Moro.
Ostin viime vuonna talon jossa uudesta lähtien ollut maalämpö. Pumppuna CTC Ecoheat 5.0 lattialämmityksen kera eli mitä foorumia lukenut niin melko susi laitos/yhdistelmä. No ihan tyytyväinen olen ollut ja hyvin lämmittänyt taloa (Oulun lääni, vm. 2004 rakennettu, 97m², välikatolla villaa aivan jumalattomasti). Vastusta kyllä käyttää, mutta mitä pikaisesti laskenut, että jos paremmalla pumpputyypillä tulisi satasen pari halvemmaksi vuodessa niin ei ole mitään järkeä vaihtaa kun ottaa huomioon pumppujen hinnat. Ja muutenkin pitäisi olla kohtuu halvat lämmitysvuodet tiedossa kun ostin pilkkahintaan varakompuraksi täysin uuden ja käyttämättömän Copelandin ZR28 kompuran firman ylijäämävarastosta joka pellittää CTC pumppuja LämpöÄssäksi. Ja tämä kompura on CTC Ecoheat 7.0 mallista joka on siis pykälää isompi kuin nykyinen, ohjekirjan speksien mukaan laitteissa (5.0 vs 7.0) ei ole muuta eroa kuin kompura (ja moottorinsuoja joka on säädettävä) sekä kylmäaineen määrä (1,55 vs 1,70kg). Saa nähä kauanko tuo orkkis kompura vielä kestää.
Lämpimän veden riittävyys on välillä ongelma "pienillä asetuksilla", mutta kyllä sitäkin saa riittämään kun osaa ennakoida tarpeen ja näpyttelee asetuksia isommalle ja laittaa vastuksen 9kW asetukselle.

Keruuputkistona on maapiiri 2x200m lenkillä suoperäisessä maassa. Ja sitte itse kysymykseen, miksi
liuoksen lämmöt ovat käytännössä samat aina...oli sitten ulkona +11°C kuten kuvan ottohetkellä tai vaikka -20°C pakkasta. Eli kuten kuvasta näkyy niin lämmöt ovat -2°C/+3°C. Muistaakseni isoimmat arvot mitkä olen nähny ovat olleet -3°C/+4°C. Ja alle tuon -2°C/+3°C en ole koskaan nähnyt menevän.
Ohjekirja ei paljasta, että kumpi on meno ja kumpi paluu ja itse olen täysin noviisi koko maalämmön suhteen. Vasta talon ostamisen jälkeen olen enemmän asiaan tutustunut, mutta vieläkin on monen asian ymmärtämisessä paljon parannettavaa. Lähinnä noi lämmöt tosiaan ihmetyttävät.