Juuri tähän haluaisinkin selvitystä että onko lauhduttimen lähtölämpötilassa koko totuus?
Kyllä se siinä taitaa olla.Periaatehan on se että nesteytynyt (lauhtunut) kylmäaine siirtää sisältämänsä lämpöenergian lauhduttimelta lähtevään veteen.
Mun mittausten mukaan lauhduttimelta lähtevän kylmäaineen ja veden lämpötilat on aina lähes samat,meillä yhden asteen sisällä ja niin että kun nesteytynyt kylmäaine lämmittää ja vesi ottaa lämpöä vastaan niin kai luonnollista että vesi on aina sen 1 asteen viileämpää.
Eli lauhduttimelta varaajaan lähtevän veden lämpötilaa voi ihan hyvin pitää lauhtumislämpötilana,ei se siitä kaukana ole.
Pari poikkeusta(ainakin) tuohonkin on olemassa,alijäähtyminen ja nykyaikaisten kylmäaineiden liukumat,nämä saattaa hiukan suurentaa lauhtumis ja lauhduttimelta lähtevän kylmäaineen lämpötilaeroja.
Tarkempaa tietoa mulla ei vielä noista ole.
kakkostilanne tuotti matalimman lämpötilan kuumakaasun lisäksi myös lauhduttimelta varaajaan lähtevästä putkesta käyntijakson lopussa.
Lauhduttimen lämmitysteho rajallinen ja lauhduttimelta lähtevän veden lämpötilaan vaikuttaa virtauksen lisäksi lauhduttimelle sisään menevän veden lämpötila.
Koska lauhdutin pystyy nostamaan läpi menevän veden lämpötilaa vain dT:n verran niin jos lauhduttimelle syötetään kylmempää vettä niin ei sen lämpö nouse lauhduttimessa kuin dT:n verran
Jos virtausta hidastaa niin väistämättä dT suurenee ja dT:n alempi lämpötila on siis sama kuin alavaraajan alaosan lämpötila.Siksi ainakin varaajasysteemeissä suurentunut dT nostaa vain lauhtumislämpötilaa,milläpä se varaajasta lauhduttimelle tulevaa vettä pystyisi jäähdyttämään.
Esim meillä virtauksella 800l/h on dT 8,8 astetta,1000l/h on dT 6 astetta ja 1500l/h n 4 astetta.
Maksimivirtauksella varaajan vesi sekoittuu totaalisesti ja käyntijakson aikana varaajan ylä- ja alalämpötilaero on siis vain tuon lauhduttimen dT:n suuruinen
Eikö tuo tulistinkierronkin kuristaminen ole kompromissi varaajan luonteesta johtuen, erillisen tulistuspömpelin kiertoa ei välttämättä tarvitse rajoittaa, teho lienee suurin siinäkin kun Dt on mahdollisimman pieni.
Meillä tulistinkierron kuristaminen nostaa ainoastaan ylävaraajaan menevän veden lämpötilaa kun ylävaraajan ja tulistinvaihtimen välinen virtaus on 100---750l/h välillä.
Tulistinvaihtimen antoteho(1,1kw) ei muutu,jos virtauksen kuristaa alle 100l/h niin sitten alkaa tehokin laskea.
Ehkä liian hidas virtaus johtaa siihen että vesi ehtii jäähtyä putkessa ennen varaajaa.