Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tyhmiä kysymyksiä  (Luettu 1116987 kertaa)

Poissa peki

• Konkari
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #400 : 01.02.15 - klo:23:22 »
Sellanen pikku juttu tuli vielä Tammikuussa esille.
Mulla oli tuo energiamittari unohtunut kesällä asennetun ilmalämpöpumpun rasiaan.
Tammikuun  alkupuolella ajattelin että siirrän mittarin LTO_lle.
ILP oli sammutettu normaalisti kaukosäätimestä.
 Katsoin vielä mittarilta lukemia ja kuinka ollakkaan näytti 100w kulutusta vaikka ulko-ja sisäyksikkö oli
ns. pimeenä. Vastuslankahan se siellä kävi lämpöisenä.
En tiedä kuinka usein tuo oli sulatuksen tehnyt, mutta nyt on töpseli irti.

Poissa rouda

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #401 : 02.02.15 - klo:08:50 »
Sellanen pikku juttu tuli vielä Tammikuussa esille.
Mulla oli tuo energiamittari unohtunut kesällä asennetun ilmalämpöpumpun rasiaan.
Tammikuun  alkupuolella ajattelin että siirrän mittarin LTO_lle.
ILP oli sammutettu normaalisti kaukosäätimestä.
 Katsoin vielä mittarilta lukemia ja kuinka ollakkaan näytti 100w kulutusta vaikka ulko-ja sisäyksikkö oli
ns. pimeenä. Vastuslankahan se siellä kävi lämpöisenä.
En tiedä kuinka usein tuo oli sulatuksen tehnyt, mutta nyt on töpseli irti.

pohjapellin sulanapitokaapeli ja kompessorin esilämmityskaapeli ylensä ilpeissä päälle +nejän asteen lämpötilassa.
jos laitteen käynnistää esim. lisälämmöksi pakkasella kannattaa töpseli tai turvakytkin kytkeä pariatuntia ennen laitteen käynnistystä.

Paikalla seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #402 : 02.02.15 - klo:13:28 »
Vielä "Timo Karhulle"
Minusta näyttää että sinulla on taloussähkön kuukausittainen jakauma hyvin erilainen kuin minulla. Saisitko vielä Excel-taulukkona.
- Tammikuun 2015 päiväkohtaiset kulutukset
- 6-7.1.2015 tuntikohtaiset lukemat (pakkaspäiviä)
- 29-30.1.2015 tuntikohtaiset lukemat (nollan keli)
Näistä voisi arpoa lämmitys- ja taloussähkön osuutta kokonaiskulutuksesta.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Timo Karhu

• Konkari
  • Turisti.
    • F1145 Säädöt: käyrä 3(+2), am -180, lisäys -600, keruu AUTO, kv AUTO, lj 35%, lt-pyynti 21,5C kerroin 4
« Vastaus #403 : 02.02.15 - klo:21:34 »
Vielä "Timo Karhulle"
Minusta näyttää että sinulla on taloussähkön kuukausittainen jakauma hyvin erilainen kuin minulla. Saisitko vielä Excel-taulukkona.

ATS

Onko tämä nyt ongelman "joukkoistamista"? On tämä vaan hieno foorumi, ei voi kuin ihmetellä. Ja erityiskiitos ATS että viitsit tulkita. Omat silmät eivät vaan löydä. Energiamittari on ollut monta vuotta ja luulen olevani mielestäni varma että yksittäistä "hiljaista kuluttajaa" ei ole. Muutama energiansäästölamppu, kaikki muut ledejä. Lattialämmitys on
- pesuhuoneessa  ~3m2 (kellari)
- pukuhuoneessa ~12m2 (kellari)
- "huonosti eristetty huone" ~14m2  ("elintasosauna", rintsikan kylkeen rakennettu vanha saunatila - alapohjan eristys lienee olematon, seinät ohuemmat kuin muualla)
Tämä viimeinen saattaisi olla syyllinen jos 2013 en olisi pitänyt lattialämmitystä päällä, mutta kun olen varma että pidin sen pois 2012 kun muutimme. Aivan törkeän kylmät lattiat, joten se laitettiin päälle heti seuraavana talvena eli 2012. Tämän vuoksi uskon että se oli sekä 2013 että 2014 mukana laskuissa.

Ohessa nuo pyytämäsi Carunan luvut. Tammikuu päivinä vk2 ja vk5 tunteina (oho.. mites tunti taivutetaan monikossa suomeksi?).

