Varaajan ylä-tuloputkessa on lämpötilan mittaus, jonka mukaan tulistus-venttiiliä säädetään. Meittin manuaali sanoo että ylä-asetusarvo+5
o. Esim. meillä on nyt varaajan ylä-asetus 45
o ja varaajan yläosan lämpö pyörii n.51-52
o koska ylä-osaan ajetaan se 5
o lämpimämpää kuin asetus.
Venttiilin toimilaitetta ajetaan pulsseilla auki tai kiinni suuntaan, ohjaus päättää sitten pulssitiheyden ja pituuden.
Jos nyt en aivan väärin katsonut niin käyntijakson loputtua venttiili ajetaan toiseen laitaan jolloin virtaus on varaajan keskiosaan. Kun pumppu käynnistyy, niin hetkenajan kuluttua ylä-tuloanturilta tulee lämpötilatietoa että "kuumaa on" ja venttiili alkaa kääntää virtausta enemmän tulistus vaihtimelle varaajan keskiosan sijaan. Eli kyllä siellä on pieni reikä tms. josta vesipääsee virtaamaan ja lämmittämään ylä-tuloanturia. Varaajaa ei saa kiehutettua, koska alaosan korkea lämpö katkaisee käynnin.
Tämä näkyy Linkki:
trendistä ylemmässä kuvaajassa ylä_tulon väri on hailakka keltainen(mutta luettavissa), koska en pitänyt sitä oleellisena tietona ylemmässä kuvaajassa. Alemmassa kuvaajassa näkyy ottotehon ja varaajan alaosan kehitys. Eli Yläosan latauslämpötila asettuu tuonne ~50
o paikkeille.
Kuinka teit tuon mittauksen jolla totesit vapaakierron? Käyntijakson jälkeen lämmityspiirien pumput pois päältä ja venttiilit kiinni? En kyllä pysty venttiilejä sulkemalla itse mittausta tekemään, ainakaan lämmityskaudella, tupa ja talli jäähtyy ennenkuin varaajan alaosa on jäähtynyt 42
o niin paljon että merkittävää vapaavirtausta syntyisi. Minulla on jossain SHAK700 varaajan lämpövuotoa kuvaava trendi-kuva jossa 24h aikana pumppu ei käynyt eikä lämmintä vettä käytetty, siitä voisi varmaan nähdä tuota vapaakierto ilmiötä. Varmaankaan suurta merkitystä ei ole, kun lepoaika, ainakin omassa systeemissä on kovilla pakkasilla luokkaa 45-60min ja 0-keleillä ~100-120min.