Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Aloittavan käyttäjän kysymyksiä pumpun tehdasasetuksista ja muusta  (Luettu 4768 kertaa)

Poissa Kilpepe

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Nyt keruupiiri kaivettu ja pumppu (Thermia Diplomat Optimum G3) asennettu. Asennus tehtiin lokakuun toisella viikolla. Valintakriteeri oli isolta osin myös hinta, ja asennus taisi olla sen mukainen. Keruupiirin ilmaus ei onnistunut, ja jo ekan käyttötunnin jälkeen laite vikatilassa. Tämän jälkeen ilmattiin kahdesti. Epäilivät sitten jo vuotoa keruupiirissä, mutta päättivät vielä ilmata kunnolla näiden parin tunnin ilmausten jälkeen, ja pumppu pyöri viitisen päivää sähköllä. Nyt on sitten toiminut ja sisällä lämmintä.

Käyttöönotto-opastus oli niin pikainen, että vaikka toinen puolisko sen videoi ollessani työkeikalle, ei tästä videosta jäänyt muuta käteen kuin "että säädä tarpeen mukaan huonelämpötilaa isommaksi tai pienemmäksi ja pidä auto -valinta päällä. Muuta ei kannata tehdä tehdä".

Lukaisin manuaalin läpi ja liekö älyssä vikaa, mutta en sisäistä lukemaani ja sen takia taas käännyn teidän puoleen. Ohessa on joitakin kuvia tämän hetkisistä tiedoista ja säädöstä. Miltä vaikuttaa? Kannattaako muuttaa jotain? Tarkoitus olisi kuitenkin oppia ymmärtämään pumpun toimintaa ja säätämään sitä tarpeen mukaan asumismukavuuden kannalta (mutta erityisesti energiansäästön..  :D )

Ohessa vielä vähän speksejä. Talo kaksikerroksinen, ala noin 210 neliötä. Sekä ala- että yläkerrassa vesikiertoinen lattialämmitys. Tällä hetkellä sisälämpötila pyörii 19,5 - 21 asteen välillä. Nyt lämmitetään takkaa päivittäin ja se nostaa lämpötilaa noin 1 - 1,5 astetta. Maapiiri 3 x 300m, josta jonkin verran kulkee yhteisessä kanaalissa tien alituskohdassa. Putket kaivettu noin 1,2 metrin syvyyteen. Meno- ja paluuputken keskinäinen etäisyys reilu metri ja putkilenkkien välissä noin kolme metriä. Maa oli hiekan ja saven sekoitusta; paikoin pelkkää savea. Pumpun viereen laitettiin 200 litran varaaja. Varaajassa lämpötilamittari, ja se näyttänyt olevan yleensä 20 - 30 asteen välillä. 

Olen nyt ottanut ylös sähkönkulutusta parin päivän välein (pumpulle erillinen mittari). Onko jotain muuta, mitä kannattaisi erityisesti seurata? Ja sitten vielä muutama kysymyskin alkuun. Ja näitä tulee taatusti lisää..

Mitä eroa on auto ja lämpöpumppu -toiminnoilla? Olin luullut, että se olisi lämpöpumppu, mutta asentaja sanoi, että auto.

Millainen meno- ja paluuliuoksen lämpötilaeron tulisi olla? Siihen ei taida voida itse oikein vaikuttaa.


Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 560
  • Vanha pieru!
Kommentoin vain keruun menon ja paluun lämpötilojen erotusta.
Se saisi olla 3 astetta, tai jopa alle, kun erotus oli ainakin kuvaushetkellä 4 astetta.
Maakiertopumpun tehoa voisi vähän nostaa.

Tarkista kuitenkin kaiken varalta maakierron roskasihti. Siellä saattaa olla asennuksen jäljeltä roskaa, joka voi haitata kiertoa ja nostaa tuon dT arvon hiukan suureksi.
Toinen kiertoa haittaava asia voisi olla se, että kaikissa kolmessa silmukassa ei kierto toimikaan kunnolla.
Kierrossa voi vieläkin olla ilmaa, joka estää jonkin silmukan nestekierron.
Silmukat pitäisi ilmata yksitellen, sulkelmalla kahden silmukan venttiili jakokaivolla, jolloin pystytään ilmaamaan kukin silmukka erikseen.

Muutoin en osaa kommentoida noita arvoja, kun en tunne Thermian koneen sielunelämää.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 333
  • Maalämpöfoorumi
Mitä eroa on auto ja lämpöpumppu -toiminnoilla? Olin luullut, että se olisi lämpöpumppu, mutta asentaja sanoi, että auto.

Millainen meno- ja paluuliuoksen lämpötilaeron tulisi olla? Siihen ei taida voida itse oikein vaikuttaa.



