Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Valinnan vaikeus  (Luettu 128399 kertaa)

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Valinnan vaikeus
« Vastaus #80 : 02.10.12 - klo:18:07 »
Itse olen viritellyt homman niin, että kun suihkuun illalla menee niin ylälämmöt on ~45 ja alhaalla mitä millonkin (riippuen päivän kulutuksesta). Sitten kun ylhäällä lämmöt tippuu 41-42 paikkeille niin alhaalla onkin jo luokkaa 25 vesi. Tällöin kompura höröhtää käyntiin. Tuolloin suihkusta tuleva vesi jaksaa juuri ja juuri olla riittävän lämpöistä (38-40 mielentilasta riippuen) kahden ihmisen suihkuttelun verran. Tällöin kompura siis jauhaa lennosta lisää vettä, mutta ei kyllä ihan pysy kyydissä mukana eli jos suihkussa viihtyy ~yli 30min niin alkaa viilenemään. Niin ja Oraksen Hydra sadesuihku kyseessä. Virtaama täysillä tulee käytettyä.

Noin kun sen säätää niin lämpimästä vedestä mahdollisimman suuri osa tehdään suht matalalla lauhtumispaineella vs. se, että ladattaisiin pönttö täyteen ja sitten käytäisiin suihkussa. Meillä kun ei vielä ole kiertoa niin yksi lataus vuorokaudessa riittää.

... ja 8kW pumppu käytössä. Tosin painemittarin kanssa säädetty tehdasasetuksia tiukempaan iskuun ja keruupiiriä lämmitetään IV:lla eli nuokin kyllä vaikuttaa siihen, että miten jaksaa tehdä lennosta vettä.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Re: Valinnan vaikeus
« Vastaus #81 : 03.10.12 - klo:08:19 »
Käytiin sitten oikein saunassa = rasitustesti säädöille. Lämminvesi tuntui riittävän paremmin. Kiitos vinkeistä!

Nyt voikin sitten siirtyä seuraavan parannuksen pariin.
Minullahan on aika syvä kaivo ja aurinkopuolen lämmönvaihdin hässäkkä jarruttamassa viinan kulkua, tästä johtunee kohtuu suuri dT viinapiirissä.
Ajattelin lisätä toisen pumpun, onko ideoita minkälainen kannattaisi laittaa? ja meno vai tulo puolelle?
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Valinnan vaikeus
« Vastaus #82 : 03.10.12 - klo:11:36 »
Ei kai sitä lämmönvaihdinta ole kytketty maapiirin kanssa sarjaan? Asenna se tuloputken kanssa rinnan ja takaiskuventtiiliksi numeroa suurempi. Mulla taitaa olla 32mm kun putket mlp:n sisään muistaakseni 28mm. Hyvin toimii, eikä ahdista vaikka arvatenkin 460w liuospumppu liikuttaa nestettä liukkaasti.

Onhan liuospumppu täysillä?
« Viimeksi muokattu: 03.10.12 - klo:11:51 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Re: Valinnan vaikeus
« Vastaus #83 : 03.10.12 - klo:19:14 »
Lämmönvaihdin on otettu maapiirin menon 28mm putkesta t-haaroilla joiden välissä on 1" takaisku. Eli periaatteessa rinnan, riippuen miten sen tulkitsee. Mutta ylimääräistä pumppua ei ole ja se taitaa olla pakkohankinta jos meinaa saada litkun liikkumaan liukkaasti
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Valinnan vaikeus
« Vastaus #84 : 04.10.12 - klo:13:25 »
Lainaus
Lämmönvaihdin on otettu maapiirin menon 28mm putkesta t-haaroilla joiden välissä on 1" takaisku. Eli periaatteessa rinnan, riippuen miten sen tulkitsee. Mutta ylimääräistä pumppua ei ole ja se taitaa olla pakkohankinta jos meinaa saada litkun liikkumaan liukkaasti


Tuo takaisku ahdistaa. Vaihdat siihen supistuskappaleilla suuremman röörin ja siihen sitten suurempi takaisku.
Lueskele aikasi kuluksi tuosta mun projektista: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2307.0

Ajatuksena siis se että maapiiri toimii kuten aikaisemminkin, mutta siinä levarikierrossa kiertää sitten tarvittaessa omalla pumpulla neste.

