Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: New Vitocal 333-G INVERTER released. Anyone have it installed yet?  (Luettu 20552 kertaa)

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Tokihan tuotakin yksilöö saa tulla hypisteleen jos siltä tuntuu... lämmityskäppyrän oon saanu säädettyä näille keleille mitä tässä "talven" aikana on ollu. oikeita pakkasia odotellessa. muuten on vehkeet toiminu ilman murheita mutta ärsyttää tommoset pikkujutut kun toi liuospumppu jonka luulis näin uudessa koneessa säätyvän automaatilla... kai sen saakin säätymään mutta mää en vaan osaa :'(.no en olekkaan saksalainen insinööri vaan suomalainen duunari... :D :D :D

Kohta eräällä täällä kirjoittelevalla starttailee tälläinen kone myös. Ehkä hän voi kertoa miten liuospumppu hänellä toimii. Säätyykö se automaattisesti.

Kysymysmerkkiä pitkään painamalla ja nuolta vasemmalle pääsee sinne kylmäainepiirin säädin näyttöön jossa on tuo liuospumpun nopeus vai muistanko aivan väärin? En oo painanut varmaan muutamaan vuoteen...  :)

I on liuospumpun nopeus eli tämän pitäisi vaihdella jos kone säätelee sitä. Yksi toinen tuossa on myös mikä ei ole osunut aikaisemmin silmiin eli
"J Höyrystymislämpötila °C; Arvolla valkoinen tausta: Höyrystymislämpötilan asetusarvo °C" Onko tuossa invertterimlp:ssä sellainen näkyvillä vai onko tuo vilpin juttuja?


7400 ei voi olla mitenkään väärin jos koneen valikoista saa pumpun nopeutta säädettyä...
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Satuin tuossa huvikseni vilkaisemaan varaosakatalogista mikä kompressori tästä myllystä löytyy ja sinnehän se oli kirjoitettu varsin selkokielisesti. Copelandin scrollihan se siellä.


https://climate.emerson.com/documents/copeland-scroll-variable-speed-compressors-xhv0181p-to-xhv0382p-application-guidelines-en-gb-5260810.pdf

Swep B80 40 levyiset lämmönvaihtimet ja liuospumppuna Grundfos UPML GEO 25-85 130 PWM ja lämmönjaonpumppuna Grundfos UPM3 15-75
http://www.viessmann.com/etapp/parts/en/0500/7735704?source=%2Fetapp%2Fsearch%2Fen%2F0500%3FsearchString%3DBWT%2520331%26groupBy%3DTA%26classFilter%3D%26page%3D1%26pageSize%3D100&sourceLabel=To%20result%20list
« Viimeksi muokattu: 08.01.20 - klo:19:04 kirjoittanut fraatti »
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Manuskasta löyty mukava yksityiskohta koskien tuota kompuran max nopeusmuutoksia...tuota muutosnopeuden dataa olen koittanut välillä metsästellä.

Nibellä taitaa olla nuo samat kompurat nykyään ja ehkä monella muullakin...

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Manuskasta löyty mukava yksityiskohta koskien tuota kompuran max nopeusmuutoksia...tuota muutosnopeuden dataa olen koittanut välillä metsästellä.

Nibellä taitaa olla nuo samat kompurat nykyään ja ehkä monella muullakin...

Nibellä on mun mielestä käytössä Mitsubishin kompurat. Siinä uskossa olen ainakin ollut jos esittelystä lähtien kun kaivoin näistä jotain tietoja esille. Copelandin toiminta-alue taitaa olla hiukan suurempi ja en muista kykenikö mitsu tuottamaan 60 asteista vettäkään.

Onkos kukaan koneen omistajista kokeillut kuinka kuumaa vettä kone suostuu tekwmään kompressorilla?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Alla lista säätimien versioista ja näytöistä. Oman pumpun tiedot löytyy painamalla ?-merkkiä 4-sekuntia ja uudestaan ?-merkkiä tai diagnoosi ja sieltä järjestelmätieto. Nuo 3-sarjan säätimet lukee järjestelmätiedossa esim. uusin: 'Lämpöpumppu 4.78/28'. 4-sarja esim: 'Lämpöpumppu WPR_4500'
Näytön versio näkyy näytön takana olevassa tarrassa. 222-S, 222-G FixSpeed ja 333G inverter on 4-sarjan säätimellä.

