Pitää muistaa, että vanhempi L-Ässän V-malli on aivan eri kone kuin uudempi V-malli. Ihmetyttää miksi on annettu sama tyypinimi täysin erilaisille koneille.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt vanhemmassa V-mallissa varaaja on kaksoisvaippasäiliö missä ulkovaipassa kierätää kylmäaine.
Yläosassa on tulistuksen poisto ja alaosassa lauhdutusosa.
Siis vähän samaan malliin kuin vaihtoventtiilikoneissa, joissa ulkovaipassa kiertää vesi.
Sisäsäiliön vesi kiertää lämmönjakopiireissä.
Käyttövesi tehdään sisäsäiliössä olevalla kierukalla.
Ilmeisesti vain osa sisäsäiliön vedestä on aktiivisessa varaajakäytössä.
Lasketaan varaajan aktiivinen tilavuus.
Teesalin käyrien mukaan pumppu keskimäärin
- käy 8 min 18s
- seisoo 7 min 54s
- Varaajan lämpötilaero 12C
-V-10:n teho on 10kW
- Talon ottama teho on 10kW*8,3min/(8,3+7,9)min = 5,12 kW
Pumpun seistessä varaajan aktiivisesta tilavuudesta otetaan siis 5,12 kW:n teho
Lasketaan "aktiivinen tilavuus)
-> 5,12kW=(m*12C*4,2kJ/kgC)/474s
-> m=48 kg
Varaajan tilavuudesta vain pieni osa on aktiivisessa käytössä.
Johtuuko se karkeasta rakennevirheestä vai lämpötilamittauksen huonosta sijainnista, mene ja tiedä.
Käyntiajan pidentämiseksi asetusarvoja muuttamalla saadaan vain hienosäätöä aikaan.
Ainoa keino millä saa kunnon muutoksia käyntiaikoihin on varaajatilavuuden kasvattaminen.
Nykyiseen varaajarakenteeseen tuskin voi muutoksia tehdä, ainoa ehkä lämpötilamittaus?
Mitenkä olisi ulkopuolinen lisävaraaja?
ATS