Nyt keruupiiri kaivettu ja pumppu (Thermia Diplomat Optimum G3) asennettu. Asennus tehtiin lokakuun toisella viikolla. Valintakriteeri oli isolta osin myös hinta, ja asennus taisi olla sen mukainen. Keruupiirin ilmaus ei onnistunut, ja jo ekan käyttötunnin jälkeen laite vikatilassa. Tämän jälkeen ilmattiin kahdesti. Epäilivät sitten jo vuotoa keruupiirissä, mutta päättivät vielä ilmata kunnolla näiden parin tunnin ilmausten jälkeen, ja pumppu pyöri viitisen päivää sähköllä. Nyt on sitten toiminut ja sisällä lämmintä.
Käyttöönotto-opastus oli niin pikainen, että vaikka toinen puolisko sen videoi ollessani työkeikalle, ei tästä videosta jäänyt muuta käteen kuin "että säädä tarpeen mukaan huonelämpötilaa isommaksi tai pienemmäksi ja pidä auto -valinta päällä. Muuta ei kannata tehdä tehdä".
Lukaisin manuaalin läpi ja liekö älyssä vikaa, mutta en sisäistä lukemaani ja sen takia taas käännyn teidän puoleen. Ohessa on joitakin kuvia tämän hetkisistä tiedoista ja säädöstä. Miltä vaikuttaa? Kannattaako muuttaa jotain? Tarkoitus olisi kuitenkin oppia ymmärtämään pumpun toimintaa ja säätämään sitä tarpeen mukaan asumismukavuuden kannalta (mutta erityisesti energiansäästön..

)
Ohessa vielä vähän speksejä. Talo kaksikerroksinen, ala noin 210 neliötä. Sekä ala- että yläkerrassa vesikiertoinen lattialämmitys. Tällä hetkellä sisälämpötila pyörii 19,5 - 21 asteen välillä. Nyt lämmitetään takkaa päivittäin ja se nostaa lämpötilaa noin 1 - 1,5 astetta. Maapiiri 3 x 300m, josta jonkin verran kulkee yhteisessä kanaalissa tien alituskohdassa. Putket kaivettu noin 1,2 metrin syvyyteen. Meno- ja paluuputken keskinäinen etäisyys reilu metri ja putkilenkkien välissä noin kolme metriä. Maa oli hiekan ja saven sekoitusta; paikoin pelkkää savea. Pumpun viereen laitettiin 200 litran varaaja. Varaajassa lämpötilamittari, ja se näyttänyt olevan yleensä 20 - 30 asteen välillä.
Olen nyt ottanut ylös sähkönkulutusta parin päivän välein (pumpulle erillinen mittari). Onko jotain muuta, mitä kannattaisi erityisesti seurata? Ja sitten vielä muutama kysymyskin alkuun. Ja näitä tulee taatusti lisää..
Mitä eroa on auto ja lämpöpumppu -toiminnoilla? Olin luullut, että se olisi lämpöpumppu, mutta asentaja sanoi, että auto.
Millainen meno- ja paluuliuoksen lämpötilaeron tulisi olla? Siihen ei taida voida itse oikein vaikuttaa.