Säädin CU 401 B
W01C
3411
3420
3431
3432
3440
3441
3445
3446
3450
3460
3465
3466
3470
3471
3473
3474
3475
3476
3477
3478

Säädin CU 401 C
W01C
4474
4475
4476
4500

Näytöt
W01C
186
216
220
221
230
232
235
237
238
240
242
243
247
248
249
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa OlliKuhta77

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumi
Kävin kattoon järjestelmätietoja ja nappasin kuvan.eipä kerro mulle mitään... sit otin kuvan tosta mistä oon säätäny ensiöpumpun nopeuden(muuta paikkaa en oo löytäny)pumppu pyörii tota vauhtia oli kompuran kierrokset mitkä tahansa/7401 parametrissä mikä numero tahansa(1-3)
« Viimeksi muokattu: 09.01.20 - klo:14:14 kirjoittanut OlliKuhta77 »

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
CU401 on viralliselta nimeltää suomalaisissä dokkareissa "Ohjaus- ja anturipiirilevy (CU401)" joka käsitykseni mukaan vastaa rautatasolla siitä miten kone toimii. C tarkoittanee tätä mallisarjaa josta nyt on kyse. Mun kone taitaa olla A-sarjaa.
Tuon mukaan sinulla on viimeisen versio siitä (4500).

Sitten on tuo näyttö/ohjausosa joka on käsittääkseni vain käyttöliittymä eli tämä kautta näpytellään asetukset tuonne ohjaukseen. Myös tuosta sulla taitaa olla vimeisin versio (249).

Koodauspistoke taitaa olla olla sitten tuollainen muistipiiri tms joka sisältää jotain mm kiinteitä parametreja siitä kuinka laite toimii ja mikä se on. Kai sinne voi jotain asetuksia tallentaakin. Sama CU401 voi varmaan toimia myös muissa erilaisissa laitteissa kuten VILP tms rippuen tuosta koodastökelistä ellen aivan väärässä ole.

Yhdessä nämä sitten määrävät sen kuinka kone toimii ja mitä koneesta on säädettävissä yms...
Korjatkoot joku jos meni mettään...

Jossain välissä kilkkeet ovat olleet jotakuinkin tuon näköisiä...


Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Kävin kattoon järjestelmätietoja ja nappasin kuvan.eipä kerro mulle mitään... sit otin kuvan tosta mistä oon säätäny ensiöpumpun nopeuden(muuta paikkaa en oo löytäny)pumppu pyörii tota vauhtia oli kompuran kierrokset mitkä tahansa/7401 parametrissä mikä numero tahansa(1-3)

Lisätäkseni vielä sen verran että mun pumpusta ei löydy ollenkaan tuota parametria 7742. Saattaapi olla että tämä invertterin tapauksessa sinne on rakennettu lisää parametreja mitä näissä vanhoissa koneissa ei ole ollut. Näin ollen voi olla mahdollista että tuon parametrin lähettyvillä on jotain muita parametreja jotka vaikuttavat siihen kuinka tuo liuospumppu käyttäytyy.

Onko noiden parametrien ympärillä olevissa parametreissä kaikissa "tekstit" ja ne löytyvät myös muutenkin koodaustaso 2:lta?
Mitä parametreja tuosta löytyy nimeltään?

Tuossa oli se litania mitä mun koneesta löytyy.
https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=7267.msg116952#msg116952
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa OlliKuhta77

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumi
moro taas... en jaksa kirjottaa kaikkee mutta enskapumpulle ei ole kood1:llä kun 4 parametriä eikä mikään muu viittaa nopeuteen kun toi mitä aikasemmin laitoin.kood2:lla ei lue mitään vaan on pelkkiä numeroita mut noi kood1 parametrit löytyy
myös sieltä(luulen näin lukemien perusteella).lueskelin asentajan kanssa käymääni whatsapp-keskustelua niin hän oli sitä mieltä että tarvitaan läppäri/kaapeli ja modbusin kautta saa toimimaan.(vilp+inv.maalämpöpumput)

Poissa eikkaiivari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Hei,

Kirjoittaja : OlliKuhta77 kyseli ensiöpumpun automaattisesta nopeudensäädöstä. Minulla oli sama ongelma ja kokeilemalla sain homman pelaamaan. Toisiopuoli on vielä hakusessa kun se pyörittää vakioteholla ainoastaan, eikä ole säätöä löytynyt.

Säädin 7401 arvosta nolla arvoon 2. En muista rupesiko heti automaattisäätö toimimaan, koska ehdin säätämään 7442 arvosta 40 arvoon 100 ja tämä tuntui olevan avain siihen että liuos piiri pumppu alkoi sääty mään automaattisesti ja pitää Delta T 3 astetta celsiusta.

