Hei,
Meillä on rintamamiestalo, jossa viisi vuotta käytössä on ollut Stiebelin WPF7 maalämpöpumppu , 300 L käyttövesivaraaja ja 100 L puskurivaraaja. Kellarikerroksessa on lattialämmitys (n. 30 m2) ja muualla patterit (11 kpl).
Alusta asti lämmityspuolen paineet ovat vaihdelleet ja muutama lämmitys/putkifirma vuosien saatossa asiaa on käynyt ihmettelemässä. Paisuntasäiliö on liian pieni (tai sitten ei). Paineen vaihtelu on kuitenkin ollut loogista: kesällä laskee ja kylmemmällä nousee. Kolmisen viikkoa sitten lämmityspuolen paineet nousivat n. 1.5 bar:iin. Laskin vettä varoventtiilistä n. 3-4 litraa ja paineet palasivat 1 bar:iin. Seuraavana päivänä paineet olivat taas n. 1.5 bar. Huomasin, että patteriverkon kiertovesipumppu alkoi äännellä eli sillä oli ilmaa. Lisäksi aina kun lämpöpumppu lähti lämmittämään käyttövettä, varaajasta/sinne menevistä putkista kuului julmettu lorina. Kolmannen tyhjennyskerran jälkeen soitin putkimiehen paikalle. Patterikierron pumppu ilmattiin. Kun puskurivaraajan ilmauskellon venttiiliä painettiin, varaajasta tuli niin paljon ilmaa, että paine meni nollille. Putkari laittoi puskurivaraajan ilmauskellon tilalle kahvaventtiilin, paisuntasäiliön esipaine asetettiin 0.6 bar:iin ja systeemi ilmattiin normaalisti, painetta lämmityspiiriin jätettiin 1 bar. Tämän jälkeen kaikki toimi ok n. viikon verran, kunnes 10 päivää sitten paineet olivat taas 1,5 bar. Tuosta päivästä lähtien joka aamu ja joka ilta paine on aina 1,4 – 1,5 bar ja joka aamu ja joka ilta olen ilmannut puskurivaraajan kahvaventtiilistä ja lämmitysvaraajalle menevät putket niissä olevista ilmausventtiileistä. Vettä en ole lisännyt kertaakaan, vaan ilmauksen jälkeen paine palaa aina n. 1 bar:iin. Järjestelmästä ei myöskään ole tullut vettä pois, sillä jostain syystä (ehkäpä asennusvaiheessa ei autosta muuta löytynyt…) varoventtiili on 3 bar. Olen pariiin kertaa avannut kaikkien pattereiden termostaatit ja kaikki patterit lämpenevät. Olen myös ilmannut kaikki patterit > 4 kertaa, ilmaa tulee vain yhdestä yläkerran patterista. Myös patteripiirin pumpun kiertonopeutta olen vaihdellut 1/2/3 –tehoilla, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta ilman kertymiseen.
a) Mistä ilma järjestelmään kertyy? 10 vrk ilmailujen jälkeen tuntuu, että jostain sitä järjestelmään generoituu.
b) Miten ilmaongelmasta pääsee näppärimmin eroon? Vai voiko syynä olla jotain muuta?
Kun paineen nousut alkoivat olen myös huomannut, että pumppu ei jaksa lämmittää käyttövettä aina asetusarvoon 50 asteeseen, vaan heittää lämmityksen vastuksille n. 48 asteessa. Myöskään vastuksilla käyttövesi ei lämpene, vaan olen joutunut alentamaan pyyntilämpötilaa tilapäisesti, jotta vastukset saa pois päältä. Pumpun näytön mukaan energiaa tuotetaan veden lämmitykseen, mutta mitään ei tapahdu. Yhteistä näille kerroille on ollut, että lotina lämminvesivaraajassa on ollut todella voimakasta, eli siellä jossain on ollut rutosti ilmaa. Kun olen ilmannut käyttöveden meno/paluuputket pumpulta varaajalle, on pumppu alkanut lämmittää käyttövettä normaalisti.
c) voiko ilma olla syynä siihen, että lämpö ei siirry pumpulta varaajaan? Millainen kiertopiiri pumpulta varaajan lauhduttimelle on tilavuudeltaan, eli voiko pienikin ilmamäärä estää lämmön siirtymisen? Vai ovatko vastukset rikki?
Olen tiedustellut asiaa useammasta putki/lämmitysalan firmasta ja heidän mukaansa pienitehoiset kiertovesipumput eivät ilmaa järjestelmään ime, mutta selitystä ilmiöön en ole saanut. Ehkäpä tällä foorumilla asiaa on jo käsitelty, pikaisesti en vastausta asiaan täältä löytänyt.