Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä itse tekisit tässä tilanteessa?  (Luettu 142562 kertaa)

Poissa maajussijussi.

• Täysjäsen
  • V10/190m/185m2
Re: Mitä itse tekisit tässä tilanteessa?
« Vastaus #160 : 23.11.10 - klo:17:35 »
Lainaus
Hieman filosofointia yhdestä pätkäkäynnin mahdollisesta syystä.

http://[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=7053182.jpg][IMG]http://i4.aijaa.com/b/00611/7053182.jpg[/IMG][/url]

Kaksoisvaipan korkeudesta 10-15% on lämmönjaon lähtöyhteen yläpuolella.
Käyttöönotto-ohjeessa ei ole mainintaa, että tästä tilasta olisi ilmausyhdettä. Käsketään ilmaamaan vain kuten normaalit lämmönjakojärjestelmät.
Veteen liuonneet kaasut erkanevat järjestelmän lämpimimmässä kohtaa eli juuri tuolla varaajan vaippojen välitilassa.

On mahdollista, että LJ-lähtöyhteen yläpuolisessa vaippojen välitilassa ei olekaan vettä vaan ilmaa (merkitty keltaisella kuvaan)

Tämähän tarkoittaa sitä, että kuumakaasu ei luovuta energiaa ilman täyttämällä osuudella.
Tulistuksen poisto tapahtuu vasta LJ-lähtöyhteen alapuolella, punaisella merkityllä alueella.

Jos alaosan lämpömittaus, TE10, pintalämpömittaus ulkovaipan pinnassa, on kuvan osoittamalla korkeudella, tarkoittaa tämä sitä, että mittaus mittaa tulistimen lämpötilaa ja ohjaa pumpun käyntiä tulistimen eikä alaosan vesitilan lämpötilan mukaan kuten pitäisi.

Kuvassa punaisella merkityllä alueella välitilan lämpötila nousee nopeimmin aiheuttaen pätkäkäyntiä.

"Vanhat V-miehet" käykääpä mittaamassa kuvassa sinisellä merkityt korkeusasemat ja miettikää samalla mitenkä voisi varmistua, että välitilan ylimmässä osassa ei ole ilmaa.

ATS

Tässä mittoja:

- LJ 1:n paluuyhde7cm
- LJ 1/2:n lähtöyhde (kolmitieventtiili)  94cm
- Lämpömittauksen anturi (TE10) 115cm ?!? TE9 ?!?
- Kaksoivaipan katto 120cm
- Varaajan ulkohalkaisija 68cm

Sähkövastus on miltei säiliön pohjassa. Sen punainen kytkentäkotelo näkyy kun ottaa suojalevyn pois. (siellä missä on kompura ja maapiirin pumppukin)

Säiliön puolipallon muotoiset ala- ja yläosa ovat korkeudeltaan noin 10cm joten koko säiliön korkeus on n. 130cm

Tuosta TE10 paikasta en ole 100% varma. Se voi kyllä olla tuo TE9 mikä näkyy kuvassa. TE10 voisi sitten olla sen kiinteän seinän takana jota ei pääse näkemään.

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #161 : 23.11.10 - klo:18:28 »
Lainaus
Soitin nyt kuitenkin asennuksen tehneeseen putkifirmaan ja sieltä tulee asentaja perjantaina 3.12.
Saattaisi olla jatkossa hyötyä jos putkimies merkkaisi putkilinjoja.
Vaikka  maalarinteippi putkeen ja tussikynällä lyhenne ja virtaussuunta.Kun ilmeisesti joutuu selvittämään putkien kytkennät niin merkkaus samalla.Jossain vaiheessa sitten oikeat merkintätarrat
esim
-LV1 meno-->
-LV1 paluu <--
-LV2 meno <---
-LV2 paluu  ---->
-Lämmin käyttövesi ---->
-Lämmin käyttövesi kierto <---
-Kylmä vesi varaajalle ----->
jne jne.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Bnu

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #162 : 23.11.10 - klo:19:31 »
Lainaus
Ei kai tuossa nyt käy niin, että naapuri pumppaa kaivoa ajoittain tyhjäksi ?!

Pahoittelen epämääräistä ilmaisuani, tarkoitin yhteistä vesikaivoa, maalämpökaivo on oma.

Lainaus
Mitäs tuo ylimääräinen KV-pumppu tekee? LÄ:ssä on yksi sis.rakennettuna ja kuvassa vielä kaksi (yksi varmaan kosteiden tilojen lämmitykseen). Ovat sähkönkulutuksesta päätellen (130W) vielä kaikki täysillä.
Mikä näistä on ylimääräinen?

Lainaus
Ja kaikki vain sen vuoksi ettet laita asetuksia kymmnellä napin painalluksella kuntoon  Silmänisku

Minä olen tosiaan näissä ihan ummikko mutta olen jotenkin aistinut sellaisena yhteisenä konsensuksena että tarkistan nuo muut asiat ensin ja jos kaikki on kunossa niin sitten tehdään ohjeidesi mukaan, jotta nähdään mikä vaikuttaa mitenkin. Voin toki ne muuttaa samoin tein mutta ymmärtääkseni ainakin paljon tähän aikaa ja vaivaa laittaneen Seppaantin olevan tätä mieltä. Ihan varmasti Sailor teen niinkuin täällä neuvotaan, mutta järjestys on itselleni vähän epäselvä.

Lainaus
Onko tuo vesikaivo oma erillinen kaivo vai otetaanko vesi lämpökaivosta?
Mitä muuta yhteistä teillä on?
Kumman sähkömittarin kautta näiden sähkö kulkee?
Vesi otetaan ihan erillisestä kaivosta ja muuta yhteistä ei ole kavion lisäksi kuin raja. Vesipumpun sähkö menee meiltä.

Kiitos kaikille neuvoista ja kärsivällisydestä!

