Huoltomies viettää lepopäivää eikä vastaile puhelimeen, eipä sillä, en itsekään vastaisi.
Vaimo haki Biltemasta pihtivirtamittarit ja jäin passiin tekniseen tilaan. Kone antoi hälytyksen eilen illalla, silloin alkoi pakastumaan, mutta kävi ihmeen kaupalla yön yli. Aamulla oli pakkasta noin 23 astetta ja yhdentoista nurkilla tuli taas häly. Sen jälkeen kone on antanut saman hälyn jo monesti tänään, eikä tahdo pysyä päällä puolta tuntia kauemmin. Ottaen huomioon, että kone kävi puolitoista vuorokautta perjantaiaamusta lauantai-iltaan lämpötilan ollessa hivenen alle kymmenen astetta, ja nyt ei pysy käynnissä kuin puol tuntia kun on -25, lienee selvää että vika ilmenee nopeammin kun pitää tuottaa lämpimämpää vettä.
Kone oli ollut sähkövastuksilla pari tuntia. Laitoin maalämpöosaston käyntiin ja mittailin kolmen kompuralle menevän vaiheen virtaa vuorotellen. Asteminuutteja oli sen verran reilusti tilillä, että myös sähkövastuksia oli päällä. Aluksi virrat olivat 4-5 ampeerin nurkilla kaikissa vaiheissa. Yhdessä piuhassa oli koko ajan noin ampeerin verran enemmän virtaa kuin muissa. Välillä laite lämmitti käyttövettä jolloin virrat suurenivat, sillon tuo suurinta virtaa näyttänyt vaihe heittelehti 5,5-6 A:n lukemissa ja mietin josko lämpörele kohta laukeaisi, siinä on katkaisuvirta about 6 ampeerin nurkilla. Ei kuitenkaan katkennut käyttöveden lämmityksessä.
Vaikea arvioida aikaa jonka siellä olin, ehkä 25 min, ja tuttu meteli palaili koneeseen. Kompura oli käynyt koko ajan. Mittailin edelleen vaiheita vuorotellen, mikään ei mennyt nollille ennen kuin kone pisti kaikista virrat poikki ja hälytyksen päälle. Vaiheiden virrat nousivat loppua kohti, suurimmat virrat taisivat yltää kymmeneen ampeeriin juuri ennen katkeamista. En sitten tiedä, onko se korkeapainepressostaatti vai tuo lämpörele joka sen katkaisi.
LJ-meno-veden lämpötila oli about 34 astetta koko ajan (paitsi käyttöveden lämmityksessä tietenkin korkeampi) koneen "pyytäessä" 33 asteista vettä. Ihan viime minuutilla en tuota lukemaa ehtinyt kuitenkaan katsella kun siirtelin virtamittaria piuhalta toiselle.
Eli ei näytä siis olevan vika siinä, että jostakin vaiheesta katkeisi jostakin syystä virta. Huoltomies oli niin varma sähköviasta perjantaina käydessään ettei edes mitannut kompuran paineita. Siirtyvätkö epäilyt nyt lauhduttimen, paisuntaventtiilin tms suuntaan? Miten niiden viat voisivat oireilla?
Kieltämättä menee hermot, varsinkin nyt kun koko vehjes on pelkillä sähkövastuksilla ja ihan laskennalliseen menoveden lämpötilaan näillä pakkasilla ei niillä tunnu pääsevän.