Kone säätänee liuospuolen pumppua itsekseen haluamakseen. En tiedä näkeekö tämä tavoitearvoa koneen valikoista mistään onko se esim 3 vai 4 astetta.

Käyttöohjekirja käteen ja opiskelemaan. Tärkein säätö lienee lämmityskäyrän säätö.   ;)

Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa ishiba

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 459
Onkohan tämä https://docplayer.fi/812358-Asennusohje-086u6289-rev-10-fi.html sopiva manuska? Siellä on vähän monipuolisemmin selostettu säätöjä.

Tämmöisiä vähän arvailuja nämä, mutta heitetään nyt jotain steitmenttiä:

Tuo lämmityksen meno- ja paluuveden lämpötilaero voisi mielestäni olla pienempikin.
HUOLTO -> ASENNUS -> JÄRJESTELMÄ -> LISÄYS -> (Optimum?) -> KIERTOV. EROTUS -> esim. 5 °C

Tällä hetkellä sisälämpötila pyörii 19,5 - 21 asteen välillä. Nyt lämmitetään takkaa päivittäin ja se nostaa lämpötilaa noin 1 - 1,5 astetta.

Jos lämpökäyrää haluaa säätää niin termostaatit kannattaa laittaa auki tai ottaa irti jakotukeista.

-Huone: 1 aste muuttaa käyrän lämpöä 3 astetta kaikilla ulkolämpötiloilla (jos huonelämpöanturia ei ole)
-Käyrä: Peruskäyrän lämpö 0 °C ulkolämpötilassa. Pienempi arvo on loivempi käyrä.

Esim.
käyrä 24 huone 22 (24 + (22-20)*3 = 30)
käyrä 27 huone 21
käyrä 30 huone 20
antaa saman 30 °C arvon 0 °C ulkolämpötilassa, mutta isommat käyrä-arvot tuottaa lämpimämmän käyrän arvon kylmemmissä ulkolämpötiloissa. Ihan arvauksena tuo 1. vaihtoehtokin saattaisi olla ok lähtökohta säätelyyn. Näitä voi sekoitella mielensä mukaan, esim käyrä 24 huone 23. Siis jos aina kylmä niin huonetta lisää ja jos pakkasella kylmenee, niin käyrää lisää.

käyrä +5
käyrä 0
käyrä -5
näillä voi hienosäätää käyrää lämpimämmäksi tai kylmemmäksi ulkolämpötilan ollessa +5. 0 ja -5 °C huiteilla.


Edit: "HUOLTO-valikkoa käytetään asennuksen ja huollon yhteydessä lämpöpumpun toiminnan optimointiin ja
mukauttamiseen. Valikko avataan pitämällä vasen painike painettuna viiden sekunnin ajan."

Edit2: Vaikuttaakohan nuo min- ja lämmitys pois -arvot tuohon käyrään? Kokeilemalla varmaan selviää, semmoista saksalaista tarkkuutta kaivattaisiin manuaalin selostuksiin.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Tuossa G-mallissa ei tarvi juuri muuttaa kuin tuo lämpökäyrä. Laita huoneasetus 21 (tulee ~22 sisälämpö). Käyrä 30. Min 26. Max 45. +5 1. 0 1. -5 0.
Lämmityspois joku 24.
Jos sisälämpö pysyy samana kun pakkaset kiristyy niin käyrä hyvä. Jos nousee niin pudota pykälä kerrallaan. Jos laskee nosta pykälä.

Kaikkien normaalilämpöisten tilojen huonetermarit täysille eli pois pelistä ja pysyvästi jos ei käytä tulisijaa jatkuvasti.

Onnittelut hyvästä valinnasta ja tämän helpompaa ei pumpun kohdalleen säätö oikeastaan voi olla. Muut kuin käyrän säädöt menee kaikki automaattisesti kohdalleen.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Kilpepe

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
Kiitos neuvoista!

Nyt tyhjensin mutasihdin. Siellä ei ollut yhtään maaperäistä ainesta, mutta täynnä se oli muoviputkien suikaleita (mustia pieniä putkien leikkaamisessa tulleita hiukkasia). Pitää varmaan tarkistaa uudestaan parin kk kuluttua, jos näitä asennusjätteitä vielä pyörii putkistossa.

Otin myös jakotukeista termostaatit pois erillisten lattialämmityslinjojen päästä. Termostaatteja ei ollut kovin montaa, enemmän on linjoja joissa ei ole muuta säätöä kuin virtauksen säätö. Muita termostaatteja ei ole.

Tuo nykyinen käyttöveden lämmitys ei taida riittää kuumennuksesta? Eli käytännössä minullakin on pakko olla auto-toiminto tuon lämpöpumppu-toiminnon lisäksi (ellen halua tehdä kuumennusta manuaalisesti?). Riittäisikö vaikka kuumennusväliksi noin kerran kuukaudessa tai puolessatoista?

