Tervehdy kaikille. Uutena foorumilaisena tulen heti ongelman kanssa, mutta ajattelin täältä saavani parhaimman riippumattoman mielipiteen. Eli minulla on SH7 maalämpöpumppu ollut noin 12 vuotta käytössä ja oireina oli, että kompressori lähti ensin käyntiin ja sitten pian se sammui hetkeksi, kunnes käynnistyi uudelleen. Minusta kompressorin ääni oli voimistunut aiemmasta ja käyntiajat vaikuttivat pidemmiltä, sekä lämpöpumpun sisälämpötila oli minusta aiempaa korkeampi. Päättelin, että kaikki ei ole ihan kunnossa ja siirryin varalämmitysvastukselle.
Otin liitteen valokuvan ja siinä vasemmanpuoleisen venttiilin yhteydessä on öljyä. Ilmeisesti vuoto on jossain kohtaa lähellä tätä venttiiliä tai itse venttiilissä.

Nyt se minua askarruttanut kysymys, että kannattaisiko minun pyytää maalämpöasentaja
a) korjaamaan vuotokohdat ja täyttämään järjestelmä uudelleen
b) vaihtamaan suoraan kompressori uuteen ja samalla tekemään tarvittavat korjaukset
c) Vaihtamaan maalämpöpumppu kokonaan uuteen invertterimaalämpöpumppuun
Ajatus näissä vaihtoehdoissa on se, että onko vajaatäytöllä ollut kompressori päässyt vaurioitumaan ja se, että onko maalämpöpumpun muilla osilla vielä niin paljon elinikää jäljellä, että kompressorin vaihto kannattaa tehdä.