4 henkeä käy suihkussa joka päivä. Sauna on varma perjantaisin klo 19, sekä isä saattaa vetäistä ad hocit sunnuntaina ja tiistaisin urheilun jälkeen. Sapuskaa tehdään ainakin 5 päivänä viikossa, ehkä 6 pitkällä juoksulla. Ulkovalot ajastimella.
Kaiken kaikkiaan olen luonteeltani sen verran "ekowarrior" että ihan näkyvästi ei hukkapäästö pääse jyllittämään. Harmi etten ole saanut vaimoa ja lapsia käännytettyä matalakulutusideologismiin - vielä  :D

RMT: -58/169m2/650m3/27->14,5MWh/a/1-3hlö/kellari 16C
MLP: 177m kaivo / F1145-10+VPB200+UKV100 / C33(1)-C22(11)-C21(2)-C11(5), Volcano Mini EC.
IV: LTR-3 EDW / Sabiana Fly 4
S: 2-aika/m.aik./s-kiuas, 29m2-latt.lämm

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #404 : 02.02.15 - klo:22:38 »
Vielä "Timo Karhulle"

ATS

Onko tämä nyt ongelman "joukkoistamista"? On tämä vaan hieno foorumi, ei voi kuin ihmetellä. Ja erityiskiitos ATS että viitsit tulkita. Omat silmät eivät vaan löydä. Energiamittari on ollut monta vuotta ja luulen olevani mielestäni varma että yksittäistä "hiljaista kuluttajaa" ei ole. Muutama energiansäästölamppu, kaikki muut ledejä. Lattialämmitys on
- "huonosti eristetty huone" ~14m2  ("elintasosauna", rintsikan kylkeen rakennettu vanha saunatila - alapohjan eristys lienee olematon, seinät ohuemmat kuin muualla)
Tämä viimeinen saattaisi olla syyllinen jos 2013 en olisi pitänyt lattialämmitystä päällä, mutta kun olen varma että pidin sen pois 2012 kun muutimme. Aivan törkeän kylmät lattiat, joten se laitettiin päälle heti seuraavana talvena eli 2012. Tämän vuoksi uskon että se oli sekä 2013 että 2014 mukana laskuissa.

Ohessa nuo pyytämäsi Carunan luvut. Tammikuu päivinä vk2 ja vk5 tunteina (oho.. mites tunti taivutetaan monikossa suomeksi?).

4 henkeä käy suihkussa joka päivä. Sauna on varma perjantaisin klo 19, sekä isä saattaa vetäistä ad hocit sunnuntaina ja tiistaisin urheilun jälkeen. Sapuskaa tehdään ainakin 5 päivänä viikossa, ehkä 6 pitkällä juoksulla. Ulkovalot ajastimella.
Kaiken kaikkiaan olen luonteeltani sen verran "ekowarrior" että ihan näkyvästi ei hukkapäästö pääse jyllittämään. Harmi etten ole saanut vaimoa ja lapsia käännytettyä matalakulutusideologismiin - vielä  :D
Kyllä 1000kwh lisäys mlp talossa on iso vuositasolla. Toisaalta saman määrän tiputtaminen on jo melkein mahdotonta. :)

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #405 : 02.02.15 - klo:22:42 »
Lattialämmitys on

Ettei vaan syy löytyisi noista

kts tämä keskustelu: Kylpyhuoneen lattialämmityksen energiasyöppöys yllättää monet

Saako noiden kulutusta mitattua mitenkään? Useinhan termostaatissa on valo mistä voi päätellä onko tuo jatkuvasti päällä. Termostaatin aukaisemalla voisi mitata vastuksen resistanssin niin siitä voisi sitten laskea vastuksen tehon jos pihtivirtamittaria ei satu omistamaan... Kännykän voisi jättää kuvaamaan tuota valoa millaisessa tahdissa se syttyy/sammuu josta voisi arvioida sen päälläolo aikaa...
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #406 : 03.02.15 - klo:00:07 »
Ei oo jumakauta totta.
Tuo viimeinenkin jälkikasvu tekee muuttoa ja kamat on pakattu.
Ihmettelin jo eilen kun kävin iltaröökillä ulkona ja katsoin samalla mittarin lukemia.
Oli vienyt eilen 33kwh? Äsken tarkistin uudelleen ja taas tuo sama 33kwh lisää mittarille.
Muijalta tivaamaan sitten että mitä teit. Poika oli jossain vaiheessa hommannut
verkkokaupasta sellasen cokis jääkaapin lasiovella.
Oli sitten muuton takia irroitanut verkosta vehkeen.
Äkkipäätään näyttäisi siltä että rakkineen sähkönkulutus on 6-8 kwh/pv.

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #407 : 03.02.15 - klo:00:16 »
Ei oo jumakauta totta.
Ihmettelin jo eilen kun kävin iltaröökillä ulkona ja katsoin samalla mittarin lukemia.
Oli vienyt eilen 33kwh? Äsken tarkistin uudelleen ja taas tuo sama 33kwh lisää mittarille.

Ettei vaan olis myös tietokone ollut 24h päällä? Nuo tehokkaat pöytäkoneet voivat haukata yllättävän paljon sähköä...

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #408 : 03.02.15 - klo:00:23 »
Ei oo jumakauta totta.
Ettei vaan olis myös tietokone ollut 24h päällä? Nuo tehokkaat pöytäkoneet voivat haukata yllättävän paljon sähköä...