Kiertää tuossa levarikierrossa kyllä aina silloinkin neste kun maapiirin pumppu käy, mutta se nyt ei mitään haittaa.
« Viimeksi muokattu: 17.11.12 - klo:10:50 kirjoittanut tomppeli »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Re: Valinnan vaikeus
« Vastaus #85 : 06.10.12 - klo:13:04 »
Nonii, Danfossin sika-halpa huone-anturi asennettu.
Kysymys: säätääkö pumppu tulevaisuudessa sisälämmön mukaan, vai onko se vain korjauskerroin? Tällaisessa vanhassa murjussa olisi kyllä kiva jos huone-antura säätäisi 100% lämpötilaa.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Re: Valinnan vaikeus
« Vastaus #86 : 06.10.12 - klo:15:03 »
tota samaa problematiikkaa pohdiskelin viereisessä ketjussa. Asia kohdaltani tarkentuu jahka päästään pakkaskeleihin.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #87 : 17.12.12 - klo:21:22 »
Joskohan tässä vaiheessa uskaltaisi vastata itse itselleen. Vaikuttaa vahvasti siltä, että sisäanturin mukaan mennään, eli kyseessä EI ole Ouman-tyyppinen korjauskertoimen asetin.
Vaikka tuote onkin sika-hintainen, suosittelen silti lämpimästi kaikille saneeraajille. Mitä vanhempi talo, sitä suurempi hyöty.
Paitsi sen verran suosittelisin tutkimaan, onko Thermian (sama) tuote halvempi...
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #88 : 17.12.12 - klo:22:25 »
Huoneanturi antaa korjauslisän tai vähennyksen menoveden tavoitelampotilaan. Muuten ohjaus tulee edelleen ulkoanturilta. Korjauksen määrän voi itse asetella huoltovalikosta. Oletuksena on muistaakseni 2c menov./1c huone. ts. Jos huonearvo on 20 ja mitattu lämpötila 19.5 niin menoveden pyynti nousee yhden asteen. Se tuossa huoneanturissa on hyvä että säätoväli on puoli astetta.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #89 : 22.12.12 - klo:22:03 »
Nyt alkaa hymy hyytymään...
Nyt kun on pakkasta pidellyt jo tovin, tuntuu lämpö loppuvan kaivosta ihan kokonaan.
Tällä hetkellä maasta nousee +1 asteinen litku ja sinne palaa -5 asteinen.
Olen tuon liian suuren dt:n kyllä sisäistänyt, mutta meinasin kiukulla mennä yli talven ennen toisen kiertopumpun lisäämistä.
Nyt kun kaivo on noin viileänä, herääkin kysymys että auttaako kiertonopeuden lisääminen yhtään? Vai käykö niin, että tuleva litku menee pakkaselle?
Kaivossa kyllä pitäisi olla pituutta ja vettäkin siellä oli poratessa. Toki tarkastuskaivo on keskellä pihakivettyä "pysäköinti" aluetta ja näinollen ilman suojaavaa lumipeitettä. Mutta ei kai se voi niin paljoa vaikuttaa?

Toinen nyt havaittu ajatusvirhe on ollut se, ettei radiaattoripiirissä ole shunttausta. Eli varaajan lämmöllä ajetaan radiaattoripiiriä ja vain lattiapiiriä shuntataan. Tämä siis huomiona tuleville asentajille...
Myös paluut pitää miettiä uudelleen ensi keväänä....

No, ensimmäinen mlp jonka olen nähnyt muualla kuin kaupassa... Enkä ole edes alalla.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #90 : 22.12.12 - klo:23:18 »
Nyt alkaa hymy hyytymään...
Nyt kun on pakkasta pidellyt jo tovin, tuntuu lämpö loppuvan kaivosta ihan kokonaan.
Tällä hetkellä maasta nousee +1 asteinen litku ja sinne palaa -5 asteinen.
Olen tuon liian suuren dt:n kyllä sisäistänyt, mutta meinasin kiukulla mennä yli talven ennen toisen kiertopumpun lisäämistä.
Nyt kun kaivo on noin viileänä, herääkin kysymys että auttaako kiertonopeuden lisääminen yhtään? Vai käykö niin, että tuleva litku menee pakkaselle?
Kaivossa kyllä pitäisi olla pituutta ja vettäkin siellä oli poratessa. Toki tarkastuskaivo on keskellä pihakivettyä "pysäköinti" aluetta ja näinollen ilman suojaavaa lumipeitettä. Mutta ei kai se voi niin paljoa vaikuttaa?