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #163 : 24.11.10 - klo:18:44 »
Moi!

Sähkömiestuttavani kävi ja pohtimaan jäätiin. Tässä vähän tuloksia.

Pihtimittarilla ensimmmäisen vaiheen mittauksessa käynnistyessä arvo oli 6.62A ja lopussa 7.54A.

Ylikuumenemissuojan toiselle navalle tuli 230V mutta lähtevälle vain 66V. Ei näyttänyt se ylikuumenemissuoja pompsahtaneen mutta ehkä se on .

Sit liittyen tuohon Matiaksen kaavioon niin seuraavat tiedot kirjasin.

Rele kakkosen 71:lle jännite tulee.

K2:n navoille ei jännitettä. Rele 1 navoille 74 ja 75 ei tule jännitettä. K4 navoille 11 ja 14 ei tule jännitettä. X2 navoille 24 ja 25 ei tule jännitettä.

Kun sulakkeen ottaa pois niin X1 liittimen nvaoissa 21 ja 22 ei jännitettä.

Kokeiltiin poistaa ylikuumenemissuojan toisen navan johto, kompura pyörähti hetken mutta sammui n. 5 sekunnin kuluttua. Vastus antoi 1.67 ohmia.

Pitänee kutsua joku vaihtamaan tuo ylikuumenemissuoja vai mitä? Osaisikohan Lämpöässän huolto tehdä tuon kaiken vai tilaanko edelleen tuon paikallisen LVI-liikkeen?

Kiitos kaikille, tiedoista kiitollisena

Bnu

[edit]Pitäisikö tässä vaiheessa odotellessa kokeilla nyt noita Sailorin asetuksia ja katsella muutoksia trendistä? :-?[/edit]
« Viimeksi muokattu: 24.11.10 - klo:18:46 kirjoittanut Panu »

Paikalla seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #164 : 24.11.10 - klo:19:40 »
Lainaus
Muokattu:
Pitäisikö tässä vaiheessa odotellessa kokeilla nyt noita Sailorin asetuksia ja katsella muutoksia trendistä?
Kannattaa tehdä nuo "Sailorin" ehdottomat säädöt, koska vastuksen kanssa näyttää vielä aikaa kuluvan.

Kirjaa tarkkaan ylös
-tehdyt muutokset
sekä edelleen päivittäin
- sähkömittarien lukemat
-lämpöpumpun käyntiaika
-ulkolämpötila.
- muut asiaan mahdollisesti vaikuttavat seikat.

Lähden viikoksi lomailemaan. On mukava nähdä palattua mitenkä asiat ovat edenneet.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #165 : 24.11.10 - klo:20:06 »
Nyt on laitettu arvot uusiksi, eli

-20 32

0 28

20 20

Ylä 39
alamin 28
alaero 10

Odotellaan mielenkiinnolla!

Kiitos taas

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #166 : 24.11.10 - klo:21:20 »
Lainaus
Ylikuumenemissuojan toiselle navalle tuli 230V mutta lähtevälle vain 66V. Ei näyttänyt se ylikuumenemissuoja pompsahtaneen mutta ehkä se on .
Siitäpä on ohjaus poikki.Pitäisi tutkia tarkemmin.Vastus ei mene päälle jos ylikuumenemissuoja/termostaatti on auki.Voi olla että varaajan veden lämpö on niin korkea että termostaatti on sen takia auki,tämä olisi normaalia.Pitäisi ottaa ulos ja tutkia tarkemmin.
Mikähän teillä on käyttöveden lämpötila?

Lainaus
Rele 1 navoille 74 ja 75 ei tule jännitettä.
Johtuu tuosta ylikuumenemissuoja/termostaatti piirin tilasta(auki)

Lainaus
Pitänee kutsua joku vaihtamaan tuo ylikuumenemissuoja vai mitä? Osaisikohan Lämpöässän huolto tehdä tuon kaiken vai tilaanko edelleen tuon paikallisen LVI-liikkeen?
Luulisi Lämpöässän huolto olevan pätevin tuohon hommaan,huoltosähköasentaja osaa myös.

Lainaus
Kokeiltiin poistaa ylikuumenemissuojan toisen navan johto, kompura pyörähti hetken mutta sammui n. 5 sekunnin kuluttua. Vastus antoi 1.67 ohmia.
Ei pitäisi liittyä kompressorin toimintaan ,pelkästään vastuksen ohjaus menee ylikuumenemissuojan kautta.Tuossa on mekaaninen kosketin joka on auki tai kiinni.Oliko nähtävissä että olisi kastunut?

Lainaus
Pihtimittarilla ensimmmäisen vaiheen mittauksessa käynnistyessä arvo oli 6.62A ja lopussa 7.54A.
Käyntijakson alussa ottoteho n 4,2kw ja lopussa n4,7kw.

edit:Mikähän käyttöveden lämpötila mahtaa olla.Nuo "oireet" voisi johtua siitäkin että käyttöveden asetusarvo on niin korkea että termostaatti(ylkikuumenemissuoja) on sen takia auki.
Saattaa myös liittyä suureen sähkön kulutukseen.

edit 2 (netti pätkii myrskyn takia)

edit 3:Termostaatti/ylikuumenemissuoja
« Viimeksi muokattu: 24.11.10 - klo:22:28 kirjoittanut mattiolavi »

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #167 : 24.11.10 - klo:22:43 »

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #168 : 24.11.10 - klo:23:44 »
Lainaus
Kyllä tässä alkaa tulla sellainen kokonaiskuva että on ehkä järkevintä keskeyttää sähkövian etsiminen ja syventyä lämpöpumpun asetusten  ja toimintalämpötilojen selvittämiseen ja säätämiseen.
Useassa kohtaa vaikuttaa että lämpöpumpun asetuslämpötilat on tosi korkealla.
Liian korkea toimintalämpötila lämpöpumpulla aiheuttaa:
-kasvaneen sähkönkulutuksen
-korkea lauhtumispaine kuormittaa kompressoria (4,2-4,7kw)
-korkea lämpötila käyttövesivaraajassa pitää termostaatti/ylikuumenemissuojan kosketinta nyt auki ja
termostaattiosan kosketin sulkeutuu kun käyttöveden lämpö on järkevissä arvoissa.
Tälle ei siis kannata tehdä mitään ennenkuin on tiedossa termostaattiin vaikuttavan veden lämpötila ja manuaalista on tarkistettu missä lämpötilassa termostaatti katkaisee vastuksella lämmittämisen.
Mitähän käyttöveden lämpötila mahtaa olla?(celsius asteina)

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #169 : 25.11.10 - klo:18:35 »
Moi!

