Bruno tilastot on tällaiset... näin aluksi.
Kiitos maalämmittää! Vaikka en ihan tumpelo olekaan excelin kanssa niin en saanut tuota yhteenveto sivua tulostumaan, kun minulle tuli vain #REF virheitä taulukkoon. Kuten kirjoitin, käytin tuota uusinta komontojonollista (.bat) tiedostopohjaa. Millä xls versiolla sinä sait tuosta datasta irti nuo käyntiajat yms irti? Minusta tuossa raaka-datassa ei ole esim. noita käynnistyksiä ollenkaan?
Kerro vähän kohteesta lisää.
- Rakennusvuosi 1953, sijaintipaikka Tampere.
- Rakenne puurakenteinen, purueristetty ja ulkopuolelta tuulensuojalevyillä lisäeristetty. Ikkunat ovat uudet 3-kerros lasit korvausilmaventtiileillä ja uudet ulko-ovet.
Talossa 3 kerrosta; kellari (60 kerros.m2 / 107 rakennus.m2) osittain maanalla, 1 krs. (100/107m2) ja 2 krs. (60/107m2). Kerros ja rakennus.m2 eroavat, koska kellarissa on mm. lämmittämätön autotalli ja yläkerrassa lapetiloja. - Lämmitettävä kerrosala on noin 220 m2 ja tilavuus noin 500 m3. Koko ala lämmitetään vesikiertoisella lattialämmityksellä!
- Talossa on lisäksi uusi varaava takka, viime vuonna poltimme vain noin 1 i-m3, sekä lisäksi huippuimuri ilmanvaihtoon ilman LTO
- MLPn käynnistykset/käyntiaika/jostakv ja lisäykset 1.8.13 - 19.2.15 (7834/6632/687 ja 539) ja 18.1.15 - 19.2.15 (410/636/43 ja 26)
- Lattialämmityksessä on ulkoinen kiertovesipumppu (Wilo) joka käy koko ajan, mutta ei puskurivaraajaa.
- pumput on säädetty nestekierto 75%, kiertovesipumppu käyttövesi 50% lämmitys 90 % säästö 80%
Ei meillä täällä mitään tropiikkilämpöjä ole, tuollainen 20+C lämpö että takkaa ei tarvitse poltella kuin -10 pakkasasteen jälkeen, kun halutaan reippaasti lämpöä. Mutta minustakin tuo kone käy aika paljon näin nollakelillä, en tiedä onko minulla joku asetus liian vinksallaan vai onko pumppu liian pieni kuten tomppeli arveli? Mitä tarkoitit tuolla päivittämisellä? Laitaisin tuolta Nibeltä uusimman softan ja antaisin koneen päivittää itsensä? Voisiko se jo parantaa tilannetta?
Vaikuttaisi siltä, että pumpun teho ei riitä ja kone ilmeisesti ottaa sähkövastukset käyttöön.
Vastuskäytöstä johtuu suuri sähkön kulutus.
Ulkolämpötilalla noin +/- 0 C pitäisi pumpun käydä noin 40 % ajasta. Nyt käy ilmeisesti enemmän.
Tomppeli, sinä autoit ystävällisesti kun pohdin pumpun mitoitusta (
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4779.msg55147#msg55147). Tuolta threadista puuttuu nuo laskelmasi, mutta lähtökohdat olivat samat kuin laitekauppiaallakin, eli lämmöntarve 35 MWh/a. Sinä laskit tehontarpeeksi (MLP koko) 12 kW ja 220 m kaivo. Tuo asennettu 10 kW laite saattoi olla virhe meiltä, mutta ajatus oli tuolloin että osatehomitoitetaan laite. Suuren osan vuodesta lämpötila on kuitenkin >0C, jolloin 10 kW pitäisi hyvin riittää. Mitä olen seuraillut niin lämpötilan laskiessa tuonne -10C tuntumaan pumppu ottaa ensimmäisen 3 kW vastuksen käyttöön ja -30C laite huutaa jo halleluujaa kaikilla tehoillaan.
Mitä olen sähkönkulutusta seuraillut, niin lämpötilan vaihtuessa 0C -> -10C tuplaantuu sähkönkulutus. Toki meillä on muutama sähköpatteri eteisessä yms. jotka tuovat tuohon lisänsä, mutta es. tammikuussa kun olimme poissa kotoa ja kaikki patterit olivat pois kytkettynä vei talo 0C 45 kWh/päivä ja -12C 120 kWh/päivä. Tuo 75 kWh pitää tässä tilanteessa tulla MLPn sähkövastuksista (3 kW). Minua ei haittaa käyttää vastuksia kun lämpötila laskee alle -10C vaikka 30 vrk. vuodessa (tuo olisi vasta 2250 kWh) mutta männä vuonna tuo 5 MWh tammikuussa kun oli -30 pitkään oli aika paljon.
Suurimpana kysymysmerkkinä minulla onkin: kun pumppua suunnitellessa lähdettiin 8-10 MWh vuosikulutuksesta (sähkö) lämmitykseen, menee sitä nyt lähes 100 % enemmän. Onko syynä huonot asetukset, liiallinen lämmönkulutus, vai?? Ei kai pumppukaan pysty rajojaan enemmän sähköä kuluttamaan (2 kW kompura 100% käynnillä olisi tuon 17 MWh)?
Käyttösähköäkin menee aika paljon. Kannattaa laittaa joku energiakulutusmittari talon pääsyöttöön
Olet varmasti oikeassa Sailor, jos tuohon saa useamman syötön niin voisi seurata muutamaa pistorasiapiiriä ainakin lisäksi niin saisi kunnolla tietoon käyttösähkön määrä ja kulutuspisteet.