Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT HQ C10 säätäminen  (Luettu 98142 kertaa)

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #120 : 15.12.16 - klo:16:53 »
Tänää sain vihdoin huollosta sellaisen kaverin kiinni, joka osasi auttaa tässä käyttövesiasiassa tai tarkemmin asetuksissa.

peki,
Eli oli siis vielä kolmas huoltovalikko,jonka kautta sain muutettua noita käyttöveden käynnistys ja pysäytysrajoja järkevämmäksi.
Uskon, että tästä on jonkin verran apua mutta seurataan millaista palautetta jatkossa tulee :D
Millaisia käynnistys ja pysäytys asetuksia laitoit?

Melko laajalla asetuksella saa pidennettyä käyttöveden lämmitysaikaa. Nibe 160L/45L säiliöllä voisi toimia esimerkiksi 35 C käynnistys ja 54 C pysäytys. Täytyy täällä myös lähiaikoina testata legionella tappo asetuksia. Nyt nostin jo pysäytysrajaa 48 -> 54 C. Maksimi taisi olla 60 C tai sitten vaihtoehto A, eli tekee niin kuumaa kun kompuralla vaan saa tehtyä ja paine presostaatti sammuttaa kompuran. Voi olla jos laittaisi 60 C max, niin jos ei kompuralla saa noin kuumaa niin jatkaisi sähkövastuksella, jos vastukset on vain sallittu. Noita vastuksiakin täytyy testailla jos vaan ehtii oikeaan aikaan pumpun viereen.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa naur1s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
  • IVT HQ8
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #121 : 15.12.16 - klo:17:25 »
Tänää sain vihdoin huollosta sellaisen kaverin kiinni, joka osasi auttaa tässä käyttövesiasiassa tai tarkemmin asetuksissa.

peki,
Eli oli siis vielä kolmas huoltovalikko,jonka kautta sain muutettua noita käyttöveden käynnistys ja pysäytysrajoja järkevämmäksi.
Uskon, että tästä on jonkin verran apua mutta seurataan millaista palautetta jatkossa tulee :D
Ja nyt meitä kaikkia kiinnostaa tieto, miten kolmanteen huoltovalikkoon pääsee.  ;)

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #122 : 15.12.16 - klo:17:28 »
Millaisia käynnistys ja pysäytys asetuksia laitoit?

Nyt käynnistyy 45 asteessa ja näinkin korkea siksi, että pumppu ehtisi jotenki ees matkaan, kun vaimo alkaa illalla läärään veden kanssa. Pysäytys nyt 58 ja ehkä tuo voisi olla alempikin mutta seurataan nyt jonki aikaa miten pelittää noilla arvoilla ja millaista ja millaista käyntiaikaa tulee.
Onneksi noita nyt pystyy jatkossa itse muuttaan jos tarve tulee.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #123 : 15.12.16 - klo:18:14 »
Nyt käynnistyy 45 asteessa ja näinkin korkea siksi, että pumppu ehtisi jotenki ees matkaan, kun vaimo alkaa illalla läärään veden kanssa. Pysäytys nyt 58 ja ehkä tuo voisi olla alempikin mutta seurataan nyt jonki aikaa miten pelittää noilla arvoilla ja millaista ja millaista käyntiaikaa tulee.
Onneksi noita nyt pystyy jatkossa itse muuttaan jos tarve tulee.
45 -> 58 on varmasti aika hyvä säätö. Voi toimia vaikka käynnistystä laskee vaikka 42 asteeseen, mutta kannattaa kokeilla ensin tuolla nykyisellä.

Täällä lämmitti nyt kerran talon lämmityksen ohessa käyttöveden 54 C asti. Max asetus olikin 65C. Sähkövastuksen taisi saada laitettua päälle. Talon lämmitys jäi vielä kesken, mutta sain sen keskeytettyä ja jatkoi lämmittämään käyttövettä 39 -> 65 C. Tulo kaivosta näytti +2C.

