Itselläni hommat ovat vielä hieman kesken (200m2). Itsekin kovasti vänkäsin vesilämmitystä LTO-koneeseen. LVI-suunnittelija piirsi Enerventin LTR-6:n sähkö(jälki)lämmityksellä ja sanoi, ettei ko. laite tarvitse lämmitystä montaakaan tuntia vuodessa- jos sitäkään, myös veden jäätymisriski olisi huomioitava. Kuulemma Enerventkään ei Kajaani-Oulu eteläpuolelle maalämpöpiiriä näe kustannustehokkaaksi.
Näillä argumenteilla

sitten luovuin LTO-koneen maalämmityksestä, maaviileäpiirin laitoin (mistä vielä ei ole kokemusta). Pakkasen pyöriessä -25 tienoilla lähtevä tuloilma näyttää olevan +15 kieppeillä (sähköpatteri kytketty pois), omasta mielestäni ihan OK.
Ilmaputket kulkevat pääasiassa kylmässä ylöpohjassa, joten niissäkin tulee lämpöhäviöitä ja kyllähän tuloilmaventtiilistä tuleva ilma varmasti vedon tunnetta aiheuttaisi, mikäli siinä alla joutuisi seisomaan. Käyttämällä venttiilien suuntausta tämäkään ei ole ollut ongelma.
Ehkäpä (maa)lämmityspatteri kovimmilla keleillä hieman jossain tilanteissa asumisviihtyvyyttä parantaisi. Tois'aalta jos jälkilämmityspatterin lämpötila menisi jostain syystä pakkasen puolelle, niin jäätyminen varmaankin rikkoisi jotain. Lämmityspiirissähän on puhdasta vettä ja vain maapiirissä on 'tenua' seassa.
Esilämmitys maapiirillä mietitytti myöskin, mutta sitten hokasin, että 30% nesteen jäätymispisten on -16, eikä siitä siten kovimmilla keleillä olisi paljoakaan hyötyä.