Ensimmäinen vuorokausi uusilla asetuksilla menty. Kylpyhuone ja kodinhoitohuone oli menneet aika kylmäksi, joten emännän käskystä piti laittaa vähän lisää lämpöjä sinne eli kakkospiiriin, se tapahtui kello 16.

Laskin nyt uusilla asetuksilla kuumaa vettä ja sen lämpötila näytti olevan 48 astetta. Tässä kuvaa oumanista:

http://www.aijaa.com/v.php?i=7098571.jpg

Päiväsähköä mennyt 33KWh
Yösähköä 12 KWh
Kompressori ottanut ohlssonin mukaan tuosta 27 KWh
Kompressori käynyt 7 tuntia

Tuon mukaan nyt kompressori kuluttanut siis noin 8KWh vähemmän vuorokaudessa. Eli oikein hyvä!

Vedin nyt tuon sulakkeen taas irti mutta ei inahdustakaan K3- kontaktorissa. (enpä olisi uskonut joskus puhuvani näin, mulla on ollut hyvät opettajat  ;) )

Seurataan, mutta...

Mitäs sitten, tilaanko lämpöässän miehen, lvi-liikkeen? Vai pannaanko jäihin?

Kiitosta!

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #170 : 25.11.10 - klo:19:26 »
Lainaus
  17.11.2010  Tämän päivän lukemat
Kokonaispäiväsähkö 42KWh
Kokonaisyösähkö 12KWh
Lämpöpumpun osuus kulutuksesta 34 KWh
Pumppu käynyt 7 tuntia
Ulkolämpötilan keskiarvo -5 astetta.

Lainaus
25.11.2010 Päiväsähköä mennyt 33KWh
Yösähköä 12 KWh
Melkoinen muutos kotiinpäin kulutuksessa :)
Trendin mukaan vrk:n keskilämpötila nyt n -10 astetta.
Tuo 27kwh kompressorin kulutus alkaa olla normaaliluokkaa näillä keleillä.Talon sähkönkulutus lämmityksen ja lämpimän käyttöveden  osalta  on nyt 1,12kw/h tällä -10asteen ulkolämpötilalla.
Kannattaisko nyt jonkin aikaa ihan vaan katsella.
Voisitko kerran vrk:ssa trendin käyrät.

Lainaus
Laskin nyt uusilla asetuksilla kuumaa vettä ja sen lämpötila näytti olevan 48 astetta
Mittasitko hanasta tulevan veden lämpötilaa?

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #171 : 25.11.10 - klo:19:33 »
Moi!

Hanasta tulevan veden lämpötilaa mittasin. Saunottiin ja kun oli lasten vuoro suihkutella niin ei enää lämmin vesi riittänyt. Miten saisin sitä ihan hitusen lisätyksi?

Mutta joo, katsotaan mitä tuleman pitää, postailen kyllä kuvia jos te vaan jaksatte! :)

Bnu

Poissa maajussijussi.

• Täysjäsen
  • V10/190m/185m2
« Vastaus #172 : 25.11.10 - klo:21:25 »
Lainaus
Moi!

Hanasta tulevan veden lämpötilaa mittasin. Saunottiin ja kun oli lasten vuoro suihkutella niin ei enää lämmin vesi riittänyt. Miten saisin sitä ihan hitusen lisätyksi?

Mutta joo, katsotaan mitä tuleman pitää, postailen kyllä kuvia jos te vaan jaksatte! :)

Bnu

Nythän tuossa täytyy ymmärtääkseni lähteä pikkuhiljaa nostamaan YläMinimiä joka sinulla on nyt ilmeisesti 39C. Muihin arvoihin en koskisi. YläMin vaikuttaa juuri tuohon lämpimään käyttöveteen. Eli nosta YläMin aste pari alkuunsa ja katso trendistä mihin ylälämmöt nousee.

Poissa maajussijussi.

• Täysjäsen
  • V10/190m/185m2
« Vastaus #173 : 25.11.10 - klo:21:39 »
Unohdin mainita että tuo 39C YläMin arvona on tosi matala. Mutta sehän onkin vain alkuarvo josta lähdetään liikkelle pikkuhiljaa nostamalla sitä kunnes lämminkäyttövesi on riittävän lämmintä.

P.S. Katso tämän ketjun alkupään tarinointia aiheesta. Siellä on Sailorin, Seppaantin ja kumppaneiden ohjeita ja kommentteja aiheesta. Niillä neuvoilla sain omankin pumpun parempaan vireeseen.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #174 : 25.11.10 - klo:23:13 »
Lainaus
Moi!

Bnu

Kun tiedät että illalla saunotaan niin nostat alaminimin tuntia ennen 40 asteeseen. Tällöin koko pönttö on täynnä kuumaa vettä...itse teen sen jo paria tuntia ennen, jolloin tulee suoritettua varmasti myös legionellatappo (just in case).

Voi sen tehdä toki nostamalla yläminiminkin +55 asteseen, mutta tällöin tulee noita "kaikki rajoittimeen" käyntijaksoja, jotka eivät kyllä voi olla kovin terveellisiä.