Ihan hyvät säädöt saa kun ei tarvitse käyttää niitä esiohjelmoituja säätöjä.

edit:
Täällä otin lukemia ylös. klo 18.17 kuumakaasu 87C, käyttövesi 55C, kaivo (nopeus 3) +2/0
18.19 88 57
18.21 90 57
18.25 90 58
18.28 90 59 Kompura sammui. Kaivo +3/-1 (nopeus 1). Mahtoi mennä jumiin myös kun ei päässyt tavoitteeseen 65 C. Tuli ainakin punainen vilkkuvalo ja HP/MS-larm teksti. Kiertovesipumppu oli vain 1-nopeudella.
Klo 18.37 käyttövesi oli jäähtynyt 54 asteeseen.

edit2:
Uusi testi legionella tappoa. käyttövesi oli aluksi 50C. Lopetus 60C.
Klo 20.24 Kuumakaasu 80C, Käyttövesi 57C, kaivo +5/+2
20.25 82 57
20.26 83 58
20.27 84 59
20.27 84 60

Eli sai 60 C valmiiksi. Mutta kun pumppu käänsi vaihtoventtiilin talon lämmitys asentoon takaisin, niin meni pumppu tilttiin aivan heti. Eli oli 60 C myös liian iso asetus. Ei siis auttanut mitään vaikka kaivo oli nyt pari astetta lämpöisempi käynnin alussa.
Klo 20.32 käyttövesi 57 C.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #124 : 15.12.16 - klo:18:57 »
Ja nyt meitä kaikkia kiinnostaa tieto, miten kolmanteen huoltovalikkoon pääsee.  ;)

Tuota ohjetta voi ainakin kokeilla?

Lainaus
Eli ensin on normivalikko josta ei näe muutaku lämpötilat, voi säätää talon lämmöt ja käyttöveden ajastetun vastuskuumennuksen.
Käyttäjä valikko aukee kun painaa lämpötila namiskaa 5sek.
Täältä näkee pumpun tunnit, kellon ajastamiset yms.
Huoltovalikko aukee kun painaa valikkonamiskaa 10sek.
Tällöin voikin sitten harjoitella pumpun sekaisin saamista :)
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=7019.msg95591#msg95591
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #125 : 15.12.16 - klo:18:59 »
Tänää sain vihdoin huollosta sellaisen kaverin kiinni, joka osasi auttaa tässä käyttövesiasiassa tai tarkemmin asetuksissa.

peki,
Eli oli siis vielä kolmas huoltovalikko,jonka kautta sain muutettua noita käyttöveden käynnistys ja pysäytysrajoja järkevämmäksi.
Uskon, että tästä on jonkin verran apua mutta seurataan millaista palautetta jatkossa tulee :D
Säätele varovasti. Ota talteen aina aikaisemmin käyttämäsi arvot niin tiedät tai paremminkin muistat mistä  saattaisi mahdolliset ongelmat johtua.
Onko se Husdata tullut??
Nuo antamani valikkoihin pääsy ohjeet pätee varmaan vain rego 600 sarjaan.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #126 : 15.12.16 - klo:20:37 »
Säätele varovasti. Ota talteen aina aikaisemmin käyttämäsi arvot niin tiedät tai paremminkin muistat mistä  saattaisi mahdolliset ongelmat johtua.
Onko se Husdata tullut??
Nuo antamani valikkoihin pääsy ohjeet pätee varmaan vain rego 600 sarjaan.

Säädin sen huollon kaverin neuvoilla nyt ja seurataan miten auttoi.

En ole saanut vieläkään aikaiseksi tilata sitä husdataa.
Koitin niitä asennusohjeita tutkia ja se ilmeisesti pitää sinne jonneki piirikorttiin kytkeä? Voikohan sen ryssiä jotenki?
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #127 : 15.12.16 - klo:21:27 »
Säädin sen huollon kaverin neuvoilla nyt ja seurataan miten auttoi.

