Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Bosch Compress 7001i  (Luettu 212604 kertaa)

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1120 : 23.11.22 - klo:14:50 »
12kw malli meillä. Virtaus oli äsken 9,8l/min, näköjään vaihtelee reilusti.
PC0 kierrosnopeus on 4% ja PB3 kierrosnopeus on 48%. En tiedä, onko noista kumpikaan kiertovesipumpun kierrosnopeus?

PC0 on kiertovesipumppu ja PB3 liuospumppu.
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa Gate

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1121 : 24.11.22 - klo:09:53 »
Odota että lämpö tasoittuu. Sitten voit käydä huoltovalikon perussäädöt läpi, laittaa rakennuksen tyypiksi raskaan kun on kivitalo  ja tarkistaa että on oikea lämpötilavyöhyke. Voit myös siirtää käyrältä tuon 20 ja 40 pisteen ylöspäin kuten 0 pisteen jolloin koko käyrä nousee kauttaaltaan.

Kiitos vastauksesta. Lämpötilavyöhyke ei osunut omaan silmään mistään. Eilen illalla oltiin lukemassa 20,49C ja suunta on vielä ylöspäin. Katsotaan tilannetta uudemman kerran tänään vielä. Osaatteko arvioda lämpöpumpun kokonaiskulutusta. Omasta mielestä sähköä menee meillä suht paljon ja suurin osa varmasti lämmitykseen, mutta kuinka suuri osa sitä olen yrittänyt selvittää.

Neliöitä on tosiissaan 218m2. Tilavuus on suuri. Olohuone on 7,3m korkea ja yläkerran huoneet (noin 100m) 3,2-4,8m korkeudeltaan. IV kone on vanha mutta edelleen menee ilman sähkövastuksia. Talteenotto kyky varmaan 50% ja kulutus päivätasolla pysyy alle 4kw näillä lämpötiloilla.  Päivä kulutus ilman saunaa on tässä kuussa ollut 46,86kw keskiarvo.

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1122 : 24.11.22 - klo:11:29 »
Kiitos vastauksesta. Lämpötilavyöhyke ei osunut omaan silmään mistään. Eilen illalla oltiin lukemassa 20,49C ja suunta on vielä ylöspäin. Katsotaan tilannetta uudemman kerran tänään vielä. Osaatteko arvioda lämpöpumpun kokonaiskulutusta. Omasta mielestä sähköä menee meillä suht paljon ja suurin osa varmasti lämmitykseen, mutta kuinka suuri osa sitä olen yrittänyt selvittää.

Neliöitä on tosiissaan 218m2. Tilavuus on suuri. Olohuone on 7,3m korkea ja yläkerran huoneet (noin 100m) 3,2-4,8m korkeudeltaan. IV kone on vanha mutta edelleen menee ilman sähkövastuksia. Talteenotto kyky varmaan 50% ja kulutus päivätasolla pysyy alle 4kw näillä lämpötiloilla.  Päivä kulutus ilman saunaa on tässä kuussa ollut 46,86kw keskiarvo.

134m2 täällä pohjoisessa ja marraskuun keskikulutus ollut 28,7 kwh/vrk. Neliöihin nähden aika linjassaanhan nuo tuntuisi olevan.
Lämpötilavyöhykkeellä aksutre tarkoitti varmaankin asuinpaikan kylmintä lämpötilaa millä käyrä veden menolämpö säädetään kylmimpään lämpötilaan. Minulla täällä pohjoisessa se on -35. Sen alle pumppu ei anna edes valita? Voin olla väärässä?
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1123 : 24.11.22 - klo:17:49 »
Kiitos vastauksesta. Lämpötilavyöhyke ei osunut omaan silmään mistään. Eilen illalla oltiin lukemassa 20,49C ja suunta on vielä ylöspäin. Katsotaan tilannetta uudemman kerran tänään vielä. Osaatteko arvioda lämpöpumpun kokonaiskulutusta. Omasta mielestä sähköä menee meillä suht paljon ja suurin osa varmasti lämmitykseen, mutta kuinka suuri osa sitä olen yrittänyt selvittää.

Neliöitä on tosiissaan 218m2. Tilavuus on suuri. Olohuone on 7,3m korkea ja yläkerran huoneet (noin 100m) 3,2-4,8m korkeudeltaan. IV kone on vanha mutta edelleen menee ilman sähkövastuksia. Talteenotto kyky varmaan 50% ja kulutus päivätasolla pysyy alle 4kw näillä lämpötiloilla.  Päivä kulutus ilman saunaa on tässä kuussa ollut 46,86kw keskiarvo.

