Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Niben Aux-liitäntöjen vaihtoehdot kysyntäjouston optimointiin  (Luettu 12930 kertaa)

Poissa jonzazilla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Lainataanpas ketjua. Täällä Nibe loppuvuonna 2010 käyttöönotettu F1245-8 ja siirryttiin juuri pörssisähköön. Nyt asentelin valikoiden kautta estot vaan raakasti tietyille tunneille ja voimaan ma-pe. Aika jäykkä ja brutaali keino. Joten laitoinkin eilen tilaukseen 2x Shelly 1 Plus -palikkaa.

Itselläni olisi toive estää lämmitys- ja käyttöveden teko ohjelmoiduilla tunneilla. Pumppu saisi toimia "normaalisti" jos on skriptien mukaan halpaa ja jos niin ikään kallista, pitäisi rajoittaa esimerkiksi halvimmille 10 tunnille tms. Lattialämmitysvesi saa kyllä kiertää koko ajan, tuskinpa se mitään haittaa. Odotellessa tutkin manuaalia ja siinä puhutaan "SG Ready" ohjauksista. Toimisikohan ne fiksusti ja onko tuo käytössä näin vanhassa pumpussa? Pumpun firmis on uusin, mitä Nibe tarjoaa.



Hei!

Itsellä myös siirtyminen pörssisähköön ja maalämpöpumppuna Niben karvalakki F1226 jossa Niben Cool-in viilennyssysteemi seinäkonventorilla talon viileänä pitämiseen. Samanlainen olisi toive; saada kaikkein kovimmat hinnat kokonaan blokattua pois ja vastaavasti halvimpina tunteina saisi lämmittää enemmän (2018 valmistunut aika tiivis 2krs talo jossa betonilattiat varaavat jonkin verran lämpöä). Pörssäriä olisi tarkoitus käyttää, mutta koska olen aina tumpelo näissä asioissa eikä tuttuja sähkäreitäkään ole niin apua kaipaisin. Riittääkö siis jos tilaan valmiiksi ohjelmoidun shellyn (joita pörssäriltä kuulemma saa tilattua) ja sitten sähkärin paikalle kytkemään shellyn kaappiin ja toisen pään pumppuun? Sitten vaan käyttämään pörssäriä? Vai mitä muuta tulisi tietää?  ::)

Joni
Omakotitalo 2krs 149m2, rv 2018, Etelä-Suomi. Vesik.lattialämmitys, Nibe F1226 + Nibe Cool-in sienäkonvektori.

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
Hei!

Itsellä myös siirtyminen pörssisähköön ja maalämpöpumppuna Niben karvalakki F1226 jossa Niben Cool-in viilennyssysteemi seinäkonventorilla talon viileänä pitämiseen. Samanlainen olisi toive; saada kaikkein kovimmat hinnat kokonaan blokattua pois ja vastaavasti halvimpina tunteina saisi lämmittää enemmän (2018 valmistunut aika tiivis 2krs talo jossa betonilattiat varaavat jonkin verran lämpöä). Pörssäriä olisi tarkoitus käyttää, mutta koska olen aina tumpelo näissä asioissa eikä tuttuja sähkäreitäkään ole niin apua kaipaisin. Riittääkö siis jos tilaan valmiiksi ohjelmoidun shellyn (joita pörssäriltä kuulemma saa tilattua) ja sitten sähkärin paikalle kytkemään shellyn kaappiin ja toisen pään pumppuun? Sitten vaan käyttämään pörssäriä? Vai mitä muuta tulisi tietää?  ::)

Joni

Ammun vähän itseäni nyt nilkkaan, mutta ei ehkä kannata tilata tuota valmiiksi skriptien kanssa, koska kun löydettiin tuo mahdollisuus hakea skriptit suoraan Githubista laitteeseen aiemman copypasten sijaan, ei skriptin lisääminen itseasiassa ole sen kummoisempi kuin itse Shellyn liittäminen wifiin ja olenkin miettinyt koko lauseen poistamista tuolta nettisivuilta. Mutta kaverini toki voi sellaisen myös valmiiksi skriptin kanssa lähettää.

https://verkkokauppa.nurkantakaa.fi/tuote/shelly-plus-2pm/?gclid=EAIaIQobChMIlseAmOTi_wIVr0GRBR0ZXwc6EAAYASAAEgKOcfD_BwE

Käsittääkseni täälläkin useampi on tuollaisen Shellyn laittanu ihan tuonne Niben sisälle ottaen virrat laitteen modbus-liitännästä, koska tukee myös 24v dc-syöttöä. Toinen vaihtoehto on laittaa tuo sähkökeskukseen ja sieltä piuha Nibelle tai sitten pro2-malli mikä käy din-kiskoon.

Tuo Nurkan takaa -verkkokaupan pitäjä osaa varmasti ainakin neuvoa mikä Shelly olisi mihinkin käyttötarkoitukseen sopivin!
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Maalämpöfoorumi
Ammun vähän itseäni nyt nilkkaan, mutta ei ehkä kannata tilata tuota valmiiksi skriptien kanssa, koska kun löydettiin tuo mahdollisuus hakea skriptit suoraan Githubista laitteeseen aiemman copypasten sijaan, ei skriptin lisääminen itseasiassa ole sen kummoisempi kuin itse Shellyn liittäminen wifiin ja olenkin miettinyt koko lauseen poistamista tuolta nettisivuilta. Mutta kaverini toki voi sellaisen myös valmiiksi skriptin kanssa lähettää.

https://verkkokauppa.nurkantakaa.fi/tuote/shelly-plus-2pm/?gclid=EAIaIQobChMIlseAmOTi_wIVr0GRBR0ZXwc6EAAYASAAEgKOcfD_BwE

Käsittääkseni täälläkin useampi on tuollaisen Shellyn laittanu ihan tuonne Niben sisälle ottaen virrat laitteen modbus-liitännästä, koska tukee myös 24v dc-syöttöä. Toinen vaihtoehto on laittaa tuo sähkökeskukseen ja sieltä piuha Nibelle tai sitten pro2-malli mikä käy din-kiskoon.

Tuo Nurkan takaa -verkkokaupan pitäjä osaa varmasti ainakin neuvoa mikä Shelly olisi mihinkin käyttötarkoitukseen sopivin!
Ainakaan omassa 1126 Nibessä ei ole mitään ylimääräisiä sähkönsyöttöjä AUX liitäntöjen yhteydessä. Itsellä vedin sieltä vain AUX kaapelit koneen ulkopuolelle ja Shellyt ovat sitten koneen ulkopuolella 12V muuntajan perässä.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
Ainakaan omassa 1126 Nibessä ei ole mitään ylimääräisiä sähkönsyöttöjä AUX liitäntöjen yhteydessä. Itsellä vedin sieltä vain AUX kaapelit koneen ulkopuolelle ja Shellyt ovat sitten koneen ulkopuolella 12V muuntajan perässä.

Totta joo, eihän tuota modbus-liitäntää ole siinä koneessa mistä sen sähkön saisi. Eli ulkoinen virtalähde tarvitaan ja ehkä on muutenkin suotavampi myös semmoisissa koneissa missä olisi se modbus.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa jonzazilla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Totta joo, eihän tuota modbus-liitäntää ole siinä koneessa mistä sen sähkön saisi. Eli ulkoinen virtalähde tarvitaan ja ehkä on muutenkin suotavampi myös semmoisissa koneissa missä olisi se modbus.

Okei, olisiko suosituksia virtalähteiksi. Saako tuon periaatteessa sitten kytkeä myös itse jos on 12V järjestelmä?

Tuhannesti kiitoksia vastauksista :)
Omakotitalo 2krs 149m2, rv 2018, Etelä-Suomi. Vesik.lattialämmitys, Nibe F1226 + Nibe Cool-in sienäkonvektori.

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Maalämpöfoorumi
Okei, olisiko suosituksia virtalähteiksi. Saako tuon periaatteessa sitten kytkeä myös itse jos on 12V järjestelmä?

Tuhannesti kiitoksia vastauksista :)
Itse otin jonkun vanhan hajonneen laitteen muuntajan ja kytkin sen johdot tällaiseen liittimeen: https://www.puuilo.fi/wago-5-napainen-rasialiitin-8kpl

Siitä sitten 12V sähköt muutamalle Shellylle.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
Okei, olisiko suosituksia virtalähteiksi. Saako tuon periaatteessa sitten kytkeä myös itse jos on 12V järjestelmä?

Tuhannesti kiitoksia vastauksista :)

Semmoinen sudenkuoppa tässä vielä, että tuo edellä linkkaamani PM-malli ei tue 12v syöttöä. Ja muutenkin tuo PM on tarpeeton kun ohjataan tuollaista potentiaalivapaata lenkkiä. Eli plus ilman PM on riittävä ja tukee 12v liitäntää.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Maalämpöfoorumi
Semmoinen sudenkuoppa tässä vielä, että tuo edellä linkkaamani PM-malli ei tue 12v syöttöä. Ja muutenkin tuo PM on tarpeeton kun ohjataan tuollaista potentiaalivapaata lenkkiä. Eli plus ilman PM on riittävä ja tukee 12v liitäntää.
Eli kaksi tuollaista sitten niin saa molempiin ohjauksiin oman palikkansa: https://verkkokauppa.nurkantakaa.fi/tuote/shelly-plus-1/
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa jonzazilla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Eli kaksi tuollaista sitten niin saa molempiin ohjauksiin oman palikkansa: https://verkkokauppa.nurkantakaa.fi/tuote/shelly-plus-1/

Tuollainen löytyisi kaapista https://kauppa.ledlife.fi/tuote/verkkolaite-230vac-12vdc-5-a-ip67-mini/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=LED-Nauhat&utm_medium=cpc&utm_term=5121&gclid=CjwKCAjwkeqkBhAnEiwA5U-uMz2EIXh3OZAeuE-8DvcD3kAH9fky4z320k-Oar8M4Yo2ow0InAKMXBoCJYMQAvD_BwE mahtaisiko sopia virtalähteeksi? Sitten vaan siitä johdot rasialiittimelle, josta johdot shellyille ja shellyistä pumpun auxeihin? Onko miten toimintavarmoja nuo Shellyt olleet ja jos olen viikon pois kotoa talvella ja rele jää jumiin sillä aikaa niin onko talo jäässä kun palaan?  :D
Omakotitalo 2krs 149m2, rv 2018, Etelä-Suomi. Vesik.lattialämmitys, Nibe F1226 + Nibe Cool-in sienäkonvektori.

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
Tuollainen löytyisi kaapista https://kauppa.ledlife.fi/tuote/verkkolaite-230vac-12vdc-5-a-ip67-mini/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=LED-Nauhat&utm_medium=cpc&utm_term=5121&gclid=CjwKCAjwkeqkBhAnEiwA5U-uMz2EIXh3OZAeuE-8DvcD3kAH9fky4z320k-Oar8M4Yo2ow0InAKMXBoCJYMQAvD_BwE mahtaisiko sopia virtalähteeksi? Sitten vaan siitä johdot rasialiittimelle, josta johdot shellyille ja shellyistä pumpun auxeihin? Onko miten toimintavarmoja nuo Shellyt olleet ja jos olen viikon pois kotoa talvella ja rele jää jumiin sillä aikaa niin onko talo jäässä kun palaan?  :D

Itse ohjaan aina niin, että releen täytyy olla aktiivinen kun lämmitys estetään. Toki onhan siinä aina se mahdollisuus, että täysjumi jättää sen kytkennän päälle, mutta ajattelisin sen olevan harvinaisempaa noinpäin.

Shellyt käsittääkseni on aika toimintavarmoja, eli ei se lisää riskiä tuon lämmityksen hajoamiselle mielestäni yhtään enempää. Voihan se pumppu itsessäänkin hajota.

Ja ainakin pörssärissä on se etu, että saa käyttöön yhteysvahdin joka hälyttää jos Shelly tippuu linjoilta, niin voi vähintäänkin hätyytellä jonkun lähellä asuvan tutun tarkistamaan tilannetta.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa juntti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Nibe F1245 6kW
Asensin myös pari Shelly 1 Plus relettä ohjaamaan F1245:stä. Laitoin ne porssari.fi palvelun kautta ohjautumaan. Kiitosta vain paljon erinomaisesta palvelusta! Toistaiseksi laitoin vain näin alkuun tilapäinen luksus aktivoinnin vuorokauden halvimmalle tunnille sekä ulkoisella säädöllä lämpökäyrään -2 viidentoista kalleimman tunnin ajaksi. Oman pumpun AUX ohjausvalinnoista en löytänyt tapaa aktivoida käyttöveden säästö, onko se tullut vasta hiljan jossain firmispäivityksessä? Muutaman vuoden vanha firmis omassa pumpussa. On kyllä esim automaattiset nopeussäädöt kiertovesipumpuille.

UPDATE: Päivitin nyt firmiksen uusimpaan niin sieltähän se "Aktivoi taloudellisuus" pätkähti valittavaksi.
Energialuokka B (ET159) 148m2 / 167m2, 393m3 lämmintä. Nibe F1245 6kW + 400m maapiiriä savessa. Enervent Pingvin ECO.

Poissa juntti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Nibe F1245 6kW
Jos käyttää "Estä kompressori" toimintaa, niin ei kai se estä kompuran käyttöä käyttövettä tehdessä?

Ja oliko se niin, että "Estä lämpö" nollaa asteminuutit mutta "Estä kompressori" ei sitä tee? Eli käytännössä se on ainoa ero näiden välillä?
Energialuokka B (ET159) 148m2 / 167m2, 393m3 lämmintä. Nibe F1245 6kW + 400m maapiiriä savessa. Enervent Pingvin ECO.

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Maalämpöfoorumi
Jos käyttää "Estä kompressori" toimintaa, niin ei kai se estä kompuran käyttöä käyttövettä tehdessä?

Ja oliko se niin, että "Estä lämpö" nollaa asteminuutit mutta "Estä kompressori" ei sitä tee? Eli käytännössä se on ainoa ero näiden välillä?
Periaatteessa näin.

Mutta jos estät kompressorin niin pitää estää myös vastukset jotain kautta. Muuten alkaa lämmittää niillä.

Ja jos estää vastukset "piilovalikosta", ei legionellakuumennus enää toimi. Jos estää lämpöpumppuvalikosta vaihtamalla automaatista manuaalille, ei toimi enää osa automaattiasetuksista.

Näin ainakin 1126 pumpussa.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 763
  • Maalämpöfoorumi
Aux-tuloon saa valittua myös "estä lisälämpö", noita voi kytkeä rinnakkain eli esim jos yksi tulo estää kompuran niin toinen estää lisälämmön ja noita voi ohjata yhdellä releellä samaan aikaan päälle/pois.

Mulla on tuolleen ulkoisen ohjauksen kanssa, ihan vaan ilmoittamaan että Shelly on hengissä. Myupwayssa ja infovalikossa tulee ilmoitus "estetty" jonka huomee helposti.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Maalämpöfoorumi
Totta. Unohtuu aina nuo kun 1126 kanssa joutuu pelata kahdella AUXilla.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
Jos käyttää "Estä kompressori" toimintaa, niin ei kai se estä kompuran käyttöä käyttövettä tehdessä?

Ja oliko se niin, että "Estä lämpö" nollaa asteminuutit mutta "Estä kompressori" ei sitä tee? Eli käytännössä se on ainoa ero näiden välillä?

Itse en ole kokenut tuota estä lämpö mitenkään ongelmalliseksi. Asteminuuttilaskenta menee kuitenkin pieleen tällälailla ohjatessa.

Ainoa mikä vaan sitten täytyy ohjauspuolella ottaa huomioon on, että lämmityksen salliminen pitää vähän ennakoida jotta asteminuuttivelka ehditään kerryttää vähän etukäteen ja pumppu lähtisi mahdollisimman nopeasti käyntiin kun edullisempi jakso alkaa.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Maalämpöfoorumi
No itse yritän vielä kerran tuota asteminuuttilaskentaa. Katsotaan pääseekö näillä mihinkään.

  • Manuaalitila päälle josta estetty vastukset lämmityskäytössä - toimivat edelleen kuitenkin legionellakuumennuksessa
  • Ylläolevasta johtuen lämmitys ei katkea ulkolämpötilan mukaan minkä vuoksi lämpökäyrä säädetty +20 kohdalla niin alas, että ei lähde lämmittämään ennen kuin +10 asteen paikkeilla
  • Asteminuuttiasetukset siten, että pääsevät laskemaan hieman alle -2000
  • Kompressorin esto päälle ulkolämpötilan mukaan säätyvänä
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
No itse yritän vielä kerran tuota asteminuuttilaskentaa. Katsotaan pääseekö näillä mihinkään.

  • Manuaalitila päälle josta estetty vastukset lämmityskäytössä - toimivat edelleen kuitenkin legionellakuumennuksessa
  • Ylläolevasta johtuen lämmitys ei katkea ulkolämpötilan mukaan minkä vuoksi lämpökäyrä säädetty +20 kohdalla niin alas, että ei lähde lämmittämään ennen kuin +10 asteen paikkeilla
  • Asteminuuttiasetukset siten, että pääsevät laskemaan hieman alle -2000
  • Kompressorin esto päälle ulkolämpötilan mukaan säätyvänä

Oma visio on laskea tuo vielä niin, että jos on tasaisen halpaa/kallista koko päivän, niin tunteja sallitaan enemmän, ja käytetään miedompaa lämmityskäyrän nostoa. Sitten taas jos on vähemmän halpoja tunteja, niin sitten ajetaan "täysillä".

Tuo tasainen lämmitys tuo kuitenkin paremman hyötysuhteen, ja semmoisina päivinä kun hinnat on +- 2-3snt ei ole niin järkevää paahtaa täysillä niitä halvempia tunteja kun mitä taas semmoisena päivänä kun hinnat on +- 20snt.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Maalämpöfoorumi
Oma visio on laskea tuo vielä niin, että jos on tasaisen halpaa/kallista koko päivän, niin tunteja sallitaan enemmän, ja käytetään miedompaa lämmityskäyrän nostoa. Sitten taas jos on vähemmän halpoja tunteja, niin sitten ajetaan "täysillä".

Tuo tasainen lämmitys tuo kuitenkin paremman hyötysuhteen, ja semmoisina päivinä kun hinnat on +- 2-3snt ei ole niin järkevää paahtaa täysillä niitä halvempia tunteja kun mitä taas semmoisena päivänä kun hinnat on +- 20snt.
Saa noissa skripteissä setattua hintarajan minkä alla lämmitys pyörii koko ajan ja se on ajatuksissakin laittaa.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
Saa noissa skripteissä setattua hintarajan minkä alla lämmitys pyörii koko ajan ja se on ajatuksissakin laittaa.

Joo tottakai saa, Pörssärissä myös. Mutta ei se koko päivää voi pyöriä +2-lämpökäyrällä normaalista, vaan silloin pitää mennä normaalilla lämpökäyrällä.

Siksi visio onkin laskea, että kannattaako paahtaa täysillä vai ajaa rauhallisemmin. Ja siinä kokonaisuudessa nimenomaan on jo (pientä) merkitystä sillä, että saadaanko se ulkolämmön mukaan laskettu lämmitystarve ohjattua hyvällä höytysuhteella tasaisesti koko päivälle, vai pitääkö yrittää paahtaa halpoja tunteja kovempaa.

Pörssäriin on tarkoitus tehdä siis tuollainen "lämmityksen ohjaus" -tila, mikä päättää nämä asiat käyttäjän puolesta. Toki joku haluaa silti tehdä sen omilla manuaaliasetuksilla, ja se suotakoon, automatiikka ei myöskään heti alkuvaiheessa ole täydellinen.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa brainsurgery

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Maalämpöfoorumi
Joo tottakai saa, Pörssärissä myös. Mutta ei se koko päivää voi pyöriä +2-lämpökäyrällä normaalista, vaan silloin pitää mennä normaalilla lämpökäyrällä.

Siksi visio onkin laskea, että kannattaako paahtaa täysillä vai ajaa rauhallisemmin. Ja siinä kokonaisuudessa nimenomaan on jo (pientä) merkitystä sillä, että saadaanko se ulkolämmön mukaan laskettu lämmitystarve ohjattua hyvällä höytysuhteella tasaisesti koko päivälle, vai pitääkö yrittää paahtaa halpoja tunteja kovempaa.

Pörssäriin on tarkoitus tehdä siis tuollainen "lämmityksen ohjaus" -tila, mikä päättää nämä asiat käyttäjän puolesta. Toki joku haluaa silti tehdä sen omilla manuaaliasetuksilla, ja se suotakoon, automatiikka ei myöskään heti alkuvaiheessa ole täydellinen.
Tässä 1126 pumpussa rajoittaa pahasti että on pelkästään 2 AUXia käytössä. Jos haluaa vielä käyttövettä ohjata, ei onnistu enää lämpökäyrän ulkoinen säätö.

Osittain tämän takia yritän saada tuon pumpun oman asteminuuttilaskennan toimimaan. Sitten jos lähden lomalle niin saan etänä vaihdettua skriptin, missä on huomattavasti vähemmän lämmitystunteja ja suoraan skriptillä laskettua talon lämpöjä.

Lämpimän veden käyttö on eri päivinä sen verran eri suuruista että en usko saavani lämmitystä toimimaan oikein pelkästään sillä, että kone käy täysillä aina kun skripti antaa siihen luvan. Saattaa joinain päivinä olla 2-3h enemmän lämmitystä kuin toisina sillä tavalla.
Helsinki, 2-tasoinen puurunkoinen okt rv.2018 145m2/415m3 + 30m2 puolilämmin kytketty autotalli/varasto. Kaikissa vesikiertoinen lattialämmitys.
Nibe F1126-6 New + Nibe 300l varaaja, kaivo 130m
SunAIR RW 130 EC LTO

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
Tässä 1126 pumpussa rajoittaa pahasti että on pelkästään 2 AUXia käytössä. Jos haluaa vielä käyttövettä ohjata, ei onnistu enää lämpökäyrän ulkoinen säätö.

Osittain tämän takia yritän saada tuon pumpun oman asteminuuttilaskennan toimimaan. Sitten jos lähden lomalle niin saan etänä vaihdettua skriptin, missä on huomattavasti vähemmän lämmitystunteja ja suoraan skriptillä laskettua talon lämpöjä.

