Hei,
Tuli juuri rekistöröidyttyä foorumille, kun täältä näyttää löytyvän paljon tietotaitoa ja apua erilaisiin tilanteisiin. Omaa torppaa ollaan aloittamassa rakentamaan kesällä Seinäjoelle ja maalämpö on suunnitelmissa, kun suvun pellolle on mahdollista laittaa maalämpöputket. Talo on nyt suunniteltu paperille ja nyt kaipaisin suuntaa-antavaa apua maalämmityksen suunnitteluun. Ei avaudu kaikki laskennalliset jutut ja tarvitsisin pientä taustatukea, kun lähden pumppukauppiaita kierämään. Alla on kohteen tiedot rakennussuunnitelmista:
Rakennuksen huoneistoala: 196m2
Rakennuksen kerrosala ja kokonaisala: 226m2
Rakennuksen tilavuus: 704m3
Ikkunapinta-alaa kerrosalasat 15%
Asukkaita on 4 ja pesuhuoneeseen tulee kaksi suihkua.
Talo on 2 kerroksinen puuelementtitalo ja alakerran huonekorkeus on 2,7m ja yläkerran 2,5m.
Yläpohjan U-arvo: 0,07 W/m2K
Ulkoseinän U-arvo: 0,16 W/m2K
Alapohjan U-arvo: 0,16 W/m2K
Ikkunat ja ovet: 1,0 W/m2K
Maalämmön keruu on tarkoitus hoitaa peltoon laitettavilla keruuputkilla.
Saisikohan näillä tiedoilla jonkinlaisen suuntaa-antavan kuvan, millainen järjestelmä voisi olla talossa...
Terve,voisko tomppeli laskea minullekin suuntaa antavan arvion, ku näyttää olevan homma hallussa. Noista u-arvoista sen verran, että ajatuksena on rakentaa lähes passiivitason talo, mutta itse en ole sitä kansakuntaa joka uskoo,että passiivitalo lämpiää kahdella tukankuivaajalla. Haluan vain rakentaa tiiviin talon,jossa tukka ei heilu seinän vieressä(toivottavasti).
Ajatuksena on laittaa alakertaan vesikiertoinen lattialämmitys-106m2 ja yläkerran vessaan 9m2. Muut huoneet yläkerrassa ilmalämmitys(sähkö) climecon. Lisäksi ulkorakennukseen vesikiertoinen lattialämmitys-49m2 (u-arvot samat). Lisäksi lämpökanaali pituus n.20m.
Itse olen ajatellut Nilan compact, sais jäähdytyksen samalla? Onko tuosta kokemuksia? Kallis? Riittääkö teho?
Maalämmön keruupiiri laitetaan pihanurmikon alle n.1,5m?
Rakennuspaikkana: Oulu
Rakennuksen huoneistoala: 191m2
Rakennuksen kerrosala ja kokonaisala: 216m2
Rakennuksen tilavuus: 740m3
Ikkunapinta-alaa kerrosalasta 15%
Asukkaita on 4 ja alakerran pesuhuoneeseen tulee kaksi suihkua,yläkerran wc:ssä suihkukaappi
Talo on 2 kerroksinen puutalo ja alakerran huonekorkeus on 2,7m ja yläkerran 2,5m.
Yläpohjan U-arvo: 0,07 W/m2K
Ulkoseinän U-arvo: 0,10 W/m2K
Alapohjan U-arvo: 0,08 W/m2K
Ikkunat ja ovet: 0,8 W/m2K