Kun saat lämpötilan lähelle tavoitetta  niin voit huoltovalikosta käydä käyttöönottoasetukset läpi. Sieltä löytyy tuo lämpötilavyöhyke ja  rakennuksen tyyppi. 90-luvun talo isoilla kuutioilla kuluttaa paljon. Mielestäni kulutus normaali. Pumpun valikosta näkee kulutetun sähkön määrän.
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1124 : 24.11.22 - klo:17:53 »
Hmn. minulla ei tuota lämpötilavyöhykevalikkoa ole. Vain rakennuksen tyyppi ja se on minulla kevyt kun puutalo. Olisikohan vanhempi softaversio kyseessä?
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1125 : 24.11.22 - klo:18:07 »
Tuo ulkoilman min lämpötila löytyy huolto -> käyttöönotto valikosta.
Jos on huone-anturi niin rakennuksen tpi ei tarvi valita mitään.
Jos ei niin kannattaa valita kevyt-normaali-tai raskas väliltä sopiva.
Puutalo lienee normaali, kivitalo raskas. Joku vanha rintamamiestalo voisi olla kevyt.
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1126 : 24.11.22 - klo:19:00 »
Tuo ulkoilman min lämpötila löytyy huolto -> käyttöönotto valikosta.
Jos on huone-anturi niin rakennuksen tpi ei tarvi valita mitään.
Jos ei niin kannattaa valita kevyt-normaali-tai raskas väliltä sopiva.
Puutalo lienee normaali, kivitalo raskas. Joku vanha rintamamiestalo voisi olla kevyt.

Aa joo. ulkoilman minimi lämpötila :)  se onkin minulla -35 menin sekaisin kun puhuttiin lämpötilavyöhykevalikosta :).
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa ktikka1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1127 : 27.11.22 - klo:12:55 »
Home Assistant - Raspberry pi - Husdata - Bosch LWM 7001i

Olen saanut tämän ketjun keskustelmaan jolloin tapaa keskenään, sillä saan lämpöpumpun tietoja näkyviin Home Assistantin etusivulla ja samasta paikasta saan myös tehtyä manuaalisesti muutoksia joita lämpöpumppu tottelee.
Lisäksi olen asentanut HACSin avulla Nordpool-lisäosan joka hakee sähkön pörssihinnat.

Mutta ongelmana on automaatioiden tekeminen.

Eli kuvissa olevissa koodissa olen yrittänyt saada lämpöpumpun "ulkoinen tulo 1" päälle kun sähkön hinta menee yli 0,1 s/kwh.
"Ulkoinen tulo 1" on lämpöpumpun päästä ohjattu sulkemaan mm. sähkövastus.
Automaatio ei kuitenkaan tee mitään.

Mitä amatöörin koodissa mahtaa olla vikana?

-----

Developer Toolsin takana ei ole mitään tuohon 'hvac_modes' alla.
Tosiaan manuaalisesti saan etusivun ohjauspaneelista tuota arvoa muutettua (jolloin tieto myös menee lämpöpumpulle) jolloin arvo muuttuu myös tuolla tiedoissa.
Latasin jo Mosquitto Brokerinkin uudelleen, mutta sekään ei tuonut muutosta mihinkään suuntaan

Poissa Gringo

  • Heikkohermoasentaja
  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Lonely Rider
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1128 : 27.11.22 - klo:16:27 »
Minulla on ulkoisen tulon ohjaus erillisellä raspilla jossa on ainoastaan Fissio ohjelma.
Raspin yhteydessä on relekortti jolla ohjaan pumpun 1 input tuloa sulkemalla kärjet jolloin pumpun oma ohjelma estää lämmityksen ja vastusten käytön.
Mikäli yhtään ymmärsin manuaalista, vaatii juuri tuo ulkoinen ohjaus tuon mekaanisen ohjauksen.
Elikkä Fissioon on määritelty oma lämpökäyrä, sähkön hinnan rajat ja gpiot joita ko. ohjelmalla ohjataan, relekortti sitten sulkee/ avaa ulkoisen tulon kärkitietoa sähkön hinnan mukaan.
Itsellä myös Home Assistant toisessa raspissa, joka kerää sitten tietoa kaikenlaisista härpättämistä maalämpöpumpun lisäksi.

Poissa ktikka1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1129 : 27.11.22 - klo:16:40 »
Minulla on ulkoisen tulon ohjaus erillisellä raspilla jossa on ainoastaan Fissio ohjelma.
Raspin yhteydessä on relekortti jolla ohjaan pumpun 1 input tuloa sulkemalla kärjet jolloin pumpun oma ohjelma estää lämmityksen ja vastusten käytön.
Mikäli yhtään ymmärsin manuaalista, vaatii juuri tuo ulkoinen ohjaus tuon mekaanisen ohjauksen.
Elikkä Fissioon on määritelty oma lämpökäyrä, sähkön hinnan rajat ja gpiot joita ko. ohjelmalla ohjataan, relekortti sitten sulkee/ avaa ulkoisen tulon kärkitietoa sähkön hinnan mukaan.
Itsellä myös Home Assistant toisessa raspissa, joka kerää sitten tietoa kaikenlaisista härpättämistä maalämpöpumpun lisäksi.