Lämpimän veden käyttö on eri päivinä sen verran eri suuruista että en usko saavani lämmitystä toimimaan oikein pelkästään sillä, että kone käy täysillä aina kun skripti antaa siihen luvan. Saattaa joinain päivinä olla 2-3h enemmän lämmitystä kuin toisina sillä tavalla.

Joo se on kyllä rajoite siinä. Pitää tutkia vielä tuo smartgridin ohjaus kanssa noita kahden aux-tulon pumppuja varten. Tosin smartgrid taitaa puolestaan kytkeä aina tilapäisen luksuksen ylikapasiteettitilassa mikä puolestaan johtaa sähkövastuksen aktivointiin käyttöveden lämmityksessä jos sitä ei ole estetty. Mutta siinä saisi kyllä tuon lämpökäyrän ja käyttöveden yhtäaikaa hanskattua.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa Kipinämikko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Tää aihe ylitti rekisteröitymis- ja kommentointikynnykseni.

Itselläni on Nibe 1226. Tämä viestiketju on jo vahvistanut käsityksen, että sen oma ohjauslogiikka yhdessä kahden AUX-tulon kanssa on melkoisen rajoitteellinen.

Tuli mieleen, että anturitietoja huijaamalla olisi melko helppoa tehdä omia "tuloja" vaikka nyt lämmönsäätökäyrän offsettiin; lämpöanturit ovat melkoisella varmuudella NTC-vastuksia, ja joko lisäämällä vastus sen rinnalle tai sarjaan saadaan vastaavasti huijattua vastaavasti, että lämmistyspiirin vesi on vastaavasti liian kuumaa taikka kylmää.

Sama toimisi myös käyttövesivaraajan kanssa, ja vastuskikkailulla voisi luoda 'tilapäinen luksus' -toiminnallisuuden ilman pelkoa, että veden lämmitykseen käytettäisiin vastuksia.

Tuollaisia vastuksia pystyisi lisäilemään pienoisreleiden kanssa. Vastuksen rinnankytkentään riittää ihan vain kytkevä rele (esim. Shelly) mikä on normaalisti auki, ja aktivoituna se kytkee vastuksen NTC:n rinnalle. Sarjavastuksen kanssa käyttäisin yhtä välirelettä vaihtokärjillä niin, että virrattomana sarjavastus on ohitettu - tällöin MLP toimisi täysin itsenäisesti ja normaalisti silloin, jos lisätulot ei ole aktiivisia. Toki MLP:n sisälle lisättävät releet olisi sikäli turvallisin ratkaisu, että releellä saadaan isoloitua mahdolliset maasilmukat ja vuotovirrat, ja samoin häiriötasot pysynevät pieninä kun mittasignaali ei kierrä metritolkulla laitteen ulkopuolella.

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 866
  • Maalämpöfoorumi
Tää aihe ylitti rekisteröitymis- ja kommentointikynnykseni.

Itselläni on Nibe 1226. Tämä viestiketju on jo vahvistanut käsityksen, että sen oma ohjauslogiikka yhdessä kahden AUX-tulon kanssa on melkoisen rajoitteellinen.

Tuolla Smartgridillä ja sähkövastuksen estolla voidaan hyvinkin päästä jo riittävän hyvään lopputulemaan, eli älä vielä heitä kirvestä kaivoon tämän osalta! Ei tuo Niben oma SPA mitenkään erityisen älykäs ole, vaikka onkin tyhjää parempi. Ja useammalla Auxilla ohjaaminen on lähinnä hifistelyä..
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa Olde

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Maalämpöfoorumi
Tää aihe ylitti rekisteröitymis- ja kommentointikynnykseni.

Itselläni on Nibe 1226. Tämä viestiketju on jo vahvistanut käsityksen, että sen oma ohjauslogiikka yhdessä kahden AUX-tulon kanssa on melkoisen rajoitteellinen.


En tiedä millaista säätöä olet rakentamassa, jos kaksi tuloa rajoittaa liiaksi tekemistä?

Ulkoinen säätö toiseen ja käyttöveden ulkoinen esto toiseen mahdollistaa hyvinkin monipuolisen ulkoisen säädön rakentamisen, kun jälkimmäinen säätö suoraan käyrää ja vaikutuksen ”voimakkuuden” voi säätää. LV on parametroitavissa tilojen avulla (säästö, normaali, luxus).
Se missä ulkoinen säätö ”jää” vajaaksi on kompuran sammutus, eli pukkaa vähintään min asetuksen mukaisesta vettä kiertoon. Tämän blokkauksen olen omassa toteuttanut aux3:lla ”estä lämpö” toiminnolla. Ko ominaisuus on käytössä ainostaan kesäisin jolloin pumppu tuottaa minimi asetuksen määräämää vettä kellarin pattereihin.
Minulla toki ei ole paneeleita katolla, eikä myöskään varaavaa laattaa niin kaikki säädöt on puhtaasti ”säästötiloja”.

Poissa jonzazilla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Itse päädyin nyt shellyn pro 3 ja pörssäriin. Tuo ulkoinen säätö toiseen ja käyttöveden ulkoinen esto toiseen kiinnostelee ajatuksena. Jos säätäisi käyttöveden "normaali" -tilan rajalämpötiloja huoltovalikosta ylöspäin niin saisi lämmitettyä veden lämpimämmäksi ilman, että sähkövastus automaattisesti menee päälle? Eikö sähkövastus nimenomaan ole nibessä koodattu meneemään päälle "tilapäinen luxus" -tilassa vaikka ei olisi pakko..? Vai olenko väärässä? Nibe F1226, 2krs okt Etelä-Suomi 149m², 1 pihi aikuinen ja 1 aik + 2 lasta ei niin pihejä lämpimän veden suhteen.
Omakotitalo 2krs 149m2, rv 2018, Etelä-Suomi. Vesik.lattialämmitys, Nibe F1226 + Nibe Cool-in sienäkonvektori.

Poissa Olde

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Maalämpöfoorumi
Itse päädyin nyt shellyn pro 3 ja pörssäriin. Tuo ulkoinen säätö toiseen ja käyttöveden ulkoinen esto toiseen kiinnostelee ajatuksena. Jos säätäisi käyttöveden "normaali" -tilan rajalämpötiloja huoltovalikosta ylöspäin niin saisi lämmitettyä veden lämpimämmäksi ilman, että sähkövastus automaattisesti menee päälle? Eikö sähkövastus nimenomaan ole nibessä koodattu meneemään päälle "tilapäinen luxus" -tilassa vaikka ei olisi pakko..? Vai olenko väärässä? Nibe F1226, 2krs okt Etelä-Suomi 149m², 1 pihi aikuinen ja 1 aik + 2 lasta ei niin pihejä lämpimän veden suhteen.

En usko, että kikkailemalla pysäytyslämpötilla saat toivomaa vaikutusta aikaiseksi, kun ero muutaman asteen luokkaa. Kannattaa tutkia, mikä määrä lämmitystä riittää ja säätää vehkeet sen mukaan.
Eli ens alkuun pannu kuumaksi yöllä ja muuten LV off ja jos ei riitä, niin sitten tunteja lisäämään myös päivälle.
Neljälle, joista 2 pitkätukkaa riittää vesi meillä öisellä kertalämmityksellä. Toki suihkut kaikki varustettu Oraksen Eco suulakkeilla (7l/min)


Poissa NibeJarppa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumi
Meillä on ulkoinen säätö + aktivoi taloudellisuus auxit käytössä. Ensin oli aktivoi luksus asetus, mutta siinä ongelmaksi muodostui se et silloin se tekee ensin sen käyttöveden asetettuun ylärajaan ja vasta sitten aloittaa kämpän lämmityksen. Eli jos oli vain yksi halpa tunti taloa ei lämmitetty ollenkaan. Vastukset on meillä estetty kunnes ulkolämpö on -25c. Nyt kun on tuo aktivoi taloudellisuus niin voidaan myös säätää käyttöpriorisointi niin et lämmittää 30min käyttövettä ja 30min taloa.

Nibe F1145 10kw + 100l puskurivaraaja, 500l lämminvesivaraaja, kaivo 210m, lämmitettävää alaa n. 250m2. Lattialämmitys 80m2 alalla muissa uudet patterit.

Poissa jonzazilla

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Maalämpöfoorumi
Lähdin nyt kokeilemaan sellaisilla asetuksilla että keskiarvoa kalliimmilla tunneilla on sekä lämmitys, että käyttövesi estetty sekä lisäys on estetty jos lämpimämpää kuin -5°c.. katsotaan kun logia kertyy ja ilmat viilenee..
Omakotitalo 2krs 149m2, rv 2018, Etelä-Suomi. Vesik.lattialämmitys, Nibe F1226 + Nibe Cool-in sienäkonvektori.

Poissa Kipinämikko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Ehkäbolen kallistumassa SG ready -ohjaussignaalien käyttöön.

Lähtökohdaksi olen kaavaillut, että kuuden kalleimman tunnin esto saa riittää, silloin koneen teho vielä riittää kohtuupakkasilla ilman vastuksia eikä kämppä jäähdy liikaa. Varaajan lataamiseen riittää teoriassa noin yksi tunti, riippuen mikä on sen lämpötila ennen latausta.

Tekniset tiedot:
- Nibe 1226 6 kW, osatehomitoitus, vaakaputkisto n. 400 m
- Lattialämmitys, 80% parketti ja 20% laattalattia
- Talon sisälämpö n. +23°C (vaimo on vilukissa)
- Betonilaatan varauskyky 11 kWh/°C (120 mm laatta)
- Rakennuksen lämmitystarve 145 W/°C
- IV esilämmitys-viilennyspatteri maakeruupiiristä

Jos kalleimmat sattuu olemaan kuusi perättäistä tuntia, ja ulkona on vaikkapa -10°C —> lattiasta on tarve ottaa 28 kWh —> teoriassa lattian lämpö laskee noin 2,5°C. Käytännössä vähän vähemmän, ehkä luokkaa 1,5...2,0°C, kun huomioidaan muu lämpökapasiteetti ja käyttösähkön osuus. Mitoituspakkasilla (-29°C) vastaavasti 44 kWh ja -4,0°C; tuolloin huonelämpötilakin jo reagoinee mukana, tosin noita kelejä on harvassa ja varmaan tulee pidettyä uunissakin tulia mahdollisen sähkökatkon varalta. (Uunissa on varaavaa massaa reilut 4000 kg, eikä siitä saa käytännössä kunnolla lämpöä ulos kuin 2-3 lämmityskerran jälkeen.)

SG matalahintatilassa (+1°C korotus) lattiaan ladataan teoriassa noin +11 kWh, ja ylikapasiteettitilassa (+2°C) +22 kWh. Omaan kulutukseen suhteutettuna tuo riittänee 80...90% lämmityskaudesta niin, ettei sisälämpö kyykkää pahasti, mutta jos noihin parametreihin voisi vaikuttaa niin naksun korkeampi korotus olisi ainakin kokeilemisen arvoista - oletettavasti suurin vaikutus/hyöty lienee katkokäynnin ehkäiseminen halvan jakson aikana.


Optimaalisinta olisi, jos lattiaan saisi varattua vähän ylimääräistä lämpöä (AUX ulkoinen säätö tai SG matalahintatila) ennen lämmityskatkoa, ettei lämpötila kyykkää kovin alas. Toisaalta käytännössä halvat tunnit on yleensä yöllä ja kalliit päivällä, niin lattia lienee luonnostaan liian lämmin eston alkaessa. Kovalla pakkasella huilitaukoja ei käytännössä ole. Mutta kun koneen ainoat kaksi AUX-tuloa menee SG A & B -signaaleihin, niin ulkoinen korotus (tai pudotus) pitäisi tehdä sitten ronkkimalla koneen sisäisen NTC-anturin signaalia.

Aluksi ajattelin, että ehdottomasti pitäisi olla sellainen säästömoodi, jossa asteminuuttikertymää lasketaan, jotta tilan lämpötila pysyisi mahdillisimman vakaana. Toisaalta lämmityksen estämisellä on pakko pystyä hyväksymään pienet tai lyhytaikaiset lämpötilan putoamiset, joten energiansäästön näkövinkkelistä ylisuuren huonelämmön tavoittelu ei edistä säästötavoitteita. Ylitys on järkevää ainoastaan silloin, kun joko varaudutaan lämmityskatkoon taikka energia on riittävän halpaa.


PS.
Yllä olevaa laskiessa tuli vielä tehtyä huomio, että teoriassa 18 h / 24 h = 75% käyntiajalla 6 kW lämmitysteho riittää vain -8°C keliin asti, tai 19/24 = 79% vastaavasti -10°C asti ilman lisälämmönlähdettä. Ei ole ollut logituksia pitkään aikaan, mutta korvakuulolta -20...-25°C keleillä pumppu on vielä pitänyt huilitaukoja. Kovilla pakkasilla IV esilämmityspatterin antoteho myös nousee, sieltä saanee IV tehoasetuksesta riippuen muutamia satoja watteja erittäin hyvällä COP:lla (kiertovesipumppu <10 W). Siitäkin huolimatta (ja oletettavista hintapiikeistä johtuen) kannattaa jo lämmittää leivinuunia.

Jos löytyy reilusti <25% hintaisia tunteja, niin silloin olisi edullisempaa käyttää sähköistä lisäystä kuin käyttää kompuraa kalliina aikana. Tuolla saisi myös venytettyä lämmön riittävyyttä kovimmille pakkasille, jos ei tahdo mättää puita uuniin.