Olen nyt katsonut pari kertaa arvoja samalla kun tarkistan sähkönkulutuslukeman. Miten paljon maalämpöpiirin keruunesteen lämpötila vaihtelee? Viimeksi oli reilusti plussan puolella ja eroa menoo- ja paluuputkistoissa vain asteen verran. Samalla hetkellä myös lämmitysverkoston aste-ero nolla (ei siis lämmöntarvetta). Ymmärsinkö oikein, että tämän tyyppisessä tapauksessa pumppu ajaa läpi maalämpönesteet ottamatta niistä energiaa talteen?




Poissa ishiba

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 459
Tuo nykyinen käyttöveden lämmitys ei taida riittää kuumennuksesta? Eli käytännössä minullakin on pakko olla auto-toiminto tuon lämpöpumppu-toiminnon lisäksi (ellen halua tehdä kuumennusta manuaalisesti?). Riittäisikö vaikka kuumennusväliksi noin kerran kuukaudessa tai puolessatoista?
Tuosta kuumennusvälistä en osaa sanoa. Eikös se vastuksien käyttö pitäisi näkyä noissa lisälämpölukemissa? Sitähän voi seurailla, että se pysyy kohtuudessa. Jos se kuumennus vie vaikka 1,5-2 kWh vastuskäyttöä per kerta kaksi kertaa kuukaudessa, niin se vastuksen osuus sähkölaskussa on 0,4-0,6 €/kk. Ei kauheasti tietoa miten tuo Thermian tappotoiminto toimii. Yöllähän se bakteerien tappo olisi tehokkainta kun vettä ei lasketa, ja sitten saisi aamulla suihkuteltua ne kilowattitunnit hyötykäyttöön.

Olen nyt katsonut pari kertaa arvoja samalla kun tarkistan sähkönkulutuslukeman. Miten paljon maalämpöpiirin keruunesteen lämpötila vaihtelee? Viimeksi oli reilusti plussan puolella ja eroa menoo- ja paluuputkistoissa vain asteen verran. Samalla hetkellä myös lämmitysverkoston aste-ero nolla (ei siis lämmöntarvetta). Ymmärsinkö oikein, että tämän tyyppisessä tapauksessa pumppu ajaa läpi maalämpönesteet ottamatta niistä energiaa talteen?
Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista pyörittää sitä liuospumppua jos kompressori ei käy. Kannattaa tarkistaa. Normaalisti se liuospumppu pyörii vain kompressorin käydessä. Kun se liuospumppu ei käy, niin ne lämpömittarien lukemat nousee pikkuhiljaa huonelämpötilaa kohti.

Poissa Kilpepe

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 22
  • Maalämpöfoorumi
"Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista pyörittää sitä liuospumppua jos kompressori ei käy. Kannattaa tarkistaa. Normaalisti se liuospumppu pyörii vain kompressorin käydessä. Kun se liuospumppu ei käy, niin ne lämpömittarien lukemat nousee pikkuhiljaa huonelämpötilaa kohti."

Ja tyhmät kysymykset jatkuu  :D

Mistä saan tarkistettua, milloin/miten tuo liuospumppu pyörii?

Ymmärsinkö siis oikein, että käytännössä tuo 3 asteen eron tulisi olla nimenomaisesti silloin, kun kompura pyörii ja lämpöä otetaan talteen? Muutoin meno- ja paluupiirin erolla tai käyttöveden meno- ja paluulämpötilalla ei merkitystä (kun vaan sisälämpötila pysyy)?

Vaikea on muuten "yllättää" pumppu sopivaan aikaan kun kompura käy.. Miten sen saa käynnistettyä? Lämpötilaa nostamalla hetkeksi ainakin, mutta onko jossain käsiajoa?


Poissa ishiba

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 459
Ymmärsinkö siis oikein, että käytännössä tuo 3 asteen eron tulisi olla nimenomaisesti silloin, kun kompura pyörii ja lämpöä otetaan talteen? Muutoin meno- ja paluupiirin erolla tai käyttöveden meno- ja paluulämpötilalla ei merkitystä (kun vaan sisälämpötila pysyy)?

Maapiirissä näin. Jos se liuospumppu ei käy, niin se putkissa oleva liuos alkaa lämmetä hitaasti kohti huoneenlämpötilaa; riippuu miten hyvät eristykset niissä putkissa on. Siihen en osaa sanoa, onko mahdollista, että sinne jää jokin hyvin pieni painovoimainen kierto päälle.