En ole saanut vieläkään aikaiseksi tilata sitä husdataa.
Koitin niitä asennusohjeita tutkia ja se ilmeisesti pitää sinne jonneki piirikorttiin kytkeä? Voikohan sen ryssiä jotenki?
Siinä piirikortissa on paikka piuhalle. Ei sitä oikein millään ryssiä voi.
Pumpun säätäminen on aika arpapeliä ilman kunnon logitusta.
Tuntuuhan tuo aika kovalta summalta, mutta itse olen paljon turhempaankin sijoittanut ja paljon enemmän.
Oma kone on kytketty vm 07 läppäriin, ja toimii ihan ok, lukuunottamatta tuon läppärin lämpenemisongelmia.

Poissa naur1s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
  • IVT HQ8
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #128 : 15.12.16 - klo:22:44 »
Tuota ohjetta voi ainakin kokeilla?
Juu ei taida toimia näissä uudemmissa. Asentajavalikko aukeaa koodilla joka on muuttuva, ppkk. Eli siis päivämäärä.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #129 : 16.12.16 - klo:10:47 »
Siinä piirikortissa on paikka piuhalle. Ei sitä oikein millään ryssiä voi.
Pumpun säätäminen on aika arpapeliä ilman kunnon logitusta.
Tuntuuhan tuo aika kovalta summalta, mutta itse olen paljon turhempaankin sijoittanut ja paljon enemmän.
Oma kone on kytketty vm 07 läppäriin, ja toimii ihan ok, lukuunottamatta tuon läppärin lämpenemisongelmia.

Eilisen illan kommentti: Nyt tuli hyvää vettä suihkussa :D
Nyt on husdata tilattu :)
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #130 : 16.12.16 - klo:20:38 »
Eilisen illan kommentti: Nyt tuli hyvää vettä suihkussa :D
Nyt on husdata tilattu :)
Laita sitten käppyrää näkyville niin autetaan säätöjen kanssa jos osataan.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #131 : 30.12.16 - klo:21:47 »
Laita sitten käppyrää näkyville niin autetaan säätöjen kanssa jos osataan.

Tänää sain peki husdatan pelittään 8)
Mulla ei ollut kiinteää verkkoyhteyttä saatavilla mutta onneksi tuo alko pelittään Wi-Fin kautta pienen värkkäämisen jälkeen. Tuo palikka lähettää siis suoraan nettiin nuo tiedot niin voi millä vaan laitteella seurata missä on nettiyhteys.
En ole vielä tarkemmin ehtinyt perehtyä mutta hyvä, että tuli hankittua niin pääsee noita käyntejä seuraamaan tarkemmin.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #132 : 31.12.16 - klo:10:01 »
Miksihän en saa minkäänlaista käppyrää näkyviin sieltä sivuilta?
Olen valinnut myös, että sähköpostiin tulis joka vrk data.
Osaatko peki auttaa?
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #133 : 31.12.16 - klo:10:57 »
Miksihän en saa minkäänlaista käppyrää näkyviin sieltä sivuilta?
Olen valinnut myös, että sähköpostiin tulis joka vrk data.
Osaatko peki auttaa?
Pistit pahan. pitäisi kyllä näkyä jos tuo online aktivointi on suoritettu. Joku jolla kone on netissä voisi
auttaa paremmin.
Näkyykö käppyrät omalla koneella?

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #134 : 31.12.16 - klo:12:23 »
Pistit pahan. pitäisi kyllä näkyä jos tuo online aktivointi on suoritettu. Joku jolla kone on netissä voisi
auttaa paremmin.
Näkyykö käppyrät omalla koneella?

