Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?  (Luettu 313480 kertaa)

Poissa Olav

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 25
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #280 : 19.01.13 - klo:00:17 »


Voi perk**e. Eihän tämä toimi yhtään niinkuin pitää! On sitten keskeneräinen testaamaton laite pitäny laittaa myyntiin kun muillakin oli vastaavia kompakteja koneita. Mitäköhän tuolle pitäis tehä...

Kyllä se varmaan Pirkko Peruskäyttäjän mielestä toimii oikein. Tupa pysyy lämpöisenä ja hanasta tulee kuumaa vettä riittävästi, tämä tehtaan perusasetuksilla ja huomattavasti halvemmalla mitä suoralla sähköllä lämmittetäessä. Me foorumilaiset yritämme vaan saada nämä toimimaan paremmin mitä ne on suunniteltu ja siinä vaiheessa alkaa suunnittelun kukkaset ketuttamaan :)

Kyllä näin on, mutta tämä vehje markkinoitiin nimenomaan enrgiatehokkaampana meille kuin vaihtoventtiilikone. Kuinka se voi olla energiatehokkaampi jos lämmitysvesi pitää seilata 40 ja 50 asteen välissä kun vaihtarilla siihen riittää maksimissaan 35 astetta? Ja kun tehtaan moodissa ylä ja alavaraaja ovat samanlämpöiset, tehdään käyttövesi samalla hyötysuhteella kuin vaihtoventtiilillä.

Pitänee kysyä Lämpöässältä miten ne ovat testikäytössä tämän tulistaneet. Tai miten perustelevat kuumemman lämmitysveden olevankin halvempi tapa lämmittää, eihän tämä ollut kuin 2k€ kalliimpi kuin esim. Nibe.

Eikös vaihtoventtiilikoneissa ole iso (>200l) käyttövesivaraaja joka on pidettävä n. 50C lämmöillä? Vs-koneissa ei taas moista "syöppöä" tarvita.
Ihan kokeeksi heittelen omia ajatuksia Vs-koneen sielunelämästä ja säätämisestä. Ampukaa ihan vapaasti alas...... Haettaessa viimeisiä virityksiä ja kauniita lämpökäyriä säätöihin, miksi kuristaa alavaraajaan tulevaa lämpöä? Tuntuu hölmöltä, ettei oteta tulossa olevaa lämpöä täysimääräisenä vain siksi, että ala- ja yläpöntön lämmönnousukäyrät saadaan näyttämään hyviltä. Paikataan tehotonta yläosan tulistimella tehtävää lämmitystä kuristamalla alaosan tehokasta kompuralämpöä? Onko järkeä? 
Toinen juttu: Meikäläinen on käyttänyt nyt vuoden Vs10:ä ja kompressorin käydessä on alalämpö noussut aina miltei yläpöntön lämpöihin ennen katkaisua. Nyt ajattelin tehdä asialle jotain ja teinkin. Tulistuksen kuristinventtiili täysin auki, pumppu 3-nopeudelle ja pakkoajonapilla nytkyttelin pumppua lyhyin pyrähdyksin. Minuutin rämpläyksen jälkeen kuului varaajasta "bluuumbs" eli ilmakupla lähti liikenteeseen tulistuspuolelta. Tilanne muuttui dramaattisesti muutaman päivän seurannan aikana. Kuristin on tällä hetkellä auki 2 kierrosta, kaikki sulkuventtiilit täysin auki ja pöntön yläosa on koko lämmityksen ajan 3-4 astetta edellä alaosaa. Tulistuslämpötila laski 91-92C:sta 86-87C:n. Nyt alkaa pikku hiljaa tuntua siltä miltä Vs:n pitäisi olla. Miten muilla joilla on vaikeuksia yläpöntön lämmönnousujen kanssa, oletteko kokeilleet koskaan ilmata tulistuspuolta?   

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #281 : 19.01.13 - klo:07:27 »
Haettaessa viimeisiä virityksiä ja kauniita lämpökäyriä säätöihin, miksi kuristaa alavaraajaan tulevaa lämpöä? Tuntuu hölmöltä, ettei oteta tulossa olevaa lämpöä täysimääräisenä vain siksi, että ala- ja yläpöntön lämmönnousukäyrät saadaan näyttämään hyviltä. Paikataan tehotonta yläosan tulistimella tehtävää lämmitystä kuristamalla alaosan tehokasta kompuralämpöä? Onko järkeä? 
Hyvä kysymys  :-\
Mutta kuitenkin, miksi ylävaraajan valmiiksi lämmin vesi pitää jäähdyttää alavaraajan kierrolla käynnin alussa?


Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #282 : 19.01.13 - klo:09:55 »
Lainaus
Minuutin rämpläyksen jälkeen kuului varaajasta "bluuumbs" eli ilmakupla lähti liikenteeseen tulistuspuolelta.

Noissa on ilmeisesti levylämmönvaihdin tulistuspiirissä?
Voisikohan sinne jäädä ilmatasku väärän tms täytön yhteydessä?
Ilmatasku levarissa pienentää vaihtimen tehoa.