Kokeileppa jos näillä onnistuisi.


Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Hei,

Säädin 7401 arvosta nolla arvoon 2. En muista rupesiko heti automaattisäätö toimimaan, koska ehdin säätämään 7442 arvosta 40 arvoon 100 ja tämä tuntui olevan avain siihen että liuos piiri pumppu alkoi sääty mään automaattisesti ja pitää Delta T 3 astetta celsiusta.

Kokeileppa jos näillä onnistuisi.

7400 on ensiölähteen käyttötapa
7401 on Säätöstrategia Ensiölähde
0:vakiokierrosluku (7343)
1:kierrosluvun säätö riippuen kompressorin teho-ominaiskäyrästä
2:Ei saa säätää
3:Kierrosluvun säätö ensiöpuolen tulo- ja ensiöpuolen ulostulon lämpötilaeron perusteella (PID-säätö)
7442 Alkuteho ensiölähde

7340:Toisiopumpun käyttötapa
3:Sähköinen ohjaus PWM-signaalilla. Pysyvä lämpötilaero 5K.
7341:miniminopeus
7342:maksiminopeus
7343:Nimellisnopeus: aloitusarvo kierrosluvun ohjaukselle

Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Alla lista säätimien versioista ja näytöistä. Oman pumpun tiedot löytyy painamalla ?-merkkiä 4-sekuntia ja uudestaan ?-merkkiä tai diagnoosi ja sieltä järjestelmätieto. Nuo 3-sarjan säätimet lukee järjestelmätiedossa esim. uusin: 'Lämpöpumppu 4.78/28'. 4-sarja esim: 'Lämpöpumppu WPR_4500'
Näytön versio näkyy näytön takana olevassa tarrassa. 222-S, 222-G FixSpeed ja 333G inverter on 4-sarjan säätimellä

Säädin CU 401 C
W01C
4474
4475
4476
4500
4510
4511
4512

Lisäsin uusimmat versiot. Huoltomiehillä on päivitystyökalu kortin päivitykseen.
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Lisäsin uusimmat versiot. Huoltomiehillä on päivitystyökalu kortin päivitykseen.

Oletko huomannut onko softissa olellisia eroja keskenään?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Oletko huomannut onko softissa olellisia eroja keskenään?

Korjattu bugeja. Esim.tuossa invertterissä paisuntaventtiilin toimintaan liittyvää hienosäätöä.
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa MPK

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Morjens, uusi asiakas ja ensimmäinen viestini. Ymmärtääkseni tämä on ainut invertteri ketju tällä hetkellä niin laitan viestini tänne.

Meillä tuli toukokuussa maalämpö 2005 rakennettuun omakotitaloon(215m2) + autotalli(50m2).Talossa ja tallissa vesikiertoinen lattialämmitys. Ennen oli jäspin pannu mikä lämpeni maakaasulla. Onneksi heräsin jo viimevuoden puolella tiedustelemaan maalämpöä ja sain asennuksen suht pikaisesti. Niin ja tekninen tila tallissa ja ecoflexin lämpökanaali. Matkaa talolle noin 30m.

Pumppuna on Viessman 300-G invertteri(2.4-11.4)+ Vitocell 100-v 390l lkv varaaja. Kaivo on 210m syvä.

Perus säädöt olen saanut tehtyä, mutta lopulliset löytynee kun tulee kylmempää ja tasaisemmat lämpötilat. Alkukuukausina oli säädöt ihan pielessä ja käynnistyksiä tuli ihan pahissti. Nyt käynnistkset rauhoittunut.

Hullunkierto ja lämminvesi ajastettu silloin kun sitä tarvitsee.muuta isompaa en ole vielä säätänyt, pelkästään käyriä.

COP näyttää lattialämmitykselle kummalisen isoa arvoa jostain syystä. Onko tämä normaalia näin lämmityskauden ulkopuolella?

