Mulla on 5 hengen talous, 200m2 talo (vm. -89) ja 65 neliöinen 2x autotalli/varasto/pannuhuone ulkorakennus jossa pidetään peruslämpö. Öljyä olen poltellut pakkasilla (kantaverkon säästämiseksi) vain n 1000l ja muutoin pitänyt Högfoss Modulia lämpimänä sähköllä. Kulutus kaikkiaan n 20.000kWh/v. Pikkuviileät hoitaa Mitsun ILP.
Pannuhuoneesta taloon on n 30m kanaalia eristeputkessa jossa siis on kierrätettävä lämmintä käyttövettä kesät talvet. Onko arvausta paljonko hukkaa tulee putkesta ja kattilasta joka siis on kuumana puoli vuotta ihan vain käyttöveden vuoksi?
Tervetuloa mukaan foorumille!
Koetin tehdä laskelman ja
liitin siitä tulosteen omaan viestiisi.
Laskelmassa on oletettu talon olevan yksikerroksinen.
Rakennus saattaa kuitenkin olla kaksikerroksinen,
kun en saa laskelmassa lämmitystarvetta menemään niin pieneksi,
kuin ilmoitetun lämmitysöljyn ja sähkön vuosikulutuksien perusteella pitäisi olla.
Jos laskelman lähtötiedoissa on virheellisyyksiä, kerro niistä ja korjaan ne. Korjaaminen on helppoa.
Lämpökanaali kuluttaa lämpöenergiaa vuodessa tässä laskelmassa käytetyllä kanaaliputkella
noin 4000 - 5000 kWh/a ja lämmitystehoa noin 0,5 kW.
Laskelmassa olevan lämpöpumpun antoteho 11,5 kW (= lämmitysteho),
pitää katsoa pumpun valmistajan tiedoista B0 W50 tai B0 W55 olosuhteissa.
B0 W35 olosuhteissa ilmoitettu lämmitysteho on isompi ja se saavutetaan vain lattialämmityksellä.
Jos kohteessa on vain osaksikin patterilämmitys, on mitoitus tehtävä patterilämmityksen mukaisesti.
Lämpökaivon syvyys muodostuu tällä lämmitystarpeella niin suureksi (278 m), että kaivoon tarvitaan 50 millinen keräinputki,
jotta kaivoon saadaan riittävän suuri maakeruunesteen kierrätysnopeus (vähintään 0,57 litraa/sekunti).
...
Jos haluat, lähetän koko laskelman sinulle tavalliseen sähköpostiisi. Silloin voisit itse korjata virheelliset lähtötiedot.
Foorumin mailiin ei voi laittaa liitetiedostoja. Koko laskelma on tänne liian iso, noin 600 kB.
Laskentaohjelman avaamiseen tarvitaan koneellesi ladattu ilmainen
LibreOffice -toimisto-ohjelma.
Laskentapohja on myöskin ladattavissa
täältä.Tämäkin mitoituslaskelma on vain suuntaa antava; ei ole mikään takuumitoitus.Luotettavimman mitoituksen saat paikalliselta alan ammattisuunnittelijalta.