Ei näy käppyrät tietokoneellakaan.
Siinä reports kohdalla on vaan tyhjää siinä käppyräkuvassa ja mitään päivämäärää yms ei pysty muuttaan.
Muuten  itse lämmitysjärjestelmän kuva toimii ja tuli eilisen raportti sähköpostiin tosin multa puuttuu kaikki pumppujen yms tehot niistä niin ei ollut sähkönkulutusta siinä. Ne pitäis kuulemma lähettää sinne.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #135 : 31.12.16 - klo:14:10 »
Interfaces LP tyyppi onko oikein?
Minulla nuo portit aiheuttivat suurinta tuskaa. Pitää vain kokeilla eri vaihtoehdot läpi jos et tiedä koneesi porttien numeroita etukäteen.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #136 : 31.12.16 - klo:15:19 »
Interfaces LP tyyppi onko oikein?
Minulla nuo portit aiheuttivat suurinta tuskaa. Pitää vain kokeilla eri vaihtoehdot läpi jos et tiedä koneesi porttien numeroita etukäteen.

Öö.. voitko selittää vähän tarkemmin mitä tarkoitat?
Pumpun sisällä olevia.johtojen paikkoja vai mitä?
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #137 : 31.12.16 - klo:15:54 »
Öö.. voitko selittää vähän tarkemmin mitä tarkoitat?
Pumpun sisällä olevia.johtojen paikkoja vai mitä?
Ei vaan tietokoneessa olevat esim usp paikat on jotenkin numeroitu.
Ne kaksi johtoa siitä husdatan piuhasta pitää olla oikein että ohjelma osaa lukea oikein pumpun tiedot.
Ohjelma kysyy  että mihin porttiin Nämä on kytketty. Pitää olla oikein. Onko?

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #138 : 31.12.16 - klo:16:08 »
Ei vaan tietokoneessa olevat esim usp paikat on jotenkin numeroitu.
Ne kaksi johtoa siitä husdatan piuhasta pitää olla oikein että ohjelma osaa lukea oikein pumpun tiedot.
Ohjelma kysyy  että mihin porttiin Nämä on kytketty. Pitää olla oikein. Onko?

Nyt selvisi mistä kiikasti. En älynnu luoda sieltä reports valikosta uutta käppyrää itelle. Sieltähän pitää itse valita mitä tietoja haluaa seurata jned ja valita aktiiviseksi se. Nyt toimii :)
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #139 : 31.12.16 - klo:16:26 »
Nyt selvisi mistä kiikasti. En älynnu luoda sieltä reports valikosta uutta käppyrää itelle. Sieltähän pitää itse valita mitä tietoja haluaa seurata jned ja valita aktiiviseksi se. Nyt toimii :)
Hyvä.
Taitaa olla tuolla Husdatan sivuilla joku ongelma päällä, mistään koneesta ei tule tietoo :-[

Poissa k113635

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #140 : 31.12.16 - klo:16:39 »
Hyvä.
Taitaa olla tuolla Husdatan sivuilla joku ongelma päällä, mistään koneesta ei tule tietoo :-[
Kyllä tänne näkyy Mettiksen pumppu: http://www.husdata.se/pop_pulse.asp?ID_User=1135&H=&View=Pulse
Ja Rapport sivuilta voi katsella Käyntiajat raporttia. (Rapport->Valitsee rapport "Käyntiajat", pistää rastin ruutuihin "Timma" sekä "Stor" ja painaa "Uppdatera")

edit. Raportteja voi katsella vapaasti valitulta ajanjaksolta (sekunnin tarkkuudella) ottamalla rastin pois ruudusta "Visa senaste" ja sitten laittamalla halutut alku- ja loppuajat Från ja Till-kenttiin.
Tampere, 1-taso, puutalo, -97, netto 119m2/300m3(22C) + AT/VAR netto 32m2/90m3(15C), brutto 169m2/460m3 ,lattialämmitys
08/15- Nibe F1255-6, Jäspi GTV Hybrid 500, kaivo 190m, Toshiba Arctic 35 ILP, Vallox 121 SE