Kuriositeettinä: normaalisti pumppuni vie 105-110W molemmat KV-pumput täysillä ja vanha Celeron 700 läppäri trendaamassa. Pelkkä liuospumppu mukaan niin kulutus on 660W (pumpussa on 480W:n nimellisteho). Olisko vähän syvä kaivo (220m) kun vie 550W?

Käyntijakso alkaa vie 5280W...päättyen 6300W tienoille. Kun tekee "kaikki rajoittimeen" vedon niin maksimi 7268W. Siksi sinne rajoittimeen asti ei kannata vetää.

Sulla oli noita epätaloudellisia käyntijaksoja silloin ekassa kuvassa 3-4kpl.

Nyt sinun kannattaa jonkin ajan kuluttua vähän tutkailla noita sun KV-pumppuja. Jos sulla ei ole Trenditietokonetta maalämmön kanssa samassa mittauksessa niin sulla hupenee turhaan 50-80W koko ajan (yli 500kWh/vuosi -> 50 euroa). Sinulla on niin paljon pienempi talo ja yhdessä kerroksessa ettei voi olla perusteltua kierrättää lattioissa vettä tuota vauhtia.

Mitä se sinun yksi extra kiertovesipumppu tekee, joka kuvissa on?

Jani
« Viimeksi muokattu: 25.11.10 - klo:23:14 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa maajussijussi.

• Täysjäsen
  • V10/190m/185m2
« Vastaus #175 : 25.11.10 - klo:23:47 »
Lainaus
Lainaus
Moi!

Bnu

Kun tiedät että illalla saunotaan niin nostat alaminimin tuntia ennen 40 asteeseen. Tällöin koko pönttö on täynnä kuumaa vettä...itse teen sen jo paria tuntia ennen, jolloin tulee suoritettua varmasti myös legionellatappo (just in case).

Voi sen tehdä toki nostamalla yläminiminkin +55 asteseen, mutta tällöin tulee noita "kaikki rajoittimeen" käyntijaksoja, jotka eivät kyllä voi olla kovin terveellisiä.

Kuriositeettinä: normaalisti pumppuni vie 105-110W molemmat KV-pumput täysillä ja vanha Celeron 700 läppäri trendaamassa. Pelkkä liuospumppu mukaan niin kulutus on 660W (pumpussa on 480W:n nimellisteho). Olisko vähän syvä kaivo (220m) kun vie 550W?

Käyntijakso alkaa vie 5280W...päättyen 6300W tienoille. Kun tekee "kaikki rajoittimeen" vedon niin maksimi 7268W. Siksi sinne rajoittimeen asti ei kannata vetää.

Sulla oli noita epätaloudellisia käyntijaksoja silloin ekassa kuvassa 3-4kpl.

Nyt sinun kannattaa jonkin ajan kuluttua vähän tutkailla noita sun KV-pumppuja. Jos sulla ei ole Trenditietokonetta maalämmön kanssa samassa mittauksessa niin sulla hupenee turhaan 50-80W koko ajan (yli 500kWh/vuosi -> 50 euroa). Sinulla on niin paljon pienempi talo ja yhdessä kerroksessa ettei voi olla perusteltua kierrättää lattioissa vettä tuota vauhtia.

Mitä se sinun yksi extra kiertovesipumppu tekee, joka kuvissa on?

Jani

Pitääkö tuossa nyt kuitenkin ensin nostaa hieman YläMinimiä (jos on nyt 39) ennen kuin nostaa AlaMinimin 40een ? Muutenhan tuo Bnu:n pumppu menee kaiketi ns. "kesäastuksille" kun AlaMin > YläMin ?!

Toisekseen, ei kai tuota YläMinimiä ole tarkoitus ihan noin alas jättää, vai kuinka ?

P.S. Pitääpä itsekin kokeilla ennen saunaa nostaa AlMin 40een.

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #176 : 26.11.10 - klo:00:18 »
Lainaus
Nyt on laitettu arvot uusiksi, eli

-20 32
0 28
20 20
Ylä 39
alamin 28
alaero 10

Odotellaan mielenkiinnolla!

Kiitos taas

Lainaus
25.11.2010 Päiväsähköä mennyt 33KWh
Yösähköä 12 KWh

Nyt kannattaa kirjata nuo ja muutkin asetukset muistiin ja miksei asetuksien muutos ja sen vaikutuskin.Kun ainakin näin varttuneemmalla iällä on osoittautunut että moniulotteiset muuttuvat asiat pysyy paremmin tallessa paperilla kuin muistissa ja jos jostain syystä on palattava tämän päivän asetuksiin niin muistiinpanoista on helppo tarkistaa miten ne oli. ;)

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #177 : 27.11.10 - klo:09:55 »
Moi!

Eilen pääsin kirjaamaan vata pari tuntia myöhässä mutta nyt oli heikennystä olennaisesti  :(

Kokonaissähkönkulutus 76KWh (sauna päällä pari tuntia, pari suihkukertaa ja lasten kylvetys)
Pumppu kulutti tuosta 44 KWh ja oli päällä 10H

Kodinhoitohuone joka ymmärtääkseni kuuluu tuohon L2 piiriin on tosi kylmä (19 astetta) ja säädin tuota käsitermostaattia korkeammaksi taas, katsotaan auttaako. Vai pitäisikö mieluummin hakea säätöjä tuolla alaminillä..?  :-?

Maanantaihin mennessä pitäisi päättää tilaanko putkimiehen tarkastataan kaiken, pystyyköhän yksi mies tuohon kaikkeen, katsomaan iv-koneenkin säädöt ja lämmöt?

