No niin, itse aloittamaani topiciin vastaan tällätavalla heti reilun vuoden jälkeen edellisestä kommentista

Hyviä ohjeita nähtävästi tullut paljon, kiitos niistä.
Tuo savun "tuulahdus" takan polttoa aloittaessa ei sinänsä ole mihinkään hävinnyt, mutta on niin harvoin ilmenevä haitta että en sille ole saanut tehtyä mitään.
Palasin etsimään tietoa tänne foorumille ja törmäsin tähän itseltä unholaan jääneeseen ketjuun.
Nyt vasta luin tämän ketjun kaikki kommentit ensi kertaa ja täältä varmasti olisi löytynyt vastaus tuohon savun hajuun, sekä siihen ilmiöön mihin nyt sitä vastausta lähdin hakemaan.
Eli nyt kun on ollut pitkään pakkasia ja olen paljon lämmittänyt myös takkaa, olen korostetusti huomannut tulia poltellessani että korvausilmaa revitään rajusti tuolta ulko-ovien tiivisteiden välistä joka aiheuttaa sen että ovensuut on aikasta vilpoisat lämmityksen aikana ja vähän sen jälkeen.
Minulla on nähtävästi myös alakerran lattian ja seinän liitoksessa yhdessä kohtaa lämpövuoto, joka ilmenee vaikka takkaa ei poltettaisikaan, lattian kylmyytenä.
Liekillä katsottuna ilma tulee ulkoa sisäänpäin, eli alipaineisena ollaan, kuten toki pitääkin. Mutta ongelmista päätellen, ollaanko liikaa alipaineisena kun imu sisään on varsin kova ?
Tähän, sekä savun hajuun saattaisi auttaa tuo poistopuhaltimen nopeuden tiputtaminen, mutta kuinka paljon?
Nimim Lämärillä olikin tuossa ylempänä hyvä ohje josta voin testin aloittaakin.
Mutta onko normaalia että näitä nopeussuhteita täytyy muokata ?
Olen edelleenkin talvisin käyttänyt konetta nopeudella 1. Kesällä ajan vaihteella 1 päivät ja portaittain nostan yöksi 7 nopeuteen.
Ymmärrän että laskennallisesti se on liian pieni nopeus talolleni, mutta jos huoneilma todellakin on raikasta ja talossa vallitsee alipaine onko tälle ykkösellä ajamiselle estettä, tai aiheutanko sillä kosteusongelmia rakenteisiin?
Talon spekseistä:
- 240 m2 OKT 2-kerrosta, aulasta täysin avoin yläkertaa.
- Tilavuus 750m3
- IV-suunnitelmissa ilmoitetut arvot: +112dm3/s ja -118dm/s (ei sano mulle yhtään mitään)