Noniin nyt näyttäisi siltä että alkais meikäläisen pumppu oleen säädöissään tai ainakin melko liki. Mitään hienoa taikaa ei tullut keksittyä, miten tämän saa toimimaan, muuta kuin kiroisti säätöä ja tarkkailua sekä pähkäilyä.
Tulistuksen säätö osottautui hankalimmaksi mutta myöskin tärkeimmäksi seikaksi tässä. Venttiilin on saanut kääntää melko kiinni, jotta tota "kuumaa" on alkanut muodostumaan ylävaraajaankin. Mittaus tässä(kin) hommassa oli tarkka puuha. Siitä hieman lisää.
Itse "rakensin" mittauksen tulistusputkelle yleismittarista, jossa lämpöanturi. Lämpöanturin ja putken väliin laitoin hieman piitahnaa ja lämpöteipillä teippasin anturin kunnolla putkeen kiinni. Säätöjä hain ensin suuremmalla alaminimillä (35+10), jolloin ylävaraajaan alkoi muodostumaan n. 50-55c lämpö. Tällöin "tulistusmittari" alkoi näyttää 60-62 asteen lämpötiloja käynnin loppuvaiheilla. Tulistuksen säätöön vaan menee äkkiä useampikin päivä, koska oikeat tulokset, mm. Trendissä näkyy vasta, kun ylävaraajassa on vesi kertaalleen kokonaan kiertänyt, joka vie n. 2 pumpun käyntituntia.
Sitten, kun tuloksia alkoi tulemaan sain säädettyä alaminin 30+7 asetuksiin ja nyt ylävaraaja on 45-47c kieppeillä. Eli
ylä- ja alavaraajan eroa ei saa yli 10c:n!. En ainakaan minä. Täten jos halutaan kuumempaa käyttövettä, täytyy myös alavaraajan lämpöä nostaa vastaavasti.
Sääto tulisikin siis tapahtua pelkästään alaminiä nostamalla. Ylämin kannattaa säätää niin pienelle kuin mahdollista. Eli n. "paniikkirajoihin". Itselläni 42 ja yläero 3. Täten pumppu hörähtää yläosan ohjaamana käyntiin kun laskee 40,5c:een. Eli juuri ja juuri riittää suihkussa vielä lämpöä. Pumppu kyllä tuottaa päälle 40c vettä todella nopeasti, joten suihkussa riittää lämpöä melko hyvin, kuhan ei aivan yhtäsoittoa loroteta.
Olen säätänyt pumpun myös osatehoiseksi. Sähkövastuksen yläero on 2c. Tällöin sähkövastus kytkeytyy kompuran kanssa samanaikaisesti päälle kun ylävaraaja on
"ylämin-(yläero/2)-sähkv.ero". Eli minulla 38,5c. Tämä antaa "turboboostia" jos käyttöveden tarve pääsee yllättämään. Pumpun säätöjä hakiessa sähkövastus kytkeytyi vain kerran päälle, joten melko tarpeeton juttu loppujenlopuksi. Onhan vain lisäturvana, jos "hellasärö" alkaa lutraamaan

L2 piirin vaikutus säätöihin on vielä tutkimatta. Seuraillaan nyt kylppärin lämpötiloja. Tällä hetkellähän L2-meno pääsee putoamaan aika paljon alle pyydetyn, koska pumppu käy L1:n säätöjen mukaan. Toisaalta L2 -piiri vaikuttaisi toimivan jollakin tapaa myös "lisävaraajana" näillä pakkasilla/säädöillä. Taloudellisuudesta nyt ei vielä mitään hajuakaan. Joku voisi oikaista taas onko täysin idioottimaista vai ei? Käyristä näkyy nyt tämä ilmiö, kun sain L2 mittauksen trendiin mukaan.
Muistakaahan säädellessänne myös ne lämmönjakoverkkojen säädöt kuntoon!!! Voin sanoa ettei tule pumpun säätämisestä hevon shitakaan, jos esim. lattian jakotukit päin peetä. Juu on kokeiltu juttu.
No mutta laitetaan tähän vähän trendikäppyrääkin. Kertoo varmasti enemmän kuin selitykseni. Selitellään sitten taas lisää joskus...