Ulkoista tuloa saa ohjattua myös Husdatan avulla, ja manuaalisesti se minulla toimiikin.

Ongelma on nyt tuo automaatioiden luonti. Ohjelmointikokemus kun on lähes nolla.
Vaikka on tullut kokeiltua jo kaikenlaisia arvoja periaatteella "yritys ja erehdys" niin mikään ei ole toiminut.

Poissa Gringo

  • Heikkohermoasentaja
  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Lonely Rider
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1130 : 27.11.22 - klo:17:12 »
No pahus, taas oppii jotain uutta, muistan kyllä joskus lukeneeni noista ohjausmahdollisuuksista pumppuun päin, mutta yksinkertaisella pitää olla yksinkertaiset värkit.
Itse tosiaan halusin pitää nuo mahdollisimman yksinkertaisina ja sen vuoksi en halua olemattomilla ohjelmointitaidoilla edes kokeilemaan tuota pumpun ohjausta.

Poissa ktikka1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1131 : 27.11.22 - klo:17:20 »
Saattaa olla että kallistun itsekin samanlaiseen systeemiin ainakin näin aluksi. Joulukuun alkupuolella kun alkaa pörssisähkösopimus niin haluaisin välttää kalliita tunteja edes osittain.

Poissa Gringo

  • Heikkohermoasentaja
  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Lonely Rider
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1132 : 27.11.22 - klo:20:23 »
Sepä tässä itselläkin oli vaikuttimena, kiinteää sopimusta olisi saanut KSOY.n tarjoamana 29,9 centtiä/ kwh.
Lokakuu meni n. 500 kwh vähemmän viime vuoteen verrattuna ja ohjausten avulla pörssisähkö jäi maksamaan 12,13 centtiä/ kwh.
Tämä kuukausi  on kyllä niin kallista että varmaan nousee huomattavasti tuo hinta  :'( :'(
Saunaa ei tule lämmiteltyä enää kahta- kolmea kertaa viikossa, nyt on enää vain lauantaisauna...

Poissa ISKI

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1133 : 27.11.22 - klo:21:57 »
Home Assistant - Raspberry pi - Husdata - Bosch LWM 7001i

Olen saanut tämän ketjun keskustelmaan jolloin tapaa keskenään, sillä saan lämpöpumpun tietoja näkyviin Home Assistantin etusivulla ja samasta paikasta saan myös tehtyä manuaalisesti muutoksia joita lämpöpumppu tottelee.
Lisäksi olen asentanut HACSin avulla Nordpool-lisäosan joka hakee sähkön pörssihinnat.

Mutta ongelmana on automaatioiden tekeminen.

Eli kuvissa olevissa koodissa olen yrittänyt saada lämpöpumpun "ulkoinen tulo 1" päälle kun sähkön hinta menee yli 0,1 s/kwh.
"Ulkoinen tulo 1" on lämpöpumpun päästä ohjattu sulkemaan mm. sähkövastus.
Automaatio ei kuitenkaan tee mitään.

Mitä amatöörin koodissa mahtaa olla vikana?

-----

Developer Toolsin takana ei ole mitään tuohon 'hvac_modes' alla.
Tosiaan manuaalisesti saan etusivun ohjauspaneelista tuota arvoa muutettua (jolloin tieto myös menee lämpöpumpulle) jolloin arvo muuttuu myös tuolla tiedoissa.
Latasin jo Mosquitto Brokerinkin uudelleen, mutta sekään ei tuonut muutosta mihinkään suuntaan
Itse olen tehnyt Home Assistant automaatioita Node-Red ohjelmointia käyttäen.
Tuota Ulkoista tuloa kontrolloin Node-Redistä mqtt-viestin avulla, jonka siis Husdata H60 poimii.

Voin suositella Node-Red ohjelmointia, debuggaaminen on sen avulla mielyttävää - jos nyt debuggaus koskaan voi olla.
Mutta kyllä näissä niin monia juttuja tulee vastaan, että usein tunteja kuluu.
Melkein suosittelen, että käytä apuvälineenä Home Assistant ympäristössä esim. Shelly älypistorasiaa.
Sen avulla voi testata, että automaatiot toimii ja sitten vasta mennä eteenpäin.
Bosch 7001i 4-16 LWM, 278m porakaivo GeoDuo M32 keräimellä, lamellihirsitalo 200 m2(rakennusala), tilavuus n. 600m3 (lattialämmitys) + sivurakennus (autotalli 45m2, työhuone 35 m2, ilmakiertoinen lattialämmitys)

Poissa ktikka1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1134 : 04.12.22 - klo:17:17 »
Home Assistant - Raspberry pi - Husdata - Bosch LWM 7001i

Olen saanut tämän ketjun keskustelmaan jolloin tapaa keskenään, sillä saan lämpöpumpun tietoja näkyviin Home Assistantin etusivulla ja samasta paikasta saan myös tehtyä manuaalisesti muutoksia joita lämpöpumppu tottelee.
Lisäksi olen asentanut HACSin avulla Nordpool-lisäosan joka hakee sähkön pörssihinnat.