Käsittääkseni sillä on vielä tietskari päällä kun ei saatu avaimia vielä uuteen asuntoon. Täytyy kiikuttaa sille mittari kun kaappi taas kylmenee.
Vähänkö oon ihmetelly yön hiljasina tunteina sen todella tiheää käyntiä.

Alkaa selvitä tämäkin kun olen vaihdellut  noiden 50w halojen tilalle pikkuhiljaa ledejä ja mitään ei ole tapahtunut sähkön kulutuksen
osalta.

Poissa Timo Karhu

• Konkari
  • Turisti.
    • F1145 Säädöt: käyrä 3(+2), am -180, lisäys -600, keruu AUTO, kv AUTO, lj 35%, lt-pyynti 21,5C kerroin 4
« Vastaus #409 : 03.02.15 - klo:14:19 »

kts tämä keskustelu: Kylpyhuoneen lattialämmityksen energiasyöppöys yllättää monet
Saako noiden kulutusta mitattua mitenkään? Useinhan termostaatissa on valo mistä voi päätellä onko tuo jatkuvasti päällä. Termostaatin aukaisemalla voisi mitata vastuksen resistanssin niin siitä voisi sitten laskea vastuksen tehon jos pihtivirtamittaria ei satu omistamaan... Kännykän voisi jättää kuvaamaan tuota valoa millaisessa tahdissa se syttyy/sammuu josta voisi arvioida sen päälläolo aikaa...

Itsekin mietin tätä, pesuhuoneemme termari on mielestäni aina tai melko usein päällä. Kuitenkin etsin eroja 2013 ja 2014 välillä ja tuo lattialämmitys on ollut kokoajan sama termareineen. Lattia usein lämpimällä kelillä kylmä ja pakkasella lämmin eli epäilen PTC asennuspaikan olevan surkeasti eristetyssä lattiassa huono.

MUTTA! kävin juuri katsomassa Nibestä talon syötön virtalukuja:
L1 0.5A
L2 0.9A
L3 2.3A 0.1A
- tarkistin ettei yksikään lattialämmitys ollut juuri nyt päällä
- sammutin Enerventin
- MLP ei käynyt
- ei helloja eikä muutakaan isoa, muutama (led)lamppu päällä

2.3A!!! Nyt alkoi tutkimukset...

[edit] oli nimenomaan tuo 12m2 lattialämmitys justiinsa päällä. Se siis vie sen päälle 2A. Hitto alkaa mennä jo itsekin sekaisin.
[edit2] pakko sammuttaa kaikki tunnetut vehkeet ja katsoa virrat uudelleen
L1 0.0A
L2 0.1A (hyppi 0 ja 0.1 välillä - ilmeisesti Niben ohjauselektroniikka itse)
L3 0.0A
eli ei ole ainakaan "hiipivä syöppö" vaan joku tunnetuista tai niiden yhdistelmä.
MLP: 177m kaivo / F1145-10+VPB200+UKV100 / C33(1)-C22(11)-C21(2)-C11(5), Volcano Mini EC.

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #410 : 03.02.15 - klo:21:14 »
Ei oo jumakauta totta.

Käsittääkseni sillä on vielä tietskari päällä kun ei saatu avaimia vielä uuteen asuntoon. Täytyy kiikuttaa sille mittari kun kaappi taas kylmenee.
Vähänkö oon ihmetelly yön hiljasina tunteina sen todella tiheää käyntiä.

Alkaa selvitä tämäkin kun olen vaihdellut  noiden 50w halojen tilalle pikkuhiljaa ledejä ja mitään ei ole tapahtunut sähkön kulutuksen
osalta.
Tietokone ol tosiaan paketoitu ja varmaan selittää osan tuosta vähenemästä. Nyt kyllä täytyy pistää kulutustavoite 8000kwh/a.
Miten kummassa ne voi vielä myydä tollasia vehkeitä joiden kulutus on vuositasolla moninkertainen vaikka vertaisi keittiön 10 vuotta
vanhoihin isoihin kylmälaitteisiin.

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #411 : 04.02.15 - klo:01:09 »

Itsekin mietin tätä, pesuhuoneemme termari on mielestäni aina tai melko usein päällä. Kuitenkin etsin eroja 2013 ja 2014 välillä ja tuo lattialämmitys on ollut kokoajan sama termareineen. Lattia usein lämpimällä kelillä kylmä ja pakkasella lämmin eli epäilen PTC asennuspaikan olevan surkeasti eristetyssä lattiassa huono.

MUTTA! kävin juuri katsomassa Nibestä talon syötön virtalukuja:
L1 0.5A
L2 0.9A
L3 2.3A 0.1A
- tarkistin ettei yksikään lattialämmitys ollut juuri nyt päällä
- sammutin Enerventin
- MLP ei käynyt
- ei helloja eikä muutakaan isoa, muutama (led)lamppu päällä

2.3A!!! Nyt alkoi tutkimukset...

