Olen tässä lueskellut foorumin keskusteluita aktiivisesti jo viime kesästä lähtien. Hankin kahteen talooni maalämmöt porakaivoineen viime syksynä, joten em. syystä aloin kiinnostua täällä käytävästä keskustelusta.
Olen huomannut, että foorumilla on jäseniä, joilla on aivan käsittämättömän pieniä kulutuksia omakotitaloissaan. Jos aletaan rehellisesti puhua keskikokoiseta omakotitalosta, jossa asuu normaali perhe, onhan se outoa, jos väitetään että vuosikulutus on lämmityksessä lämpimine vesineen 4.000 - 5.000 kWh/a. Samoilla uskomattoman pienillä kulutuksilla olevilla jäsenillä on myös näyttävästi esillä pumpun merkit ja tyypit.
Itse olen vaihtanut öljystä maalämpöön, ja totean, että verraten aiempaan öljynkulutukseen, molemmissa kohteissa pumput toimivat n. COP 3 hyötysuhteella, johon olen tyytyväinen. Pienemmällä pumpulla arvioisin kulutuksen olevan n. 9.000 kwh / vuosi ( 2 asukasta ja 150 m2, vanha 50-luvulla rakennettu lautarakenteinen talo, aiempi öljynkulutus n. 3.500 l /a) ja toisessa n. 15.000 kWh /v ( 3 asukasta 320 m2, 50-luvulla rakennettu todella hyvä hirsitalo, jossa aiempi öljynkulutus oli luokkaa 5.000 l/a ).
Onkohan kaikilla jäsenillä / täysjäsenillä puhtaat jauhot pussissa

?