Heh, nuo oli vaan esimerkkilämpöjä.
Mutta kerropa kun selvästikin tiedät että mihin tuota lämmitysrajaa oikeasti tarvitaan? Miten maalämpöpumppu käyttäytyy käytännössä erilailla jos raja on 5 tai 15 astetta ja tupaan halutaan se +20 astetta?
Taloja ja tarpeita on tietenkin erilaisia, paljon riippuu onko lattia- vai patterilämmitys ja tarviiko esim kosteita tiloja lämmittää myös kesällä ja mitä laitteita ja kuinka paljon ihmisiä on sisätiloja lämmittämässä yms.
Itselläni on siis lattialämmitys paksussa betonilaatassa ja rakenteilla oleva täystiilitalo kahdessa kerroksessa, ei termostatteja missään piirissä ja kosteiden tilojen kuivatuksen ajattelin hoitaa ilmanvaihdon kautta kesällä (talvellahan lattiat ovat lämpöisiä).
Lämpökäyrällä ja asteminuuteilla olen hakenut sen tilanteen, että kaikissa ulkolämpötiloissa sisälämpötila pysyy vakaana ja halutussa lämmössä. Makkareissa tietenkin kiertoa säädetty pienemmälle ja piirit tasapainotettu.
Tuo lämitysrajahan käytännössä vaan sammuttaa lämmönjakopumpun ja kone lakkaa laskemasta asteminuutteja. Sähkönsäästön lisäksi voisin kuvitella tuon olevan sellainen varmistus, että vaikka lämpökäyrä olisi säädetty kuinka pieleen, eli että 30 asteen helteilläkin lämmityspiiriin tuupattaisiin lämmitettyä vettä, talo ei muutu saunaksi koska lämmitysraja katkaisee lämmityksen.
Tuossa esimerkissäsi jos raja on +5 astetta, pumppu siis lopettaa lämmityksen sitä korkeammassa ulkolämpötilassa. Se on sitten rakennuksesta kiinni toteutuuko tuo haluttu +20 sisälämpötila vai ei. Todennäköisesti tuossa +15 säädössä tuo saattaa vielä toteutuakkin, riippuu kuinka pitkä suodatusaika on mistä tuo ulkolämmön keskiarvo lasketaan.
Itse olen lämmitysrajaksi valinnut +15 ja suodatusajaksi 6h. Tuon olen hakenut sillä, että missä ulkolämmössä asteminuutit ovat varmasti jatkuvasti siellä maksimissa eli 100.