Ahaa, sinulla on hyvin asennettu, kun on sulutkin. Minulle ei asentaja suonut tätä luksusta...
Laita vaan sulut kiinni.
Sen sijaan tuo varoventtiilin päästäminen ei välttämättä ole ihan normaalia, edes kovilla pakkasilla. Toimiikohan sinun paisunta-astia oikein? Ilmeisesti kalvopaisunta-astia laitettu sinullakin.
Luetko noita lämmitysverkon paineita kiertopumpun ollessa käynnissä vai seis?
Käynnissä ollessa paineissa on virtausvastuksen aiheuttaman paine-eron verran eroa. Kiertopumpun ollessa pysähdyksissä eroa ei pitäisi olla, paitsi mittareiden korkeusasemasta tulevan eron verran. Missä kohdissa korkeussuunnassa mittarit on?
Kylmäaineen paineella ei ole mitään yhteyttä lämmityspiirin paineisiin (tosin kylmäaineen painetta ja tulistumista voidaan ihmetellä erikseen, pienemmällä prioriteetilla).
Mutta eikös se varoventtiilin ruikkiminen ole sinänsä normaalia, kun veden lämpö nousee vaikka jostain 40 asteesta 55 asteeseen, niin kasvaahan siinä paine samalla?
Vai pitäisikö kalvopaisarin kumota tuo efekti kokonaan?
Eli kun näillä keleillä paine on n. 1 bar, niin kovemmilla pakkasilla verkoston paine nousee 1,5 bariin ja tämän jälkeen laskee vettä pihalle.
Minulla ei ole mitään käryä, missä kohdin koneen sisällä on paineen mittaus. Kaikesta päätellen se on jossain koneen yläosan lähettyvillä, kun siellä ne kaikki kilkkeet muutenkin on.
Kalvopaisari taas on suunnilleen koneen yläreunan tasalla, eli korkeuseroa ei pitäisi juurikaan olla.
Ja arvoja olen katsonut koneen käydessä, en muista tarkalleen onko eroa silloin, kun kone lepää. Muistaakseni silloinkin on...
Mutta sama juttu kaivon paineiden kanssa, kone ilmoittaa hieman vähemmän, mitä ulkopuolinen mittari.
Eilen taisi koneen ilmoituksen mukaan olla kaivossa painetta 0,67 bar koneen käydessä.
Ja onhan noita kylmäaineen tulistumisia ja paineita ihmetelty aiemmin jo jonkin verran, tässä samassa ketjussa.

Ihmettelin vain sitäkin, miksi paineet heilui edes takaisin muutaman kymmenyksen verran.