Meillä taitaa olla aika paljonkin yhtäläisyyksiä näemmä muutoinkin, kuin vain huushollien koot. Mulla on siis 17 kW laitos ja 2x165 m reiät pihalla ja ne ei ole ylimitalla vielä. Öljynkulutus luokkaa 4300 L/vuosi ja porukan koko vaihdellut siinä 9:stä alaspäin. Nyt on 8 h talous. Ei kannata ainakaan yhtään väheksyä lämpimän veden käytön määrää. Suureen määrään varautumisesta ei tule mitään nousevia käyttökustannuksia, vaan pikemminkin päinvastoin. Investointi tietysti tuo muutaman latin lisää, mutta itse olen varsin tyytyväinen tekemääni remonttiin. Eli perustuu siis vaihtoventtiili systeemiin, jossa puskurivaraaja tai käyttövesisäiliön lämmityskierukka tekee vuorottain työnsä. Tarvittaessa siis voin ryöstää tuolta puskurista esim 20-30 astetta siitä 500 L vesimassasta tolkuttomaan käyttöveden tarpeeseen. Tuon tehonhan saa joku laskettuakin ja Se saadaan siis todella nopeasti sieltä esilämmityskierukalla ulos. Käyttövesi on itsessään 390 L ja Se pidetään 50 asteessa oikeastaan vain keittiön takia. Eli tällä systeemillä saadaan melkein kaikki käytettävä vesi tehtyä lämmityksen COPilla talviaikaan. Tuo systeemi saattaisi kyllä toimia pienemmälläkin käyttövesimäärällä. Mutta omistani en ottaisi yhtään pois. Sellainen 700L + 400 L olisi mielestäni ihan optimia mulle ainakin. Mulla on siis vielä kesällä nuo aurinkopanelit työntämässä siihen puskuriin lämpöä lisää, eikä lämmitystä pyöritetä kesällä ollenkaan, muuta kun pesutilojen lattioille. Ylitehoa on kyllä olemassa, mutta sellaiset 80 neliötä pitää vielä laittaa autotalliin yleistä puuhastelutilaa ja Se ei tule olemaan mitään 10 asteen lumensulatus lätäkkö, vaan peruslämpö on Se 20 astetta. Nykyään siellä on Polarthermin E30 , joka puhaltaa sen alta 5 min vaikka 25 asteeseen. Ei sellaisessa 10-15 asteen tallissa voitti tehdä enää mitään ekstemporee juttuja, jos ylöslämmitys vie 1 vrk. Tuon tallin laiton jälkeenkin on vielä pelivaraa jäljellä, jos tulee laitettua joku pienempi mopokaappi vielä pihalle tai terassia. Tai muutama glykolikierto lenkki sulattamaan pahimpia jäämuhkuroita sisäänkäyntien edestä.