Onneksi olkoon mailman parhaan pumpun valinnasta!
… minulla on samanlainen.
Noihin teho tai vastus juttuihin kannata paljoa uhrata. Kaikki MLP:t toimivat sähköllä ja vuosisäästö ja siitä
seuraava takaismaksun hetki merkitsevät. Sinä hetkenä kun mylly on itsensä ”tienannut” se vasta säästää
oikeasti. Kannattaa tallettaa IVT:n säästölaskelma ja verrata sitä toteutuneeseen. Meillä heitto oli 2%. Sen
tekijät olivat ammattilaisia ja paikaan tutustuneita. Uskon ettei samalla tarkkuudella monikaan tiedä edes
oman pumpun viime vuoden kulutusta.
10 vrk:n aikana pumppu on nyt käynyt 171 h alin ulkolämpötila -14,5 keskim. -4. (länsirannikolla). Sähköä on
kulunut 370 kWh ja 34€ (josta vastus 2 senttiä) ja sinun kulutuksesi on alle tämän HYVÄ.
Siis hyvin on lämpö (+24) riittänyt pikkupakkasilla. Talossa on puruseinät -> ennen Ö:tä 3000l.
Nollakelillä käynti on 50/50 (puolet käy).
http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_User=175&H=&View=InfoARVOT
IVT Opas (s68)
”Lämpöpumpun optimaalisen toiminnan varmistamiseksi on tärkeää
tarkastaa lämpöpumpun kuuman ja kylmän puolen virtaus. Kiertovesipumpuissa
on usein nopeusvalitsin ja asetus riippuu järjestelmän painehäviöistä.
Suositeltava lämpötilaero lämpöpumpun yli on lämpimällä puolella 7-10 ºC
ja kylmällä puolella 2-4 ºC”
Meillä maapiiri
GT10 0,5 GT11 -3 ero 3,5, ja laskee ekat 15 min. Pudotin maapiirin pumpun nopeutta ja ero kasvoi. (s

Pumpun nopeutta voisit pudottaa pykälän jos on 3:ssa, mutta tuskin tarpeen.
Tärkeintä olisi katsoa että paisuntasäiliössä on yli puolenvälin nestettä, sitä voi alussa kulua. Meillä MLP
tarkistettiin automaattisesti 2 vko käyttöönotosta ja lotraukset loppuivat (s 68). Jos maapiirissä olisi ilmaa
pumppu ei kävisi.
Patteri
GT1 39 GT8 47 ero 8. Pudotin patteripiirin pumpun nopeutta ja ero kasvoi. Kannattaa katsoa tarkkaan
säätöpaikka (s38). Sinulla ero on 4,5. IVT asentajat noudattavat ohjetta: ”patterin on oltava lämmin koko
pinnastaan ”. Minusta alaosan pitää olla yli huonelämmön käyntijakson aikana, siis maku ero. Jos patteri on
tasalämpöinen lämpimän puolen eroon on vaikea päästä ilman uutta tekniikkaa. Mutta keskustele asentajasi
kanssa ennen säätöjä. Ja termarit pois ne kuuluvat Ö-lämpöön.
Käynnistysero patteritalossa ilman varaajaa.
Mitä pienempi sitä useammin käy. JOS ero on liian suuri, niin sisälämpö heittelee liikaa. Itse kasvatin eroa
kunnes tuntui ja sitten palasin askeleen taakse.
Mutta ensin (s 16): Suurentamalla /pienentämällä käyrän kaltevuutta Lämpö lisää/vähennä-valikossa
vaikutat lämpöpumpun lämmöntuotantoon. Tämä on erityisen tehokasta kylmällä säällä jos sisälämpö
putoaa ulkolämpötilan mukana pysyvästi.
Vastukset
Talven vastuskäytöllä tuskin lämmittää kertaakaan saunaa saati saunoo.
Jos olisin hankkinut 4k€ kalliimman MLP:n ja uhrannut sille nelinkertaisen tilan talosta niin ehkä toistelisin
myyjän lauseita ilokseni. Nyt omaa kehun kun muita en tunne.