Pienen hellejakson päätyttyä ei voi kun suositella maaviileä kaivo-konvektoria varauksetta. Toimii. Ja voi sitä tyytyväisyyden tunnetta kun tietää että energia virtaa kaivon suuntaan (älkääkä vaan laskeko kuinka pieni määrä sitä menee - illuusio ennen kaikkea).
Tässä testamentti tuleville polville, jos jokin näistä antaa vaikka inspiraatiota.
Rintamamiestaloon asennettaessa painotan putkivetojen työllistävää vaikutusta. Taisi mennä 2/3 kokonaisajasta. Omalla kohdalla helpotti edellisen asukkaan tekemä patterilinjan saneeraus, joten sain käytettyä esim. tässä näkyvää koteloa välillä kellari - II-kerros.

Itse putken pulttaamiseen seinälle sopi Bauhausin johtokotelo (taisi olla 100x40) melko hienosti

Välillä kurvit olivat toivottaman tiukkoja, mutta tuli siitä vuotamaton sitten kuitenkin (tämä vielä eristämättä tässä kohtaa)

Itse kone, vaikka on isoin malli, istui yläkerran ahtaaseen halliin ihan ok.

Projektin parasta antia olivat putkityöt, tässä kiertopumppu (tämä vielä eristämättä tässä kohtaa)

Tässä syötetään maaviinaa jäähdytyslinjaan ja siten nostetaan painetta ja toivotaan korvat luimussa että kaikki 18 liitosta pitää paineen. Kunnon projektiin kuuluu vika ja se löytyi yläpohjasta T-haarasta jossa supistusnippaan ruuvatussa ilmausnipassa oli liian vähän putkiteippiä. Kaikki muut tiivistettä tarvinneet tehty hampulla - eivät vuotaneet.
Pumppu hintaan 69,90€ HongKongista (+ muut putkiyhteet varmaan saman verran). Toimi tosi hyvin. Voin lainata "painepakettia" tarvitsevalle harrastehintaan, yv:llä

Alkupähkäilyn jälkeen suurin tenkkapoo oli kondenssiputki. Lopuksi vaimon konsultaation jälkeen päädyimme ratkaisuun jossa se tulee makuuhuoneen puolelle ja sieltä ulos hallin seinän jäädessä ilman komeita 3% kaadolla olevia kouruja. Ehkä hyvä näin.

Ulkoseinän läpivienti oli jännin vaihe. Se onnistui "silmät kiinni ja nyt porataan" menetelmällä osuen n. 1cm verran johonkin koolinkiin, tms. umpipuuhun.

Ja lopullinen sisustuskuva. Kone on todella iso kun avaa pahvilaatikon mutta ihmeesti sinne seinälle mahtuu krääsää..

Huomioita:
- Sabiana Fly 4:ssä on flektille 6 nopeusvaihtoehtoa joista kone ohjaa 3:a, min/med/max. Tehtaalla kytketyt olivat 2, 4 ja 6. Rintamamiestalon yläkertaan näytti 1:n riittävän eli vaihdoin 1, 2 ja 6. Ainakin tuo 1 aiheutti kommentin vaimolta "onpa hiljainen, yhtään en kuullut". Ehkei osannut kuunnella mutta kyllä se selvästi kuuluu. Äänen hinta on minimaalinen hikiseen yöhön verrattuna.
- Jäähdytystehoa näytti olevan vielä reservissäkin, ainakin näillä "minihelteillä" mitä meillä nyt oli mennä viikolla. MLP pumppua ei todellakaan tarvitse käyttää samaan aikaan.
- Kylmä leviää makuuhuoneisiin, ja jopa alakertaan kuten minulle aiemmin vihjailtiin, todella hyvin. Jos joku miettii konvektorin laittamista itse makuuhuoneeseen, kuten minäkin alunperin suunnittelin, viestini on että ei missään nimessä - siitä tullee liian kylmää ja vetoa.