Sähkömiestuttavani oli sitä mieltä, että kannattaisi vaihtaa koko ylikuumenemissuoja. Sanoitte, että viallinen toiminta johtuisi korkeasta käyttöveden lämmöstä mutta kun nyt sitä on laskettu ja silti kontaktori ei vedä eikä vastus mene päälle.

Tässä ouman-dataa:

http://www.aijaa.com/v.php?i=7104565.jpg

Kiitos teille ja hauskaa viikonloppua!

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #178 : 27.11.10 - klo:10:56 »
Lainaus
Sähkömiestuttavani oli sitä mieltä, että kannattaisi vaihtaa koko ylikuumenemissuoja. Sanoitte, että viallinen toiminta johtuisi korkeasta käyttöveden lämmöstä mutta kun nyt sitä on laskettu ja silti kontaktori ei vedä eikä vastus mene päälle.
Kyllä ihan asiallinen mielipide.Olisi kuitenkin helppo testata ensin  tuon ylikuumenemissuojan toiminta jos sen irroittaa ja mittaa liittimien 1-3 välin ohmilla niin siitä näkisi pysyykö kosketin auki myös huonelämpötilassa.
Kunnossa olevassa kosketin liittimissä 1-3 menee kiinni.
Siinä on kiinteästi nestekapillaari anturi joka on paikoillaan ollessa vastuspaketin keskellä olevassa anturitaskussa varaajan vesitilassa  ja tulee mukana ulos kun ylikuumenemissuojan irroittaa.
Jos liittimien 1-3 väli menee kiinni huonelämpötilassa niin sitä voisi lämmittää esim hiustenkuivaajalla varovasti puhaltamalla niin jossain lämpötilassa kosketin avautuu.
Liian kuuma puhallus rikkoo ylikuumenemissuojan,eli max 100 asteeseen tohtii kuumentaa.
Tuossa on myös toimintalämpötilan säätöruuvi jossa 1-5 asennoilla voidaan valita toimintalämpötila siten että 1 on alhaisin ja 5 on korkein,sen voisi myös testata.(Seppantin valokuvassa näkyi olevan kohdassa 5)
Kannattaa laittaa ylikuumenemissuojaan tulevat johdot vaikka sokeripalaan siksi aikaa kun testausta tehdään niin lämpöpumppu voi olla päällä eikä talo jäähdy turhaan.Voisihan tuossa tietysti testata myös vastuksen kontaktorin K3 toiminnen helposti kun laittaa ylikuumenemissuojan johdot yhteen sokeripalassa niin silloin kontaktorin pitäisi vetää kun lasiputkisulake avataan.Tämän testin jälkeen kannataa johdot laittaa erilleen sokeripalassa.Myöskin tuon ylikuumenemissuoja/termostaatin tämänhetkinen asetus voi vaikuttaa jos säätöruuvi on pienimmässä (1) asennossa.
Jos testauksissa selviää että ylikuumenemissuoja on varmuudella rikki,eli liittimet 1-3 väli pysyy auki säädöistä eikä kapillaarin lämmitys/jäähdytys vaikuta mitään niin sitten vaan uutta tilaamaan.Lämpöpumpun voi antaa käydä vaikka ylikuumenemissuoja puuttuu koska ilman sitä ainoastaan vastus ei toimi.Voi myös käyttää mallina vanhaa ylikuumenemissuojaa kun etsii uutta tilalle.
Nämä testaukset ihan vaan sentakia että sekin keljuttaa jos hankkii uuden varaosan eikä alkuvika (K3 ei vedä) häviä vaan vika onkin muualla.Luultavasti ainakinLämpöässältä saa noita varaosana tai ainakin malli ym tiedot tai sähkönumeron joilla voi tilata paikallisesta LVI huoltoliikkeestä.
Kokonaistilannehan teillä vaikuttaisi olevan se että suuri sähkönkulutus johtuu lämpöpumpun säädöistä joihin varmaan saat opastusta täältä niihin perehtyneiltä ja osaavilta jäseniltä.Lämmitysvastus on varsinaisesti varalla jos lämpöpumppuun tulee sellainen häiriö ettei sitä voi käyttää niin sitten lämmitys hoituu vastuksella.Lämmitystehoa tuossa Lämpöässässä näyttää oleva vaikka muille jakaa niin tuskin tulee niin kovia pakkasia että tarvitsisi vastusta lisälämmön tuottamiseen.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #179 : 27.11.10 - klo:12:21 »
Lainaus

Pitääkö tuossa nyt kuitenkin ensin nostaa hieman YläMinimiä (jos on nyt 39) ennen kuin nostaa AlaMinimin 40een ? Muutenhan tuo Bnu:n pumppu menee kaiketi ns. "kesäastuksille" kun AlaMin > YläMin ?!

Toisekseen, ei kai tuota YläMinimiä ole tarkoitus ihan noin alas jättää, vai kuinka ?

P.S. Pitääpä itsekin kokeilla ennen saunaa nostaa AlMin 40een.

Se tuossa juuri onkin tarkoitus että estetään koneen käynnistyminen yläminiminin vuoksi muutoin kuin "äärimmäisessä hädässä". Yläminimin mukaan käynnistyminen tarkoittaa vanhassa V-mallissa (aivan kovimpia pakkasia lukkunottamatta) sitä että koko pönttö puhalletaan kuumaksi ja kompressorin käynnin katkaisee suojausasetus kun alalämpö kipuaa +55 asteeseen.

Tämä johtuu kaksoisvaippavaraajan rajallisesta kyvystä luovuttaa lämpöä siihen käyttövesisäiliöön.

Maalämmössä ei kannata tuottaa yhtään sen kuumempaa vettä kuin välttämättä tarvitsee.

Lainaus
Kodinhoitohuone joka ymmärtääkseni kuuluu tuohon L2 piiriin on tosi kylmä (19 astetta) ja säädin tuota käsitermostaattia korkeammaksi taas, katsotaan auttaako. Vai pitäisikö mieluummin hakea säätöjä tuolla alaminillä..?  :-?