Toinen nyt havaittu ajatusvirhe on ollut se, ettei radiaattoripiirissä ole shunttausta. Eli varaajan lämmöllä ajetaan radiaattoripiiriä ja vain lattiapiiriä shuntataan. Tämä siis huomiona tuleville asentajille...
Myös paluut pitää miettiä uudelleen ensi keväänä....

No, ensimmäinen mlp jonka olen nähnyt muualla kuin kaupassa... Enkä ole edes alalla.

Eihän tuo +1 nyt minusta mitenkään paha vielä ole. +2...+1 on täälläkin lämpötila kaivolta ja paluu -1...-2. Tuo dT on kyllä aika iso, onhan keruun roskasihti puhdas?
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #91 : 23.12.12 - klo:10:25 »
Viinapiirin sihti oli ihan puhdas. Viinanpinta oli hiukan alle kuvitellun nollapinnan -> lisätäyttö suoritettu.
Myös lämmityspiirin sihti tarkastettu ja oli puhdas.
Eilisen vuorokauden kulutus oli 82,7 kWh keskilämpötilalla -15 astetta, ja pitkän ajan trendeistä on selvästi
havaittavissa selittämätöntä nousua.
Maapirinpumppua pyörittelin manuaalisesti ja litkun lämpö asettui +2 asteeseen.
Vahvasti näyttää siltä, että pitää kuitenkin jaksaa heti alkuvuodesta lisätä toinen pumppu kiertoon sarjaan.
Mitenkähän se pitäisi mitoittaa? Samanlainen kuin koneen sisällä???

Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #92 : 23.12.12 - klo:10:27 »
http://www.webbisivu.com/mittauksia

Tuossa eilisillan tilannetta. Pumppu oli silloin käynyt 4,5 tuntia putkeen. Kaivolta tulo siis jo miinuksella. Saas nähdä miten käy jos pakkaset vielä yltyy. Ihmettelen kyllä asiaa kun pitäisi olla ylimitoitettu kaivo, 2200l öljynkulutus ja 165m aktiivisyvyyttä.

Miksi pitäisi shuntata pattereille?

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #93 : 23.12.12 - klo:10:45 »
Maapirinpumppua pyörittelin manuaalisesti ja litkun lämpö asettui +2 asteeseen.
Vahvasti näyttää siltä, että pitää kuitenkin jaksaa heti alkuvuodesta lisätä toinen pumppu kiertoon sarjaan.
Mitenkähän se pitäisi mitoittaa? Samanlainen kuin koneen sisällä???
Vakiokokoonpanolla täälläkin pärjätään joten miksei teilläkin pärjättäisi. Voisiko siellä joku muu kiertoa kuristaa?
Edit: Olin vastaavinani juipille  :-X
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #94 : 23.12.12 - klo:11:02 »
Miksi pitäisi shuntata pattereille?

Minullahan on 400 litran lisävaraaja ja vanha harva radiaattoritalo. Nyt pumppu käynnistyy 11 kertaa vuorokaudessa, eli ei tuollaista Juipin kertomaa pitkää käyntiä joka olisi takuulla parempi kompuralle. Käyntiaika oli 11,8 tuntia.
Tuon estämiseksi olisi parempi jos varaajan voisi ladata kunnolla ja siitä sitten ajella shunttien kautta lämmöt mökkiin.

Ylipäänsä tällä hetkellä lattialämmitetyt huoneet ovat mukavan lämpimiä, paljon lämpimämpiä kuin öljykaudella. Mutta radiaattorihuoneet eivät suhteessa niin paljon lämpimämpiä. Sähköä on mlp+pumput 3 kpl+ aurinkokeräintenpumppu + loggaus-PC kuluttanut 22.7 jälkeen 2840 kWh. Eli öljyyn verrattuna aikas paljon vähemmän.

Öljyaikana -25 asteen pakkasella polttimella ei ollut pätkäkäynti ongelmia. Parhaillaan poltin kävi 24 tuntia/vrk eli öljynkulutus oli "nimellinen" 48 litraa vuorokaudessa...  :'(
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #95 : 23.12.12 - klo:11:03 »
Lainaus
Vahvasti näyttää siltä, että pitää kuitenkin jaksaa heti alkuvuodesta lisätä toinen pumppu kiertoon sarjaan.
Mitenkähän se pitäisi mitoittaa? Samanlainen kuin koneen sisällä???
Periaatteessa, jos halutaan lisää virtausta, niin silloin pumput kytketään rinnan.
Sarjaan kytkettäessä saadaan lisää nostokorkeutta. Lisäähän tämäkin hieman virtausta.
Minun mielestä kannattaa vaihtaa nykyisen pumpun paikalle tehokkaampi pumppu.