[edit] oli nimenomaan tuo 12m2 lattialämmitys justiinsa päällä. Se siis vie sen päälle 2A. Hitto alkaa mennä jo itsekin sekaisin.
[edit2] pakko sammuttaa kaikki tunnetut vehkeet ja katsoa virrat uudelleen
L1 0.0A
L2 0.1A (hyppi 0 ja 0.1 välillä - ilmeisesti Niben ohjauselektroniikka itse)
L3 0.0A
eli ei ole ainakaan "hiipivä syöppö" vaan joku tunnetuista tai niiden yhdistelmä.
Kuka tietää kuinka pitkä vastuslanka 12m2 lattiaan tarvii? Eihän tuon tarvi olla kauaakaan päällä kun
3kwh on poltettu.
Oliko 10w metri? neliölle 10m?

Paikalla seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #412 : 04.02.15 - klo:10:31 »
Vielä "Timo Karhulle"

ATS

Katsotaanpas jotta mahtuiko tuo Eceli, jossa olen pyöritellyt noita Timon kulutuksia. (Ei mahtunut, pitää paloitella)(nyt mahtui)
Edelleen näyttää siltä, että taloussähkön osuus on huomattavan suuri, puolitoistakertainen lämmityssähköön verrattuna.
Perjantain saunapiikkikin erottuu tuskin.
Sunnuntain ja tiistain piikit erottuu paremmin.
Lattialämmitys on epäilyksenalainen No 1.
Vuoden 2014 alkutalvi oli poikkeuksellisen kylmä ja vähäluminen. On mahdollista, että tuolloin kun lumen suojaavaa vaikutusta ei ollut lattialämmitykset paahtoivat täysillä.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #413 : 04.02.15 - klo:11:18 »
Lainaus
luulen olevani mielestäni varma että yksittäistä "hiljaista kuluttajaa" ei ole

Oletko mittaillut kylmälaitteiden,jääkaappi ja pakastin,kulutuksia?

9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Timo Karhu

• Konkari
  • Turisti.
« Vastaus #414 : 04.02.15 - klo:16:32 »
Lainaus
luulen olevani mielestäni varma että yksittäistä "hiljaista kuluttajaa" ei ole

Oletko mittaillut kylmälaitteiden,jääkaappi ja pakastin,kulutuksia?
En ole, en. Näissä näkyvissä kuluttajissa jääkaapit, lattialämmitykset, pumput ja kaivot jäähtymisineen, valot, elektroniikkakrääsä ja suihkukäyttäytyminen on varmasti osansa.
Hiljaisella kuluttajalla tarkoitin aivan jotain muuta, olisi pitänyt sanoa näkymätön kuluttaja. Eli tuolla L1-3 ampeeritestillä olen vakuuttunut että kuluttaja on jokin tiedossa olevista laitteista tai rakenteista eikä mikään 150W unohtunut tohotin jossain kellarin syövereissä.

ATS:n ylempänä ehdottama lumipeite tuli itsellekin mieleen. Eikös 2013 ollut lunta ihan kunnolla? Nimittäin rintsikkamme yläkerrassa saa alkaa vääntää termostaattia jos on kunnon lumet katolla, tulee hiki. Vähään aikaan ei ole ollut lunta kunnolla, jonka vuoksi nukkumaolotkin ovat olleet mukavan viileitä - ehkä jopa 1,1MWh kustannuksella, mene ja tiedä. Tämä ontuu sillä erolla että yläkerrasta ei mitata mitään eli mahtaako noin iso ero tulla yläpohjan lämpövuodosta? Asuinkerroksessa on sisälämpöanturi jonka mukaan pumppu hienosäätää käyntiänsä. Toki lumi auttaa muuallakin kuin katolla.

Melkeinpä veikkaan että muistini temppuilee ja suurin selittävä tekijä on tuo 14m2 huoneen lattialämmitys. Olen todennäköisesti pitänyt sen pois päältä 2013 kevään ja laittanut päälle vasta 2013 syksyllä (muistin että 2012) tai jopa vasta 2014 alussa. Ei voi varmaksi tietää. Pitää verrata vuodet 2014 ja 2015.
Ja/tai tuohon lisäksi lumipeite tai sen puute.

Suurkiitos etsintöihin osallistuneille. ATS:n xlsx jopa avautui LibreOfficessa!

Paikalla seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #415 : 04.02.15 - klo:16:40 »
Laitetaanpas tähän vielä tällainen Excell-kuva.
Kuvassa on ATS ja Karhun kokonaistuntikulutukset viikolta 5/2015, jolloin koko viikon ajan oli tasaista nollan keliä ulkona.
Huomataan, että ATS kulutuksen hajonta on vain n. 1 kW. Perjantain sauna näkyy selvästi sekä puolenpäivän aikainen ruoanlaittokin on havaittavissa.
Karhulla sitä vastoin on normaali hajonta on n. 3 kW sekä löytyy useita 4-5 kW piikkejä.
3 kW piikit on ympärivuorokautista mutta korkeammat piikit painottuvat ilta-aikaan.
Mikähän on lämpöpumpun käynti/lepoaika?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m

Poissa Timo Karhu

• Konkari
  • Turisti.
« Vastaus #416 : 04.02.15 - klo:19:21 »

ATS
Onpa tosiaan sahalaitaa, olet oikeassa. Liitteenä käyrät 27.1.2015 (klo 16-01) joka vastaisi aikalailla normi-iltaa lasten ja vanhempien (pl. isä) läträillessä ja nuo yhteenvetotiedot ovat n. 2 vrk ajosta.
Kone on melkolailla aina käynyt n. 10 käynnistystä vuorokaudessa, se ei juurikaan ole muuttunut.