Kun alaminimi ei ole enää järjettömän korkea niin nyt sitten vain lattialämmityksen säätöjen kimppuun. Useassa talossa lattialämmityksen esisäädöt on tekemättä ja voipunut rakentaja on vain nostanut säiliön lämpötilaa kompensoidakseen puuttuvia säätöjä.

Periaate on että kaikki termostaatit täysille ja lämpökäyrällä sekä lattialämmityksen jakotukkien esisäädöillä haetaan oikea toiminta. Ilman esisäätöä suurin virtaus ohjautuu automaattisesti lyhyimpään piiriin, jossa on pienin vastus.

Katseleppa lattilämmityksen suunnittelupapereita, josko löytyisi. Warmiaan tuon säädön tekeminen on itsekkin tosi helppoa, jos vain paperit on tallella.

Voisit vastata kysymyksiin joita sinulle esitän: [size=14]Mitä se yksi "ylimääräinen" kuvissa näkyvä kiertovesipumppu tekee[/size] http://www.aijaa.com/v.php?i=7087287.jpg

« Viimeksi muokattu: 27.11.10 - klo:18:30 kirjoittanut sailor »

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #180 : 27.11.10 - klo:13:37 »
Lainaus
Mitäs tuo ylimääräinen KV-pumppu tekee? LÄ:ssä on yksi sis.rakennettuna ja kuvassa vielä kaksi (yksi varmaan kosteiden tilojen lämmitykseen). Ovat sähkönkulutuksesta päätellen (130W) vielä kaikki täysillä.

Mikä näistä on ylimääräinen?

Eli Sailor kysyin sinulta jo aiemmin, että mikä noista on se  ylimääräinen? Voisitko merkata sen kuvaan.

Kiitos!

EDIT: Tuo lähin punainen pumppu on lämimän käyttöveden kierto, se on poissa päältä.

LISÄÄ EDITTIÄ: kannattaako tuo LÄmpöässän vasemman sivuoven takana oleva pumppu pitää asennossa 1,2 vai kolme? Oli asennossa kolme mutta vaihdoin nyt kakkoselle?

ja KIITOS!
« Viimeksi muokattu: 27.11.10 - klo:17:27 kirjoittanut Panu »

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #181 : 27.11.10 - klo:18:54 »
Moi!

Ja tämän päivän tiedot:

Koko talo vienyt päivällä 37KWh ja yöllä 17KWh. Yhteensä siis 54 KWh, pikkuisen noussut tuo yösähkön osuus.

Kompura käynyt 8 h ja sen sähkönkulutus ohlssonin mukaan 31KWh.

Tässä trendin tietoa. Huomasin päivällä että Trendin softa näyttää ihan mitä sattuu kellonaikoja vaikka sekä teitokoneen että lämpöpumpun kellot on kohdallaan. Suurinpiirtein nuo ajat täsmää kun lisäät trendin näyttämään +5 tuntia, eli trendin kuva 13=18 oikeaa aikaa.http://www.aijaa.com/v.php?i=7107169.jpg

Tänään lämmitetty aitokiuas ja takka. Se minua ymmärtämätöntä aina ihmetyttää kun tuo pumppu tuntuu käyvän aika samaan tahtiin olin sitten lämmittänyt takkaa tai saunaa tai en. Sisälämpötila nousee takan lämmityksen jälkeen 25 mutta pumppu vaan käy, sitten kun ei lämmitä niin paleltaa mut pumppu käy.

Hei, järjestetään Matias, Sailor, Maajussi ja Seppaant yms. pikkujouluaivoriihitalkoot Kuopiossa, pohditaan päivä näitä ja mä tarjoan  ;D

« Viimeksi muokattu: 27.11.10 - klo:19:06 kirjoittanut Panu »

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #182 : 27.11.10 - klo:21:47 »
Havainnollistetaan säätömuutosten vaikutusta.Tuossa on nähtävissä lämpöpumpun kulutus kw/h.Pumppu tuottaa nyt tarvittavan lämpötehon yli 30%pienemmällä ottoteholla.Aikamoinen vaikutus noilla säädöillä.

edit:Jos pumppu käy vuodessa yhtämonta tuntia kuin edellisvuosina niin vuosikulutus alenee samassa suhteessa näillä säädöillä

« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo:09:01 kirjoittanut mattiolavi »

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #183 : 28.11.10 - klo:20:03 »
Moi!

Trend-softa oli kaatunut joten ei käyrää viime vuorokaudelta.

Kokonaissähköä mennyt 45KWh ja siitä lämpöpumppu haukannut 30 KWh, eli kai aika sopivasti -14 asteen pakkaselle. Eilen tosin siis takka ja aitokiuas.

Pumppu käynyt 7 h.

Kauimmaiset huoneet ovat tosiaan aika viileitä, pitäisikö pitää se putkimiehen visiitti vai yrittää ilman, tiedä häntä.

Kiitos taas,

Bnu

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #184 : 29.11.10 - klo:19:07 »
Moi!

PAkkanene kiristyy ja pumppu jauhaa.

Pyykkipäivän sähkön kokonaiskulutus 71 KWh josta lämpöässä haukkasi 43 KWh. Kompuran käyntiaika 11h!

Nostin aamulla käyrää +33 kun on viileätä sisällä, vai oisko pitänyt nostaa alaminiä.

Ja tärkeä kysymys, tappaako tämä V9 legionellan kuumentamalla joskus veden vai pitääkö se tehdä itse?

Tässä käyrää, miltä näyttää?
http://www.aijaa.com/v.php?i=7118045.jpg

Kiitos!

