Positiivista on, jos lämmönkeruu on OK ja teho ei lopu laitteesta kesken. Sitten pitänee kai saada vain asetukset kuntoon. Kuten sanoin, olen näissä hommissa melko tietämätön vielä, mutta itsellä kävi mielessä juurikin piiskapumpun tarpeellisuus lämmönkeruun yhteydessä ja lisäksi se onko lämmityksen 300 litran varaaja riittävä talvikaudelle.
Seurailen hyvin (=liian) tiiviisti kännykästä tuon myUplinkin kautta miten mikäkin vaihe käyttäytyy ja sen mukaan mitä minä olen sitä katsonut tilanne on mielestäni täysin päinvastoin, eli lämmitys käyttäisi vastuksia pakkasella lähes koko ajan ja käyttövesi taas hyvin harvoin.
Käyttöveden kierrossa on mukana myös neljä rättipatteria ja saunan patteri. Lisäksi kiertoon saisi mukaan ylimmän kerroksen kylpyhuoneen lattian, mutta siellä on riittävän lämmintä muutenkin, joten ko. lattian venttiili on kiinni. Talossa on kolme kerrosta, niin kyllä sitä hukkaa tulee väkisinkin matkan varrella. Sitä tasoittamaan asennettiin myös se pieni 5 litran varaaja kierron loppuun (en ole sen säätöihin koskenut, joten en ole varma missä lämpötilassa se astuu mukaan).
Priorisointi on käyttövesi - lämmitys - allas ja kaikki 30 min. Altaan kiertovesipumpun kytken tällä hetkellä muutaman kerran päivässä puhelimesta päälle ja lämmitys siihen alkaa, kun priorisoinnissa tulee sen vuoro. Ajastuksia en ole tehnyt ainakaan vielä, koska en halua ottaa sitä riskiä, että altaan kiertovesipumppu menee päälle, kun en ole kotona ja tapahtuu laiterikko.
Uskaltaako vastuksen mukaantuloa säätää näillä pakkasilla tuota AM 400->800? Miten huomaan, että aiheuttaako se ongelmia kompurassa?
Vai pitäisikö lyhentää käyttöveden lämmitykseen menevää aikaa?
Tarkoituksena ei ollut siirtää öljyn kustannuksia sähkölaskuun ja tällä hetkellä ei varmaan olla kaukana siitä

Kyllähän paketin hinta meni 30 keur pahemmalle puolelle jonkin verran asennuksineen ja vanhan järjestelmän purkuineen. Takaisinmaksuaikaa en ole edes laskenut, mutta se ei varmasti ole lyhyt. Enemmänkin tässä oli valinta luopua öljystä, koska se olisi ollut edessä ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Uskon myös, että jos tulee tilanne myydä asunto niin maalämmöllä se menee huomattavasti helpommin kaupaksi, kuin öljyllä.