Pikkuisen syvemmän 120m vs 190m
vp dim on vanhan softan nimi ja uusi on nibe dim. Olen huomannut että tuo niben softa tarjoaa usein varsin matalaa kaivoa. Mun mielestä tuo kaivo on väärä paikka säästää. Tuo "säästö" on huonon tuurin sattuessa todella kallis korjata. Syvempi kaivo myös nostaa hyötysuhdetta(olettaen että pumppaushäviöt eivät kasva merkittävästi). Myös pumput itsesään kehittyvät ja jos joskus pumpun vaihto tulee ajankohtaiseksi niin onhan se hyvä että reijässä piisaa potentiaalia vaikka hyötysuhde olisikin hiukan parempi.
Pikkuisen lähti mopo käsistä, mutta ei nuo lisämetrit loppupeleissä kovin montaa satasta maksaneet. Urakoitsija tarjosi alunperin 150m aktiivia ja 10m putkitusta eli yhteensä 160m. Poratessa olikin 13m pehmeää ennen kalliota (putkitusta tuli 15m), eikä vettäkään tullut kovin paljoa porauksen aikana, joten syvyyttä kasvatettiin lennossa himpun enemmän kuin olin aikonut. Porari olis vetänyt vaikka syvemmälle, mutta itse ajattelin että jätetään tuohon jolloin maapiirin kokonaispituus on vaakavetojen kanssa hyvin lähellä Niben suosittelemaa maksimi 400m:iä. Tokkopa tuo lisähinta itseään takaisin maksaa, mutta on mukavampi odotella pakkasia ilman pelkoja kaivon jäätymisestä. Ja kuten sanoit, tekniikka voi vielä kehittyä. Heti porauksen jäljiltä oli veden pinta kaivossa jossain 5m hujakoilla, mutta nousi seuraavaksi aamuksi alle metriin maan pinnasta. On hieman hankala sanoa paljonko nyt on 'aktiivisyvyyttä', mutta on tuolta reiästä auton pesuvedetkin tulleet ihan mukavasti, joten jotain veden liikettä siellä tapahtuu.
(Juuri nyt tulee kaivosta 5.4C ja menee 1.9C takas, pumppu tekee 20Hz:illä 28-asteista lämmitysvettä. 17:15-17:45 oli piitkä KV jakso (vaimo luttas suihkussa) jolloin tuleva viina laski alle viiden, mutta pompsahti sitten takas yli viiden tuntia myöhemmin)
Pollu ja efergy todistaa että on COPpelot kohdillaan, ei enää päästä kesän seiskaan, mutta tukevasti ollaan kutosen paremmalla puolen. Tammi- helmikuussa paljastuu kaivon ja Niben todellinen suorituskyky, jos nyt talvi lopulta tulee.
Kaivon käytös todella pitkissä vedoissa on seikka mikä invertterien kanssa kiinnostaa, koska nythän voi käyntiajaksi tulla kuukausia. Tiedon kartttuessa tämä voisi ehkä tulevaisuudessa olla yksi seikka minkä mukaan valitaan kannattaako kohteeseen laittaa invertteri vai on/off? Eli otetaanko energiaa hitaasti ja hartaudella vai nopeilla rypäisyillä. Itselläni on varaajan kytkentöjä ja pumpun säätöjä muuttamalla mahdollista ajella konetta myös on/off tyyppisesti, mutta hankala noista on parin nopean kokeilun perusteella toista pistää toistaan paremmaksi. Liikaa en ole tästä aiheesta kokemuksia tai mittaustuloksia nähnyt. Itse keskityn nyt saamaan lämpökäyrän ja jakotukkien tasapainoitukset kohdilleen ja vasta sitten palaan leikkimään muilla asetuksilla.