Onko vs mallissa jotain varaajan ilmaustulppaa tms ylävaraajassa?
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #283 : 19.01.13 - klo:12:13 »
Lvylämmönvaihdin on joo, ja ilmat tulee pois kun laittaa tulistuspumpun kolmoselle ja avaa tulistusventtiilin. Siis jos siellä on ollut ilmaa. Kupla on tosin ollut niin pieni ettei minulle siitä mitään haittaa ollut.


Eikös vaihtoventtiilikoneissa ole iso (>200l) käyttövesivaraaja joka on pidettävä n. 50C lämmöillä? Vs-koneissa ei taas moista "syöppöä" tarvita.
Ihan kokeeksi heittelen omia ajatuksia Vs-koneen sielunelämästä ja säätämisestä. Ampukaa ihan vapaasti alas...... Haettaessa viimeisiä virityksiä ja kauniita lämpökäyriä säätöihin, miksi kuristaa alavaraajaan tulevaa lämpöä? Tuntuu hölmöltä, ettei oteta tulossa olevaa lämpöä täysimääräisenä vain siksi, että ala- ja yläpöntön lämmönnousukäyrät saadaan näyttämään hyviltä. Paikataan tehotonta yläosan tulistimella tehtävää lämmitystä kuristamalla alaosan tehokasta kompuralämpöä? Onko järkeä? 
Toinen juttu: Meikäläinen on käyttänyt nyt vuoden Vs10:ä ja kompressorin käydessä on alalämpö noussut aina miltei yläpöntön lämpöihin ennen katkaisua. Nyt ajattelin tehdä asialle jotain ja teinkin. Tulistuksen kuristinventtiili täysin auki, pumppu 3-nopeudelle ja pakkoajonapilla nytkyttelin pumppua lyhyin pyrähdyksin. Minuutin rämpläyksen jälkeen kuului varaajasta "bluuumbs" eli ilmakupla lähti liikenteeseen tulistuspuolelta. Tilanne muuttui dramaattisesti muutaman päivän seurannan aikana. Kuristin on tällä hetkellä auki 2 kierrosta, kaikki sulkuventtiilit täysin auki ja pöntön yläosa on koko lämmityksen ajan 3-4 astetta edellä alaosaa. Tulistuslämpötila laski 91-92C:sta 86-87C:n. Nyt alkaa pikku hiljaa tuntua siltä miltä Vs:n pitäisi olla. Miten muilla joilla on vaikeuksia yläpöntön lämmönnousujen kanssa, oletteko kokeilleet koskaan ilmata tulistuspuolta?   

Ammun alas osan, täältä tulee :) (huom. ilman alan koulutusta, ampukaa takaisin ettei keskustelu ole liian tylsää...)

Vs:ssä koko varaaja on oltava yli 40 asteinen ja käyntijaksojen loppupuolella lauhduttimelta lähtee yli 45 asteinen vesi kun ajetaan riittävillä säädöillä. Jos vaihtarissa on sen 50 astetta niin ero on aika pieni? Vs sekoittaa tulistinlämmön melkein kokonaan lauhdutinlämpöön joten suurta eroa ei ole pelkkään lauhduttimeen jossa tulistus otetaan talteen enne varaajaan siirtämistä. MUTTA vaihtoventtiilikoneelle riittä lämmityskäyttöön meidän tapauksessa suurimman osan vuotta lauhduttimen lähtölämpötilaksi alle 30 asteinen vesi. Ainoastaan kovimmilla pakkasilla 33 astetta. Ja kyllä talon lämmitys enemmän vie kuin käyttöveden lämmitys. Ja tulistusvaraaja on kesällä kuitenkin kauttaaltaan lähes saman lämpöinen.

Toisekseen, että saat vakiomallin Vs:stä riittävästi lämmintä, eli 40 asteista vettä että myös suihkulla se tuntuu riittävän lämpimältä (kaksi suihkua samaan aikaan), pitää ylävaraajan olla vähintään 43-44 asteinen. Jotta se saadaan aikaiseksi vakiosäädöillä on alamin oltava ainakin minulla 38-40 ja alaero sitten jotain 6-9 astetta. Riippuen kuinka pitkiä käyntijaksoja haluaa. Tällä tavalla ajoin viimeyön.

Jos alavaraajaa kuristaa hieman, ja siis tarkoitan hyvin vähän, eli lauhduttimelta lähtevä vesi on vain 1-1,5 astetta lämpimämpää kuin hanat auki, voin pitää alaminimin 30 ja alaero 8, ja lämmin vesi riittää, ylävaraajan lämpötila seilaa väliä 45-52. Tällä virityksellä kompressorin ja latauspumppujen/kaivon pumpun kulutus on käyntijakson aikana keskimäärin 2,6kW, kuumakaasu vain 75 astetta. Mittaus on tehty useiden käyntijaksojen keskiarvona Elenian sähkön kulutusseurannan perusteella yöaikaan kun muu kulutus on vakio. Tarkkuus on arviolta +/- 0,2kW jos mittari ei valehtele. Mutta nyt se mitä en sitten ammukkaan alas, koska viimeyön tulos oli vähintäänkin outo. Keskikulutukseksi laskin 2,36kW vaikka alavaraaja on siis pidetty reilusti lämpimämpänä, 36 ero 8, ei kuristusta kuumakaasu 85. Tähän en nyt vielä usko.

