Tervehdys,
Meidän Vitocal 343-G (2013 asennettu) alkoi joulukuussa 2019 käydä ihan lyhyttä pätkää ja lämmöt putosivat talosta. Tuli virheilmoitus "Kylmäainepiir.ilmoitus 07". Sormi suussa sitten kutsuttiin huoltomiestä järjestelmän asentaneesta isosta liikkeestä. Kartoituskäynnin perusteella arvelivat, että vikana on elektroninen paisuntaventtiili.
- 21.1. paisuntaventtiili ja kuivasuotimen vaihto, kylmäaine 2.7kg 410A , (10h työtä)
- ei tullut kuntoon
- 5.-6.2. neulaventtiili, huoltoletku venttiilillä, huoltoletkun tiiviste, kylmäaine 2.7kg 410A (13.5h työtä)
- ei tullut kuntoon
- 10.3. matala ja korkeapaine pressostaatit, painekytkin schrader, ventilkörper x2, tiiviste ja johdin sarja (8h työtä)
- toimii toistaiseksi
1. Kysymys: Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja huoltoa, mihin hintaan korjattu?
2. Kysymys: Kuulostaako 4300€ oikealta laskun loppusummalta ( ensimmäinen lasku oli n. 5500€ , mutta huoltoliike kohtuullisti puhelun jälkeen) ?
3. Kysymys: Onko pääkaupunkiseudulla pätevää, kohtuu hintaista huoltoliikettä ja asentajaa jota kysyä jatkossa. (Toisaalta tuohon hintaan sen huoltomiehen voi lennättää, mistäpäin vain, ja maksaa hotellin jos hommat hoituisi kerralla ) ?
Muutama asia jäi harmittamaan.
-Akuutti vika tuli toivottavasti korjattua, mutta kompuraa tai muita kuluvia osia ei vaihdettu. Ei siis tullut juuri lisää käyttövuosia.
-Hitaan huollon takia mentiin keskitalvella 3kk sähköllä.
-Eikö noin isoista työstä olisi kohtuullista infota asiakasta alussa ja työn edetessä kuten vaikka autohuollossa tapana ja miettiä yhdessä mitä vaihtoehtoja ja mitä tehdä. Kompura ja koko alakerta olisi varmaan tullut vaihdettua samaan hintaan.
-Kylmäaineet yritettiin laskuttaa kahteen kertaan ja niiden osuus oli 405€ kerta + työ, hinnastossa 15€/100g. Käsittääkseeni ne kuitenkin otettiin talteen pumpulla säiliöön ja laitettiin takaisin.
-määlämpö, ainakin meillä, erittäin kallis tapa säästää lämmityskuluissa
Tuli ehkä hieman kriittiseen sävyyn, mutta kyseessä isot rahat. Vakuutus toivottavasti tulee vastaan, mutta onhan aina omavastuu ja ikävähennys sekä kaikki vakuutusasiakkaat lopunperin saavat maksaa suuremmat maksut.
Heräsikö ajatuksia? Olenko ihan väärässä jos päällimmäinen tuntemus, laskun eräpäivän lähentyessä on, että homma ei mennyt oikein?