Xargo, sulla alkaa olla aika paljon kaiken näköstä hiluvitkutinta tossa linjassa. Kannattaisko ehkä laittaa vielä yks ulkonen kiertopumppu?
Noista kuvista ei käy ilmi tauot. Tulo kaivolta 2c on tosi kylmää.
Lämmityskierrossa ei itseasiassa ole tällä hetkellä mitään "ylimääräistä". Pollu sinne tosiaan on tulossa, mutta jos ahistaa liikaa niin aina voin laittaa kierron kolmoselle (nyt kakkosella, jotta ohjaus toimii paremmin). Viinapiirissä sitten onkin kaikenlaista kilkettä reilummin, mutta kyllä sielläkin kierto riittää, vaikka kuristaa linjaa jäteilmapatterin ohituksen sululla (pyrin siihen, että mahdollisimman suuri osa virtauksesta kulkisi patterin kautta).
Tuo viinan lämpötila taas on sellainen juttu, että minä olen taas miettinyt asiaa toiseen suuntaan eli miten joillain voi olla niin lämpöiset viinat... Siis mulla kaivovesi pyörii nyt siinä +5C paikkeilla ja käyntijakson alussa viina on +4C lämpöistä. Tuossa vaiheessa sitä on lämmitetty koko lepojakson ajan kahdella nestepatterilla (MLV ja jäte) vaikkapa eilen 1,5h. Pattereiden keskimääräinen lämmitysteho lepojaksolla on n. 250W eli lepojakson aikana viinaan ladataan 0,375kWh energiaa. Ei ole paljon näillä keleillä. Kesällä sitten enemmän. Loppu energia tulee kaivosta. ESD kertoo 25% etanoliseoksen ominaislämpökapasiteetiksi 4,25 kJ/(Kg·K). Tiheys 960kg/m
3 Viinaa on putkissa reilu 200l, eli sen lämmittämiseen +1C -> +4C palaa 0,68kWh energiaa. Kaivo lämmittää siis lepojakson aikana litkua 0,305kWh eli vielä vähemmän kuin IV-patterit. Tätä olen ihmetellyt jo pitkään.
Onhan mulla tietysti kaivossa suht vähän putkea kun on syvyyttä vain 100m, mutta silti ihmetyttää tuo noin huono lämmönsiirto. Käyntijakson aikana tietysti lämpö siirtyy kaivosta tehokkaammin viinaan kun virtaus on kovempi ja lämpötilaero suurempi.
Yksi juttu voi tietenkin olla sekin, kun ilmeisesti ihan lähistöllä on (oli

) lähde ja eikös lähdevesi ole yleensä hyvinkin viileää. No jos näin on niin saapahan kesällä tehokkaan jäähdytyksen. Tuolla lämpötilavertailuketjussa joillain on kuitenkin huippupakkasten aikaankin 4-5C lämpöistä litkua tarjolla, jolloin kaivoveden täytyy olla siinä melkein kymmenen asteen paikkeilla, mikäli maalämpöä käytetään ensisijaisena lämmönlähteenä. Mutta nyt meni kyllä OT:n puolelle... Sorry.
Vesianalyysinkin muuten teetin juuri kaivoveteen ja priimaahan tuo on.