Eli kiteytettynä samanlaisilla alaeroilla/ tuntumaltaan samalla lämpimän veden määrällä, kuristettuna lauhduttimen lähtö max 39 astetta, ilman kuristusta 46 astetta. Kumpi halvempi ja miksi kun tulokset on nurinkuriset. Kenelläkään ihan oikeaa 3-vaihe tehomittaria Vs:ssä kiinni? Tarkkuus on vähän niin ja näin tuolla minun tehomittauksella.
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #284 : 19.01.13 - klo:13:40 »
Lainaus
koska viimeyön tulos oli vähintäänkin outo. Keskikulutukseksi laskin 2,36kW vaikka alavaraaja on siis pidetty reilusti lämpimämpänä, 36 ero 8, ei kuristusta kuumakaasu 85. Tähän en nyt vielä usko.

Tarkistas viimeyön keruuliuoksen lämpötilat.

Kun keruuliuoksen lämpötila laskee niin ottoteho laskee ja päinvastoin.

Meillä kesällä keruun keskilämpötila on n +11C ja ottoteho kompressorilla n 4,5kw.

Talviaikaan kun keruun keskilämpötila on - 1,5C niin ottoteho kompressorilla on n 2,5kw

COP arvo ei mainittavasti muutu,taitaa kesällä olla hiukan korkeampi
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #285 : 19.01.13 - klo:14:23 »
Lainaus
koska viimeyön tulos oli vähintäänkin outo. Keskikulutukseksi laskin 2,36kW vaikka alavaraaja on siis pidetty reilusti lämpimämpänä, 36 ero 8, ei kuristusta kuumakaasu 85. Tähän en nyt vielä usko.

Tarkistas viimeyön keruuliuoksen lämpötilat.

Kun keruuliuoksen lämpötila laskee niin ottoteho laskee ja päinvastoin.

Meillä kesällä keruun keskilämpötila on n +11C ja ottoteho kompressorilla n 4,5kw.

Talviaikaan kun keruun keskilämpötila on - 1,5C niin ottoteho kompressorilla on n 2,5kw

COP arvo ei mainittavasti muutu,taitaa kesällä olla hiukan korkeampi

Ei ole varmaa tietoa keruuliuksen lämpötiloista, mutta aikalailla tarkasti menevät käynnin alussa +1, ja laskee siitä 15 min jälkeen -0,5 - -1C välille. Asetuksista riippumatta.

Eikös Matias sun 1250 litrainen varaaja ole kesällä kuumempi? Ja siksi ottoteho myös korkeampi?
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #286 : 19.01.13 - klo:14:27 »
Tuossa aiemmin runoillessani yritän löytää vastausta siihen että eikö tuo kuristaminen pitäisi järjellä ajateltuna olla taloudellisempi jos lauhduttimelta lähtee kuitenkin 7 astetta viileämpi vesi, kuumakaasu on 10 astetta viileämpää ja käyntijaksot näyttää suurinpiirtein saman mittaisilta? Mittari näyttää nyt muuta....
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #287 : 19.01.13 - klo:14:36 »
Tuossa aiemmin runoillessani yritän löytää vastausta siihen että eikö tuo kuristaminen pitäisi järjellä ajateltuna olla taloudellisempi jos lauhduttimelta lähtee kuitenkin 7 astetta viileämpi vesi, kuumakaasu on 10 astetta viileämpää ja käyntijaksot näyttää suurinpiirtein saman mittaisilta? Mittari näyttää nyt muuta....

Kyllä omassa V9:ssä ottoteho seuraa lauhduttimen ulostulevaa aika tarkasti.


http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #288 : 19.01.13 - klo:14:47 »
Lainaus
Tarkistas viimeyön keruuliuoksen lämpötilat.

Kun keruuliuoksen lämpötila laskee niin ottoteho laskee ja päinvastoin.

Meillä kesällä keruun keskilämpötila on n +11C ja ottoteho kompressorilla n 4,5kw.

Talviaikaan kun keruun keskilämpötila on - 1,5C niin ottoteho kompressorilla on n 2,5kw

COP arvo ei mainittavasti muutu,taitaa kesällä olla hiukan korkeampi
Kun keruuliuoksen lämpötila laskee, kykenee höyrystin höyrystämään vähemmän kylmäainetta. = kylmäinevirtaus pienenee.
Kompressorilla on vähemmän tavaraa pumpattavana tästä syystä ottoteho laskee.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #289 : 19.01.13 - klo:14:50 »
Ja eikös matalampi lauhdelämpötila tarkoita myös korkeampaa lähtevää tehoa joten hyötysuhde on vielä parempi kuin pelkän ottotehon perusteella voisi kuvitella. Saako tuo virtausnopeuden pienentäminen aikaan lähtevän tehon laskua? Eli vaikka ottoteho on pienempi niin lähteväkin olisi ja sähköä kuluu kuitenkin enemmän, lämpötiloista riippumatta. Mutta jos lämpötila nousee ja virtausnopeus laskee niin ei kai se vaikuta paljoa ainakaan.