Mikä on nykyinen pumppu, merkki, tyyppi?
Minkälainen on keruuputkisto, vaaka, kaivo, pituudet, putkikoko?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #96 : 23.12.12 - klo:11:11 »

Minullahan on 400 litran lisävaraaja ja vanha harva radiaattoritalo. Nyt pumppu käynnistyy 11 kertaa vuorokaudessa, eli ei tuollaista Juipin kertomaa pitkää käyntiä joka olisi takuulla parempi kompuralle. Käyntiaika oli 11,8 tuntia.
Tuon estämiseksi olisi parempi jos varaajan voisi ladata kunnolla ja siitä sitten ajella shunttien kautta lämmöt mökkiin.



Mullakin käynnistelee näillä pakkasilla yli kymmenen kertaa/vrk. Pikkupakkasilla n. 16krt/vrk. Tuo 4,5h oli poikkeus, kun oli pitkään saunottu.

Itse en laittaisi shunttausta. Silloin pumppu joutuu ajamaan "turhaan" kuumaa vettä varaajaan ja se myös kuluttaa kompuraa tarpeettomasti sekä lisäksi huonommalla hyötysuhteella.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #97 : 23.12.12 - klo:11:24 »
Ok. Hyviä kommentteja, kiitos siitä!
Tuo shunttaus on melko kalliskin. Tietty paluupuolen kuristukset vaikuttavat minun tilanteessani myös kokonaisuuteen.
Viinapumppuna tuossa isossa Danfossissa on Wilo 525-10
Pitää selvittää onko isompi pumppu runkokooltaan samankokoinen.
Kaivo on syvyydeltään 237 metriä, putkena 40mm rihlattu turbokollektoriputki.
Vaakavetoa on noin 6 metriä+ pannuhuoneessa 1,5 metrin pudotus alas pumpulle, eli sinänsä hölmö konstruktio, että viina joutuu turhaan kiipeämään ylös ja sitten vasta kaivoon. Tietysti ylimmässä kohdassa on molemmissa putkissa venttiilit joista voi suhautella ilmat pois häiritsemästä.
Pitää huomata että menoputkessa on takaisku 1" ja sen rinnalla pieni Saksalainen levylämmönvahdin... Tein vielä levarille ohituksen ettei se turhaan ahdistaisi, mutta sillä ei oikeastaan ollut vaikutusta.
Siksi ajattelin laittaa toisen pumpun sarjaan, kun sen saisi tuohon ohituksen kohdalle kohtuu helpolla askarreltua. Mutta pitää ensin tutkia Wilon pumput josko saisi vaihdettua isomman.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #98 : 23.12.12 - klo:11:45 »
Nyt pitää vielä selvittää nykyisen pumpun virtaus.
Mittaa viinan yhteen kierrokseen käyttämä aika.
- Laita kompressorin seistessä viinapumppu pakko-ohjauksella käyntiin. Kierrätä niin kauan että lämpötilat eivät enää muutu, arviolta vähintään puoli tuntia
- Kun kompressori käynnistyy, pysyy kaivosta tuleva viina vakiolämöisenä kunnes se on tehnyt yhden kierroksen.
- Kellota aika kompressorin käynnistymisestä siihen kun viinan lämpötila alkaa selvästi laskemaan.

Paljonko on turboputken sisähalkaisija?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #99 : 23.12.12 - klo:12:04 »
Itse aloittaisin ensin antureiden näyttämän tarkistamisesta, jonka jälkeen uusisin sen takaiskuventtiilin suuremmaksi.  Omassani on putkikokoon verrattuna numeroa suurempi takaisku aurinkohaarassa -> se takaiskuhan on melkoinen tukko tuolle kierrolle.

MUTTA! Koska sulla on turbokollektoriputki ja niistä ei ole juurikaan mittaustuloksia, niin VOIHAN olla että suurempi dt johtuu siitä että se on nin tehokas, eli jos sulla olisi sileä putki niin dt olisi sen normi 3 astetta  :o

Itse en tekisi ensi alkuun muuta kuin vaihtaisin takaiskun reilun kokoiseen ja katselisin ekan talven.

