Tuttu tilanne tuo öljy paisuntaventtiilin vaihdossa.
Öljysäiliö on ilmeisesti scrollin alaosassa?
Onko scrollissa joku osa minkä vioittuminen päästää liikaa öljyä kylmäainekiertoon?
Vai onko jotain samaa kuin vanhassa corollassa että kun laakerit tai venttiilien tiivisteet kuluu liikaa niin öljyä tursuaa huohotinputkesta ja osa valuu palotilaan?
Lueskelin ketjun alusta ja käsittääkseni kaikkiin torpan lämpöpumpussa esiintyneisiin erilaisiin toimitahäiriöihin on jonkinlainen yhteys paisuntaventtiilin ajoittaisella sekoilulla.
Vika saattoi hyvinkin olla molemmissa ja nyt on ainakin kylmäpuoli kunnossa pitkäksi aikaa
Onko siis mahdollista että viallinen kompressori päästi liikaa öljyä kylmäainekiertoon ja tämä öljy kylmäainekierrossa sekoitti paisuntaventtiilin normaalitoiminnan?
Minulla menee jo täydellisen yli ymmärryksen, mutta se sallittakoon, koska huoltomieskin jotakin selitti vain niin, että kylmäpuolen jutut on vähän sellaisia henkimaailman juttuja. Itse en olisi näin ajatellut, vaan ennemminkin termodynamiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa.
Miten tähän kaikkeen liittyy alkuperäinen eli vaihtoventtiilin vieterin jumittuminen, koska se oli silminnähtävä ja systeemi myös nimenomaan pyöri käyttövedentuotossa koko ajan varaajan täytössä vuotamisen takia onnistumatta. Kompressori kävi jatkuvasti lyhyitä käyttöaikoja, tosin ilmeisesti jo silloin onnistumatta, koska huomasin asian ensimmäisenä en liian lämpimästä talosta vaan liian korkeasta päivittäisestä sähkönkulutuksesta. Käyttöveden riittämättömyyttä ei ollut tuota ennen esiintynyt.
Nyt ensimmäiset havainnot meno-ja paluuvesistä lämmitys- ja keruupiirissä ovat, että lämpötilaero on suurempi kuin se on muistini mukaan ollut koskaan. Kompressorin käyntiääni on hieman aiempaa kovempi, mutta siinä lienee laitekohtaisia erojakin. Tasainen se on kuitenkin.
Mitenkäs tuo tuotevirhevastuuasia pitäisi edetä? Soitin maahantuojalle, mutta sanoi, että laitat vakuutusyhtiöön vaan, niin ne korvaa minkä korvaa.