[edit] ATS, kun hajontaasi katsoo niin melkeinpä tulee mieleen onko teillä ketään kotona?! ;) On tasaista tosiaan.

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #417 : 05.02.15 - klo:00:02 »

ATS
Onpa tosiaan sahalaitaa, olet oikeassa. Liitteenä käyrät 27.1.2015 (klo 16-01) joka vastaisi aikalailla normi-iltaa lasten ja vanhempien (pl. isä) läträillessä ja nuo yhteenvetotiedot ovat n. 2 vrk ajosta.
Kone on melkolailla aina käynyt n. 10 käynnistystä vuorokaudessa, se ei juurikaan ole muuttunut.

[edit] ATS, kun hajontaasi katsoo niin melkeinpä tulee mieleen onko teillä ketään kotona?! ;) On tasaista tosiaan.
Karhun käyntiaikoja kun katsoo niin tuohon muuhun sähköön menee abaut 10000kwh, jossa on noin puolet liikaa.
Kaverilla meni vuodessa 4000kwh mukavuuslämpöihin pesutiloissa. Tasauslaskua selviteltiin todella kauan ja hartaasti.
Ei meinannut ymmärtää kun oli muuttanut saman suuruisesta asunnosta toiseen ja sähkölasku melkein kolminkertaistui.
Karhulla  tuo mainittu korotus on todella pieni.

Poissa pade

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #418 : 05.02.15 - klo:13:02 »
Jos syyllinen on siinä yhden huoneen lattialämmityksessä, siihen auttaa lattia-anturilla varustettu termostaatti pienellä hystereesillä. Ei toki poista kulutusta, mutta keskilämpötilaa voi laskea alemmas ilman että lattia on välillä kylmä. Toinen on, että huoneeseen pitäisi saada kiertämään lämpöä muualta kämpästä, ovia auki jos ovat kiinni. Lattialämmityksen kulutus laskee melkoisesti jos huoneen lämpötila nousee, ja MLP:llä sitä huonetta on halvempi lämmittää.

Ihan toimivia saa ebaysta edukkaasti, itsellä on jo pidemmän aikaa ollut kosketusnäytölliset "kiinatermarit" lattia-anturilla ja 0,5c hystereesillä. Satasella tais saada kolme  :)

Poissa Timo Karhu

• Konkari
  • Turisti.
« Vastaus #419 : 05.02.15 - klo:17:43 »
Jos syyllinen on siinä yhden huoneen lattialämmityksessä, siihen auttaa lattia-anturilla varustettu termostaatti pienellä hystereesillä. Ei toki poista kulutusta, mutta keskilämpötilaa voi laskea alemmas ilman että lattia on välillä kylmä. Toinen on, että huoneeseen pitäisi saada kiertämään lämpöä muualta kämpästä, ovia auki jos ovat kiinni. Lattialämmityksen kulutus laskee melkoisesti jos huoneen lämpötila nousee, ja MLP:llä sitä huonetta on halvempi lämmittää.

Ihan toimivia saa ebaysta edukkaasti, itsellä on jo pidemmän aikaa ollut kosketusnäytölliset "kiinatermarit" lattia-anturilla ja 0,5c hystereesillä. Satasella tais saada kolme  :)

Kyllä se tuo vanhasta elitasosaunasta tehty huone täytyy olla. Siellä on kyllä vähän ylimitoitetut patterit, huoneen lämpötila ihan ok maalämmöllä. Lattiat vaan ovat käsittämättömän kylmät. Kun varsinainen rakennus on kohtuudella eristetty, pumppu käy suht. kohtuu väleillä sen ehdoilla. Lisäsiiven lämpötila vaihtelee siksi jonkin verran. Nyt lisäsiivessä käy todennäköisesti jopa niin että nollakelillä kun pumppu ei työnnä elintasosiipeen energiaa kuin pumpun käynnin tahdissa, lattialämmitys reagoi ja posottaa väliin sähköä enemmän kuin jopa tasaisella pikkupakkasella.

Koko kellarin ja tuon 'elintasosiiven' remppa on merkitty strategiaan, mutta puuttuu vain 100k€. Alan säästämään.

