Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vallox MV110 puhallinongelmaa  (Luettu 35131 kertaa)

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox MV110 puhallinongelmaa
« Vastaus #80 : 06.12.23 - klo:12:53 »
Nuo ec-puhaltimet hajoaa jos liian pienellä perusnopeus, kosteus/lämpötila tekee tuhojaan. Tai en tiiä onko se laakerissa vika mutta kuitenkin tuo vika kun ääni ilmestyy.

Jos alkaa vinkumaan puhaltimet niin kokeilkaa heti nostaa ylemmäksi perusnopeutts, saattaapi jonkun päivän päästä hävitä ääni.

Onko tälläisestä omakohtaista kokemusta? Itse olen tuumaillut myös että voiko alhainen nopeus olla kohtalokas puhaltimelle. Perusteena voisi olla se että laakerien rasvat eivät pysy kunnolla lämpöisenä. En tiedä voiko tässä olla mitään perää.
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Kaltzu

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox MV110 puhallinongelmaa
« Vastaus #81 : tänään kello 09:50 »
Vanha topikki, mutta minullekkin valitettavan tuttu.

Itse vaihdoin Vallox 110 MV R:ään laakerit molemmille puhaltimille 1/2026, tuloilmapuhallin piti viiltävää vinkumista.

Alkuperäiset laakerit oli metallikuoriset ZZ 608 laakerit ja pistin tilalle kumisuojatut 2RS laakerit ja piti olla laadukkaat IV-koneisiin/korkeisiin nopeuksiin.
tuloilmapuhaltimen laakereissa oli hiukan ruostetta, eli vähän saanut kosteutta ja pikkasen olivat kankeat kun pyörittelin käsissä.

Lisäksi tuo Valloxin kiinnike puhaltimelle on kyllä mallia suunnittelun kukkanen, poistoilmapuhaltimen kannake napsahti poikki kun varovasti väänsin muovikynsiä jotka lukitsee puhaltimen kolmesta reiästä kanavaan. Sitten taiteilin tähän rosterista kiinnityskauluksen jonka ruuvvasin puhaltimeen kiinni ja puhlatimen ruuvveilla kiinni kattoon. Ei muuten enää mene rikki. Tuloilmapuhallin vielä alkuperäisellä muovitoteutuksella, haperoa oli tuo muovi tälläkin puolella mutta se on lämpimällä puolella niin kestää vielä.

No tänä aamuna heräsin ihanaan ujellukseen, joka syklittää välillä päälle ja pois. Tulee taas selkeästi tuloilmakanavasta ja selkeästi laakerivika. Ujellus muuttuu taas kun nopeuttaa säätää. Tilasin nyt made in Japan 608 ZZ C3 laakerit, ei hinnaltaa kyllä päätä huimaa vs. edellisiin, 4 € kpl. Katsotaan kestäisikö nuo nyt pidempää kuin 4 kuukautta.

Tämä ei ole mainos :) tuommoiset on nyt tulossa: https://laakerikauppias.fi/eu2041/

Aiemmat orkkislaakerit rokkasivat kuitenkin vajaa 4 vuotta, minulla IV-puhaltimen nopeus about 70% molemmissa.
Lamellihirsitalo (204mm) as.m2 148.6 m2, tilavuus 440m3, Nibe S1255 3-12 kW, kaivo 230m (222m akt.), viilennys Nibe Sky22, takka, Vallox 110 MV, s-sauna, eril. varasto&autotalli 44m2 lattialämmitys + kanaali n. 32m