Lämmityspiirissä ne mittarit näyttää sitä lattian kiertoveden lämpötilaa. Siellä varmaankin on koko ajan ainakin pieni kierto päällä, jotta pumppu tietää minkälämpöistä vettä siellä on ja osaa aloittaa lämmityksen sopivaan aikaan. Kun kompressori käy, niin sinnekin pitäisi ilmestyä muutaman asteen lämpötilaero tulon ja menon välille.

Mistä saan tarkistettua, milloin/miten tuo liuospumppu pyörii?

Vaikea on muuten "yllättää" pumppu sopivaan aikaan kun kompura käy.. Miten sen saa käynnistettyä? Lämpötilaa nostamalla hetkeksi ainakin, mutta onko jossain käsiajoa?

Sieltä maapiiristä ei pitäisi mitään +10 C nestettä tulla tähän aikaan vuodesta. Siis jos kompressorin käynnistyessä keruuliuoksen tulolämpötila laskee nopeasti, niin se keruupumppu ei  varmaankaan ole käynnissä kompressorin ollessa levossa.

On siinä Thermiassa varmaan jokin huoltovalikko josta näkee pyöriikö se liuospumppu ja kai sieltä voisi tuon kompressorin käynnistääkin. Ei ole nämä Thermiat tuttuja.


Poissa js00076

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 24
  • Maalämpöfoorumi
Kommentoin vain keruun menon ja paluun lämpötilojen erotusta.
Se saisi olla 3 astetta, tai jopa alle, kun erotus oli ainakin kuvaushetkellä 4 astetta.
Maakiertopumpun tehoa voisi vähän nostaa.

Minulla ainakin diplomat optimum 6:ssa näkyy silloin tällöin 4 asteen ero liuospiirin meno ja tulolämpötiloissa, kuten kuvassakin. Joskus toisaalta myös näkyy 2 asteen erotus. En ole huolestunut asiasta vaan olen ajatellut tämän johtuvan siitä että pumppu näyttää asteen tarkkuudella eli pyöristänee lämpötilat. Jos näytöllä näkyy -2 ja  +2 niin voi olla, että oikeat lukemat voisi olla vaikka -1,6 ja +1,6

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 560
  • Vanha pieru!
Minulla ainakin diplomat optimum 6:ssa näkyy silloin tällöin 4 asteen ero liuospiirin meno ja tulolämpötiloissa, kuten kuvassakin. Joskus toisaalta myös näkyy 2 asteen erotus. En ole huolestunut asiasta vaan olen ajatellut tämän johtuvan siitä että pumppu näyttää asteen tarkkuudella eli pyöristänee lämpötilat. Jos näytöllä näkyy -2 ja  +2 niin voi olla, että oikeat lukemat voisi olla vaikka -1,6 ja +1,6

Thermia on siitä erikoinen, että lämpötila ilmoitetaan 1 asteen resolutiolla, joka on vähän turhan karkea porras.
Teillä keruun dT on todennäköisesti ihan ok ja kolmen asteen kieppeillä.
Kun kaivo on 145 metrinen, ei keruun kierron painehäviökään voi olla kovin suuri.

Jos keruun kiertoon pääsee ilmaa, tai roskasihtiin kertyy jotain möhnää, nousee dT. Siksi on hyvä seurata sitä.
Sinänsä dT 4 astetta ei vielä ole mikään katastrofi.
Kaivoon vaan menee vähän kylmempää ja silloin alimitoitetussa kaivossa voi tulla jäävaipan muodostumista alas menevän putken ympärille.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
"Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista pyörittää sitä liuospumppua jos kompressori ei käy. Kannattaa tarkistaa. Normaalisti se liuospumppu pyörii vain kompressorin käydessä. Kun se liuospumppu ei käy, niin ne lämpömittarien lukemat nousee pikkuhiljaa huonelämpötilaa kohti."

Ja tyhmät kysymykset jatkuu  :D

Mistä saan tarkistettua, milloin/miten tuo liuospumppu pyörii?

Ymmärsinkö siis oikein, että käytännössä tuo 3 asteen eron tulisi olla nimenomaisesti silloin, kun kompura pyörii ja lämpöä otetaan talteen? Muutoin meno- ja paluupiirin erolla tai käyttöveden meno- ja paluulämpötilalla ei merkitystä (kun vaan sisälämpötila pysyy)?

Vaikea on muuten "yllättää" pumppu sopivaan aikaan kun kompura käy.. Miten sen saa käynnistettyä? Lämpötilaa nostamalla hetkeksi ainakin, mutta onko jossain käsiajoa?
Sinulla on Optimum pumppu eli se pyörittää automaattisesti kiertopumppuja niin että lämmityspuolella tulee meno/paluu eroksi 8 ja keruussa 3. Mitään ei tarvi itse säätää eikä miettiä.

Lämpökäyrän kun saat kohdalleen niin nauti maalämmön helppoudesta.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *