin ainahan sitä voi herzit rajata alemmas, jolloin pumpun huudatus pysyy ”kurissa”

En aja ylilämmitä kämppää, kun on tässä purulootassa hyödytöntä, kun varaava massa puuttuu (2/3 kerrosta patterit 1/3 lattiakierto uuden ja vanhan parketin välissä). Mitä säätö (mallia oma) tekee on, että se ajaa lämmityksen tilaa, mikä johtaa hallittuun virumaan tilojen lämpötiloissa, leikaten enemmän sieltä missä siitä ei juurikaan ole haittaa. Sydäntalvella säätövaraa on  luonnollisesti vähemmän, kun lämmitystä ei kokonaan voi katkoa. 0-kelistä alkaen tilanne taas muuttuu.

Kulutusvaikutukset näin
syyskuu -26,53%
Lokakuu -25,8%
Marraskuu -51,2% (BF mukana, eli vääristää)
Joulukuu -8%

Tammikuu menikin sitten +5%yli, johtuen siitä että ensimmäinen viikko meni pumpun osalta ns vastuksia poltellessa ja lukemat viikon päätteeksi 23snt/1000kwh (kk yhteensä 2600kwh).

Säädöt tarkemmin näin

ESP32 rautaa MLP aux tuloja (4kpl) ohjaamassa, voisi olla yhtälailla shelly tai vastaava.
Aux tulo
1) ulkoinen säätö (alentaa pyyntiä eli säästömoodi)
2) estä lämmitys (estää lämmityksen kokonaan ja ei käytössä sydäntalvella)
3) estä LV (estää LV:n teon, pois lukien yön halvin tunti)
4) aktivoi tilapäinen luksus (legionellan poltto)

Lokaali PC ohjaa custom ohjelmalla ja arpoo lämmitystarpeen (tarvittavat lämmitystunnit) seuraavan vrk ennusteiden pohjalta (lämpötila, tuulen suunta ja sen nopeus). Kuvassa kuluvan vuorokauden ajo-ohjelma

Shellyt löytyy sähkölattioiden edestä (psh, khh ja keittiö). Nämä enemmän mukavuuslattioita nykyään kun mlp vastaa tilojen lämmityksestä. Olivat ennen aina päällä, nykyään hinnan ja tilojen käyttötuntien perusteella, esim keittiön lattia on aamukaffeille lämmin jos halpaa😅 jos ei halpaa täytyy tyytyä villasukkiin.
Psh ohjaus enemmän ajatusluonteinen, eli päällä 1h ennen suihkuja +3 niiden päätteeksi (kuivaus). Shellyt valikoitui myös siitä syystä että saan niiltä ohjaus lisäksi kulutustiedot.

Osa toimista on siis enemmän sähköä säästävää, kuin kuorman siirtoa ja kulutus viime vuonna 13000kwh vs edellisen kolmen vuoden ka (23000kwh)

Poissa jupa55

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Tämän ketjun innoittamana Shelly hankittuna F1226 pumpun ohjausta varten. Osaisiko joku neuvoa tarkemmin mistä 12vdc pitäisi löytyä tai kannattaa ottaa? Mittailemalla löysin kyllä aux liitäntöjen alla olevalta piirilevyltä 13,2v kahden pinnin välille, mutta sitten sain mittarilla pari pinniä oikoseen ja ulkolämpötilan mittaus hävisi hetkeksi. Mieluummin tekisi kerralla oikein entä särkee pumpun elektroniikkaa :)

Poissa Olde

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Tämän ketjun innoittamana Shelly hankittuna F1226 pumpun ohjausta varten. Osaisiko joku neuvoa tarkemmin mistä 12vdc pitäisi löytyä tai kannattaa ottaa? Mittailemalla löysin kyllä aux liitäntöjen alla olevalta piirilevyltä 13,2v kahden pinnin välille, mutta sitten sain mittarilla pari pinniä oikoseen ja ulkolämpötilan mittaus hävisi hetkeksi. Mieluummin tekisi kerralla oikein entä särkee pumpun elektroniikkaa :)

Sivu 10 alkaen

https://www.nibe.fi/assets/documents/21482/331791-1.pdf

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 891
  • Maalämpöfoorumi
Sivu 10 alkaen

https://www.nibe.fi/assets/documents/21482/331791-1.pdf

Sivu 12 AA9-X1 vaikuttaisi aika potentiaaliselle tuohon tarkoitukseen.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa jupa55

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Sivu 12 AA9-X1 vaikuttaisi aika potentiaaliselle tuohon tarkoitukseen.

Kiitos molemmille! Löysin 12vdc liitteenä olevan kuvan liittimestä oikeasta etureunasta (musta on maajohto). Vasemmassa reunassa on myös sama jännite, mutta siitä pumppu ei tykännyt. Näytön alla oleva valo muuttui keltaiseksi, kun shelly otti virtaa.
« Viimeksi muokattu: 15.03.24 - klo:21:52 kirjoittanut jupa55 »

Poissa osku1619

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumi
Nyt tuli ekan kerran kokeiltua SG Ready aux-liitäntöjä enkä vielä ihan päässyt jyvälle mikä logiikka on taustalla vai iskikö jotkut suojaukset päälle. Laitoin molemmat inputit kiinni eli nyt valikossa lukee Ilmaissähkö. Aluksi näytti että ajo kyllä sallittua maksimia verkostoon mutta mulla oli toisaalta samaan aikaan aikaohjelmallakin korotus joten se saatto vaikuttaa asiaan. Nyt näyttää että nostaa vaan pari astetta asetusarvoa.

Koitan siis demota miten aurinkosähköllä saisi kompuran ajamaan täysiä. Haluaisin selvittää onko tämä siis mahdollista sillä tapaa että lämmityksen asetusarvo ei muutu mutta kompura ajaisi silti 100% josta aiheutuisi se että sitten kun SG Ready vapauttaa tilan normaaliksi niin asteminuutit ois plussalla niin paljon että kompura huilaa sitten jonkun aikaa tuon jälkeen?

Jos aina näillä ulkoisilla ohjauksilla nostetaan lämmityksen asetusarvoa niin asteminuutitkin seuraa perässä. Tokihan jos puhutaan pelkästään talosta niin paluuvesikin lämpiää siinä vaiheessa niin paljon että voi olla että siinä vaiheessa normaalilla asetusarvolla joka tapauksessa pumppu huilaa kun paluuveden lämpötila ylittää asetusarvon. Mutta mullapa tuleekin autotallista myös viilempää vettä joukkoon joten asia ei ole niin yksinkertaista.

Mulla on kyllä oma rakennusautomaatio ohjaamassa hommaa joten kaikkihan on tässä vielä mahdollista rakentaa ite. Esim tuon aurinkosähkökäytön jälkeen aina x tuntia huilia kompuralle tai x tuntia tiputusta alaspäin tms.

Tämän kun saisin pelaamaan mieleisesti niin sitten varmaan Pörssärin / Shellyn avustuksella teen tuon yhistelmäohjauksen pörssi/aurinkoennuste toimimaan.

Pumppuna siis S1255-6 joten aux-tuloja on kyllä käytössä riittävästi.

Poissa Olde

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi
Sillee voi ainakin kikkailla, että ulkoinen säätö auxiin ja sen vaikutus reilusti ylös että ajaa kompuran 100%.
Ja kun haluaa lopettaa, niin pyynti normaaliksi + ainakin hetkeksi estä lämmitys päälle.
Tuo jälkimmäinen nollaa asteet ja jos ko tulon vapauttaa heti kipuaa asteet plussalle, ellei sitten tallin kierto saa niitä suoraan laskuun? Ko tuloa voi toki pitää sen aikaa säpissä, kun haluaa kompuran huilaavan, toki kun pitää sen mielessä, ettei kompura käynnisty heti kun tulo vapautuu, vaan vasta sen jälkeen kun asteet kelautuu käynnistysrajalle.
Jos haluaa leipoa arskalla käyttövettä onnistuu se niin että konfaa auxiin aktivoi luksus ja sen käynnistyraja sellaiseksi että LV:n teko lähtee likimain aina päälle

Poissa osku1619

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumi
Sillee voi ainakin kikkailla, että ulkoinen säätö auxiin ja sen vaikutus reilusti ylös että ajaa kompuran 100%.
Ja kun haluaa lopettaa, niin pyynti normaaliksi + ainakin hetkeksi estä lämmitys päälle.
Tuo jälkimmäinen nollaa asteet ja jos ko tulon vapauttaa heti kipuaa asteet plussalle, ellei sitten tallin kierto saa niitä suoraan laskuun? Ko tuloa voi toki pitää sen aikaa säpissä, kun haluaa kompuran huilaavan, toki kun pitää sen mielessä, ettei kompura käynnisty heti kun tulo vapautuu, vaan vasta sen jälkeen kun asteet kelautuu käynnistysrajalle.
Jos haluaa leipoa arskalla käyttövettä onnistuu se niin että konfaa auxiin aktivoi luksus ja sen käynnistyraja sellaiseksi että LV:n teko lähtee likimain aina päälle

Juu jotain tälläistä mietin kanssa sitten iltasella ton kirjoitukseni jälkeen. Riippuen kuinka pitkä on ollut aurinkoboostaus niin sen mukaan tekis myös kompuran seis-tunnit jollain kaavalla. Ja pystyn pitämään myös tallin "sunttauksen" minimillä ton korotuksen jälkeen. Mutta tallissa on aika paljon selkeempi ollut tuo jos saa lämmitettyä lattian lämpimäks niin paluuvesi on myös sitten lämpimämpää kuin pyynti.

Mietin tuon käyttöveden kanssa että sitten kun aurinkosähköä tulee reilusti niin silloin pitäs sitten modbussin kautta kirjoittaa asetusarvo niin ylös kuin Nibe antaa, tyyliin 85, silloin otettas sähkövastuksilla ihan kaikki ilo irti. Nyt jos korottaa vaan 45->60 niin tuo jäähtymä päivän aikana ennen illan suihkuja on yllättävän reilu ja toisaalta suihkuttelut jäähdyttää niin paljon että joutuu illalla käymään kompura. Ehkä jos suihkuttelu alkais tuolta 85-90 tasosta niin saattaspa aina vuorokauden pärjätä ilman uudelleen lämmitystä vaikka käykin välissä suihkussa? Mutta tuo väylän pätkintä on paha joka vähä haittaa nuita asetusarvojen kirjoittelua(tästä on se toinen topic). Siksi suosisin itsekkin näitä aux-tuloja jotta toiminta on varmaa.

Poissa Olde

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi

Mietin tuon käyttöveden kanssa että sitten kun aurinkosähköä tulee reilusti niin silloin pitäs sitten modbussin kautta kirjoittaa asetusarvo niin ylös kuin Nibe antaa, tyyliin 85, silloin otettas sähkövastuksilla ihan kaikki ilo irti. Nyt jos korottaa vaan 45->60 niin tuo jäähtymä päivän aikana ennen illan suihkuja on yllättävän reilu ja toisaalta suihkuttelut jäähdyttää niin paljon että joutuu illalla käymään kompura. Ehkä jos suihkuttelu alkais tuolta 85-90 tasosta niin saattaspa aina vuorokauden pärjätä ilman uudelleen lämmitystä vaikka käykin välissä suihkussa? Mutta tuo väylän pätkintä on paha joka vähä haittaa nuita asetusarvojen kirjoittelua(tästä on se toinen topic). Siksi suosisin itsekkin näitä aux-tuloja jotta toiminta on varmaa.
Onko siinulla muuta käyttöä luksus-tilalle, kuin tuo paneeli-korotus? Jos ei niin nosta sen pysäytysraja haluttuun arvoon, niin ei tarvitse Modbussin kautta mitään sohia.
Mulla arvot kuvan mukaisesti ja luksusta käytän ainostaan ohjattuun legionellan polttoon (spot).
F1245 maks arvo on pysäytykselle 70c.
En tiedä millaisen lypsytilan käyttöön LV:tä tuotat, kun oman perheen tarpeisiin riittää tuo (normaali) 50c , niin että se leivotaan kerran päivässä öisin (1h)

Poissa osku1619

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Maalämpöfoorumi
Onko siinulla muuta käyttöä luksus-tilalle, kuin tuo paneeli-korotus? Jos ei niin nosta sen pysäytysraja haluttuun arvoon, niin ei tarvitse Modbussin kautta mitään sohia.
Mulla arvot kuvan mukaisesti ja luksusta käytän ainostaan ohjattuun legionellan polttoon (spot).
F1245 maks arvo on pysäytykselle 70c.
En tiedä millaisen lypsytilan käyttöön LV:tä tuotat, kun oman perheen tarpeisiin riittää tuo (normaali) 50c , niin että se leivotaan kerran päivässä öisin (1h)

Varmaan ens talvelle leivon luxus-tilan myös pörssisähkön käyttöön halvoille tunneille.

Näkyy olevan tosiaan tuo 70°C maksimi, mitenköhän jos on kompuran esto päällä niin tekiskö Nibe sen silloin sähkövastuksilla nopeasti tuon lämmön? Nyt se koittaa todella pitkään jauhaa kompuralla eikä meinaa millään ottaa sähkövastuksia käyttöön, ei kai asteminuuttiasetukset yms vaikuta tuohon käyttöveden sähkövastusten käyttöön? Aurinkosähköä kun tulee rajallinen aika niin tuntuis että sais vaan nopeasti tehdä tuon käyttöveden korotuksen sähkövastuksilla jos tuottoa on niin paljon tarjolla, sen jälkeen palaisi nopeammin tuohon lämmityksen korotuksen tekemiseen.

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Pieni päivitys omaan viritykseen.

Pumppu logittaa, mutta ei ole vielä riittävästi dataa käytössä. Pumppu on manuaaliajossa, missä lisäys on estetty.

Kantava ajatus olisi, että käyttövettä tehdään pörssärin sallimien halvimpien tuntien aikana. Ja silloin kun tehdään, tehtäisiin vähän "normaalia" kuumemmaksi. Tämän lisäksi lämmityksen osalta haluaisin, että taloa lämmitetään halvimpien 8 tunnin aikana. Kiinteän sähkösopparin aikana, ajoin käyrää -1 asennossa. Se on ihan riittävä. Nyt pörssin aikana, sallitun lämmitysajan puitteissa, pitäisi varmaankin lämmittää hieman lämpimämmäksi.


2 shellyä (plus1) 1245 AUX1 ja AUX2. Virta niben sisältä. Shellyt ekomoodissa, wifi riittää hyvin eikä käy enää niin kuumana.
AUX1 = Estä kompressori
AUX2 = Aktivoi taloudellisuus


Pörssäri käytössä seuraavasti:

AUX1
Ohjaustapa: Aika- ja hintaohjaus - Käänteinen releen kytkentä
Estettyjen tuntien lukumäärä: 14 tuntia (tämä hakee vielä paikkaansa)

AUX2
Ohjaustapa: Aika- ja hintaohjaus - Käänteinen releen kytkentä
Kytkettyjen tuntien lukumäärä: 6 tuntia (tämä hakee vielä paikkaansa)


Käyttöveden asetukset olivat näin:


Mutta muutin ne näin:


Katsotaan miten integroitu varaaja toimii yllä olevissa asetuksilla.


Hieman arveluttaa tuo lämmitysvelka, minkä asteminuutit saava aikaiseksi. Toimiiko pumppu niin, että sitten kun "estä kompressori" ei ole päällä, alkaa käyttöveden ja talon lämmitys ja ne jatkuu niin pitkään, että asteminuutit on jossain tietyssä arvossa? Vai katsooko pumppu pelkästään laskettua ja todellista menovettä?




Olisko kuitenkin parempi, että AUX olisi ulkoinen säätö jollain soveltuvalla arvolla.

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Hieman arveluttaa tuo lämmitysvelka, minkä asteminuutit saava aikaiseksi. Toimiiko pumppu niin, että sitten kun "estä kompressori" ei ole päällä, alkaa käyttöveden ja talon lämmitys ja ne jatkuu niin pitkään, että asteminuutit on jossain tietyssä arvossa? Vai katsooko pumppu pelkästään laskettua ja todellista menovettä?
Pumppu lämmittää käyttöveden ylärajalle ja ajaa asteminuutit nollaan, kun kompressori sallitaan.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Pumppu lämmittää käyttöveden ylärajalle ja ajaa asteminuutit nollaan, kun kompressori sallitaan.
Äkkiseltään ajateltuna tuo ei tule saavuttamaan tuota kovinkaan nopeasti ja kompura käy todella pitkään. Miten tämä kannattaisi säätää?

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Äkkiseltään ajateltuna tuo ei tule saavuttamaan tuota kovinkaan nopeasti ja kompura käy todella pitkään. Miten tämä kannattaisi säätää?
Periaatteessahan sen vuorokausittaisen käyntiajan pitäisi olla aika pitkälti sama, kävi se pumppu sitten yhtä soittoa tai pätkissä.

Itse olen säätänyt juuri noin kuin sinullakin. Taisin nostaa käyrää yhdellä asteella siten että jos tulee pitkiä taukoja käyntiin, ei sisälämpö heilu liian alas.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Okei, ehkä pitää vähän seurailla miten tämä nyt toimii ja miten soveltuu meille. Oletko seuraillut saako lämmitysjaksot tuon lämmitysvelan (asteminuutit) kiinni?

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Okei, ehkä pitää vähän seurailla miten tämä nyt toimii ja miten soveltuu meille. Oletko seuraillut saako lämmitysjaksot tuon lämmitysvelan (asteminuutit) kiinni?
Yleensä saa jossain vaiheessa. Jos ei saa koskaan niin sitten pitää lisätä lämmitystunteja.

Itsellä on hieman alitehoinen järjestelmä niin -10 asteen paikkeilla on sallittu kaikki tunnit.

Näin keväällä kun aurinko paistaa ja lämmittää ja termostaatit katkovat kiertoa niin loppuu lämmitys aika nopeastikin jo.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Meillä kun on tuo 300l käyttövesivaraaja niin lämmin vesi riittää yleensä hyvin koko vuorokaudeksi ja vähän ylikin.

Jos olisi pelkästään pumpun sisäinen varaaja niin en tiedä säätäisinkö erikseen sitä lämpimän veden tekoa vai antaisiko tehdä aina silloin vettäkin, kun kompressorin käynti on sallittu.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Tänään oli tilanne, että lämmin käyttövesi oli vain about 40 asteista vaikka pöivällä, halpojen tuntien aikaan lämmitya ja köyttövesi oli sallittu 6-7h. Ei tämä nyt ainakaan kovin hyvin toiminut. Katson milä on aamulla tilanne, kun yön aikana oli jotain tunteja sallittu.

Käyttöpriorisointi taisi olla 20min/20min.

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Ohessa käppyrää eiliseltä. Ei käyttövesi kyllä tuolla tule riittämään. Aamulla oli 40 asteista. Muutin pörssärissä nyt näin:

AUX1
Ohjaustapa: Aika- ja hintaohjaus - Käänteinen releen kytkentä
Estettyjen tuntien lukumäärä: 10 tuntia (tämä hakee vielä paikkaansa)

AUX2
Ohjaustapa: Aika- ja hintaohjaus - Käänteinen releen kytkentä
Kytkettyjen tuntien lukumäärä: 8 tuntia (tämä hakee vielä paikkaansa)


Muutenkin tein oudon havainnon. Lämpöpumppu on manuaaliasennossa ja vain lämmitys on sallittu ja vain siinä väkänen. Kuitenkin näytti olevan pumpun tila aamulla käyttövesi ja lisäys päällä. Kompressori kun oli shellyllä estetty. Outoa, mutta niin näyttää olevan tuo aamun kuvaajakin.

Poissa Olde

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 29
  • Maalämpöfoorumi


Muutenkin tein oudon havainnon. Lämpöpumppu on manuaaliasennossa ja vain lämmitys on sallittu ja vain siinä väkänen. Kuitenkin näytti olevan pumpun tila aamulla käyttövesi ja lisäys päällä. Kompressori kun oli shellyllä estetty. Outoa, mutta niin näyttää olevan tuo aamun kuvaajakin.

Jos pidät ”estä kompressori” päällä, samalla kun ”lisäys” eli vastukset on salittu, käy helposti niin että maalämmöstä tuli sähkökattila ;D
Tuossa kuvassa minkä laitoit ollaan jo likellä asteet -1549 vs lisälämpö 2000.
Estä lämmitys ja estä LV pari toimii huomattavasti paremmin ja LV:tä koneen saa tekemään käytännössä aina, kun estä lv avautuu. Tämä tapahtuu niin, että nostaa käynnistysrajan lähelle pysäytystä.
Omassa taloudessa riittää yön halvin tunti, muuten LV off.

Poissa Apulanta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumi
Äkkiseltään ajateltuna tuo ei tule saavuttamaan tuota kovinkaan nopeasti ja kompura käy todella pitkään. Miten tämä kannattaisi säätää?
Täällä Nibe f1155 olen käyttänyt "Estä kompressori" toiminnan olessa aktiivinen niin teen 0.5h välein 1 min pituisen "Estä lämpö" päällekytkennän jolloin asteminuuti nollautuvat ja kun tulee tarve lämmittää tai sallitaan kompressorin käynti ei kompressori ryntää heti maksimi käynti hertzeille tai max rajoitetulle max asetukselle..

Huomasin vielä lattialämmitys käytössä kun pysäyttää lattiapiirin kiertoveden pumpun pysyy lämmöt eri huoneiden osalta mukavimpina kun ei lattiapiirin kierto tasaa lämpöä eri lämmityspiireistä
Lämmityskiertoveden pumppu pysähtyy kun "Estä kompressori"  ja  "Estä lämpö" on molemmat kytketty aktiiviseksi..

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
No niin, käyttöveden ongelma taisi ratketa. Mulla oli asetettu mukavuustilaankin säästö. Eli kun AUX2 vapautti "aktivoi taloudellisuus" käyttövesi ei lähtenyt lämmittämään yhtään normaalia lämpimämmäksi. Nyt mukavuustila on normaali. Tämä pitää hieman seurailla, nyt pitäisi veden riittää.


Jos pidät ”estä kompressori” päällä, samalla kun ”lisäys” eli vastukset on salittu, käy helposti niin että maalämmöstä tuli sähkökattila ;D
Käsinohjaus on nyt päällä, väkänen vain lämmitys-kohdassa. Huoltotiedot 5/11 "tila sisäinen lisäys: estetty". Lisäyksen tiedot 3.3 / tila: estetty. Pitäisi kyllä olla oikein.

Tuossa kuvassa minkä laitoit ollaan jo likellä asteet -1549 vs lisälämpö 2000.
Estä lämmitys ja estä LV pari toimii huomattavasti paremmin ja LV:tä koneen saa tekemään käytännössä aina, kun estä lv avautuu. Tämä tapahtuu niin, että nostaa käynnistysrajan lähelle pysäytystä.
Omassa taloudessa riittää yön halvin tunti, muuten LV off.
Laitatko kuvat noista sun käyttämistä asetuksista? Minkä kokoinen lvv teillä on käytössä?