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #141 : 31.12.16 - klo:17:03 »
Kyllä tänne näkyy Mettiksen pumppu: http://www.husdata.se/pop_pulse.asp?ID_User=1135&H=&View=Pulse
Ja Rapport sivuilta voi katsella Käyntiajat raporttia. (Rapport->Valitsee rapport "Käyntiajat", pistää rastin ruutuihin "Timma" sekä "Stor" ja painaa "Uppdatera")

edit. Raportteja voi katsella vapaasti valitulta ajanjaksolta (sekunnin tarkkuudella) ottamalla rastin pois ruudusta "Visa senaste" ja sitten laittamalla halutut alku- ja loppuajat Från ja Till-kenttiin.
Mulla lukee No Data in log :-[
Uudelleen käynnistys auttoi :)
Pikkasen kun saisi lisää käyntiaikaan niin kävisi ehkä pienemmillä käynnistysmäärillä-
Ei tuo käyttövesipuolikaan ihan pielessä ole.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #142 : 31.12.16 - klo:17:17 »
Hyvä, että sain tämän toimiin, ensi viikolle luvannu kovia pakkasia niin pääsee seuraan pumpun toimintaa nyt.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #143 : 31.12.16 - klo:17:25 »
Hyvä, että sain tämän toimiin, ensi viikolle luvannu kovia pakkasia niin pääsee seuraan pumpun toimintaa nyt.
Tuo internetin sivu taitaa toimia ensimmäisen kuukauden ilmaiseksi. 

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #144 : 31.12.16 - klo:17:32 »
Tuo internetin sivu taitaa toimia ensimmäisen kuukauden ilmaiseksi.

Kyllä mä ymmärsin niin, että tuohon mun pakettiin kuuluu vuosi ja sen jälkeen pitää muistaakseni 300kr maksaa jatkosta. Tosin mun tilauksessa sattu yks virhe niin antoivat ilmaisen lisävuoden eli 2019 on mulla voimassa.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #145 : 01.01.17 - klo:00:10 »
Hyvää Uutta Vuotta foorumille :)

Husdata ei tosiaan pysty laskemaan mun pumpun kulutusta noihin raportteihin,kun ei ole niillä tuon pumppumallin tietoja järjestelmässä.
Mitenkähän ja mistä löytäsin näitä seuraavia kulutus tietoja:

Compressor   
Cold circuit pump   
Heat carrier pump   
Radiator pump
Switch valve   
HP Pressostat
LP Pressostat

Wilon sivuiltakaan en äkkiseltään hoksannu paljonko kiertovesipumput yms vie watteja.
Eikä asennusohjeessa puhuttu mitään.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #146 : 01.01.17 - klo:01:36 »
Hyvää Uutta Vuotta foorumille :)

Husdata ei tosiaan pysty laskemaan mun pumpun kulutusta noihin raportteihin,kun ei ole niillä tuon pumppumallin tietoja järjestelmässä.
Mitenkähän ja mistä löytäsin näitä seuraavia kulutus tietoja:

Compressor   
Cold circuit pump   
Heat carrier pump   
Radiator pump
Switch valve   
HP Pressostat
LP Pressostat

Wilon sivuiltakaan en äkkiseltään hoksannu paljonko kiertovesipumput yms vie watteja.
Eikä asennusohjeessa puhuttu mitään.
Totta, muuttuvan tehon pumput jää Husdatan ohjelmassa paitsioon.
Kiinteissäkin, ja kompuran ottoteho lasketaan ilmoitetun tehon mukaan.
Pressot ei sinällään kuluta mitään.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #147 : 03.01.17 - klo:16:04 »
Mulla lukee No Data in log :-[
Uudelleen käynnistys auttoi :)
Pikkasen kun saisi lisää käyntiaikaan niin kävisi ehkä pienemmillä käynnistysmäärillä-
Ei tuo käyttövesipuolikaan ihan pielessä ole.

Mikähän tuolla husdatan sivuilla on kun melkein kaikkien kohdalla sanoo no data in log?

Vähemmän on nyt tullu valituksia käyttöveden riittävyydestä, kun pääsin muuttaan niitä rajoja. Nyt näyttäisi menevän vrk keskimäärin 6-7 käynnistyksellä. Ihan ok vissiin?

