Miten makuuhuoneet sijoittuvat tuolla pohjapiirustuksella, kuumalle vai viileälle puolelle? Ja halutaanko makuuhuoneisiin lämpimämpää, viileämpää vai samaa lämpötilaa kuin oleskelutiloihin?
Oleskelutilat on kuuman (etelän) puolella, makuuhuoneet on oikealla (idän) ja pohjoisen puolella (viileän).
Miksi ajattelin että voisi olla hyvä imeä kauempaa, on että ilma kiertäisi sitten makuuhuoneiden ovien ulkopuolelta. (muuta reittiä ei ole, jos imee talon etelä tai pohjoislaidalta ilmaa, ja puhaltaa vastakkaiselle puolelle, sitten ainoa reitti ilmalle on makkareiden ovien ohi ). Talossa on sisäovet enimmäkseen auki, niin ilma kiertäisi makuuhuoneisiinkin.
Voisin harkita kanssa, että jos puhaltaisi viileätä ilmaa juurikin makkareihin, vaikka niin että ainoastaan päivällä kun niissä ei nukuta. (ja yöllä olisi toinen konvektori käytössä)
Toivoisin, että makuuhuoneissa olisi viileämpää, 19-21C on hyvä.
Ajattelin laitteesta ääni tulee todennäköisesti juuri sieltä missä imetään tai puhalletaan, ja siksi mietin sijoittelua mahdollisimman kauas. Tekisi mieli koittaa miten paljon toi laite hurisee vaikka olohuoneen lattialla, mutta ymmärtääkseni siinä on 3 -vaihesähköt, luottosähkäri on matkalla, enkä uskalla itse kytkeä.
Kattotuolit on etelä-pohjoissuunnassa, niin mahdollinen putkien veto yläpohjassa olisi helpoin tehdä samassa suunnassa. Mutta joo pitää miettiä niiden putkienkin mahdollista lisämelua.
Mua alkoi mietityttää nyt lisäksi, että miten noiden jäähdytysteho ylipäänsä riittää. Siis laitteita on kaksi, mutta haluaisin käyttää niitä vain 1 kerrallaan, mahdollisen melun vuoksi, ja toivoisin vain minimipuhallusta.
- Sabiana SK-32 on noin 5kw jäähdytysteho maksimissaan, mutta vain 3,74 kw "tuntuva jäähdytysteho"
- Jos laitetta käyttää minimipuhalluksella, "tuntuva jäähdytysteho" on paperilla vain 2 kw luokkaa.
- Mutta kaikki edellämainitut arvot edellyttää 7C / 12C (sisään/ulos) jäähdytysvettä
+ 27C / 19C (imu/puhallus) ilmaa. Nää ei toteudu mulla mitenkään. Saan hepulin jos kotona on +27C kaikkien asennusten jälkeen.
- Realistisempana pitäisin 8C / 13C ja 23C sisään imettävää ilmaa. Olisko jäähdytysteho sitten 1.0 - 1.5KW luokkaa per laite.
Sitten jos laitan laitteet imemään vielä huushollin viileintä ilmaa, mua mietityttää että saanko mä laitteesta vain jonkun nimellisen
1KW jäähdytystehon

Sähkölaitteistakin tulee sen verran hukkalämpöä. Olin ajatellut nää jäähdyttimet olisi selkeästi ylimitoitettu <100m2 asuinneliöihin, ja tehoa olisi haaskattavaksi asti, mutta näin ei taida olla.
Alkaa mietityttää, että onko ne laitteet sittenkin laitettava imemään kuuminta ilmaa.
Kiitos kaikista kommenteista, ne on tosi hyviä ja saa miettimään.

Oon lauantain muissa maisemissa, mutta palaan takaisin miettimään asiaa sunnuntaiksi.
Mukavaa viikonloppua!