Mutta ongelmana on automaatioiden tekeminen.

Eli kuvissa olevissa koodissa olen yrittänyt saada lämpöpumpun "ulkoinen tulo 1" päälle kun sähkön hinta menee yli 0,1 s/kwh.
"Ulkoinen tulo 1" on lämpöpumpun päästä ohjattu sulkemaan mm. sähkövastus.
Automaatio ei kuitenkaan tee mitään.

Mitä amatöörin koodissa mahtaa olla vikana?

-----

Developer Toolsin takana ei ole mitään tuohon 'hvac_modes' alla.
Tosiaan manuaalisesti saan etusivun ohjauspaneelista tuota arvoa muutettua (jolloin tieto myös menee lämpöpumpulle) jolloin arvo muuttuu myös tuolla tiedoissa.
Latasin jo Mosquitto Brokerinkin uudelleen, mutta sekään ei tuonut muutosta mihinkään suuntaan

Itse itselleni vastaten: Homma alkoi toimimaan kun löysin oikeat asiat joita pitää "käskeä".

Nyt siis Home Assistant hakee päivän kuusi halvinta tuntia alla olevan API:n avulla ja pyytää huonelämmöksi 24 astetta
https://lampopumput.info/foorumi/threads/yksinkertainen-ohjelmistorajapinta-api-sähkön-pörssihinnan-hakemiseen.33938/

Vastaavasti vuorokauden kuusi kalleinta tuntia pumppu ei tee lämpöä eikä käyttövettä lainkaan.
Keskihintaiset 6+6h on jotain tältä väliltä.

Koodi vaatii vielä hienosäätöä, sillä kun vuorokauden kalleimmat tunnit osuu perättäin, niin käyttöveden lämpötila laskee turhan paljon.
Ennen ulkopuolista ohjausta pumppu kun teki 3-4h välein lämmintä käyttövettä.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1135 : 05.12.22 - klo:10:26 »
Itse itselleni vastaten: Homma alkoi toimimaan kun löysin oikeat asiat joita pitää "käskeä".

Nyt siis Home Assistant hakee päivän kuusi halvinta tuntia alla olevan API:n avulla ja pyytää huonelämmöksi 24 astetta
https://lampopumput.info/foorumi/threads/yksinkertainen-ohjelmistorajapinta-api-sähkön-pörssihinnan-hakemiseen.33938/

Vastaavasti vuorokauden kuusi kalleinta tuntia pumppu ei tee lämpöä eikä käyttövettä lainkaan.
Keskihintaiset 6+6h on jotain tältä väliltä.

Koodi vaatii vielä hienosäätöä, sillä kun vuorokauden kalleimmat tunnit osuu perättäin, niin käyttöveden lämpötila laskee turhan paljon.
Ennen ulkopuolista ohjausta pumppu kun teki 3-4h välein lämmintä käyttövettä.
Näkyy olevan pitkä juttu (=laiska lukija) tuo API, niin onko siellä joku tietty paikka miten se HA:n integroit?

Poissa Waall-e

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1136 : 05.12.22 - klo:12:25 »
Tuo ulkoilman min lämpötila löytyy huolto -> käyttöönotto valikosta.
Jos on huone-anturi niin rakennuksen tpi ei tarvi valita mitään.
Jos ei niin kannattaa valita kevyt-normaali-tai raskas väliltä sopiva.
Puutalo lienee normaali, kivitalo raskas. Joku vanha rintamamiestalo voisi olla kevyt.

Oon miettinyt tuota omalla kohdalla kun on todella tiivis uusi energiatehokas talo, että käyttäisikö normaalia vai raskasta. Se on nyt ollut raskas yli vuoden.


Kuinka paljon teillä muilla on menoveden lämpötila? Meillä on nyt ulkona -2.6C ja menovesi +33.9C. Paluu + 28.5. Tuntuu aika hurjalta menoveden lämpötilalta? +21.5C on pyydetty huonelämpötila. Käytössä ei ole sisäanturia. Mlp tallissa josta ~30m kanaalia taloon. Käytössä 100l puskurivaraaja neliputkikytkennällä. Voiko tuo puskuri vaikuttaako noihin pumpun antamiin lukemiin?
Kaikki piirit vapaalla kierrolla paitsi yhdessä makuuhuoneessa termostaatti +22C. Muualla lämpö asettunut ~+23C. Tallissa 45m2 kahdella piirillä ja siellä termostaatti +17C
Bosch 7001i 3-12kw autotallissa josta 20m kanaali talon tekniseen tilaan.
2x 350m maapiiri

Talo 140m2 / 386m3
Talli   45m2 / 124m3

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1137 : 05.12.22 - klo:13:13 »
Ihan normaalilta vaikuttaa. Täällä A-energialuokka talossa  ja 31-34 pyörii menovesi, pikkupakkasilla, 23 astetta pyynti.
Pumppu tekee lämpöä hyvällä COPilla 40 asteeseen saakka joten ei kannata huolestua tilanteesta.
Jos haluat alempaa menovettä niin kärvistele kylmässä  :) Laattalattia tuntuu tosi viileältä kun pyynti alle 23.5.