Hspf lattialämmitys= 9.7
Hspf käyttövesi= 3.4
Hspf yhteensä = 4

Viessmann Vitocal 300‐G Inverter 2.4 - 11,4 kW + Viessmann Vitocell 100-v 390L, kaivo 210m
OKT etelä-suomi 2005 - lattialämmitys, 215 m2 @ 20°C + 35 m2 @ 15°C

Poissa Janos86

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumi
Onkos tästä kertynyt enempää risuja tai ruusuja? Nibeä ei varmaan saa koskaan ja tästä sain ihan mielenkiintoisen tarjouksen uudiskohteeseen ja toimitusaikakin ihan kohtuullinen

Speksit vaikuttaa ihan hyviltä ja kone asialliselta, kauheasti ei kokemuksia löydy oikein mistään

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Onkos tästä kertynyt enempää risuja tai ruusuja? Nibeä ei varmaan saa koskaan ja tästä sain ihan mielenkiintoisen tarjouksen uudiskohteeseen ja toimitusaikakin ihan kohtuullinen

Speksit vaikuttaa ihan hyviltä ja kone asialliselta, kauheasti ei kokemuksia löydy oikein mistään

Ruusuja. Alun lastenviat korjattu liittyen paisuntaventtiilin ohjaukseen käynnistyessä ja invertterin jäähdytys parannettu.
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa Janos86

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumi
Ruusuja. Alun lastenviat korjattu liittyen paisuntaventtiilin ohjaukseen käynnistyessä ja invertterin jäähdytys parannettu.

Kerrotko vähän lisää miten toiminut ja millaista COPpia suunnilleen ollut? Millaisessa talossa ja kuinka syvä kaivo?

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Kerrotko vähän lisää miten toiminut ja millaista COPpia suunnilleen ollut? Millaisessa talossa ja kuinka syvä kaivo?

Kaverilla on uudessa talossa ja toiminut normaalisti eli hyvin. Sen verran hiljainen ettei vierestä kuule milloin kompressori on päällä.
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa Roaddog

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
COP näyttää lattialämmitykselle kummalisen isoa arvoa jostain syystä. Onko tämä normaalia näin lämmityskauden ulkopuolella?

Hspf lattialämmitys= 9.7
Hspf käyttövesi= 3.4
Hspf yhteensä = 4

Hei, olen myös uusi käyttäjä foorumilla. Minulla on sama ongelma koneessani. Oletko löytänyt asiaan ratkaisua?

Myös Viessmannin Saksan-foorumilla on aiheesta kahden sivun verran räiskyvää keskustelua (kääntäjä avuksi jos ei saksan kieli taivu..) Viessmannilta on ilmeisesti tullut tähän liittyen viime keväänä softapäivitys, jolla ongelma ratkeaisi. Olen pyytänyt päivitystä maalämpötoimittajaltani, katsotaan minä vuonna saadaan tänne Suomeen…  :D

https://www.viessmann-community.com/t5/Waermepumpe-Hybridsysteme/Sehr-hohe-JAZ-Vitocal-200/td-p/149408

Edit: Linkin takana oleva keskustelu taitaa olla VILP-laitteeseen liittyvä, en tiedä onko MLP:ssä tätä ongelmaa ratkaistavissa softapäivityksellä.
Viessmann Vitocal 333‐G Inverter 1,7 - 8,6 kW, kaivo 120 m
OKT Espoo 2022 - lattialämmitys, 111 m2 @ 21°C + 27 m2 @ 17°C (392 m3)

Poissa MPK

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Morjens Roaddog,

Sama ongelma vielä päällä. Koska pumppu toiminut hyvin ja sähkönkulutus ollut melkeimpä mitätöntä niin en ole tutkinut sen enempää asiaa. Jos saat tietoa softa päi ityksestä niin voitko laittaa tietoa siitä minulle kiitos.

Nuo hspf arvot heittää kyllä kokoajan ihan mitä sattuu. Välillä lämmityksen osalta hspf oli peräti yli arvon 20. Nyt taas on 1.2 vaikka energialaskurin mukaan menee vain muutama hassu kwh viikossa lämmitykseen. Lämmin käyttövesi pysynyt suht muuttumattomana arvossa 3.5 - 4 välillä
Viessmann Vitocal 300‐G Inverter 2.4 - 11,4 kW + Viessmann Vitocell 100-v 390L, kaivo 210m
OKT etelä-suomi 2005 - lattialämmitys, 215 m2 @ 20°C + 35 m2 @ 15°C

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Kun oli puhetta että mitä vaatii että liuospumppu on automaattisesti säätyvä niin täällä on ratkaisu. Softapäivitys ja uusi koodauspistoke. Tuon gyntherin mukaan takuunalaiseen laitteeseen ilmainen.

https://www.viessmann-community.com/t5/Waermepumpe-Hybridsysteme/Regelung-Primaerpumpe-Vitocal-333G/td-p/243144
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 348
  • Maalämpöfoorumi
Anturikortti Wpr4512 ja koodauspistoke 4140:05 oli tuossa jutussa nuo versiot käytännössä. Suomessa voi olla eri koodauspistoke, uusin löytyy spares-appista sarjanumerolla.

