Ok, tuosta painehäviöstä ja sen tarkoitusperästä en ole vielä perillä. Suunnitteluvaiheessa kun olen niin eiköhän sen joku täällä minulle kerro.
Jos laittaa 300m kaivoon sileän 50mm putken niin onko eroa Turboon? Mieluiten tietenkin teettäisin yhden kaivon, ihan kustannuksien
ja vähemmän pihan mylläyksen takia. Olen lukenut jostain erillisestä liuospumpusta, saako Nibellä ohjattua sitä ja minkälainen pumppu
on kyseessä?
Painehäviön aiheuttaa keruuputkiston virtausvastus.
Mita sileämpi sisäpiinaltaan putki on, sitä vähemmän se aiheuttaa mesteen virtaukselle vastusta.
Turboputkessa on sisäpinnassa kiväärin piipun
rihlausta muistuttava
kuvio.Aseen piipussa rihla kiertää koko matkaltaan samansuuntaisena, turbo putkessa rihla vaihtaa suuntaa.
Tarkoituksena on synnyttää enemmän turbulenssia, kaaostilaa putken virtauksessa.
ilman sitä kaaostilaa virtaus on laminaaria.

Kuvan vihreät, nuolikärkiset viivat kuvaavat nesteen etenemistä putkessa.
- Yläkuvassa (a) nesteen virtaus putkessa on laminaarista, yhdensuuntaista.
- Alemmassa kuvassa (b) virtaus on kaaosmaista, turbulenttia.
Tämä suuntaansa vaihtava rihla aiheuttaa kohonneen virtausvastuksen putkessa virtaavalle nesteelle,
siis siitä syntyy enemmän painehäviötä keräimen putkessa.
Turbo putken kehittäjällä on ollut syynsä tehdä tämä erikoinen keräinputki.
Turbulennssi sekoittaa nesteen ja lämpöä siirtyy putken seinämistä hiukan tehokkaammin kiertävään nesteeseen.
Jos painehäviö nousee liikaa, ei maalämpökoneen maakiertopumpun pumppausteho riitäkään pitämään keruun virtausnopeutta tarpeeksi suurena.
Keruun virtaus hidastuu ja pumpulle ei tulekaan riittävän paljon lämpöenergiaa maasta.