Nyt perjantaihin asti reissussa, palataaan asiaan!
« Viimeksi muokattu: 29.11.10 - klo:19:07 kirjoittanut Panu »

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #185 : 29.11.10 - klo:20:56 »
Parin päivän ottoteho 3,9-4,2 kw,tämä ottoteho alkaa nyt pysyä normaali alueella 25.11 tehdyn säätömuutoksen jälkeen.

Lainaus
tappaako tämä V9 legionellan kuumentamalla joskus veden vai pitääkö se tehdä itse?

Käyttövesi näkyy trendin mukaan olen jatkuvasti yli +50 joten ei syytä huoleen
Legionellasta:"Suurin osa elinkykyisistä legionelloista tuhoutuu muutamassa tunnissa 50 °C:ssa. Tasaisesti 60 °C lämpöinen vesiympäristö ei enää sisällä eläviä legionellabakteereja."

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elinymparisto/vesi/kiinteistojen_vesijarjestelmat/ymparistotekijat

justus01

• Vieras
« Vastaus #186 : 29.11.10 - klo:21:54 »
Lainaus

Ja tärkeä kysymys, tappaako tämä V9 legionellan kuumentamalla joskus veden vai pitääkö se tehdä itse?

Tuohon tekee kierukalla käyttöveden. Eli ei pääse legionella käyttövedessä lisääntymään vaikka ei vettä kovin kuumaksi lämmittäisikään.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #187 : 30.11.10 - klo:08:21 »
Lainaus
Tuohon tekee kierukalla käyttöveden. Eli ei pääse legionella käyttövedessä lisääntymään vaikka ei vettä kovin kuumaksi lämmittäisikään.

Ei tee tämä wanha malli.

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #188 : 03.12.10 - klo:12:59 »
Putkimiestä odotellessa vähän käyrää viime vuorokaudelta..

http://www.aijaa.com/v.php?i=7134110.jpg

30.11. oli pumppu näköjään käyttänyt ylälämpöjä 55 asteessa joten tuo lienee se legionellatappo.

Noista kiertovesipumpuista, pidänkö siis maalämpöpumpun kierron asennossa 1,2 vai 3?

Kiitos!

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #189 : 03.12.10 - klo:14:17 »
Lopahtiko kuuma käyttövesi eilen klo 17.30 ja 20.30 aikoihin?
Olisko saatavilla lämpöässän sähkönkulutus ja käyntiaikatietoja.
Esim edellisistä lukemista tähän päivään.Pidempi lukemien aikaväli (2-3vrk) olisi parempi kun määritetään lämpöpumpun ottotehoa.
Onko talossa nyt normaaliset sisälämpötilat?

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #190 : 03.12.10 - klo:14:53 »
Moi!

Ohlssoni oli kadottanut vanhat tiedot joten kertymää siitä en tiedä. 29.11. illalla kompressorin käyntitunnit 2413 ja nyt 90 tuntia myöhemmin käyntilukema 2444 eli käyttötunteja tullut tuossa ajassa 31.

Mutasihti oli puhdas, käyttövesivaraajan varoventtiilit ei vuoda. IV-kone toimii oikein. Kovasti ihmetteli hänkin Lämpöässän käyttämää energiamäärää, sanoi että hänen mukaansa normaali sähkölämmitteisen talon lukema.

Ja tosiaan llämmin vesi oli loppunut eilen illalla kahden ihmisen suihkun ja lasten kylvetyksen aikana, joten ei ollut vaimo tyytyväinen. Saisikohan tuohon jonkun automatiikan että se kello 18 nostaisi tuon alaminin Sailorin ehdottamaan 40:een.. On aika hölömöä joka päivä mennä tuonne naputtelemaan ensin arvo ylös ja sitten alas.

Eli mietintä jatkuu..

Paikalla seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #191 : 03.12.10 - klo:17:49 »
Paljon on vettä virrannut Vantaassa ja Teneriffalla myrskynnyt......

Ainoa mitä viikon aikana on ilmennyt on se, että Lässän ottama teho on pudonnut jonkin verran.

Seuraavassa pari kommenttia

Lainaus
Käyttöveden korkeasta lämpötilasta se ei voi johtua, koska vastus on varaajan pohjassa missä on kylmää käyttövettä, jota lämmittää lämmönjaosta palaava n. 25C vesi. Veden lämpötila korkeintaan 20-30C.

Lainaus
Tänään lämmitetty aitokiuas ja takka. Se minua ymmärtämätöntä aina ihmetyttää kun tuo pumppu tuntuu käyvän aika samaan tahtiin olin sitten lämmittänyt takkaa tai saunaa tai en. Sisälämpötila nousee takan lämmityksen jälkeen 25 mutta pumppu vaan käy, sitten kun ei lämmitä niin paleltaa mut pumppu käy.

Mikäli talossa ei ole lämpöpumppua ohjaavaa huonelämpötilan mittausta, ei Lässä tiedä mitä pirtin puolella tapahtuu.
Joko lämmitetään takkaa ja aitokiuasta tai tuuletetaan kaikki ovet ja ikkunat auki, ajaa Lässä vain käyrän mukaista vettä lämmönjakoon.

Kulutuslukemia ja ulkolämpötiloja kaivataan edelleen

ATS
« Viimeksi muokattu: 03.12.10 - klo:17:51 kirjoittanut seppaant »
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m

Paikalla seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #192 : 04.12.10 - klo:19:13 »
http://[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=7139142.jpg][IMG]http://i3.aijaa.com/b/00406/7139142.jpg[/IMG][/url]
Tein tässä joutessani aiempiin mittauksiini perustuvan yhteenvedon.
Kuvassa on lauhtumislämpötilan funktiona
- Ottoteho kaikkine apulaitteineen
- Pelkän kompressorin ottoteho
- Ottotehon kasvu prosentteina, kun nollakohdaksi otetaan lauhtumislämpötila 35C

Mitakset on tehty kun kaivosta tuleva vesi on ollut 4,5 - 5,5 C

Lauhtumislämpötilana käytetään lauhduttimelta poistuvan veden lämpötilaa. Tämä ei tarkalleen ole oikea arvo mutta paras käytettävissä oleva.

Kuvasta nähdään, jos lauhtumislämpötila nousee 35 -> 40C, kasvaa kompressorin ottoteho 9%.
Jos lämpötila nousee 35 -> 50C, nousee kompressorin ottoteho jo 22%.

Tämäkin osoittaa, että kannattaa ajaa mahdollisimman matalalla lauhtumislämpötilalla.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #193 : 04.12.10 - klo:20:07 »
Moi!

Jostain syytä oli taas trend kaatunut mutta tässä viime vuorokauden muut tiedot.

-11 ollut pakkasta ja koko talon sähkönkulutus 54 KWh ja maalämpöpumpun kulutus 45KWh. Kompuran käyntitunnit vuorokaudessa 9.

Nostin alaminiä äsken 30:een jotta saisi taloon vähän lisää lämpöä, liekö ollut hölmö temppu?

Kiitos Seppaan vaan mielenkiintoisesta analyysistä, mä jatkan tietojen postailua.

Kiitos..

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #194 : 04.12.10 - klo:20:12 »
Lainaus
Kuvasta nähdään, jos lauhtumislämpötila nousee 35 -> 40C, kasvaa kompressorin ottoteho 9%.
Jos lämpötila nousee 35 -> 50C, nousee kompressorin ottoteho jo 22%.
Valmistajien ilmoittamissa taulukoissa on luettavissa samansuuntainen muutos lauhdutuslämpötilan noustessa.
Samalla niissä kerrotaan että myös antoteho laskee kun lauhdutuslämpötila nousee.
Mistä antotehon pieneneminen johtuu?

Poissa Vepsa

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #195 : 04.12.10 - klo:20:53 »
Nostin alaminiä äsken 30:een jotta saisi taloon vähän lisää lämpöä, liekö ollut hölmö temppu?

Moi
Jos haluat torppaan lisää lämpöä täytyy nostaa säätökäyrän asetusarvoja esim. 0 29 ja -20 34

-vepsa-

Poissa Matias

• Konkari
« Vastaus #196 : 04.12.10 - klo:21:06 »
Lainaus
maalämpöpumpun kulutus 45KWh. Kompuran käyntitunnit vuorokaudessa 9.

Nostin alaminiä äsken 30:een jotta saisi taloon vähän lisää lämpöä.
Melkoinen muutos ottotehossa.
-alamin 28,ottoteho n 4kw
-alamin 30,ottoteho n 5kw.(45/9=5kw)

Oletko kokeillut jäsen ´sailorin´vinkkiä?Siis ennen alamin korotusta.
Jostain syystä ottoteho näkyy kasvavan kilowatin kun nostaa alamin 2 astetta

Lainaus
Lähettäjä: sailor       Lähetetty: 27.11.2010 - 12:21:04
Kun alaminimi ei ole enää järjettömän korkea niin nyt sitten vain lattialämmityksen säätöjen kimppuun. Useassa talossa lattialämmityksen esisäädöt on tekemättä ja voipunut rakentaja on vain nostanut säiliön lämpötilaa kompensoidakseen puuttuvia säätöjä.

Periaate on että kaikki termostaatit täysille ja lämpökäyrällä sekä lattialämmityksen jakotukkien esisäädöillä haetaan oikea toiminta. Ilman esisäätöä suurin virtaus ohjautuu automaattisesti lyhyimpään piiriin, jossa on pienin vastus.

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #197 : 04.12.10 - klo:21:09 »
Lainaus
Melkoinen muutos ottotehossa.
-alamin 28,ottoteho n 4kw
-alamin 30,ottoteho n 5kw.(45/9=5kw)

Moi!

Tein sen muutoksen siis ihan juuri, tuo ei vielä ehtinyt vaikuttaa kulutukseen. Huomenillalla näkee tuon vaikutuksen. Putkimieskään ei säätöjä muutellut, ainoastaan makuuhuoneiden lattialämmityksen säädöt avattiin maksimille + nuo kertomani huoltotoimenpiteet.

Poissa Bnu

• Täysjäsen
« Vastaus #198 : 05.12.10 - klo:21:32 »
Moi!

Tosiaan kaikki termostaatit on täysillä ja nyt makkareiden, jotka olivat kylmimpiä jakotukit on likipitäen maksimissaan.

Tämän päivän tiedot:

Ouman: http://www.aijaa.com/v.php?i=7144804.jpg
(nyt näyttää kellonajatkin pitävän kutinsa)

Talon kokonaissähkönkulutus 53 KWh

Josta maalämpöpumppu haukkaa 40 KWh

Ja kompura käynyt 9h

Seppaan kyselit ulkolämpötilasta, se näkyy tuossa sinisellä käyrällä eli nyt ollut aamulla -13 ja illalla -7.

Huonelämpötila-anturin näyttö näyttää aina vaan nollaa trendisää joten sitä ei liene kytketty.

Vielä kysyisin tuon lämpimän käyttöveden ajastamisen mahdollisuutta mallissani?

Kiitos ja hyvää toista adventtia!

Poissa maajussijussi.

• Täysjäsen
  • V10/190m/185m2
« Vastaus #199 : 05.12.10 - klo:22:02 »
Lainaus
Vielä kysyisin tuon lämpimän käyttöveden ajastamisen mahdollisuutta mallissani?
Tietääkseni Lämpöässän Oumanilla et pysty ajastamaan käyttöveden kiertoa kun ei ole vapaita relelähtöjä. Minulla on vuorokausikello ohjaamassa ko. kiertopumppua. Yöllä pois ja päivälläkin pätkii käyntiä. Jos sinulla oli kiertopumppu asennettu kiinteästi niin silloin vrk -kellolla se ei onnistu.