Kun oli puhetta että mitä vaatii että liuospumppu on automaattisesti säätyvä niin täällä on ratkaisu. Softapäivitys ja uusi koodauspistoke. Tuon gyntherin mukaan takuunalaiseen laitteeseen ilmainen.

https://www.viessmann-community.com/t5/Waermepumpe-Hybridsysteme/Regelung-Primaerpumpe-Vitocal-333G/td-p/243144
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Hei
vähän taustatietoa: minulla on tämä pumppu pyörinyt nyt vajaa vuoden uudessa omakotitalossa(eka käynnistys 5.1.23). Lyötiin raksa ajaksi se jo toimintaan ja muutettiin vajaa 2kk sitten vasta jolloin alkoi mennä käyttövettä.
Nyt muuton jälkeen ja muun sekaamisen jälkeen vähän ehtinyt katsoa pumppua. Pari kysymystä heti alkuun: onko paljon jos n.pari viikkoa sitten sain kompressorin käyttötunnit 3694h ja käynnistykset 1325. Miltä kuulostaa? Itselle nämä ei sano paljonkaan mitään. Kyseessä omakotitalo 135huoneisto-m2 (154kerros-m2). Kaivo 160m pitkä ja autotalli on tarkoitus lämmittää vielä tällä lämmöllä, mutta nyt se on vasta rakenteilla. Kanaali on vedetty autotalliin kyllä.
Ja onko normaalia, että eilen käytiin 3hlö suihkussa eikä mitenkään kovin pitkään, ehkä 3-5min per hlö ja kun tulin viimeisenä suihkusta niin kone piti meteliä. Menin katsomaan niin jos ymmärsin näytöstä oikein niin se lämmitti vettä sähkövastuksella. Eikö tuossa riitä muka vesimäärä ilman sähköä näinkään lyhyeksi ajaksi vai pitäisikö jotakin säätää?

Ja sitten vielä, onko kukaan keksinyt mistä saisi vähän selkeämmät ohjeet kuin ne huonosti käännetyt jotka tuli koneen mukana.

Kiitos ja palataan! Vasta alussa ollaan ja koneen säätäminen kyllä kiinnostaa

Vastataas tänne kun tässä ketjussa nyt ylipäätään on keskusteltu tuosta invertteri koneesta eli siitä joka osaa säätää tehoaan.

Jos ja kun kaikki lämmitettävä ala ei ole koneen perässä niin stoppeja ja kätkokäyntiä tulee enemmän kuin sitten kuin kaikki lämmityspiirit on kytketty ja lämmitystarve on suurempi. -> käynnistysmäärät tulevat todennäköisesti laskemaan tulevaisuudessa.

Koneen asetuksista voi säätää että sallitaanko vastuksien käyttö käyttöveden lämmittämiseen(k.ohje s.40). Itse olen pärjännyt oman koneeni kanssa 11v ilman vastuksia. Myös sitä että kuinka helposti vastukset lähtevät päälle käyttöveden tekemisen jälkeen voi säätää.

Käyttöveteen liittyviä muita asetuksia on käyttöveden tavoitelämpötila ja hystereesi eli paljonko veden annetaan jäähtyä ennekuin kone alkaa lämmittämään käyttövettä uudestaan.

Ohjeiden ostalta joutunet tyytymään näihin:
Käyttöohje: https://static.viessmann.com/resources/technical_documents/FI/fi/VBA/6150126VBA00003_1.pdf?#pagemode=bookmarks&zoom=page-fit&view=Fit
Huolto-ohje: https://static.viessmann.com/resources/technical_documents/FI/fi/VSA/6170228VSA00003_1.pdf?#pagemode=bookmarks&zoom=page-fit&view=Fit
Asennusohje: https://static.viessmann.com/resources/technical_documents/FI/fi/VMA/6170228VMA00003_1.pdf?#pagemode=bookmarks&zoom=page-fit&view=Fit
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Otor

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Onko kenelläkään muulla ollut tämän invertterikoneen kanssa käynnistymis ongelmaa?

Minulla nyt muutaman kerran käynyt niin, että kompressori ei suostu enää käynnistymään omin avuin.

Luulen että vika johtuu matalista lämmöistä. Kun kompura yrittää lähteä käyntiin 54% vakio teholla menee kylmän puolen t0 lämpö noin -20 asteeseen ja käynnistys keskeytyy. Jos asialle ei tee mitään sama toistuu hetken kuluttua uudelleen.

