Hei,
Liityinpä mukaan tänne foorumille kun Joulukuussa öljykattila vaihtuu Viessmann 333-G pumppuun ja kaikki datankeruuseen liittyvät asiat kiinnostanee.
Maalämmönn asennuskohteena on 2007 rakennettu omakotitalo, jonka omistajana olen ollut vasta n. 1,5vuotta , mutta heti omakotitaloon muuttaessa olin päättänyt että ellei talo ole jo valmiiksi automatisoitu, niin sitten rakentelen sellaisen itse.
Huonekohtaista lämpötilanseurantaa olen rakentanut liittämällä lämpötila-anturit katossa kiertäneen palovaroittimille tarkoitettuun sarjoituskaapeliin siten, että kaapelissa olevat lämpötila-anturit on rinnankytkettyinä ja jokainen anturi "piilossa" tavallisen palovaroittimen alla. Sensorit on sitten kytketty johdolla Arduino nanoon tai Wemos D1 miniin lähettämään keräämänsä datan eteenpäin langattomasti Raspberry pi:lle joka on kaiken ohjauksen sydän ja jossa Domoticz softa (
www.domoticz.com) on ajossa. Vesikiertoisen lattialämmityksen meno- ja paluuputkiston lämpötilojen seuranta mitataan teknisestä tilasta, öljykattilan luukun pintalämpötilan lisäksi ja tuli hankittua Ebaysta Daikinin ilmalämpöpumppuun wifi-palikka, jolla sain pienellä scriptauksella etäohjauksen pumpulle ja lämpötilojen seurannan toteutettua näppärästi. Seurantaa on myös autotallissa lämpötilan ja ilmankosteusmittauksen muodossa. Valaistuksen päälle/pois ohjaukseen käytän samaa Domoticz softaa Nexan ja Tellstickin palikoita käyttäen, mutta tällä hetkellä valaistuksen ohjaus on purettu pois käytöstä, kun suunnittelen sen uusiksi ja lasten kanssa peuhaaminen on vienyt kaiken aikani, niin rakennan sen sitten joskus myöhemmin valmiiksi, ehkä kesällä. Energiankulutuksen toteutin Arduino nanolla ja vilkkuledin luennalla sähkömittarin päältä.
Alla pari kuvaa etäohjauksesta ja datankeruu softasta.

Jos tuo Domoticz ei ole tuttu ja/tai asia kiinnostanee, niin vastailen tarvittaessa lisää sen mukaan mitä osaan.
Osaan myös kertoa jonkin verran Arduino ja ESP8266 (Wemos D1 Mini) palikoista, jos sellainen kiinnostanee.
Kaukana tulevaisuudessa minulla on ideana että saan nämä etäohjaukset ja reaaliaikaset lämpötilanseurannat näkyviin olohuoneen seinälle asennettuun Smartmirror / Magickmirror peilin taakse ja näkymässä olisi talon pohjakuva ja jonkinlainen hallintapaneli, mistä voisi kytkeä esim valaistuksia päälle ja pois. Pohjakuva onkin tuossa Domoticzissa jo valmiiksi olemassa, joten ehkä saan tämän valmiiksi nopeammin kuin luulenkaan

Vaimokin tuntui asiasta kiinnostuvan kun näytin millainen Smartmirror "voisi" olla

Miksikö sitten liityin foorumille?
Kuten sanoin että maalämpö on vasta tulossa, mutta foorumia olen lueskellut jo sillä ajatuksella että pumpusta saisin jotain käyttökelpoista dataa kerättyä olemassa olevaan järjestelmääni. Onko joku rakennellut Optolink liitäntää suoraan Viessmanin ja Raspberryn välille tai onnistuisiko luku Vitocom 100 LAN etäohjauksen kautta, kun sellaisen tulen saamaan pumpun mukana?
Tulen varmaan myös kyselemään lisää tuosta optolink ohjauksesta, mutta en pidä kiirettä sen kanssa, koska hiukan pelottaa ajatus maalämpöpumpun etäohjauksesta kun kaikki maalämpöön liittyvät tekniikat ja termit eivät vielä ole tuttuja.