Oon kans koittanu miettiä miten tuota käyntiaikaa saisi lisää mutta, kun puskuri ei ole kuin 100l niin taitaa hankalaa olla..
Kovin ei viittis kytkentäeroa enää ainakaa lisätä.
Katoinkohan nyt  oikein että -10 asteen pakkasilla vrk meni noin 16 käynnistyksellä ja käyntiaika oli reilu 10h.
Termostaatit on pois ja kiertovesipumppu reilulla kolmosella ja hyvin kiertää vesi. Keskimääräinen käyntiaika kerralle näyttää aina jäävän näillä keleillä noin 45min.

Taidan mä jossain vaiheessa vaihtaa isomman puskurin.
Tuossa mittailin, että 200l pönttö menis vielä helposti, silläki saattas varmaan saada jo riittävästi käyntiaikaa lisää?

Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #148 : 03.01.17 - klo:17:10 »
Termostaatit on pois ja kiertovesipumppu reilulla kolmosella ja hyvin kiertää vesi. Keskimääräinen käyntiaika kerralle näyttää aina jäävän näillä keleillä noin 45min.

Taidan mä jossain vaiheessa vaihtaa isomman puskurin.
Tuossa mittailin, että 200l pönttö menis vielä helposti, silläki saattas varmaan saada jo riittävästi käyntiaikaa lisää?

45min käyntikerraksi on mielestäni todella hyvä jo. Itse kiikaroisin tuohon 30-45min väliin mutta patteritalossa käyntijaksojen pituus taitaa riippua paljon ulkolämpötilasta ja millaisella käyntiaikasuhteella kone käy.

Tässä on laskuria millä voi hiukan funtsia miten erikokoinen puskuri vaikuttaa käytiaikaan.... Tuossa ajatus on muistaakseni tavallaan niin että puskurin pitäisi aina latautua täyteen ja sitten tyhjentyä. Tosiasiallinen toiminta riippuu virtauksien suhteesta toisiinsa yms...

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=6139.msg75934#msg75934
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #149 : 04.01.17 - klo:01:08 »
45min käyntikerraksi on mielestäni todella hyvä jo. Itse kiikaroisin tuohon 30-45min väliin mutta patteritalossa käyntijaksojen pituus taitaa riippua paljon ulkolämpötilasta ja millaisella käyntiaikasuhteella kone käy.

Tässä on laskuria millä voi hiukan funtsia miten erikokoinen puskuri vaikuttaa käytiaikaan.... Tuossa ajatus on muistaakseni tavallaan niin että puskurin pitäisi aina latautua täyteen ja sitten tyhjentyä. Tosiasiallinen toiminta riippuu virtauksien suhteesta toisiinsa yms...

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=6139.msg75934#msg75934

Aha elikkä käyntiajat olisi ihan ok..
Kelistä riippuen ne on pyöriny juurikin tuossa 30-45 välillä.
Tauot on vaan aika lyhkäsiä.
Mielellään sitä laittaisi mahdollisimman ison mutta 300l ei oikein mahdu enää, tuo 200l vois mennä vielä.

Laitoin liitteeksi eilisen päivän käppyrää.
Mukavasti pakkanen kiristyy niin näkee nyt miten laitteisto käytttäytyy kylmemmällä.
Miltä teistä tuo käppyrä näyttää? Mitä kannattaisi yrittää korjata?
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #150 : 04.01.17 - klo:06:37 »
Aha elikkä käyntiajat olisi ihan ok..
Kelistä riippuen ne on pyöriny juurikin tuossa 30-45 välillä.
Tauot on vaan aika lyhkäsiä.
Mielellään sitä laittaisi mahdollisimman ison mutta 300l ei oikein mahdu enää, tuo 200l vois mennä vielä.

Laitoin liitteeksi eilisen päivän käppyrää.
Mukavasti pakkanen kiristyy niin näkee nyt miten laitteisto käytttäytyy kylmemmällä.
Miltä teistä tuo käppyrä näyttää? Mitä kannattaisi yrittää korjata?

Tuostahan se selviää helposti että kone käy noin puolet ajasta tuollaisella kelillä. Jos hystereesiä/kytkentäerotusta kasvattaa tällöin voi saada esim 1h - 1h käyntilepoajat mutta tietysti tuossa on se että alkaako tuo jo näkymään huonelämpötilassa? Liian pitkät siivut näkyvät jollaintapaa myös laskevassa hyötysuhteessä laskeneen liuoksen lämpötilan ja sekä nousevan menoveden myötä.

Tuohon puskurilaskuriinhan voisi kokeilla arpoa jotain. Olikos käynnistys/pysäytyshystereesi paluu vai menoveden mukaan?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #151 : 04.01.17 - klo:08:35 »
Miltä teistä tuo käppyrä näyttää? Mitä kannattaisi yrittää korjata?

Käyrän perusteella tuskin mitään tarvitsee korjata.
Pumpun teholuokka on sopiva, lämmitysteho sopiva ja riittää varmaankin noin -35 C pakkasille asti.
Lämpökaivo voi olla vähän kysymysmerkki. Asia selviää lopullisesti vasta muutaman vuoden kuluttua.
Odottele rauhassa, ei ole ainakaan mitään näköpiirissä olevaa hätää.

Kaivoon menee nyt -20 pakkasella alimmillaan vajaa -4 C lämpöistä nestettä.
Pumppu sietää yleensä noin -8 C. Jäähtymisvaraa on vielä.
Kylmähköksi menevä kaivo alentaa pumpun antotehoa, mutta samalla siitä aiheutuu myöskin pieni ottotehon (=ostosähkön) alentuminen.
Tuo viilenevä kaivo alentaa vähän pumpun maksimaalista lämmitystehoa, mutta ei alenna niin paljon, että sen teho ei riittäisi taloosi.
Kaikki hyvin!

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #152 : 04.01.17 - klo:21:37 »
Aha elikkä käyntiajat olisi ihan ok..
Kelistä riippuen ne on pyöriny juurikin tuossa 30-45 välillä.
Tauot on vaan aika lyhkäsiä.
Mielellään sitä laittaisi mahdollisimman ison mutta 300l ei oikein mahdu enää, tuo 200l vois mennä vielä.

Laitoin liitteeksi eilisen päivän käppyrää.
Mukavasti pakkanen kiristyy niin näkee nyt miten laitteisto käytttäytyy kylmemmällä.
Miltä teistä tuo käppyrä näyttää? Mitä kannattaisi yrittää korjata?
Pakkasta ulkona -25 ja pumppu huilaakin. Älä säädä mitään. ;)
Katso paljonko kaivo ehtii elpyä tauon aikana. Siis nesteen lämpötila keruulta kun pumppu on käynyt
noin15min.

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #153 : 04.01.17 - klo:22:24 »
Tuohon puskurilaskuriinhan voisi kokeilla arpoa jotain. Olikos käynnistys/pysäytyshystereesi paluu vai menoveden mukaan?

Minusta tuo on menoveden mukaan.

Pakkasta ulkona -25 ja pumppu huilaakin. Älä säädä mitään. ;)
Katso paljonko kaivo ehtii elpyä tauon aikana. Siis nesteen lämpötila keruulta kun pumppu on käynyt
noin15min.

No ei kosketa mihinkään tai no käyrää piti vähän laskea, kun alkoi sisälämpö nousta liikaa :)
Hyvin toimii kyllä nuo uudet patterit vs vanhat. Riittää paljon viileämpi vesi nyt.
Pitääpä seurata tuota keruuta tarkemmin.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #154 : 04.01.17 - klo:22:31 »
Siitä esim keruu tulo vasemmalla puolella olevaa numeroa painamalla saa keruun yksityiskohdat kivasti
esille. Numeron pitää olla punainen. Mustat numerot ei aukee.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #155 : 04.01.17 - klo:23:48 »
Minusta tuo on menoveden mukaan.