Kompura lähtee uudestaan käyntiin kun kuristan lämmityspyolen virtauksia.
Nyt viimeksi kun ongelma oli lattiaan menevä lämpö pääsi putoamaan 21.5 asteeseen ja kaivosta tuleva oli +0.7 astetta. Keruu pumppu pyörii 100% teholla ja Dt on noin 1.5-2 astetta käynnistyksessä. Lämmitys puolella on 16 piiriä joista kaikissa 1.5-2 l/min virtaukset. Lämmityksen pumppu on 90% teholla. Viimeksi lattiaan menevä vesi ei kerennyt nousta käynnistyksen aikana kuin noin 25 asteesee. Kun kuristin virtauksia lämmityspiiristä niin lämmöt nousi 29 asteeseen ja kompressori jäi käyntiin. Sen jälkeen kompressori pysyy Käynnissä vaikka koko talven.

Jotenki tuntuu että softaa ei ole suunniteltu näin matalille lämpötiloille.


Poissa Murre

  • Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 137
    • Jaahdytystekniikan asiantuntija
Onko kenelläkään muulla ollut tämän invertterikoneen kanssa käynnistymis ongelmaa?

Minulla nyt muutaman kerran käynyt niin, että kompressori ei suostu enää käynnistymään omin avuin.

Luulen että vika johtuu matalista lämmöistä. Kun kompura yrittää lähteä käyntiin 54% vakio teholla menee kylmän puolen t0 lämpö noin -20 asteeseen ja käynnistys keskeytyy. Jos asialle ei tee mitään sama toistuu hetken kuluttua uudelleen.

Kompura lähtee uudestaan käyntiin kun kuristan lämmityspyolen virtauksia.
Nyt viimeksi kun ongelma oli lattiaan menevä lämpö pääsi putoamaan 21.5 asteeseen ja kaivosta tuleva oli +0.7 astetta. Keruu pumppu pyörii 100% teholla ja Dt on noin 1.5-2 astetta käynnistyksessä. Lämmitys puolella on 16 piiriä joista kaikissa 1.5-2 l/min virtaukset. Lämmityksen pumppu on 90% teholla. Viimeksi lattiaan menevä vesi ei kerennyt nousta käynnistyksen aikana kuin noin 25 asteesee. Kun kuristin virtauksia lämmityspiiristä niin lämmöt nousi 29 asteeseen ja kompressori jäi käyntiin. Sen jälkeen kompressori pysyy Käynnissä vaikka koko talven.

Jotenki tuntuu että softaa ei ole suunniteltu näin matalille lämpötiloille.

Sen verran epäselvä selitys, että ammattitaitoinen ja laitteiston tunteva huolto paikalle.
Missä päin laite sijaitsee?
*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit

Poissa Otor

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Pahoittelut sekavuudesta.

Mallikin unohtui mainita eli kyseessä isompi 333-G 2.4-11.4 kw tehoinen BWT 331.C12

Uskoisin että pumpussa ei ole mitään vikaa, vaan tämä on ominaisuus.

Tehnyt pari kertaa tämän saman tempun. Kerran kun yritin saada liuospumppua säätymään Dt mukaan. Ohjelmisto sääti liuospumpun 5% teholle ennen kuin kompressori lähti käyntiin. Kun kopressori käynnistyi liuospumpun teho ei ehtinyt nousta riittävän nopeasti ennen kuin kylmäaineen lämpötila höyrystimessä (to vai onko se t0 viesmannin kaaviossa ) meni -20 asteeseen ja startti keskeytyi.

Eikös nuo viessmannin vilpit lyö pelin poikki noin -20 asteessa? Siitä päättelin että kylmäaine menee liian kylmäksi ja ohjelmisto sammuttaa kompressorin.

Ongelmaa ei ole jos maasta tulee tarpeeksi lämmintä liuosta ja lattiaan menevä vesi on riittävän lämmin tai virtaus lattiakierrossa riittävän pieni niin kylmäaine ei jäähdy liikaa lauhduttimessa.

Viessmanni on Rovaniemellä.

Poissa Murre

  • Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 137
    • Jaahdytystekniikan asiantuntija
Parametreista tulee muuttaa liuospumpun minimi teho. 5% on aivan oleman säätö ja siksi imupaine vajoaa liian alas, jolloin imupainetta vastaava lämpötila on pakkasen puolella ja matalapaineesta katkoo käyntiä...

*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit