Kiitos kaaviosta. Tuohan näyttää siltä että ylemmän eli latauspumpun käyttäminen tulistussäätöventtiilin ollessa auki ei auta mitään vaan pitäisi päästä ajamaan alempaa eli tulistuspumppua? Sillehän ei taas ole kytkintä käyttöpaneelissa...
Jos katsot seppaantin kaaviota siten että erotat siitä kaksi kiertoa joilla on molemmilla oma kiertopumppu,varaaja ja lämmönvaihdin niin toiminta saattaa avautua paremmin.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?action=dlattach;topic=5240.0;attach=1825;imageYlempi kiertopumppu "lataus" kierrättää vettä alavaraajan ja lauhduttimen lämmönvaihtimen välillä ja yleensä tässä on suht suuri virtaus ja pieni ,esim 3-5 lämpötilaero (dt) meno- ja paluuputken välillä.Tästä alavaraajasta otetaan sitten rakennuksen lämmitykseen tarvittava kiertovesi ja lisäksi alavaraajassa on käyttöveden esilämmityskierukka.
Latauskiertopumpun nopeusasetus on yleensä 3 tai joissakin tapauksissa 2 koska liian pieni virtaus lauhduttimella alentaa hyötysuhdetta.
Alempi kiertopumppu "tulistus" kierrättää vettä vain ylävaraajan ja tulistinlämmönvaihtimen välillä ja tässä piirissä on yleensä varsin pieni virtaus.Tämä pieni virtaus sen takia että tulistimen lämmönvaihtimen teho on vain 15-20% lauhduttimen tehosta mutta tulistinvaihtimessa saadaan korkeampi lämpötila kuin lauhduttimessa.
Tässä kiertopumpun nopeus on yleensä 1 ja lisäksi virtausta kuristetaan ns Y-venttiilillä vähän niinkuin hienosäätönä.
Tulistinkierron meno- ja paluulämpötilojen ero (dt) on yleensä suht suuri siksi että ylävaraajan yläosaan menee mahdollisimman kuumaa vettä niin että taloudessa tarvittava kuuma käyttövesi saadaan tuosta ylävaraajasta.
Liian pienelle ei ylävaraajan virtausta kannata säätää koska silloin ylävaraajaan menevän lämpötila on kyllä korkea mutta liian hitaaan virtauksen takia kuuman veden tilavuusmäärä jää pieneksi ja silloin vain ylävaraajan yläosan vesi kuumenee.
Oliskohan optimaalinen virtaus likimain siten että käyntijakson aikana ylävaraajan vesi kiertäisi yhden kerran tulistinvaihtimen kautta(?)
Todennäköisesti Y-venttiilin asetus jonkinverran pienemmällä kuin tehdasasetus.
Kokeilemalla siitä Y-venttiilistä parhaan säätökohdan löytää.
Jos alat säätämään niin kierrä ensin täysin kiinni ja laita muistiin lapulle tms montako kierrosta Y-venttiili meni alkuasetuksesta täysin kiinni.On sitten helppo palauttaa alkuperäiseen asetukseen jne
