Näihän tässä sitten kävi että odottelin turhaan Lämpöykköseltä puhelua yli kaksi viikkoa muttei sitä sitten lopulta koskaan tullutkaan. Ilmoitin siis sinne huoltoon viasta ja oletin että joku sieltä soittaisi takaisin...
Onneksi ei ollut talvi tai kone kokonaan mykkä... No kun puhelua ei tullut niin vaihdoin venttiilin itse.
Tuon aikaa mitä venttiili temppuili niin olin laittanut käyttöveden pyyntilämpötilaksi 10 astetta vaihtoventtiilin epävarman toiminnan takia. Kun käyttövesi tarvi ladata niin kävin laittamassa valikoista "1x käyttövesi" jolloin kone teki kertaalleen veden asetuslämpötilaan 2 saakka. Tuossa sitten vartoilin sen aikaa että katsoin että menoveden lämpötila on sellainen mitä sen pitää olla käyttövettä tehdessään ja lämpö menee oikeaan paikkaan.
Pääpiirteittäin vaihtoventtiilin vaihto menee näin, tai miksei lämmönjaon pumpunkin vaihto.
-Laiton pääsulun varuiksi kiinni ettei satu mitään yllättävää..
-virta koneesta pois
-Jakotukeista sulut kiinni (ja muut mitä olettaa että ko. kohteessa tarvii sulkea)
-tyhjennysyhde löytyy tuolta koneen pohjalta. Sopiva muovi/kumiputki pysyy siinä päällä pelkästään työntämällä. Tuollaista löytyy vaikka biltsusta. Siitä laskee alkuun paineet pois lämmitysverkosta.
-Käyttövesivaraajan päältä löytyy kierukan ilmaamista varten toinen yhde. Kun paineet on laskenut, voi myös tuon avata. Sitten vain odottelee että kaikki vesi valuu koneesta pois. Tämän jälkeen suljin molemmat venttiilit.
Itse venttiilin molempien päiden letkut lähtee tuollaisilla sokilla todella helposti irti(oikea yläkulma). Sokeana en huomannut tuota ylempää sokkaa vaan otin nuo ruuvit auki. Eipä tuolla ole väliä kummin tuon tekee koska ruuvit on jokatapauksessa avattava kun yhteet vaihtaa toiseen vaihtoventtiiliin. O-renkaissa tuolla oli käytetty jotain o-rengasrasvaa. Alapuolelta sitten kiertovesipumpun laippa auki sekä tuo kannake. Kiertovesipumpun tiiviste näytti olevan kumia eikä tuollainen massatiiviste mitä varaosakatalogi näytti.
Sitten venttiilistä sininen kansi ruuvilla irti. Nippuside poikki ja maajohto ja kaksi muuta johtoa liittimistä irti ja venttiili onkin sitten kourassa ja tilanne näyttää tältä.
Siten vain yhteiden vaihto venttiilistä toiseen ja tarvittaessa tiivisteiden vaihto.
Sitten vain ruuvaa venttiilin takaisin paikoilleen samoin kuin on ottanut irtikin. Liuospumpun vierestä löytyy sitten seuraava ilmausnippa. Letku paikoilleen ja hanikka auki. Sitten laskee vettä täyttöventtiilistä kunnes tuolta ei tule enää ilmaa. Tätä ennen luonnollisesti avaa pääsulun jos on laitanut sen kiinni. Hanojen kanssa pelatessa on hyvä seurailla verkoston painetta samalla... ja kaiken lopuksi nostaa paineen haluttuun, esim 1,5bar tms...
Sitten sama juttu käyttövesikierukan kanssa. Vaihtoventtiilin vipu on hyvä kääntää käsillä tuohon asentoon missä venttiili on auki molempiin suuntiin sekä lämmitysverkostoon että käyttövesikierukkaan.
Tuohon ilmausnippaan sattui sopimaan hyllystä löytynyt puutarhaletkun hananpäädyn liitin. Puutarhaletku sai toimittaa veden tässä tapauksessa pois... Sama juttu taas eli valutellaan täyttöventtiilistä niin kauan vettä tuon kautta pois että ilman tulo lakkaa. Kierukasta ei meinaa tulla ilma helposti pois joten tässä vaiheessa joutu laittamaan koneeseen sähköt ja menemään käsiajovalikkoon. Tuolta vaihtoventtiili ajetaan käyttövesiasentoon ja laitetaan toisiopumppu päälle. Sitten lorinan säestämänä taas ilmaushanikka auki ja verkostosta päästämään lisää vettä kiertoon niin kauan ettei ilmaa enää tule. Sitten suljetaan ilmausnipat ja nostetaan verkoston paine haluttuun.
Muuten tuo on piece of cake mutta tuon ilmaamisen kanssa voi joutua tappalemaan jonkunverran ja joka kohtessa voi olla omat kommervenkkinsä. Mulla ilmaa jäi verkostoon niin vähän että loput saanee sitten ajatua automaatti-ilmaimen kautta pihalle.