Muistakaa etten ole ammattilainen jos arvailut vaikuttaa tyhmiltä...  :D
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #290 : 19.01.13 - klo:14:56 »
Tuossa aiemmin runoillessani yritän löytää vastausta siihen että eikö tuo kuristaminen pitäisi järjellä ajateltuna olla taloudellisempi jos lauhduttimelta lähtee kuitenkin 7 astetta viileämpi vesi, kuumakaasu on 10 astetta viileämpää ja käyntijaksot näyttää suurinpiirtein saman mittaisilta? Mittari näyttää nyt muuta....

Kyllä omassa V9:ssä ottoteho seuraa lauhduttimen ulostulevaa aika tarkasti.




Onko nuo ihan oikeita käyntijaksojen pituuksia? Jos on niin miksi pisin käynti tulee matalimmalla ja hyötysuhteeltaan parhaalla asetuksella?
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #291 : 19.01.13 - klo:14:58 »
Lainaus
Eikös Matias sun 1250 litrainen varaaja ole kesällä kuumempi? Ja siksi ottoteho myös korkeampi?

Näin on,iso varaaja toimii käyttövesivaraajana ja sen lämpötila on 50C.

Siitäpä se varmaan johtuukin ettei kesäajan COP juurikaan parane kun korkeampi lauhtumislämpötila syö sitä pienemmäksi
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #292 : 19.01.13 - klo:15:43 »
Sekä otto- että antotehoon vaikuttaa lähinnä kylmäaineen virtausmäärä.
Virtausmäärä taas riippuu höyrystimen kyvystä höyrystää kylmäainetta.
Hyötusuhteeseen vaikutta pääasiassa kylmäaineen lämpötilat höyrystimessä ja lauhduttimessa.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #293 : 19.01.13 - klo:17:01 »
Sekä otto- että antotehoon vaikuttaa lähinnä kylmäaineen virtausmäärä.
Virtausmäärä taas riippuu höyrystimen kyvystä höyrystää kylmäainetta.
Hyötusuhteeseen vaikutta pääasiassa kylmäaineen lämpötilat höyrystimessä ja lauhduttimessa.

ATS
Onko niin että mitä pienempi kylmäaineen lämpötilaero (hörystimen ja lauhduttimen jälkeen mitattuna), sitä parempi hyötysuhde?

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #294 : 19.01.13 - klo:17:12 »

Onko nuo ihan oikeita käyntijaksojen pituuksia? Jos on niin miksi pisin käynti tulee matalimmalla ja hyötysuhteeltaan parhaalla asetuksella?

Alkuperäinen testi on täällä, johtuu pohjimmiltaan tuosta mikä sinullakin on käytössä, kun käyntijakso alkaa, on nelitieventtiili enemmän auki mitä pienempi ala_min ja lattiaan pusketaan käyntijakson alussa  reilusti lämpöä -> varaaja ei lämpeä aluksi niin nopeasti, käyntijakso pitenee... mutta niin pitenee myös lepojakso.

Sekä luulen, että mitä enemmän mennään ala_min alapuolelle,  niin tuo alavaraaja taitaa kerrostua lämpötilojen suhteen erilailla.

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4326.msg48483#msg48483
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #295 : 19.01.13 - klo:17:54 »
Lainaus
Onko niin että mitä pienempi kylmäaineen lämpötilaero (hörystimen ja lauhduttimen jälkeen mitattuna), sitä parempi hyötysuhde?
Hyötysuhteeseen vaikuttaa moni muukin asia, mutta näin se periaatteessa on.
Itse asiassa pitäisi mieluummin puhua höyrystymis- ja lauhtumispaineista.
Yksikomponettisella kylmäaineella esim. R22 on tämä huomattavasti helpompi ymmärtää kuin monikomponenttisilla kylmäaineilla esim R407C.

Yksikomponenttisilla kylmäaineilla on sama kummasta "päästä" höyrystintä tai lauhdutinta lämpötila mitataan, koska se on sama kummassakin päässä.
Monikomponenttisilla on lämpötilaliukuman verran eroa lämmönvaihtimen päiden välillä.
Maalämpöpumpuissa normaaleilla toiminta-alueilla on esim R407C liukuma n.6C.

Minä mittaisin kylmäaineen lämpötilat lämpötilaeroa määritettäessä höyrystimen sisäänmenossa paisuntaventtiilin jälkeen missä paisuntaventtiilin jälkeinen höyrystyminen jatkuu ja lauhduttimessa sisäänmenopuolella  tulistuksenpoiston jälkeen missä lauhtuminen alkaa.

Myös lämpötilatasoilla on merkitystä.
Ei ole sama, jos höyrystimessä on -5C ja lauhduttimessa +35C
tai höyrystimessä on +5C ja lauhduttimessa +45C.
Kummasakin tapauksessa lämpötilaero on 40C mutta jälkimmäisessä on suurempi paine-ero ja huonompi hyötysuhde.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #296 : 19.01.13 - klo:18:10 »
Lainaus
Maalämpöpumpuissa normaaleilla toiminta-alueilla on esim R407C liukuma n.6C.

Tästäkö tulee se monesti mainitsemasi optimi lauhduttimen yli oleva 6 astetta? Toimii tietenkin molempiin suuntiin mennessä ja kasvaessaan ainakin hyötysuhde heikkenee, mutta voiko hyötysuhde jopa laskea silloin jos mennään reilusti alle 6 asteen?
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #297 : 19.01.13 - klo:18:25 »
Tämän perusteella tehdään ilmeisesti myös erillisiä lauhdutin ja tulistinvaraajia niinkuin itselläkin käynyt mielessä. Kai se toimii pienemmässäkin kohteessa kun varaajien mitoitus toisiinsa on sovussa. Olisko se hinta syynä että ne tehdään normaalisti samaan pakettiin..?

Lyhyt linkki Lämpöässän isompiin referensseihin:

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=tulistin%20ja%20lauhdutinvaraajat&source=web&cd=1&ved=0CD4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.lampoassa.com%2Fcgi-bin%2Fwebio-f%3Fid%3D263%26saitti%3Dlampoassa%26hash%3DEBA5E67940C570816FE373766D748128&ei=g8f6UP3NJOyL4gSaiYDYAg&usg=AFQjCNH0fEp3BWhIY-3ldMYrj755Lm3b1Q
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #298 : 20.01.13 - klo:10:30 »
Lainaus
Maalämpöpumpuissa normaaleilla toiminta-alueilla on esim R407C liukuma n.6C.

Tästäkö tulee se monesti mainitsemasi optimi lauhduttimen yli oleva 6 astetta? Toimii tietenkin molempiin suuntiin mennessä ja kasvaessaan ainakin hyötysuhde heikkenee, mutta voiko hyötysuhde jopa laskea silloin jos mennään reilusti alle 6 asteen?
Näin minä olen asian ymmärtänyt
Höyrystimessäkin on sama n. 6C liukuma, mutta keruunesteen suositus Dt 3C tullee siitä, että n. puolet kylmäaineesta höyrystyy jo paisuntaventtiilissä ja loput höyrystimessä.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #299 : 20.01.13 - klo:10:57 »
Miten kylmäainekierron lämpötilamittauksista voisi päätellä että kuumakaasu on täysin lauhtunut kun se tulee lauhduttimesta ulos nestelinjaan?

Tai miten pelkillä lämpötilamittauksilla näkee jos kylmäaineen lauhtuminen alkaa ennen lauhdutinta?

Jos kaikki kylmäaine ei ehdi lauhtua täysin lauhduttimessa niin miten tämä näkyy lämpötilamittauksilla?
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #300 : 20.01.13 - klo:16:35 »
Lainaus
Miten kylmäainekierron lämpötilamittauksista voisi päätellä että kuumakaasu on täysin lauhtunut kun se tulee lauhduttimesta ulos nestelinjaan?

Tai miten pelkillä lämpötilamittauksilla näkee jos kylmäaineen lauhtuminen alkaa ennen lauhdutinta?

Jos kaikki kylmäaine ei ehdi lauhtua täysin lauhduttimessa niin miten tämä näkyy lämpötilamittauksilla?
Mitään näistä asioista ei voida selvittää pelkän lämpötilan perusteella.
Tarvitaan lämpötila, paine ja ph-piirros.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #301 : 29.01.13 - klo:13:56 »
Vieläkö irpac on linjoilla? Mitä näillä liki 0-keleillä on alavaraajan ja ylävaraajan lämmöt? Eli kuinka iso on varaajien välinen lämpötilaero? Jos viitsit laittaa trendiä niin aina parempi.

Nyt meillä mennään yläminimin ohjauksella kun ei valitusta jaksa enää kuunnella. Ylämin 47 ja ero 4. Alalämmöt seilaa 40 ja 45 välissä. Ei kovin hyvä...
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa irpac

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Lä Vs8. 100m2 pattereilla+50m2 lattialämmitys.
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #302 : 29.01.13 - klo:15:54 »
http://aijaa.com/90atE4

Ei tiedä kuumanveden riittävyyttä, kun ei vieläkää suihkut käytössä. Ylämin 45, ero 4.

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #303 : 05.02.13 - klo:22:16 »
Onko kellään tietoa, mitä vaikuttaa jos tulistinvaihtimesta otetaan "enemmän irti" eli lisätään vesikiertoa ylävaraajaan ja samalla pienennetään Dt:tä? Jos samalla vielä on hieman kuristettu alavaraajan kiertoa, niin eikö kokonaisvaikutus ole kylmäaineen kannalta neutraali?

Olen nyt kuristanut alavaraajan kiertoa sen verran että Dt on noin 6-6,5 ja vastaavasti tulistinkiertoa on avattu niin että Dt on 12-13.

http://personal.inet.fi/koti/mikko.koskela/trend.jpg

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #304 : 06.02.13 - klo:00:13 »
Lainaus
Onko kellään tietoa, mitä vaikuttaa jos tulistinvaihtimesta otetaan "enemmän irti" eli lisätään vesikiertoa ylävaraajaan ja samalla pienennetään Dt:tä?

Lainaus
tulistinkiertoa on avattu niin että Dt on 12-13.

Meillä erillinen tulistinvaraaja 160l ja Pollucomin mukaan tulistinvaihtimen teho(1,2kw) ei muutu jos virtaus on 100-750l/h.
Kun virtauksen kuristaa alle 100l/h niin sitten alkaa teho laskea.

Meillä on nyt tulistinpiirin virtaus 550l/h ja dt 1,8-2 astetta.