[edit] lisänä pohjakuva antamaan kuvaa tuosta "elintasosiivestä"

Poissa Timo Karhu

• Konkari
  • Turisti.
« Vastaus #420 : 05.02.15 - klo:17:44 »
Kaverilla meni vuodessa 4000kwh mukavuuslämpöihin pesutiloissa.
Otan sulakkeet irti ja sanon että hajosi mikä hajosi!

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #421 : 05.02.15 - klo:18:28 »
Kaverilla meni vuodessa 4000kwh mukavuuslämpöihin pesutiloissa.
Otan sulakkeet irti ja sanon että hajosi mikä hajosi!
Katso vaikka viikon verran paljonko kulutus tippui ;)

Näissä uusissa kerrostalokohteissa alkaa olla tuo vastus vakiona. Vuokraisäntä
maksattaa asukkailla suuren osan kämpän lämmityskuluista. :D

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #422 : 05.02.15 - klo:19:00 »
Katso vaikka viikon verran paljonko kulutus tippui ;)

Näissä uusissa kerrostalokohteissa alkaa olla tuo vastus vakiona. Vuokraisäntä
maksattaa asukkailla suuren osan kämpän lämmityskuluista. :D

Onkohan täälläkin päin uudehko kerrostalo jossa maalämpö. Paitsi pesutiloissa on pelkät sähkökaapelit lattiassa.

Myös sellaisia rivitaloja on (arviolta 80-luku) jossa kaukölämpö pattereilla, mutta vessa/pesuhuone + sauna lattialämpö sähkökaapelilla. "Kostoksi" tuollaisessa olen joskus laittanut lattialämmön kiinni ja ovi auki että lämpöä tulee muista huoneista. Vastiketta saa pienennettyä, mutta vuokralainen joutuu maksamaan isompaa sähkölaskua.
Itse en sitten verrannut paljonko tuollainen sähkölattia kuluttaa, mutta punainen valo siinä taisi usein palaa.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #423 : 05.02.15 - klo:23:29 »
Ei oo jumakauta totta.
Jatketaanpa tätä.
Kyllä tuo 33kwh pv taitaa muodostua nollakelin normikulutukseksi. Pyykkäys ja astianpesukone samana päivänä nostaa
kulutusta noin 7kwh. Aika huuli pyöreenä kattelin tänään töistä tullessa lukemia kaapilla kun laskin 1,1kwh tuntikulutusta.
Sitten tapahtui se  että alkoi mittarilla dedit vilkkuu vikkelämmin kun kaksijalkainen yleiskone tuli töistä kotiin.
Kulutus tuplaantuu illan tunteina.

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #424 : 05.02.15 - klo:23:52 »

ATS

Kattelin tuota käppyrää-
Logi kertoo että olisi tehnyt käyttövettä vain reilun tunnin melkein kahteen vuorokauteen. Aika hyvin olet kyllä perheen käännyttänyt :)
Tuo pumpun käyntiaikakin on hämmästyttävän pieni. Meneekö edes 1500h/a rikki?

Poissa Timo Karhu

• Konkari
  • Turisti.
« Vastaus #425 : 06.02.15 - klo:10:47 »
Kattelin tuota käppyrää-
Logi kertoo että olisi tehnyt käyttövettä vain reilun tunnin melkein kahteen vuorokauteen. Aika hyvin olet kyllä perheen käännyttänyt :)
Tuo pumpun käyntiaikakin on hämmästyttävän pieni. Meneekö edes 1500h/a rikki?
Käyttövedessä mulla on aikaohjelmointi eli periaatteessa vodaa tehdään 18:30 - 00:00, se taitaa vaikuttaa. Saattaa olla vähäkulutuksinen päivä myös kyseessä.
Nollakelillä ei ton enempää kone käy, käyrä 3(+2). Asuinosa on ihan hyvin eristetty ja rintsikassa kerroksisuus auttanee yläpohjan lämpövuodoissa.

Vähänkin pakkasta enemmän ja sama illan pesurutiini saa välillä vastuksetkin laulamaan.

Paikalla seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #426 : 06.02.15 - klo:20:16 »
Timo K ota lattialämmitykset pois muutamaksi päiväksi niin näkee niiden vaikutuksen.
Jos on pi'run kylmät lattiat, niin lämmitettävähän niitä on. Se on sitten vain valintakysymys mukavuuden ja epämukavuuden välillä. Ei se rahan meno kuitenkaan loppujen lopuksi kovin suuri ole.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #427 : 07.02.15 - klo:00:28 »
Ei oo jumakauta totta.
Jatketaanpa tätä.
Kyllä tuo 33kwh pv taitaa muodostua nollakelin normikulutukseksi. Pyykkäys ja astianpesukone samana päivänä nostaa
kulutusta noin 7kwh. Aika huuli pyöreenä kattelin tänään töistä tullessa lukemia kaapilla kun laskin 1,1kwh tuntikulutusta.
Sitten tapahtui se  että alkoi mittarilla dedit vilkkuu vikkelämmin kun kaksijalkainen yleiskone tuli töistä kotiin.
Kulutus tuplaantuu illan tunteina.
Tänään saunottiin mutta onneksi ulkolämmöt neljässä. Kokonaiskulutus 35kwh.
*****taa yhä tuo jääkaappi.