Kai sulla siinä aurinko-/lämmönvaihdin haarassa on oma pumppu? Itselläni se pyörii kokoajan pikkuteholla, mutta en usko että siitä on hyötyä maaliuospumpun avittamisessa. Mulla haara on maasta tulevassa putkessa ennen maalämpöpumppua.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #100 : 23.12.12 - klo:13:12 »
Ei oo aurinkohaarassa pumppua. Takaisku on tunnettu vika, mutta en sitten tajunnut laittaa sulkuja, eli en avaa ennen kevättä sitä. Ja mulla on lämmönvaihdin menopuolella.
Tuo turboputken virtausvastus voi kyllä olla ongelman ydin, väkisinhän se kierre tekee lisää vastusta?
Ja kun muutenkin on ylipitkä piiri niin siinähän sitä on soppaa.
Putken sisähalkaisijasta ei ole tietoa, mutta veikkaisin sen olevan muuten samaa kuin normi + noin millin harja sisäpinnassa.
Pitääpä yrittää sovittaa itsensä pannuhuoneeseen ja tehdä tuo seppantin ehdottama testi.
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #101 : 23.12.12 - klo:13:36 »
Tässä muutama kuvatus tämän päivän tilanteesta:
https://plus.google.com/photos/112665519523290445964/albums/5825102913113431921?authkey=CP-pkqP8mOL9Ig

En taida olla ihan käsittänyt että mistä nuo meno ja tulolämpötilanmittaukset mitataan...
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #102 : 23.12.12 - klo:14:15 »
Tässä muutama kuvatus tämän päivän tilanteesta:
https://plus.google.com/photos/112665519523290445964/albums/5825102913113431921?authkey=CP-pkqP8mOL9Ig

En taida olla ihan käsittänyt että mistä nuo meno ja tulolämpötilanmittaukset mitataan...
Pumpun mittareilla, samoilla mistä sulla nyt on +1C ja -5C lukemat....samalla tulee niiden näyttämät tarkistettua, vielä paremmin jos pystyt jostain mittaamaan
viinan todellisen lämpötilan kun nuo koneen mittarit ovat asettuneet vakioiksi.
Itse tuli muinnoin noihin molempiin maapiirin putkiin laitettua semmonen O viisarimittari josta saa suoritettua silmämääräistä tarkistusta.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #103 : 23.12.12 - klo:14:20 »
Tuon kuvasarjan mukaan keruupumpun nopeus on 40% ??

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #104 : 23.12.12 - klo:15:04 »
Hyvä havainto....
Eipä ole ennen omaan silmään sattunut.
Ainut vaan, kun kyseessä karvalakkipumppu, ei tuota arvoa käsittääkseni pysty muuttamaan???
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #105 : 23.12.12 - klo:16:25 »
Lainaus
Hyvä havainto....
Eipä ole ennen omaan silmään sattunut.
Ainut vaan, kun kyseessä karvalakkipumppu, ei tuota arvoa käsittääkseni pysty muuttamaan???
Ellei ole automaattisäätöä, niin pumpussa on yleensä kolmiportainen tehonsäätö.
Pumpun sähköliitäntäkotelosta pitäisi löytyä nappula missä on asennot I, II ja III
I = pienin teho
III = suurin teho

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #106 : 23.12.12 - klo:18:42 »
Opettavainen tarina:
Vaikka pumpun valikosta löytyykin Optimum-valikko, ei se tarkoita mitään...
Eli "kytkin" Optimum asetuksen päälle jolloin tuli lisävalikko josta voi valita halutut
lämpötilaerot sekä maapiirille, että lämmitykselle.
Löytyi jopa valinta 3-10 V jolla saa säädettyä nopeuden minimi arvoa.
No, näillä valinnoilla lähti maapiirin pumppu samantien käyntiin. Totesin että olenpas ollut hölmö.
Ja sitten kauppaan...
n 2 tunnin kuluttua tullessani takaisin, oli ekaa kertaa näytössä teksti: Hälytys!
Integraali oli -800 ja lämmöt pudonneet 20 asteeseen.
Mikään pumppu ei käynyt.
No, asetukset takaisin ja pumppu tulille. Samalla tuli testattua 6 kW lisälämpökin...

En siis tiedä miksi sain valittua ko asetuksen kun sillä ei todellisuudessa saanut mitään järkevää aikaan.

