Moi,
Meillä on vuonna 2008 käyttöönotettu Nibe F1240 6kW. Viime vuoteen saakka toimi moitteettomasti ja sähkövastus tuli apuihin lähinnä vain silloin, kun menoveden pyynti oli n. 36C(ulkolämpötila n. -20). käyttöveden lämmitykseen normikäytössä ei vastus mennyt päälle muuta kuin lisälämmön jaksolla.
Nyt viimeisen vuoden aikana on alkanut haasteet:
- ulkolämpötilan mittaus ei näytä oikein, heittää 0C todellisessa asteessa n. -9C, tasaantuuu niin, että -25C näyttää -25C. Anturin sain ilmaiseksi nibeltä mutta vika ei ollut anturissa, koska uudella anturilla käyttytyy samalla tavalla. Nibe ei ole vastannut jatkokysymyksiin. Olisiko vika piirilevyllä/kortissa? Toistaiseksi olen "korjannut" ongelman tekemällä oman lämpökäyrän joka ottaa huomioon nuo mittavirheet.
- keruupumpun ulostulo lämpötila alkoi näyttää mitä sattuu pääasiassa n. 77-78C. Ei antanut mitään hälytystä? En huomannut tätä vasta kun talvella. Huoltoliike kävi vaihtamassa anturan ja homma ok. Tämän jälkeen sitten olen vähän alkanut seurata kaikkia arvoja tarkemmin mitä en ole ensimmäisen 7 vuoden aikana tehnyt.
- käyttövettä tehdessä keruulämmön sis ja ulk lämpöerot n. 3-2,5C esim: sis 1,5 ulos 4, kun taas menee menovden puolelle niin lämpöerot pääasiassa vaan 0,5-2,5. Löytyykö tähän järkiperäistä selitystä miksi keruupiiri käyttäytyisi noin käyttöveden ja menoveden lämmityksen eroissa? Virtausnopeuksia en ole koskaan pumpusta kokeillut säätää. Äkkiseltään en löytänyt siitä edes mitään säätöruuvia? Neuvoja? Ohjekirjassa esitetty pumpun kuva erilainen kun minun pumpussa.
- ja sitten mystiikkaa. tässä tammikuun puolessa välissä pumppu alkoi antaa LP-hälyä. Annoin resettiä ja pumppu käynnistyi aina ok ja alkoi tehdä lämmintä käyttövettä. Käyttövesi kun saavutti asetetut arvot vaihtoi menovedelle. Sitten n. 20-30 sekuntia niin antoi aina tuon LP-hälyn. Nibeltä arvelivat ensiksi, että vaihtoventiili vialla(ei ollut testasin), sen jälkeen paisuntaventtiilin jumin testaus( ei ollut jumissa), sen jälkeen Nibe epäili kylmäaineen vähyyttä(hieman hangoittelin vastaan, koska ylimääräisiä ääniä ei kuulunut ja kuumakaasu nousee kuitenkin yli 100C). Nibe ei suostunut neuvomaan lisää ennen kun kylmäaineet tarkastettu. -> Kylmäainemies paikalle. Ilmasi ensiksi keruupiirin(ei ilmaa), vaihtoi vaihtoventiilin ja moottorin(käyttäytyi samalla tavalla kun ennen vaihtoa eli häly uusiutui), sitten alkasi mittaamaan kylmäainetta ja paineita. Mittari näytti oikein ja hälyn ei olisi pitänyt tulla niillä paineilla matalapainepresostaatilta. Päättely -> matalapainepresostaatti vialla. Kylmäainemäärä ok. Vaihtoi siihen vähän arvoltaan toisenlaisen säätimen tilalle. Nyt mennyt 4 päivää, että ei ole tullut LP-hälyä MUTTA olen kiinnittänyt huomiota siihen, että ottaa todella helpolla sähkövastuksen lämmityksessä apuun? Kuumakaasu yli 100C, keruupiirin erot 2-3C pääasiassa. Käyttöveden lämmittää yli 50C ilman vastusta mutta menoveden lattialämmitykseen tarvitsee jo 29-30C pyynnillä apuun sähkövastuksen kun ennen se on sitä tarvinnut vasta tuolla 36-37C asteessa.
Eli neuvoja ja kommenttia otetaan vastaan jokaiseen kysymykseen ja huomioon. Onkohan minulla, kylmäainemiehellä tai huoltoliikkeen kaverilla jäänyt joku asetusarvo vinksalleen? Olen käynyt valikkoja läpi monesti mutta en ole mitään selitystä löytänyt.
Ai niin ja kylmäaine mies lupasi tulla vaihtamaan oikeanlaisen matalapainesäätimen piakkoin takaisin järjestelmään kun saa sen hankittua.
Vastaavia kokemuksia muilla? Onko joku yrittänyt palauttaa esim: tehdasasetuksille? Onko tässä jotain riskejä tai asioita mitä tulisi huomoida?
laskua ei ole vielä tullut huoltoliikkeeltä puhelinneuvonnasta ja anturin vaihdosta eikä kylmäainemieheltä muuta näin jo etukäteen tiedustelen teiltä että oletteko saaneet vastaavia tapauksia vakuutuksen piiriin missä työtä ja selvitystä paljon? Meillä ainakin joku laaja LVI-vakuutus on.