Täällä Nibe f1155 olen käyttänyt "Estä kompressori" toiminnan olessa aktiivinen niin teen 0.5h välein 1 min pituisen "Estä lämpö" päällekytkennän jolloin asteminuuti nollautuvat ja kun tulee tarve lämmittää tai sallitaan kompressorin käynti ei kompressori ryntää heti maksimi käynti hertzeille tai max rajoitetulle max asetukselle..

Huomasin vielä lattialämmitys käytössä kun pysäyttää lattiapiirin kiertoveden pumpun pysyy lämmöt eri huoneiden osalta mukavimpina kun ei lattiapiirin kierto tasaa lämpöä eri lämmityspiireistä
Lämmityskiertoveden pumppu pysähtyy kun "Estä kompressori"  ja  "Estä lämpö" on molemmat kytketty aktiiviseksi..
Tuo pitäisi kokeilla täällä, että jos lämmityspiirin kierron pysäyttää. Pysyykö lämpö lattiassa riittävän hyvin. Etenkin kosteat tilat tykkäisin pitää lämpöisenä.
Millä teet tuon 30min välein, "estä lämpö"?

Toisaalta mietin sellaista, että jos olisi estä lämpö, asteminuutit nollaantuu ja asteminuuttiasetus on vaikkapa -10, eikö kompressori ala käymään aika nopeasti? Mutta miten pitkään se lämmittää? Jos pelkät asteminuutit nollille, niin ei taida riittää, mutta jos tutkiin laskettua ja mitattua menoveden lämpötilaa niin, sitten voisi olettaa, että se riittäisi. Kylläpä menee vaikeaksi.

Poissa Apulanta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumi
Tuo pitäisi kokeilla täällä, että jos lämmityspiirin kierron pysäyttää. Pysyykö lämpö lattiassa riittävän hyvin. Etenkin kosteat tilat tykkäisin pitää lämpöisenä.
Millä teet tuon 30min välein, "estä lämpö"?

Toisaalta mietin sellaista, että jos olisi estä lämpö, asteminuutit nollaantuu ja asteminuuttiasetus on vaikkapa -10, eikö kompressori ala käymään aika nopeasti? Mutta miten pitkään se lämmittää? Jos pelkät asteminuutit nollille, niin ei taida riittää, mutta jos tutkiin laskettua ja mitattua menoveden lämpötilaa niin, sitten voisi olettaa, että se riittäisi. Kylläpä menee vaikeaksi.

Meillä ainakin pysyy lämpö paremmin lattiassa kun tuon kiertovesi pumpun pysäyttää myös kosteissa tiloissa.
Sitten käytän AUX ohjaus "ulkoinen säätö" kun sähköon halpaa tai PV panelleilta on yli 2kW tuotantoa sekä samaan aikaan sähkön myyntiä.

AUX "ulkoinen säätö" astus on huonelämpönä +25C kun normi on +22,5C, tässä on vain oltava huonemittaus anturi liitettynä..
Kun "ulkoinen säätö" aktivoituus nostaa Nibe aika pian hertzit tuhon 75hz johon olen asetuksissa maksimin asettanut.

Kompressori käynnistyy kyllä aika nopeasti kun esto asetukset poistuvat vaikka astemimuutit olisi 0:ssa, mutta jos en nolla moita asteminuutteja 0.5h välein niin hyvin pian ne on esim. yli -800 ja kompressori lähtee heti käyntiin maksimi teholla..   

Noiden AUX tulojen ohjaukseen käytän Ouflex A automaatiota mutta tuohon käy myös muutkin kotiautomaatio järjestelmät.. 

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Huomiona, että tässä on nyt sitten eri käyttäjillä sekaisin erilaisia (on/off ja invertteri) ja eri tehoisia ja näköjään eri ohjauksellakin olevia pumppuja joten eri käyttäjien säädöt hyvin epätodennäköisesti toimivat muilla.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 891
  • Maalämpöfoorumi
Tuo pitäisi kokeilla täällä, että jos lämmityspiirin kierron pysäyttää. Pysyykö lämpö lattiassa riittävän hyvin. Etenkin kosteat tilat tykkäisin pitää lämpöisenä.
Millä teet tuon 30min välein, "estä lämpö"?

Toisaalta mietin sellaista, että jos olisi estä lämpö, asteminuutit nollaantuu ja asteminuuttiasetus on vaikkapa -10, eikö kompressori ala käymään aika nopeasti? Mutta miten pitkään se lämmittää? Jos pelkät asteminuutit nollille, niin ei taida riittää, mutta jos tutkiin laskettua ja mitattua menoveden lämpötilaa niin, sitten voisi olettaa, että se riittäisi. Kylläpä menee vaikeaksi.

Itsekin olen sitä mieltä, että lattia pysyy paremmin lämmössä kun kierron pysäyttää olettaen, että siellä ei ole mitään jäätyviä kohtia mitkä tarvitsee kiertoa. Vesikiertoinen lämmitys muutenkin suunnitellaan niin, että kuumin vesi menisi sinne seinustalle ja ikkunoiden viereen, ja jos jäädään kierrättämään vettä kun sitä ei lämmitetä, niin sehän lähinnä tasaa tuohon lattiaan muodostunutta sinällään mukavuuden kannalta olennaista lämpöeroa.

Toki kierrättämisellä on paikkansa jos haetaan asteminuuteilla sitä oikeaa lämmitysmäärää, mutta tässä pörssiohjauksessa ainakin Pörssärin kanssa ajatuksena on tehdä vain pumpun päässä asetukset niin, että se kävisi mahdollisimman paljon silloin kun kuuluu käydä, ja on pois päältä vain silloin kun lämmitys on muutenkin estetty.

Tuo asteminuuttiasia on vähän konstikas jos lisäystä ei estetä, koska toki pumpun saa pysymään päällä laittamalla sille riittävän ison siirtymän menokäyrään ulkoisella ohjauksella mihin ei käytännössä koskaan päästä, ja tällöin asteminuutit painuu kokoajan enemmän pakkaselle. Kunnes tuleva lämmityksen esto ne taas nollaa. Suosin itse tuota tapaa, jotta pumpussa olisi pohjalla aina ne oikeat asetukset. Eli jos ohjaus jostain syystä ei toimikaan, niin sitten se käyrä on siellä oikein ja pumppu käy normaalisti.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Lattien kierron pysäyttäminen ei liene ongelma eikä lattiat pääse viilenemään liikaa. Tämän tietenkin aika näyttää. Eli sen puolesta voisi kuvitella, että käyttää "estä lämmitys" AUX1. Sitten taklattavaksi jää ainoastaan asteminuutit. Ne kun on nolla, kun "estä lämmitys" vapautuu, kestää aikansa ennen kuin asetetut asteminuutit saavutetaan.

Jos oletetaan että "estä lämmitys" vapautuu ja asteminuuttiasetus on -60, pumppu odottelee että asteminuutit kelautuvat -60 ja alkaa sen jälkeen tekemään käyttövettä ja lämmitystä? Ja tätä tehdään, kunnes asteminuutit on 0. Ja taas sen jälkeen odotellaan seuraava -60. AUX1 pitäisi päästä vapauttamaan hieman aiemmin, että se ehtii kelata asteminuutteja ennen varsinaista sallittua lämmitysjaksoa.

Kiinteällä sähkösopparilla pidin asteminuutit -160 ja se toimi meillä sopivasti.

Poissa Lentäjän poika

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 33
  • Maalämpöfoorumi
Osaisiko joku kertoa miten F1226:n asetukset tulisi laittaa niin että ei tulisi "korkean lauhduttimen lämpötila" eli "kork lauh tu"-virheilmoitusta kun ohjaan shellyllä AUX2:n avulla yön halvimpien tuntien osalta käyttöveden tekoa "Aktivoi tilap. Luksus" -tilassa?

Tämänhetkiset käyttövesiasetukseni ovat seuraavat:
Käynnistyslämpötila normaali: 38c
Pysäytyslämpötila normaali: 50c
Käynnistyslämpötila luksus: 47c
Pysäytyslämpötila luksus: 66c
Pysäytyslämpötila per korotus 55c

Tämä herja tulee myös esiin legionellatapon aikana. Onko tässä riskinä myös se että legionellatappoa ei tehdä loppuun asti?

Tavoitteeni olisi tehdä pelkällä vastuksella mahdollisimman kuumaa vettä niissä tilanteissa jolloin pörssisähkön hinta on joko negatiivinen tai alle 2 snt/kwh.

Käsittääkseni tuo herja liittyy kompressoriin, eli MLP koettaa tehdä liian kauan/liian kuumaa vettä kompressorilla, eikä osaa siirtyä sähkövastusten käyttöön, vai mistä tuo varoitus tulee?
2-kerroksinen 2011 rakennettu puutalo lattialämmityksellä n.145m²+autotalli n.45m², jossa Nibe F1226, 6KW. Maaviilennys yläkerrassa.

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Osaisiko joku kertoa miten F1226:n asetukset tulisi laittaa niin että ei tulisi "korkean lauhduttimen lämpötila" eli "kork lauh tu"-virheilmoitusta kun ohjaan shellyllä AUX2:n avulla yön halvimpien tuntien osalta käyttöveden tekoa "Aktivoi tilap. Luksus" -tilassa?

Tämänhetkiset käyttövesiasetukseni ovat seuraavat:
Käynnistyslämpötila normaali: 38c
Pysäytyslämpötila normaali: 50c
Käynnistyslämpötila luksus: 47c
Pysäytyslämpötila luksus: 66c
Pysäytyslämpötila per korotus 55c

Tämä herja tulee myös esiin legionellatapon aikana. Onko tässä riskinä myös se että legionellatappoa ei tehdä loppuun asti?

Tavoitteeni olisi tehdä pelkällä vastuksella mahdollisimman kuumaa vettä niissä tilanteissa jolloin pörssisähkön hinta on joko negatiivinen tai alle 2 snt/kwh.

Käsittääkseni tuo herja liittyy kompressoriin, eli MLP koettaa tehdä liian kauan/liian kuumaa vettä kompressorilla, eikä osaa siirtyä sähkövastusten käyttöön, vai mistä tuo varoitus tulee?
Otan kantaa nyt vain tuohon käyttöveden tekoon vastuksilla. Esim. Helsingissä sähkön siirto+vero on vajaa 7snt/kWh niin jos käyttöveden teon COP on ~3 niin sähkön pitäisi olla aika reippaasti miinuksella ennen kuin kannattaa vastukset ottaa käyttöön.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Muutenkin tein oudon havainnon. Lämpöpumppu on manuaaliasennossa ja vain lämmitys on sallittu ja vain siinä väkänen. Kuitenkin näytti olevan pumpun tila aamulla käyttövesi ja lisäys päällä. Kompressori kun oli shellyllä estetty. Outoa, mutta niin näyttää olevan tuo aamun kuvaajakin.
Tässä on todennäköisesti ollut kompressori estetty mutta lämmin vesi sallittu ja lähtenyt tekemään legionellakuumennusta. Logista voisi nähdä tarkemmin.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa zeniitti

  • ♪♫♪♪♫
  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 517
  • Nibe 1245 8kW / 160m / Vallox 150Effect SE MLV
Legionella mulla on ajoitettu käynnistymään 3:00 yöllä. En usko, että oli se.

Nyt on pari päivää ollut taas pörssärin perässä. Pistän illemmalla lokia. Nyt ainakin lämmin vesi on riittänyt eikä kämppäkään ole viilennyt. Toki on ollut aika lämmintä.

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 238
  • Maalämpöfoorumi
Legionella mulla on ajoitettu käynnistymään 3:00 yöllä. En usko, että oli se.

Nyt on pari päivää ollut taas pörssärin perässä. Pistän illemmalla lokia. Nyt ainakin lämmin vesi on riittänyt eikä kämppäkään ole viilennyt. Toki on ollut aika lämmintä.
Se legionellakuumennus menee päälle myös sattumanvaraisesti muulloinkin, jos lämmin vesi on suurimman osan ajasta estettynä. En ole oikein mitään logiikkaa tälle vielä löytänyt mutta ainakin silloin, jos varaaja on ajettu ihan kylmäksi.

Joka tapauksessa lämpimän veden tekemistä ei kannata sallia jos kompressorin käynti ei ole sallittuna.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa etäpumppailija

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Palaan taas hetken tauon jälkeen tähän lankaan. Pumpun malli olikin 1245 eikä 1255 :) Hylkäsin Niben SPA:n, koska kun näki vaivaa rakentaa aurinkosähköohjaus automaatioon, niin pörssisähköohjaus on varsin pieni vaiva siihen nähden.

Itse asiaan. Tälläkin foorumilla on puhuttu kaivojen kylmenemisestä/jäätymisestä ja toisaalta aurinkoenergian varastoimisesta kaivoon. Kun aurinkosähköä on ajoittain tarjolla runsaasti yli oman tarpeen ja kaivon lämpötilat ovat tällä hetkellä 0,2/-3,5 C, niin kannattaisiko kaivoa suojella talvea varten käyttämällä vastuksia? Yksi rele olisi vielä mahdollista uhrata. Josko laittaisi "normally closed" kytkennän, Nibeltä aux:lle käskyn "estä lisäys" ja asteminuuttiasetuksista vastusten starttiarvon niin ylös (lähelle nollaa) kuin sen saa? Osaako joku sanoa, a) ovatko nuo kaivon lukemat sellaiset, että kaivoa kannattaisi "elvyttää" ja b) voisiko näin vähentää vastusten käyttöä talvisaikaan. Valitettavasti muistikuvia ei ole, mitä kaivon lämpötilat ovat aiemmin olleet, mutta se on ollut käytössä noin kymmenisen vuotta.