Mutta, pumpun nopeus on siis ollut alusta asti asetuksella III eli nopeimmalla.
Samalla tuo asetussivun pumppujen nopeus prossat putosivat nolliin...
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #107 : 23.12.12 - klo:19:38 »
Kävin itsekin kokeilemassa tuota optimum-toimintoa ja sehän sammuttaa koko pumpun eli menee ilm. häiriötilaan. Miksiköhän sinne ylipäänsä pääsee karvalakkimallilla, kun on tarkoitettu opti pro-malliin, jossa on kierroslukuohjatut kv-pumput.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #108 : 23.12.12 - klo:20:24 »
On tässä hyväkin puoli...
Pumppu on käynyt yhtäjaksoisesti jo 4 tuntia. Ei käy pätkää  ;)
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #109 : 29.12.12 - klo:14:41 »
Ja sitten alkoi ongelmat...
Eilen lähdettiin vuodenvaihtoon klo 13
Klo 14.45 oli tullut hälytys: Matalapainesäädin
Illalla kun tsekkasin thermiqn ja havaitsin ko hälyn.
Integraali tapissa, ja maapiirin lämmöt olivat olleet tulo -2 paluu +7
Aamulla soitto appiukolle ja "talkkari" paikalle.
Positiivista on se, että viinat ovat putken sisällä.
Negatiivista se että viinapiirinpumppu ei käynnisty edes manuaalitestillä.
Koneen hard-reset, kaikkien moottorisuojien/stotzien varmuus reset, mutta ei vaikutusta.
Päätimme sitten perheen kanssa palata kotiin jo huomenna....

Olisiko valistuneita veikkauksia näillä tiedoilla, mitä on odotettavissa?
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #110 : 29.12.12 - klo:17:01 »
Viinapumpun vaihto takuuseen?

Poissa juippi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 953
  • Danfoss DHP-H8+UKV100, 170m, 139+35m2
    • lämpötilamittauksia
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #111 : 29.12.12 - klo:17:05 »
Niin ja nyt olisi mahdollisuus samalla laittaa pykälää suurempi, että jaksaa kierrättää.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #112 : 29.12.12 - klo:19:43 »
Niin ja nyt olisi mahdollisuus samalla laittaa pykälää suurempi, että jaksaa kierrättää.

Totta. Tosin muistaakseni noissa järeämmissä masiinoissa onkin jo astetta isommat vispilät keruussa kuin esim. näissä meidän 8kW härveleissä. Jossain muistan nähneeni listan, mutta en kyllä muista missä se oli. Joka tapauksessa virtaus kannattaa olla ainakin reilu 0,51l/s jos on 40mm putkitus keruussa niin saa turbulentin virtauksen aikaan.

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #113 : 29.12.12 - klo:20:09 »
Pumpun tarkka tyyppi on Wilo Top-S25/10 TH
Tuolle th-koodille en löytänyt mitään selitystä wilon nettisivuilta, mutta ilman ko koodia
Tulkitsin että tuo on tehokkain tuon runkokoon pumppu... Maanantaina meinasin soitella maahantuojalle, aiheena isompi pumppu.
Mut saattaa kyllä aiheuttaa ongelmia suurentaminen. Ja tietty myös se, että mun mlp ei oo asennettu koska mulla ei ole kylmälupia..
Täytyy vielä tutkia et pumppu saa sähköä yms perusjutut, optimisti kun olen  :-\
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

justus01

  • Vieras
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #114 : 29.12.12 - klo:23:55 »
Olikos se niin, että sinulla on siellä keruupiirissä jokin ylimääräinen lämmönvaihdin joka kuristaa keruupiirin virtausta (liiaksi)?
Olisiko tuo (osa)syyllinen ongelmiin?

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #115 : 30.12.12 - klo:10:40 »
Joo onhan siellä.
Mutta tein siihen kyllä ohituksen ilman sanottavaa vaikutusta.
Se mikä mietityttää, onko tämän hetken ongelma tullut siitä, että pumppu on joutunut
Liian koville?
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #116 : 30.12.12 - klo:12:04 »
Joo onhan siellä.
Mutta tein siihen kyllä ohituksen ilman sanottavaa vaikutusta.
Se mikä mietityttää, onko tämän hetken ongelma tullut siitä, että pumppu on joutunut
Liian koville?