5kW patteriteho, ulkona -11, hystereesi 10 astetta


sama mutta 200l pytty.


2,5kW patteriteho, 100l pytty


2,5kW, 200l


mitään absoluuttisia totuuksia nuo eivät ole mutta suuntaa-antavia kuitenkin. Taulukolla on helppo kokeilla mitä mikäkin vaikuttaa...
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #156 : 05.01.17 - klo:11:38 »
Kiitos fraatille laskelmista. Pitääpä tutkia tuota laskuria vielä lisää.
Liitteenä pakkasjakson käppyrää..
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #157 : 05.01.17 - klo:12:21 »
Liitteenä pakkasjakson käppyrää..

Hyvin pelaa lämmitys.
Kaivon lämpötilojen kehittymistä on hyvä seurata.
Toistaiseksi ei mitään hätää.
Kaivon yläosassa on varmaankin jäätä, mutta jos tulee leudompaa, sekin sulaa pois.

Poissa naur1s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 157
  • IVT HQ8
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #158 : 06.01.17 - klo:11:40 »
Miten lämpimänä kuumakaasut on Mettiksellä ja muillakin kun pumppu tekee n. 50°C menovettä? Itellä tällaiset:

T6 Kuumakaasu: 102,5°C
T8 Lämmitysvesi meno: 51,3°C
T9 Lämmitysvesi tulo: 44,5°C
T10 Keruupiiri tulo: 0,8°C
T11 Keruupiiri meno: -1,7°C

Lämmitysvesien lämmöt tarkoittaa siis 300l puskurille menevää ja pumpulle palaavaa vettä. Neliputkikytkentä. Kaivo ainakin näyttäs olevan riittävä, mutta jotain lorinaa kuuluu liuosputkesta? kun pumppu on käynnissä. Ilmaa?

Poissa Mettis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 218
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT HQ C10 säätäminen
« Vastaus #159 : 06.01.17 - klo:13:01 »
Miten lämpimänä kuumakaasut on Mettiksellä ja muillakin kun pumppu tekee n. 50°C menovettä? Itellä tällaiset:

T6 Kuumakaasu: 102,5°C
T8 Lämmitysvesi meno: 51,3°C
T9 Lämmitysvesi tulo: 44,5°C
T10 Keruupiiri tulo: 0,8°C
T11 Keruupiiri meno: -1,7°C

Lämmitysvesien lämmöt tarkoittaa siis 300l puskurille menevää ja pumpulle palaavaa vettä. Neliputkikytkentä. Kaivo ainakin näyttäs olevan riittävä, mutta jotain lorinaa kuuluu liuosputkesta? kun pumppu on käynnissä. Ilmaa?

Mulla pyöri kuumakaasun lämmöt patterivedellä max jossain 86 asteessa nyt kylminä päivinä. Ainoastaan käyttövedelle asetus 58 astetta nousee kaasun lämmöt sinne 108 asteeseen.
Lämmitysveden dt sulla on 7 astetta niin kuin täälläkin. Ymmärtääkseni se on hyvä arvo.
Sulla vaikuttaisi olevan riittävän syvä kaivo. Meillä taas ei,
täällä laski keruun tulo kylmän jakson lopulla jo -1,1 ja meno -4  :'(

Olen itsekin ollut välillä kuulevinani pientä lirinää pumpulta mutta en ole varma kuuluuko sitä enää ja kuuluko se keruuputkesta. Oletko varma, että kuuluu liosputkesta? Meillä on ainaki ollu manttelissa ilmaa alusta asti ja sitä saanu ilmailla edelleen.

Silloin kun pumppu huilii laitappa asentajavalikosta keruun pumppu pyörimään niin helpompi paikallistaa se lorina, että kuuluuko sieltä.
Oulu, Tasakattoinen 1krs OKT 170m2, rv 1970, patterilämmitys ja pesuhuoneessa lisäksi lattiassa kaapeli.
IVT Premiumline Hq C10, 100l puskuri ja kaivo akt 188m.