Edit:kulutus noilla menovesilämmöilä n. 3500 kWh/vuosi lämmitys, max menovesi +42.
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1138 : 05.12.22 - klo:13:14 »
Oon miettinyt tuota omalla kohdalla kun on todella tiivis uusi energiatehokas talo, että käyttäisikö normaalia vai raskasta. Se on nyt ollut raskas yli vuoden.


Kuinka paljon teillä muilla on menoveden lämpötila? Meillä on nyt ulkona -2.6C ja menovesi +33.9C. Paluu + 28.5. Tuntuu aika hurjalta menoveden lämpötilalta? +21.5C on pyydetty huonelämpötila. Käytössä ei ole sisäanturia. Mlp tallissa josta ~30m kanaalia taloon. Käytössä 100l puskurivaraaja neliputkikytkennällä. Voiko tuo puskuri vaikuttaako noihin pumpun antamiin lukemiin?
Kaikki piirit vapaalla kierrolla paitsi yhdessä makuuhuoneessa termostaatti +22C. Muualla lämpö asettunut ~+23C. Tallissa 45m2 kahdella piirillä ja siellä termostaatti +17C

-9 asteessa 30 asteista menee lattiaan. puutalo. sisälämpö vähän vajaa 22. Käyrä säädetty siten, että -35 asteessa menisi 37 asteista.

Lämpötila sen verran mukava, että boxereissa voi oleskella ongelmitta  ;D
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa Gate

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1139 : 05.12.22 - klo:16:00 »
Tättärää ja täällä taas,

Paluu lämpökäyrään. Aikaa meni ja lämpötila tasoittui sisällä +21 tuon 2c korjauksen ansiosta joka -3 tehtiin. Nyt kun on ollut pakkasta suurinpiirtein se 5vrk, niin kone latas sisälämpötilan +23c.

Olisko nyt oikea korjausliike laittaa -3 sijasta + 2 kohdalle +2 lisää?

Poissa VilleKinn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1140 : 05.12.22 - klo:16:14 »
Terve!

3v vanha pumppu heitti tänään ilmoille vian.

Valo palaa keltaisena taulun päällä ja kertoo että vikakoodi

Huoltohäiriö 6219 ja

Lämpökattila lämmin
Käyttövesikäytössä

Kompuraa näyttää pyörittelevän ainakin tietojen mukaan. Sihdit puhdisteltu n. 1kk sitten.

Mitäköhän tuo meinaa?
 
Kiitokset avuista jos joku tuosta jotain ymmärtää.  :)

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 935
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1141 : 05.12.22 - klo:17:04 »
Asentajan valikosta voisi löytyä lisätietoa virheestä tai ainakin milloin se ja mahdolliset muut ovat tapahtuneet.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 935
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1142 : 05.12.22 - klo:17:10 »
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa VilleKinn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1143 : 05.12.22 - klo:17:45 »
Joku vastailikin tuolla Facebookin foorumin puolella. Oli selvitellyt asiaa kun samalla tavalla 3v tullut täyteen. Pyytää siis vai huoltoukon käymään tuolla viestillä ja yrittävät myydä jatkotakuuta. Ei ole siis vika päällä vaan ns "lisämyyntiä" havittelevat.

Kiitokset kuitenkin :)

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1144 : 06.12.22 - klo:06:56 »
Joku vastailikin tuolla Facebookin foorumin puolella. Oli selvitellyt asiaa kun samalla tavalla 3v tullut täyteen. Pyytää siis vai huoltoukon käymään tuolla viestillä ja yrittävät myydä jatkotakuuta. Ei ole siis vika päällä vaan ns "lisämyyntiä" havittelevat.

Kiitokset kuitenkin :)

No nyt meni mielenkiintoiseksi   :D
Itsellä tulee heinäkuussa 3v täyteen. Mielenkiinnolla odotan pomppaako sama virhe tauluun. Paljonko "jatkotakuusta" olisi joutunut maksamaan?
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1145 : 06.12.22 - klo:08:24 »
Tättärää ja täällä taas,

Paluu lämpökäyrään. Aikaa meni ja lämpötila tasoittui sisällä +21 tuon 2c korjauksen ansiosta joka -3 tehtiin. Nyt kun on ollut pakkasta suurinpiirtein se 5vrk, niin kone latas sisälämpötilan +23c.

Olisko nyt oikea korjausliike laittaa -3 sijasta + 2 kohdalle +2 lisää?

Voit siirtää tuota tehtyä -3 korjausta pykälän alaspäin (yksi aste alaspäin).
Sisälämpö on makuasia, energiataloudellisesti lienee max +22  hyvä. Lämpö on sopiva silloin kun ei tunnu lämpimältä eikä lylmältä, os sopivan lämmin. Energiankulutuksessa ei yksi aste maalämmöllä juuri tunnu. Jos talossa paljon lattialaattaa niin 23.5 vaatii sisälämmöksi jotta laatta ei tunnu kylmältä.Tuntuu että asuu maalämpötalossa  :) kun lattialaatta on lämmin.
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa VilleKinn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1146 : 06.12.22 - klo:21:24 »
En siis ottanut huoltoon yhteyttä vaan selvittelin näiltä foorumeilta asiaa ja facebookissa jollain oli sama vikakoodi niin osasi kertoa.

Täytyy ehkä vielä soittaa huoltoon ja kysyä varmennusta.

No nyt meni mielenkiintoiseksi   :D
Itsellä tulee heinäkuussa 3v täyteen. Mielenkiinnolla odotan pomppaako sama virhe tauluun. Paljonko "jatkotakuusta" olisi joutunut maksamaan?

Poissa noobi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 85
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1147 : 06.12.22 - klo:22:05 »
En siis ottanut huoltoon yhteyttä vaan selvittelin näiltä foorumeilta asiaa ja facebookissa jollain oli sama vikakoodi niin osasi kertoa.

Täytyy ehkä vielä soittaa huoltoon ja kysyä varmennusta.

Mulle tuli kanssa nuo huoltomuistutuskoodit 6219 ja 6220 marraskuussa, tasan 3v käyttöönoton jälkeen.
Lämpömestarin ohjeet oli: tsekkaa keruupiirin paineet, lämmitysverkoston paineet, putsaa lämmitysverkoston sihti, lopuksi nollaa virhekoodi. Ei vaivautunut itse tulemaan edes paikalle.

Mullahan on lämpömestarin asentamana 6v takuu, joten mitään lisätakuuta ei yritetty tyrkyttää.

Poissa samza

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1148 : 11.12.22 - klo:15:19 »
ai onko näissä takuu huonontunut aikojen kuluessa ???

aikanaan ostopäätökseen vaikuttanut asia itselläni oli IVT:n osalta täysi takuu 6 vuotta ja kompura 10 vuotta

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1149 : 12.12.22 - klo:11:08 »
ai onko näissä takuu huonontunut aikojen kuluessa ???

aikanaan ostopäätökseen vaikuttanut asia itselläni oli IVT:n osalta täysi takuu 6 vuotta ja kompura 10 vuotta

6 v takuu pienille pumpuille ja 6+10v 12kw ja isommille. Takuu vaatii "Lämpömestarin" asentamaan ja pumpun oston heiltä. Muutoin valmistajan takuu on 3 v jos asennuttaa esim. tuntitöinä kuten minä. Kyselin Lämpömestarin asennusta Maalämpötukulta ostetulle pumpulle niin vastaukseksi sain radiohiljaisuuden  :)
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa Marius

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1150 : 12.12.22 - klo:13:14 »
6 v takuu pienille pumpuille ja 6+10v 12kw ja isommille. Takuu vaatii "Lämpömestarin" asentamaan ja pumpun oston heiltä. Muutoin valmistajan takuu on 3 v jos asennuttaa esim. tuntitöinä kuten minä. Kyselin Lämpömestarin asennusta Maalämpötukulta ostetulle pumpulle niin vastaukseksi sain radiohiljaisuuden  :)

Kyllä 10 vuoden kompressoritakuu on käsittääkseni voimassa myös pienemmille pumpuille Lämpömestarin asentamana.

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1151 : 12.12.22 - klo:13:40 »
Kyllä 10 vuoden kompressoritakuu on käsittääkseni voimassa myös pienemmille pumpuille Lämpömestarin asentamana.

Niinpä näyttäisi olevan. 2020 kun noita tarkkaan selvittelin ja pumppua hankkimassa niin oli mielestäni oli poikkeus, että pidempää 10v takuuta sai vain 12kw ja isommille kompuroille. Nyt kuitenkin kun kävin takuuehtoja katsomassa niin näkyi olevan 6-17kw ylöspäin. Varmaan joku jolla on 2-8kw mallia asennettuna lämpömestarin toimesta osaa asian tarkentaa :)
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa Waall-e

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1152 : 13.12.22 - klo:18:01 »
Ihan normaalilta vaikuttaa. Täällä A-energialuokka talossa  ja 31-34 pyörii menovesi, pikkupakkasilla, 23 astetta pyynti.
Pumppu tekee lämpöä hyvällä COPilla 40 asteeseen saakka joten ei kannata huolestua tilanteesta.
Jos haluat alempaa menovettä niin kärvistele kylmässä  :) Laattalattia tuntuu tosi viileältä kun pyynti alle 23.5.

Edit:kulutus noilla menovesilämmöilä n. 3500 kWh/vuosi lämmitys, max menovesi +42.



-9 asteessa 30 asteista menee lattiaan. puutalo. sisälämpö vähän vajaa 22. Käyrä säädetty siten, että -35 asteessa menisi 37 asteista.

Lämpötila sen verran mukava, että boxereissa voi oleskella ongelmitta  ;D


Vaihdettiin kesällä piirikortteja koneeseen ja asetukset nollautui. Ihmettelin kun ulkona oli -12C ja lattiaan meni +36C vesi. Käyrän yläpää oli/on +37C. Huomasin, että tässäkin ketjussa puhutusta min.lämpötila-asetuksessa oli -20C. Muutin sen -35C ja sen jälkeen valikosta laskettu menovedenlämpö tippui +29C (muistaakseni).

Tiputin nyt myös sovelluksesta "pyynnin" +21C. Täytyy seurata mihin asettuu kun kaikki termarit on auki. Tähän asti se on ollut +22C ja pesuhuoneessa oli aamulla +26C lämmintä.  ;D

Samalla hetkellä kun noita asetuksia kävin läpi, niin sovellus näytti ulkolämpötilaksi -9.8C, kompressorin nopeudeksi 70%, menovedenlämpö +40.1C ja paluuvedenlämpö +35.3C. Oli lämmityksellä eikä LKV:llä. Todella erikoista?

Liitteenä kuva husdatasta.


Asetuksista huomasin myös, että lattiaan menevän veden lämpötilaeroa voi säätää? Oletuksena 5k. Oletteko sitä muuttanut?
Bosch 7001i 3-12kw autotallissa josta 20m kanaali talon tekniseen tilaan.
2x 350m maapiiri

Talo 140m2 / 386m3
Talli   45m2 / 124m3

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1153 : 13.12.22 - klo:19:43 »


Vaihdettiin kesällä piirikortteja koneeseen ja asetukset nollautui. Ihmettelin kun ulkona oli -12C ja lattiaan meni +36C vesi. Käyrän yläpää oli/on +37C. Huomasin, että tässäkin ketjussa puhutusta min.lämpötila-asetuksessa oli -20C. Muutin sen -35C ja sen jälkeen valikosta laskettu menovedenlämpö tippui +29C (muistaakseni).

Tiputin nyt myös sovelluksesta "pyynnin" +21C. Täytyy seurata mihin asettuu kun kaikki termarit on auki. Tähän asti se on ollut +22C ja pesuhuoneessa oli aamulla +26C lämmintä.  ;D

Samalla hetkellä kun noita asetuksia kävin läpi, niin sovellus näytti ulkolämpötilaksi -9.8C, kompressorin nopeudeksi 70%, menovedenlämpö +40.1C ja paluuvedenlämpö +35.3C. Oli lämmityksellä eikä LKV:llä. Todella erikoista?

Liitteenä kuva husdatasta.


Asetuksista huomasin myös, että lattiaan menevän veden lämpötilaeroa voi säätää? Oletuksena 5k. Oletteko sitä muuttanut?

Piirikorttien vaihdon jälkeen on jäänyt semmoinen ominaisuus, että sähkökatkon jälkeen muuutaa minimilämpötilan -20 asteeseen joka on oletus. Tästä on myös bosch maahantuojan huolto tietoinen. Kannattaa tsekata jos tulee katkoja tuo asetus tekeekö sulla samaa varsinkin, jos olet sen piirikorttien vaihdon jälkeen asettanut -37. Bosch tietää ongelman, mutta korjaavaa päivitystä ei ole vielä tullut. Ajattelin keväällä olla uudelleen yhteyksissä ennen kuin takuu menee umpeen, jotta asia tulee hoidettua ja hoituu myös takuun umpeuduttua.
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 935
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1154 : 13.12.22 - klo:20:00 »
Pitääpä tarkistaa ja tarkkailla. Itsekin ihmettelin, miksi lämpökäyrä loppuu -20 C, vaikka olin varmasti joskus laittanut -26 C. Meillä sähkökatkoja tulee useita vuodessa tyypillisesti, mutta ensimmäisen MLP-vuoden aikana taidi olla vain yksi lyhyt.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa Waall-e

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1155 : 14.12.22 - klo:00:14 »
Siiten se luultavasti johtuu siitä.  ???
Tekeeköhän saman jos käyttää virrat pois pääkatkaisijasta?
Bosch 7001i 3-12kw autotallissa josta 20m kanaali talon tekniseen tilaan.
2x 350m maapiiri

Talo 140m2 / 386m3
Talli   45m2 / 124m3

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1156 : 14.12.22 - klo:06:21 »
@Waall-e pumppusi toimii todennäköisesti ihan ok. jos epäilet että on mennyt "bitti poikittain" niin laita kone ( silloin kun ei käy)  päänäytöltä valmiustilaan ja katkaise sulakkeista/sähkötaulusta virta. Laita 1 min kuluttua takaisin ja pumppu valmiustilasta käyttöön -> tarkista asetukset.

Pumpun oma äly  optimoi toimintaa, tuo lämmityspiirin deltan säätö ei vaikuta mitään, lauhduttimen virtaus ratkaisee. Samoin jos pienennät keruupumppua yms. säätöjä pumpun automatiikka ohittaa "huonot" käsintehdyt asetukset.

Käyntijakson alussa nouseee lämpötila korkeammalle samoin jos ulkona viilenee nopeasti. Enää ei riitä mnimiteho kun ulkona -10 pakkasta, käyntijakson alku mennään isommalla teholla ja pumpun  nettokulutuskin nousee 20kWh nurkille /vrk. ( brutto 111 kWh COP 5.28 )
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa rawpower

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 308
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1157 : 14.12.22 - klo:06:25 »
Siiten se luultavasti johtuu siitä.  ???
Tekeeköhän saman jos käyttää virrat pois pääkatkaisijasta?

Kytkimeltä virrat pois tekee saman. Sähkökatkon on myös oltava pidempi. Pieni Hetkellinen räpsy missä virrat palautuu samantien takaisin ei muuta minimilämpötilaa. Laitoin boschille viestiä. Katsotaan saisiko vastausta.
Bosch 7001i 2-8kw Lwm
1. kaivo 66m aktiivi
2. kaivo 158m aktiivi

Talo 134m2 Vesikiertoinen lattialämmitys.

Poissa Waall-e

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 99
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1158 : 14.12.22 - klo:11:04 »
Kytkimeltä virrat pois tekee saman. Sähkökatkon on myös oltava pidempi. Pieni Hetkellinen räpsy missä virrat palautuu samantien takaisin ei muuta minimilämpötilaa. Laitoin boschille viestiä. Katsotaan saisiko vastausta.

Kytkintä siis tarkoitin. Kerroppa ihan mielenkiinnosta jos saat vastauksen.


@Waall-e pumppusi toimii todennäköisesti ihan ok. jos epäilet että on mennyt "bitti poikittain" niin laita kone ( silloin kun ei käy)  päänäytöltä valmiustilaan ja katkaise sulakkeista/sähkötaulusta virta. Laita 1 min kuluttua takaisin ja pumppu valmiustilasta käyttöön -> tarkista asetukset.

Pumpun oma äly  optimoi toimintaa, tuo lämmityspiirin deltan säätö ei vaikuta mitään, lauhduttimen virtaus ratkaisee. Samoin jos pienennät keruupumppua yms. säätöjä pumpun automatiikka ohittaa "huonot" käsintehdyt asetukset.

Käyntijakson alussa nouseee lämpötila korkeammalle samoin jos ulkona viilenee nopeasti. Enää ei riitä mnimiteho kun ulkona -10 pakkasta, käyntijakson alku mennään isommalla teholla ja pumpun  nettokulutuskin nousee 20kWh nurkille /vrk. ( brutto 111 kWh COP 5.28 )

Täytyypä seurata mitä tuo syö /vrk.


Minkä verran käynnistyksiä invertterille on vielä ok jos ajatellaan vaikka +10C, 0C ja -10C?   Meillä on nyt tästä hetkestä 21h taaksepäin 5 käynnistystä joista 3krt käyttöveden tekoon. Kompressori käynyt 13h. Termostaatit "auki" kaikkialla paitsi yhdessä makuuhuoneessa ja tallissa. Lisäksi 100l puskurivaraaja sekä autotallissa kolme piiriä 45m2 alalla. Tallissa sisälämpö +17C termostaatilla, mutta eilen illalla jäi nosto-ovi auki kun otin mönkijän ulos lumitöihin. Talli jäähtyi +6C asteeseen tunnin aikana.
Bosch 7001i 3-12kw autotallissa josta 20m kanaali talon tekniseen tilaan.
2x 350m maapiiri

Talo 140m2 / 386m3
Talli   45m2 / 124m3

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 935
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7001i
« Vastaus #1159 : 14.12.22 - klo:15:38 »
Oli taas mennyt lämpökäyrässä minini -20 C:hen. Laitoin sähköt poikki n. viikko sitten puoleksi tunniksi Bosch valmiustilassa.

Luulisin, että myös lämpökäyrän keskellä oleva säätöpiste nollautui samalla.

Mitähän kaikkea muutakin nollautuu?
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2