Onhan noissa datalehdissä muistaakseni ilmoitettu ihan sallitun ulkoisen painehäviön max. määrä, mutta ymmärtääkseni se on sitä varten, että jos laittaa kuristavia härveleitä yli sen (tai vaikka liian ahtaan putkituksen) niin virtaus alenee liikaa niin, että lämmönsiirto ei ole riittävän tehokasta.

Kiertovesipumput ei kyllä mun käsittääkseni ota itseensä suurestakaan painehäviöstä, kunhan litku kiertää, että voitelu ja jäähdytys pelaa. Tietenkin jos lähtee kavitoimaan niin sehän tuhoaa pumpun lavat. Veikkaisin kyllä, että keruussa on ollut tukos (mutasihti puhdas?) tai sitten se Wilo on vaan yksinkertaisesti ns. maanantaikappale.

Kondenssikin voi olla yksi juttu, mistä sähkölaitteet ei yleisesti ottaen tykkää. En tiedä onko tuo Wilo kondenssisuojattu, mutta ainakin tuossa DHP-H8:ssa olevat Grundfossit ovat.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 566
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #117 : 30.12.12 - klo:13:42 »
Lainaus
Pumpun tarkka tyyppi on Wilo Top-S25/10 TH
Tuolle th-koodille en löytänyt mitään selitystä wilon nettisivuilta, mutta ilman ko koodia

Sattaa olla että TH kirjaimet tarkoittaa moottorissa olevaa lämpösuojaa,piirikaaviossa liuospumpulla näyttäisi olevan sellainen.(Thermal protection,thermistor relay tms)

Piirikaavion sivulla 2 tuo keruupumpun suojan kosketin on sarjassa kompressorin moottorisuojan apukoskettimen kanssa ja toimiessaan antaa saman häiriöilmoituksen kuin jos kompressorin moottorisuoja laukeaa.

Kannattaa tarkistaa onko talon keskuksessa erillinnen 1-vaihe sulake liuospumpun ohjauspiirille 3L1 ?

Koneessa on jossain ohjaussulake (tms) F0,onko lauennut?


Jos noista sähköisistä suojista on joku toiminut niin keruupumpulta katkeaa sähkö,kannattaa kuitenkin tutkia keruupumppua että pyörii herkästi ,pumpussa on keruuliuosta (kuivakäynti) jne.


Tuossa liitteessä DHP-16 pari sivua yhdistetty siten että näkyy keruupumpun koko ohjauspiiri.

Keruupumpun sähkön reitti merkitty punaisella jos tarvii mittailla ;)

http://lampo.danfoss.com/PCMPDF/DHP-H_Wiring_VWBMF120_FI.pdf


[ylläpito on poistanut liitteen]
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Vpetteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #118 : 30.12.12 - klo:14:09 »
Kiitos Matias. Uskoisin että jos vika on sähköpuolella, se saadaanvielä tänään kuntoon, kaikkia sähkökomponentteja löytyy autotallista.... Muutenkin 17 vuotta sähkötöissä helpottaa sen puolen ongelmien ratkomista.
Uskon ja toivon vieläkin että vika on joku simppeli
Ok-talo rv.66 250/320 m2/880m3. Radiaattoreilla 190m2, lattialämmöllä 130m2. Takka+puukiuas, ILP. Öljyä palanut 3400l/vuosi+ sähköä 6000 kWh. 22.7.2012 startattu Danfoss DHP-H 16+DW Extender+ 2x2m2 aurinkokerääjät.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Valinnan vaikeus
« Vastaus #119 : 30.12.12 - klo:15:13 »
Kiitos Matias. Uskoisin että jos vika on sähköpuolella, se saadaanvielä tänään kuntoon, kaikkia sähkökomponentteja löytyy autotallista.... Muutenkin 17 vuotta sähkötöissä helpottaa sen puolen ongelmien ratkomista.
Uskon ja toivon vieläkin että vika on joku simppeli
On varmasti. Antakaa sille pumpulle vauhtia sieltä akselin päästä kiertäen eli se ilmausruuvi pois ja sieltä löytyy. Satunnaisesti on ollut ongelmaa ettei lähde käyntiin ilman apuja ja asennuksen yhteydessä tämän ison pumpun saa aina "laittaa liikkeelle".
Toinen vaihtoehto on ettei sähköt tule perille eli liittimet tai nop.valintakytkin. Mittaile kun kerran osaat..
Isompaa ei tuolla laippakoolla mahda löytyä eli se varmaan siitä..
Ilmoittele miten menee..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *