Tuli taas asteminuuttiasetusten logiikkaa ihmeteltyä, kun nyt kokeeksi kytkin pörssisähköohjauksen ohjaamaan kompuran pois päältä kalliilla tunneilla (aiemmin oli ulkoinen säätö pyyntiä tiputtamassa joka nosti asteminuutit kalliiden tuntien aikaan +100 arvoon), että lämmitys alkaa nopeammin kun ne halvat tunnit alkaa. Vastukset luonnollisesti estetty käytöstä.
Aiemmin jo huomasin, kuinka asetus "käynnistysero lisälämpö" vaikuttaa kompuran kierroslukuun siinä vaiheessa kun kone alkaa kelaamaan asteminuutteja lähemmäs kompuran starttirajaa. Eli mitä suurempi arvo tuossa on, sitä "laiskemmin" kompura heräilee isommille kierroksille. Ja vastaavasti, mitä pienempi arvo, sitä suuremmille kierroksille kompura pärähtää lämmityssyklin alussa.
Olen siis tuota asetusta hakenut sopivaksi, että kompura ei käy turhan isolla koska se nostaa kulutusta vähän turhaan koska lämmittämisellä ei todellisuudessa ole kauhean kiire missään vaiheessa koska lattia on yleensä hyvin varautunut. Pistokokeilla laskettuna hyötysuhdekin tuosta kompuran turhasta keulimisesta kärsii.
Nykyiset asetukset on siis:
- käynnistä kompressori -40 (tälläkin haettu nopeaa lämmityksen aloitusta jos asteminuutit on nollassa tai yli)
- käynnistysero lisälämpö 1500
- lisälämmityksen portaiden ero 200
Eli olen tuota käynnistysero-arvoa säädellyt 100-2000 välillä (taisi olla min-max raja-arvot nuo), ja näyttää siltä että asteminuutit ei tipu näillä asetuksilla alemmas kuin -1540. Sama juttu kun käynnistyserona oli 2000 ja kompuran startti -80 -> asteminuutit tippui alimmillaan arvoon -2080. Ja sama juttu kun asetukset oli käynnitysero 500 ja kompuran startti -80 -> asteminuutit alimmillaan -580.
En ole vielä kokeillut, itä tapahtuu kun laittaa käynnistyseroksi 100 ja kompuran startti -40, jääkö asteminuutit -140 arvoon? No pitääpä kokeilla.
Sitten pitää varmaan vielä kokeilla, että onko tuolla lisälämmityksen portaiden erotusarvolla mitään vaikutusta mihinkään. On tää yhtä ihmettelyä ja säätöä, kun ei tätäkään logiikkaa ole valmistaja mitenkään avannut

Edit. Kokeiltu käynnistysero 100 ja kompuran startti -40 -> asteminuutit ei tipu -140 (tarkemmin -139) alemmas. Pitääpä kokkeilla miten pelittää pidemmän päälle tuo, varmasti hyvinkin ainakin lämmityskaudella mutta välikelejä ajatellen pitänee tiputtaa kompuran starttirajaa takaisin -80 hujakoille ettei ihan pätkäksi käynti käy.
Eli käynnistysero 100 ja kompuran startti -80 kokeiluun nyt vähäksi aikaa, kompura varmaan käy aika maksimia heti alkuun mutta se kelaa kyllä tuon 100 asteminuuttia nopsaan ylöspäin ja pitäisi sitten himmata nopeasti lähelle minimikierroksia.