Tuo tulistushomma on ihan hepreaa enkä ymmärrä yhtään miten sitä pitäisi säätää. Manuaalissakin lukee, että säädetään tarpeen mukaan? Ei aukea yhtään..
Tulistinpumpussa on kaksi (LÄ/levy)lämmönvaihdinta,tulistin ja lauhdutinlämmönvaihtimet.
Tulistin on kompressorilta lähtevässä kuumakaasuputkessa ensin ja tulistinvaihtimelle menevän kuumakaasun lämpötila on 100 asteen tienoilla.
Tulistinvaihtimessa kuumakaasu jäähtyy n 40 astetta ja tämä lämpöteho siirtyy ylävaraajaan käyttövettä lämmittämään.
Kun tulistinvaihtimessa kuumakaasu on jäähtynyt n 60 asteiseksi (100-40=60) se menee seuraavaksi lauhdutinlämmönvaihtimelle.
Lauhduttimessa kaasu jäähtyy ja lauhtuu nesteeksi käyttötilanteen ohjaamassa lämpötilassa ,yleensä välillä 30-50 astetta.
Tulistinvaihtimessa saadaan kuumakaasusta lämpötehoa vain 15-20% ja lauhduttimessa 80-85% kaasun energiasisällöstä.
Pelkästään ylävaraajan lämpötilan säätö on hankalaa koska aina kun ylävaraaja lämpiää niin samalla alavaraaja lämpiää 4-5 suuremmalla lämpöteholla.
Lämmityskaudella kun kompressorille on riittävästi käyntiaikaa koska varsinainen talon lämmitys kuluttaa lämpötehoa alavaraajasta niin myös ylävaraajaan menee riittävästi lämpötehoa eikä ongelmia ole.
Kesäaikaan kun talon lämmitystä ei juurikaan tarvita joten alavaraajan lämmönkulutuskin on vähäistä mutta ylävaraajasta otettavan lämpimän käyttöveden kulutus on samaa luokkaa ympäri vuoden niin tulistinpumpun toiminta ja säätäminen on hiukan hankalampaa koska lämmitystehot on kesäaikanakin ylävaraajaan 15-20% ja alavaraajaan 80-85% kokonaistehosta.
Lämpöässän ratkaisu tähän on varsin hyvä,myös alavaraaja alkaa toimia käyttövesivaraajana.Alavaraajassahan on toinen käyttövesikierukka joka toimii käyttöveden esilämmityksenä ja jos/kun kesäaikaan alavaraajan lämpötila on korkeampi niin silloin käyttöveteen siirtyy enemmän lämpötehoa kuin talviaikaan
Lämpöpumpun ohjaus siirtyy kesäaikaan ylä_min asetukselle ja alavaraaja ei muutoin vaikuta komressorin käyntiin kuin että jos alavaraajan lämpö nousee 53(55) asteeseen niin silloin kompressori pysähtyy ja kun alavaraaja jäähtyy niin kompressori voi sen puolesta käynnistyä.
Eli talviajan säädöt alavaraajassa ei juurikaan vaikuta kesäaikana koska lämpöpumpun käynti ohjautuu ylävaraajan anturilla.
Ylävaraajan asetuksissa ylä_min ja ylä_ero joilla kompressorin käynti ohjautuu kesäaikaan.
Siis jos ylä_min on 50 ja yläero 6 niin kompressori käynnistyy ylävaraajan 47 asteessa ja pysähtyy kun ylävaraaja on 53 asteessa.Alavaraajan lämpö nousee tietysti myös mutta ei vaikuta kompressorin käyntiin ennenkuin alavaraaja on 53(55) asteessa.
Tulistinvaihtimelta ylävaraajaan menevän veden lämpötilaan vaikuttaa virtausnopeus,mitä hitaampi virtaus niin sitä korkeampi lämpötila ja jos virtausta suurentaa niin lämpötila laskee.Ylävaraajalla on oma kiertopumppu joka kierrättää vettä ylävaraajan alaosasta tulistinvaihtimelle,jossa veden lämpö nousee, ja edelleen virtaus(linja)säätimen läpi ylävaraajan yläosaan.
Ylävaraajan ja tulistinvaihtimen välinen veden virtausnopeus ei laskennallisesti vaikuta ylävaraajan lämmitystehoon,ainoastaan ylävaraajan alaosasta tulistinvaihtimelle tulevan veden ja tulistinvaihtimelta ylävaraajan yläosaan menevän veden lämpötilaeroon.
Eli ylävaraajan lämpötila kesäaikaan pitäisi pysyä niissä rajoissa mitä ylä_min ja ylä_ero asetukset on,jos muuten kaikki toimii normaalisti.
Joitakin häiriöitä mitä tässä foorumin puitteissa on tullut esille:
-tulistinvaihtimen piirissä on ollut ilmaa ja vedenkierto sen takia puutteellista ja tulistusteho heikkoa,on korjaantunut kun ylävaraajan virtaussäätimen avaa täytin auki ja kiertopumpun kierrokset täysille yhden käyntijakson ajaksi.
-tulistinvaihtimessa jotain tukoksia,samat korjaustoimenpiteet kuin ilmanpoistossa.