Jos Mikolla olisi helposti kokeiltavissa niin kiinnostaisi mitä Vs mallissa tapahtuu kun nostetaan tulistinpiirin virtaus maksimiin eli dT jotain 2-5 astetta?
Trendissä  http://personal.inet.fi/koti/mikko.koskela/trend.jpg  ylävaraajan lämpö nousee käyntijakson aikana n 6C mutta jäähtyy taukojakson aikana saman verran vaikka vettä ei käytetä?

Koska tulistinkierron dt on 12-13 astetta käyntijakson aikana mutta varaajan lämpö nousee vain n 6 astetta niin tuntuisi että n puolet varaajan vesitilavuudesta ehtii kiertää tulistinvaihtimen läpi(?)

« Viimeksi muokattu: 06.02.13 - klo:09:38 kirjoittanut Matias »
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #305 : 06.02.13 - klo:15:22 »
Taas yksi masentava mittaus. Kokeilkaapa muutkin jos viitsitte. Alavaraaja on nyt ihan viileänä mutta älkää siitä välittäkö. Yläanturin mukaan ylävaraajan lämpö on 40,8 astetta joka on ihan järkeenkäypä arvo kun alavaraajassa on 36 astetta.

Asensin ja eristin varaajan käyttöveden lähtevään (kuumaan) putkeen sen ylimääräisen anturin joka on irrallaan ja kytketty Oumaniin. Se näyttää sen putken lämpötilaksi maksimissaan 38,9 kun vettä juoksuttaa hitaasti. Hanasta mittasin parillakin eri mittarilla että veden lämpötila on 37 ja 38 välillä.

Miten tuo käyttövesi voi olla kylmempää kuin varaajan yläanturin lukema? Ei paljoa mutta se kierukkahan mennee ylemmäksi kuin anturi, joten siellä luulisi olevan lämpöisempää.

Ihan alussa kun todettiin että kahteen suihkuun ei riitä samanaikaisesti kunnolla vettä, epäilin putkimiehelle että voiko olla että varaaja ei olisi täynnä. Ei ole kuulemma mahdollista, ja ei kai se olekkaan mutta mikä tuon selittää?

Nimimerkillä -taas hämmentynyt-
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #306 : 06.02.13 - klo:18:56 »
Taas yksi masentava mittaus. Kokeilkaapa muutkin jos viitsitte. Alavaraaja on nyt ihan viileänä mutta älkää siitä välittäkö. Yläanturin mukaan ylävaraajan lämpö on 40,8 astetta joka on ihan järkeenkäypä arvo kun alavaraajassa on 36 astetta.

Asensin ja eristin varaajan käyttöveden lähtevään (kuumaan) putkeen sen ylimääräisen anturin joka on irrallaan ja kytketty Oumaniin. Se näyttää sen putken lämpötilaksi maksimissaan 38,9 kun vettä juoksuttaa hitaasti. Hanasta mittasin parillakin eri mittarilla että veden lämpötila on 37 ja 38 välillä.


Minulla on kanssa anturi varaajasta lähtevässä käyttövesi putkessa. Alla olevasta löytyy käyrä, on ylin musta, sen yläpuolella sahaava punainen on varaajan katossa oleva anturi.


http://www.sarvi.fi/ouman/day.jpg


Tuolta taas voi katsoa varaajan oman anturin, vihreä.


http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg


Jos katsoo vaikka kello 17 kohdalta, niin kv-anturi näyttää 48-49 astetta, katossa 51 astetta ja Lässän oma anturi 46 astetta, +- virhemarginaalit.


Jos on helpompi verrata niin tuolta löytyy minun kaikki käyrät.


http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #307 : 06.02.13 - klo:19:51 »
Tässä on minun kuvat, samaa tavaraa mutta toisessa huonosti zoomattuna suihkussa käynnit.





Meinasin kyllä vähän hiiltyä ja aloittaa tämän voimasanoilla. Ylävaraajan lämpötila ei muutu oikeastaan ollenkaan, ja lämminvesi on aika tarkkaan alavaraajan anturin lämpöistä silloin kuin suihkusta otetaan vettä. Eli kuvassa näkyy että suihkun hana on auki silloin kun käyrä on laskeva. Ihan niinkuin ylävaraajan kierukka olis lähes tehoton syystä tai toisesta. Ja siinähän on järkeä ei yhtään, kun pitäisi saada tehtyä laite joka tekee käyttövettä mahdollisimman pienellä varaajalämpötilalla. Taas voitto vaihtoventtiilitekniikan varaajalle.
« Viimeksi muokattu: 07.02.13 - klo:15:59 kirjoittanut Opation »
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #308 : 06.02.13 - klo:23:17 »
Nyt kun vielä mietin niin tuo Vs:n käyttövesi on hyvin samanlämpöistä kuin lauhdelämpö. Eli siis se vähäinen tulistus jota tuossa tapahtuu niin häviää kierukan häviöihin tai johonkin muuhun. Ei voi mitenkään puhua ilmaisesta tai korkean hyötysuhteen käyttöveden tuotannosta. Tulistin pois ja varaaja ilman kierukkaa niin toimii ihan yhtä hyvin?

En vaan oikein ymmärrä että miksi "kuuman" käyttöveden lämpötila jää noin paljon alle varaajan lämmön, kun alavaraajan lämpö laskee tosi nopeasti kun kuumavesihana aukeaa. Eli kyllä se ainakin kylmää siirtää varaajaan, miksei se kuuma tartu paremmin siellä yläpäässä...
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #309 : 07.02.13 - klo:17:36 »

Jos Mikolla olisi helposti kokeiltavissa niin kiinnostaisi mitä Vs mallissa tapahtuu kun nostetaan tulistinpiirin virtaus maksimiin eli dT jotain 2-5 astetta?
Trendissä  http://personal.inet.fi/koti/mikko.koskela/trend.jpg  ylävaraajan lämpö nousee käyntijakson aikana n 6C mutta jäähtyy taukojakson aikana saman verran vaikka vettä ei käytetä?

Koska tulistinkierron dt on 12-13 astetta käyntijakson aikana mutta varaajan lämpö nousee vain n 6 astetta niin tuntuisi että n puolet varaajan vesitilavuudesta ehtii kiertää tulistinvaihtimen läpi(?)
Nyt (7.2.2013 klo 12:30) on tulistinkierron venttiili ruuvattu auki ja pumppu muutettu 2-nopeudelle. Tulistinkierron dT on noin 7 astetta, lauhdutinkierrossa dT on nyt noin 6. Miltä näyttää? http://personal.inet.fi/koti/mikko.koskela/trend.jpg

Tuossa on vielä sellainen viritys että tulistimelle vesi otetaan t-haaralla lauhduttimelta alavaraajaan menevästä putkesta. Yritän tällä estää varaajan lämpökerrostumien sekoittumista.

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #310 : 07.02.13 - klo:18:16 »
Miltä näyttää?

Oudolta, muistaakseni mulla ylävaraajan lämpötila laskee melkein samaan kuin alavaraajan jos avaan tulistin trimmin ihan auki. Vaikuttaako tuo erilainen kytkentä siihen?
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #311 : 07.02.13 - klo:18:51 »
Lainaus
Nyt (7.2.2013 klo 12:30) on tulistinkierron venttiili ruuvattu auki ja pumppu muutettu 2-nopeudelle. Tulistinkierron dT on noin 7 astetta

Näyttäisi että ylävaraajan jäähtyminen olisi hieman hidastunut taukojakson aikana,trendi näyttää loivemmalta.

Sellainen ajautus tuossa tulistinkierron pienessä dt:ssä että jos käyntijakson lopussa ylävaraajan ylä- ja alaosan lämpötilaeron saisi mahdollisimman pieneksi niin varaajaan lataus olisi silloin mahdollisimman suuri.
Eli taukojakson lopussa ylävaraajan alaosan lämpötila olisi korkeampi kuin suurella dt:llä.

Lainaus
Tuossa on vielä sellainen viritys että tulistimelle vesi otetaan t-haaralla lauhduttimelta alavaraajaan menevästä putkesta. Yritän tällä estää varaajan lämpökerrostumien sekoittumista.

Mielenkiintoinen testi,tarkoitatko että tulistinvaihtimelle menevä vesi tulee nyt ainoastaan lauhduttimen kuumalta puolelta eikä ylävaraajan alaosasta?
Jos on noin niin on siitä ainakin sellainen hyöty ettei alavaraajan lämpö voi nousta samaan kuin ylävaraaja koska ylävaraajan lämpötila on aina tulistinvaihtimesta saatavan lämpötehon verran korkeampi kuin lauhduttimelta tulevan veden lämpötila

Jos virtaus on tosiaan noin että tulistinvaihtimelle menee vesi ainoastaan lauhduttimen kuumasta putkesta niin silloinhan kaikki paluuvesi tulee alavaraajan alaosasta lauhduttimelle(?)
Onko siis ylävaraajan alaosasta tuleva putki suljettu?Siis se josta normaalisti menee vesi tulistinvaihtimelle.

Silloinhan ylävaraajan alaosasta paluuvirtaus menee alavaraajan kautta (vrt Geopro "aktiivinen tulistus")
ja kannattaa testailla tulistinvaihtimen virtauksia uudestaan,myös hitaimmilla virtauksilla.
Tuolla ylävaraajan virtausmuutoksella estetään isommat lämpötilaerot ylä- ja alavaraajan välipellin kohdalla koska ylävaraajasta tulee vesi pellin aukosta alavaraajan puolelle.

edit:Onko virtaukset jotenkin noin?
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #312 : 07.02.13 - klo:19:46 »

> Mielenkiintoinen testi,tarkoitatko että tulistinvaihtimelle menevä vesi tulee nyt ainoastaan lauhduttimen kuumalta puolelta eikä ylävaraajan alaosasta?
v. Kyllä

>Jos virtaus on tosiaan noin että tulistinvaihtimelle menee vesi ainoastaan lauhduttimen kuumasta putkesta niin silloinhan kaikki paluuvesi tulee alavaraajan alaosasta lauhduttimelle(?)
v. Näin on
>Onko siis ylävaraajan alaosasta tuleva putki suljettu?Siis se josta normaalisti menee vesi tulistinvaihtimelle.
v. On

Silloinhan ylävaraajan alaosasta paluuvirtaus menee alavaraajan kautta (vrt Geopro "aktiivinen tulistus")
ja kannattaa testailla tulistinvaihtimen virtauksia uudestaan,myös hitaimmilla virtauksilla.
Tuolla ylävaraajan virtausmuutoksella estetään isommat lämpötilaerot ylä- ja alavaraajan välipellin kohdalla koska ylävaraajasta tulee vesi pellin aukosta alavaraajan puolelle.

edit:Onko virtaukset jotenkin noin?
v. On

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #313 : 07.02.13 - klo:21:34 »
Lainaus
edit:Onko virtaukset jotenkin noin?
v. On

Sittenpä saattaa tulla konkreettista tietoa epäilyyn että Vs mallin ylä- ja alavaraajan vedet menisi jotenkin sekaisin,Mikko Vs6 lämpöpumpussa se ei uudella putkikytkennällä ole mahdollista.

Toinen hyvä pointti Mikon kytkennässä todennäköisesti on se että jos pumppu käynnistyy ylä_min ohjauksella niin alavaraajan lämpö ei kuitenkaan voi nousta samaan kuin ylävaraaja vaan lämpötilaeroa on aina vähintään tulistinvaihtimen dt:n verran.

Mikon kytkennässä voisi nyt olla suuresta tulistinpiirin dt:stä enemmän hyötyä kuin pienestä,luulisin.
Eli tulistinpiirin virtaus suunnilleen siten että käyntijakson aikana ylävaraajan vesitilavuus kiertää yhden kerran tulistinvaihtimen läpi.
Jos ylävaraajan tilavuus on 120l ja tulistinteho 1,5kw niin sopiva dt olisi 10 asteen tienoilla

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #314 : 07.02.13 - klo:22:42 »
Tuosta kuvasta näkee, miten ylävaraajan lämmöt ja kerostumat muuttuivat edellämainitun säädön jälkeen. Näyttää siltä että siellä olisi nyt enemmän lämpöä varastoituna.

http://aijaa.com/6e61jR

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #315 : 07.02.13 - klo:23:03 »
Onko tuo alempi vihreä trendi mistä kohtaa ylävaraajassa?
Siinähän näyttäisi melkoinen muutos tapahtuneen.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa MikkoVs6

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Lä Vs6+kv-varaaja, maapiiri 400m, omakotitalo
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #316 : 07.02.13 - klo:23:18 »
Onko tuo alempi vihreä trendi mistä kohtaa ylävaraajassa?
Siinähän näyttäisi melkoinen muutos tapahtuneen.
Noin 20 cm yläreunasta, ylempi noin 10 cm yläreunasta

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #317 : 08.02.13 - klo:00:08 »
No onpas melkoinen vaikutus jos 10cm korkeuserolla noin paljon lämpötila nousee.
Ilmeisesti alkuperäiskytkennällä alavaraaja jotenkin jäähdyttää ylävaraajan alaosaa.

Kun tarkemmin katsoo trendiä http://aijaa.com/6e61jR  niin tuo alempi vihreä trendi näyttäisi joka käyntijaksolla hieman nousevan,muutoksen jälkeen neljännellä käyntijaksolla tuo alempi trendi näyttäisi olevan jo asteen korkeammalla kuin ensimmäisellä käyntijaksolla.

Mielenkiintoista nähdä mihin nousee pidemmän ajan kuluessa ja mikä on muutoksen vaiktus lämpöpumpun kokonaistoimintaan.
Ainakin kovemmilla pakkasilla tulistintehoa menee tuolla virtausperiaatteella enemmän alavaraajaan ja vähentää jonkin verran lauhduttimelta tarvittavaa lämpötehoa kun ylävaraajan alaosasta tulee tulistintehoa lämpöjohtoverkon käyttöön.

Hyvä oivallus tuo virtauksen muutos :)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #318 : 08.02.13 - klo:01:05 »
Eikö tuon varaajan välilevyn tulisi olla alempana?
Lauhdutin hoitaisi lämmityksen ja tulistin avittaisi yläosaa.

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä VS 8.0 mitä säätöjä kannattaa testailla?
« Vastaus #319 : 08.02.13 - klo:05:23 »
Voisko osasyyllinen tuohon muutokseen olla se, että osa vedestä joka aiemmin on mennyt putkesta jota piti kuristaa, meneekin nyt toista kautta ja ylävaraajaan. Eli siis tarkoitan että se virtaus jota piti kuristaa, on pienentynyt entisestään kun osa siitä napataan tulistimelle. Ja muutos näkyy nyt vielä paremmin kun tulistuksen trimmi on ihan auki.

Voiko lauhduttimen kuristusta vähentää ilman että varaaja sekoittuu? Pysyykö vedet erillään vielä silloin?

Mulla on ollu jo pitkään ilman kuristusta ja nyt näytti olevan ala ja ylävaraajien ero jo yli 5 astetta, mutta jos ylävaraajan alaosa on yhtä viileä kuin alavaraaja niin pitäis varmaan kokeilla tuota kytkentää itsekkin. Eli se voisi selittää osaltaan sitä kun kuuma vesi ei tulekkaan niin kuumana kuin ylävaraajan anturi antaa ymmärtää -> kuumempaa vettä vain varaajan "katolla" pieni kerros.

Minkälaisen haaran MikkoVs6 tuohon väliin laitoit? Löysitkö sopivaa suurinpiirtein valmiina?
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m