Terveppä terve,
Tässä Timo tietämätön kaipaa neuvoja/vinkkejä maakylmään liittyen.
Aloitetaan hieman laitteistolla:
Konvektorina toimii "PUHALLINKONVEKTORI SABIANA CVP-T 4 SEINÄ"
Pumppu YONOS PICO 25/1-6-(EU1) LÄMPÖJOHTOPUMPPU.
Sabiana FV2S 3-4 2-tieventtiili löytyy teknisen tilan päästä (yleensä ilmeisesti asennetaan konvektorin päähän, mutta meillä pistettiin tekniseen tilaan.)
Mikäli olen ymmärtänyt tuon venttiilin käyttötarkoituksen oikein, niin venttiili sulkeutuu kun konvektori pistetään pois päältä.
Kun pumppu on kuitenkin jatkuvasti päällä niin, putkistoon on kuitenkin asennettu "hullun kierto" venttiili, minun tapauksessa, PALUUVENTTIILI SUORA DANFOSS RLV-S 3/8.
Sitten itse projektiin:
Järjestelmän putket sekä konvektori asennettiin seinään talon rakennusvaiheessa.
Kun järjestelmä piti ottaa käyttöön, niin ilmalla tehdyssä painekokeessa todettiin, että toisessa putkessa on vuoto.
Erinäisten syiden takia projekti jäi odottamaan lähes vuoden, kärvistelin viime vuonna 30asteen helteissä kotona ja nyt keväällä oli pakko ottaa itseä niskasta kiinni ja viedä homma loppuun.
En jaarittele siitä sen enempää, lopputulemana kuitenkin oli, että jouduin vetämään kokonaan uudet putket.

En saanut samaa kaveria enää kytkemään järjestelmää loppuun, ketä siis oli alkukytkennät tehnyt, niin jouduin turvautumaan toiseen firmaan.
Asennus tehtiin kunnolla ja kytkin virrat päälle ja voila. Kaikki toimii.
Jossain kohtaa kun naapurin kanssa tutkisteliin asiaa, niin todettiin että kytkentä on kuitenkin erilainen mitä heillä.
Järjestelmä on muuten sama (myös talo on identtinen), samat laitteet ja venttiilit.
Ainoa ero oli, että itse pumppu on toisinpäin. Tästä syystä myös konvektorin päässä nuo linjat on eripäin.
Olin ollut siinä uskossa, että pumppu "pumppaa" litkua konvektorin suuntaan ja konvektorilta palautuu hieman lämpimänä eteenpäin mistä jatkaa matkaa maalämpökoneeseen.
Nyt minun tapauksessa kun pumppu on ylösalaisin, niin pumppu kyllä edelleen pumppaa, mutta vain eri linjaa pitkin mitä on ajateltu.
Sanoin sitä on vaikea kuvailla joten luonnostelin nykyisen järjestelmän sekä sellaisen millaisena se oli alunperin ajateltu.
Kävin helteillä katselemassa teknisessä tilassa, ja kun koitin kädellä tuota hullun kierron paluuventtiiliä, niin se oli todella kuuma, ei lämmin vaan kuuma.
En tiedä johtuuko siitä, että tuo paluuventtiili on niin ahdas, että kuumenee siitä syystä, mutta lähdinpä kyselemään, että onko jotain mielipiteitä.
Enkä tiedä pitääkö sen kuumentua, mutta itsestä se tuntuu ainakin oudolta, kun muuten litku on kuitenkin hyvin kylmää.
Jos joku fiksu osaa sanoa, että mitä huonoa/hyvää tässä on, kannattaako muuttaa pumppu toisinpäin (vaatiiko myös kääntämään linjat konvektorissa toisinpäin?), niin otan mielelläni neuvoja vastaan.
Maksumieheksi joudun kuitenkin jos jotain joutuu/kannattaa tehdä niin teen sen vain jos se on välttämätöntä.