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #428 : 07.02.15 - klo:21:11 »
Juttua tuosta Coca Cola kaapista.
Nyt on muutto tehty ja jätin tuon kaapin lähempää tutkiskelua varten itselleni.
Töpseli seinään ja mittari väliin.
Otto teho keikkuu 50w molemmin puolin. Kaapin lämpötila laskee.
Mutta miksi kaapin sivujen ja katon lämmöt nousee jo vartin käynnistyksen jälkeen melkein 35 asteeseen?
Kaapissa ei ole niitä normaalissa kaapissa olevia lämmön luotutusritilöitä ollenkaan vaan tämä
pumppaa ne tuonne kaapin eristeisiin :)
Kuitenkin ottoteho kyltissä 85w ja mitattu 50w ei riitä selittämään kuin osan tippuneesta sähkön kulutuksesta joka
on aika tarkka 50kwh viikossa. Otin otannan viideltä nollakelin viikolta ja aika oikein pitäisi olla.

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #429 : 07.02.15 - klo:22:41 »
Voisko siinä cokis kaapissa olla peltier elementit? Vie enemmän sähköä mutta on yksinkertaisempi. Tuli mieleen siitä kun päälliset lämpeää ja sisäosa kylmenee.
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Peltier-elementti

Edit:
Oli yhdessä ainakin maininta peltier jäähdytyksestä.
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/28427/drbmv/Scandomestic-MB45-minibaari-musta

Edit2: Tietokone ja pelinäytönohjain voi viedä pelikäytössä aika paljon tehoa. Voisi olla pelikäytössä vaikka 500W luokkaa.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #430 : 07.02.15 - klo:22:46 »
Lainaus
Otto teho keikkuu 50w molemmin puolin. Kaapin lämpötila laskee.
Mutta miksi kaapin sivujen ja katon lämmöt nousee jo vartin käynnistyksen jälkeen melkein 35 asteeseen?

Oliskohan jäähdytys Peltier elementillä?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Peltier-elementti

Lainaus
kaapin sivujen ja katon lämmöt nousee jo vartin käynnistyksen jälkeen melkein 35 asteeseen?

Onhan tuokin lämpöteho kaytettävissä talon lämmitykseen talviaikaan joten osaltaan vähentää muuta lämmitystarvetta ;)

edit:jm82 olikin nopeampi :-[

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #431 : 07.02.15 - klo:23:39 »
Ai että ei ole vika vaan ominaisuus. Kaappi käy käytännössä melkein koko ajan.
Juu nuo pelikoneet on ihan tajuttomia syöppöjä. Viimeksi palo 300w virtalähde kun
ylikuormittui. Tosta viimeisestä koneesta ei ole tietoa mitä vie mutta eipä
ole mun murhe enää :)
Voi olla että maksumieheksi tässä vielä joutuu kun saa ekan sähkölaskun :-\

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #432 : 07.02.15 - klo:23:44 »
Kysymys.
Missä on leikepöytä, en löydä mistään sitä. Vaatiiko korkean älykkyysosamäärän käyttö?
Työpöydän kyllä löysin, mutten leikepöytää.

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #433 : 08.02.15 - klo:00:53 »
Lainaus
Missä on leikepöytä, en löydä mistään sitä

Enpähän tiedä missä se leikepöytä on,taitaa olla vain Windowsin ominaisuus tms, mutta jos haluat kopioida tekstiä leikepöydälle   niin "maalaa" hiirellä kopioitava teksti ja paina senjälkeen CTRL ja C näppäimiä yhtäaikaa.Silloin hiirellä valittu teksti kopioituu leikepöydälle.

Leikepöydällä kopioitu teksti sitten pysyy itsestään ja saat sinne kopioidun tekstin siirtymään Foorumilla haluamaasi paikkaan kun avaat viestiketjun  mihin haluat tekstin liittää,painat "Vastaa" painiketta ja kun vastauksen kirjoitusikkuna on auki niin siirrä kursori siihen kohtaan mihin haluat leikepöydältä tekstin liittää ja kun painat CTRL ja V painikkeita samanaikaisesti niin teksti ilmestyy kursorin oikealle puolelle.

Leikepöydällä teksti säilyy edelleen ja voit liittää sen CTRL ja V näppäimiä painamalla useasti,vaikka eri ketjuihin tai tiedostoihin.

Kun teet uuden CTRL ja C kopioinnin niin edellinen kopio häviää leikepöydältä kun sinne tallettuu uusi kopio. ;)

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #434 : 08.02.15 - klo:01:22 »
Lainaus
Missä on leikepöytä, en löydä mistään sitä

Enpähän tiedä missä se leikepöytä on,taitaa olla vain Windowsin ominaisuus tms, mutta jos haluat kopioida tekstiä leikepöydälle   niin "maalaa" hiirellä kopioitava teksti ja paina senjälkeen CTRL ja C näppäimiä yhtäaikaa.Silloin hiirellä valittu teksti kopioituu leikepöydälle.

Leikepöydällä kopioitu teksti sitten pysyy itsestään ja saat sinne kopioidun tekstin siirtymään Foorumilla haluamaasi paikkaan kun avaat viestiketjun  mihin haluat tekstin liittää,painat "Vastaa" painiketta ja kun vastauksen kirjoitusikkuna on auki niin siirrä kursori siihen kohtaan mihin haluat leikepöydältä tekstin liittää ja kun painat CTRL ja V painikkeita samanaikaisesti niin teksti ilmestyy kursorin oikealle puolelle.

Leikepöydällä teksti säilyy edelleen ja voit liittää sen CTRL ja V näppäimiä painamalla useasti,vaikka eri ketjuihin tai tiedostoihin.

Kun teet uuden CTRL ja C kopioinnin niin edellinen kopio häviää leikepöydältä kun sinne tallettuu uusi kopio. ;)
Taitaa mennä vähän vaikeeksi meikäläiselle, mutta kuopus asensi tähän joskus sellaisen etäohjaus jutun.
Alkaa viimein tulla ehkä palvelua kun laskut jää kumminkin maksamatta ;)
Miten se menikään, vapaudella on hintansa...........

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #435 : 08.02.15 - klo:20:30 »
Missä on leikepöytä, en löydä mistään sitä.

Maalaa teksti siniseksi painamalla hiiren nappia niin pitkään kunnes olet saanut oikean kohdan tekstistä valittua. Sitten painat hiiren oikeaa nappia ja valitset kopioi. Sitten siirrät kursorin haluttuun paikkaan mihin haluat tekstin laittaa. Painat oikeaa nappia ja valitset liitä.

Tällä samalla tavalla voit kopioida tekstiä missä tahansa ohjelmassa windowsissa.

Paikka mihin teksti kopioituu kutsutaan leikepöydäksi. Vähän kun esim lehdestä leikkaa ja liimaa vaikka sitten kuvia eripaikkohin.

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #436 : 08.02.15 - klo:22:35 »
Täytyy testata

Maalaa teksti siniseksi painamalla hiiren nappia niin pitkään kunnes olet saanut oikean kohdan tekstistä valittua. Sitten painat hiiren oikeaa nappia ja valitset kopioi. Sitten siirrät kursorin haluttuun paikkaan mihin haluat tekstin laittaa. Painat oikeaa nappia ja valitset liitä.

Nyt taisi onnistua :) :-[ Miksi tuo ei tullut siniseksi kuten muilla?

Poissa peki

• Konkari
« Vastaus #437 : 08.02.15 - klo:22:40 »
Tähän väliin kysymys.
Paraneeko LTO n hyötysuhde mitä kylmempää ulkona on?
Kiinnostaisi kovasti missä lämpötilassa eri merkkisten koneiden vuosihyötysuhteet on laskettu.

Sellainenkin tuli mieleen että mitä vaikuttaa lineaarisesti kun tuloilmasuodatin on tukossa.
Poistokaan ei voi olla käytännössä samalla tasolla kun paine-ero kasvaa.

Poissa Timo Karhu

• Konkari
  • Turisti.
« Vastaus #438 : 09.02.15 - klo:18:34 »
Timo K ota lattialämmitykset pois muutamaksi päiväksi niin näkee niiden vaikutuksen.

ATS

pe 6.2 klo 20 - su 8.2 klo 20 välisen ajan oli elintasosiiven lattialämmitys pois. Tämä osuus on saattanut olla joko puolet tai kokonaan vuodesta 2013 pois vaikka muistan että olisi ollut päällä tuon ajan.
Pesuhuoneen ja kellarin lattialämmitykset olivat kokeen ajan päällä, niitä ei voi poistaa itsesuojeluvaistoon perustuen. Ja nämä 2 jälkimmäistä on ollut 100% varmuudella päällä 2012 - 2014.

Mielestäni edelleen melko samaa sahalaitaa, ehkä sieltä hyvällä tahdolla sai jotain tasoittumista näkyviin..

Paikalla seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #439 : 10.02.15 - klo:16:45 »
Lainaus
Mielestäni edelleen melko samaa sahalaitaa, ehkä sieltä hyvällä tahdolla sai jotain tasoittumista näkyviin..
Samaa mieltä.
Jos vertaa 7.2. lauantaita ja 2.2. maanantaita jolloin oli samat ulkolämpötilat, niin kummankin vuorokauden kulutukset olivat täsmälleen samat.
Lattialämmitys ei selitä suurta kulutusta.

Oletko kirjannut muistiin lämpöpumpun käyntiaikoja?
Lue lukemat esim viikon ajalta päivittäin illalla samaan aikaan, niin siitä pääsee kiinni lämpöpumpun kulutukseen.

ATS

L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m